20 jr, wat slomer, minder eetlust, nukkiger - zie ik spoken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

20 jr, wat slomer, minder eetlust, nukkiger - zie ik spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:09

Hoi allemaal,

La Roche, onze merrie van 20 (in april 21) lijkt niet helemaal lekker in haar vel te zitten. Een paar weken terug had ze ook wat mindere dagen, maar toen ik op maandag de DA belde was ze die dag (en daarna) net weer normaal dus hij zag geen reden om langs te komen of evt bloed te prikken. Vandaag was ze weer "net niet". Gisteravond lag ze vroeg op de avond in haar stal (normaal nooit 's avonds) terwijl ze nog zat voer had, stond wel meteen goed op en at haar appeltje. Normaal eet ze meteen alles dat ze heeft op. Vandaag at ze wel, maar met tussenpozen en gewoon niet zo enthousiast als normaal. Bij het poetsen, of zomaar, kijkt ze ook wat nukkig. We hebben heel rustig aan wat gereden, ze komt wat moeilijk op gang, eerst wat stijfjes leek het, maar zuiver en geen last, oortjes naar voren maar minder pit. Na het rijden had ze geen zin in voordroog, waar ze normaal op aanvalt. Koekje pakte ze blij aan, maar niet zo gretig als anders. Muesli ging er wel in, maar ook niet alles meteen.Het is allemaal een beetje minder lijkt het.
Ze staat trouwens in een buitenstal, overdag buiten in een schrale wei en doet 2x per week licht werk (longeren of rijden, rustig aan ivm wintervacht en zweten).

De vraag is wat nu. DA zei "bij een volgende mindere periode weer bellen", moet ik dan deze week eerst aankijken? Ik kan wel bellen, maar er is niet duidelijk iets aan de hand. Als je haar niet kent, zie je er niks aan. Ze eet uiteindelijk ook alles op, drinkt goed, mest goed, stal ziet eruit als normaal, in de wei gaat het prima, ook nu er een nieuwe merrie bij staat sinds een maandje. Iemand op stal zei al dat ik spoken zie. Nou hebben we in juli Iranda moeten laten inslapen en ben ik sindsdien wel alerter...

Zie ik spoken? Wordt ze gewoon ouder en is dat het? Moet ze met pensioen? Kan een paard een winterdip hebben? Of komt ze iets tekort? Heeft ze last van het foute voer dat ze af en toe krijgt? (een enkele keer wat natter zurig kuil, ben ik niet blij mee!!) Iemand tips of iets vergelijkbaars gehad?

Cassidy

Re: 20 jr, wat slomer, minder eetlust, nukkiger - zie ik spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:10

Paard kan zeker een winterdipje hebben en 20 is toch echt niet oud. Wat was de uitslag van het bloedonderzoek?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:25

Dat is dus niet gedaan... DA vond het niet nodig om langs te komen, omdat het weer goed ging. Heb het even nagezocht, dit vorige keer was twee weken geleden, dat ze ook vr/za/zo "minder" was. Wat zou je moeten testen..? Vitamine/mineralentekort ofzo? Of zou ze buikpijn hebben af en toe? Een paar dagen geleden troffen we dat foute voer aan, hebben we verruild voor beter voer uit een inmiddels geopend ander pak. Verder heeft ze een rode liksteen, krijgt van ons paar keer per week subli zonder met zonnebloemolie en elke dag 1/4-1/2 schep subli brok.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:31

Een opkikker kuurtje kan geen kwaad. En als ze volop in het werk staat vind ik een kwart tot halve schep brok (is dit basis of sportbrok) nou niet erg veel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:34

kan het zijn dat ze teveel zand binnenkrijgt ?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:37

Nou ze werkt amper... Twee keer in de week 45-60 min, waarvan minstens 30 min stap, en ook tussendoor. Vitaminespuit bedoel je?

Eh zand, geen idee... Ze staan nogal in de modder nu, er is niet veel te eten. Dat kon je testen met mest in water leggen toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:39

Een vitaminespuit is een boost waarin ze in een keer een heleboel binnenkrijgen. Mijn DA (en ook ik) geven de voorkeur aan poeder. Daarmee verspreid je de gift van de vitamines en mineralen over bijv. een maand. Heeft veel meer effect.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:43

Mijn merrie van 19 had precies het zelfde als die van jou. De DA heeft mest en bloedonderzoek gedaan. Hieruit bleek dat ze een bloedworminfectie had en veel zand in de darmen. Ze wordt 4 maal per jaar ontwormt met equest en dan toch! Wel stond ze op een schrale wei en heeft zo waarschijnlijk te veel zand binnen gekregen. Gewoon even laten onderzoeken en niet afwachten lijkt me toch een goed plan. Je gevoel zegt er is iets dus gewoon je eigen gevoel volgen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:45

Kuurtje Sandclear na een weideperiode op een zanderige wei kan imo echt geen kwaad.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:49

Onderschat een zandkuur niet. Daar zijn topics over geweest (die weer net zo hard werden verwijderd om een of andere reden). De darmen kunnen er goed door van slag raken met vervelende gevolgen.
"Baat het niet, dan schaadt het niet" geldt niet altijd voor zandkuren.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:51

Dankjulliewel! Ik ga hem gewoon morgenochtend meteen bellen. En dan heb ik La Roche nog niet gezien, dus kan ik het ook niet weten als het over is :-) Heb liever 10 keer te vaak dan 1 keer te weinig de DA op bezoek (maar snap ook dat hij wel een reden moet hebben). Hij kan zand ook nagaan toch? Nog nooit gedaan, sandclear, dus zou kunnen. Ze is wel enorm kieskeurig met wat ze eet. Eerst nagaan of het nodig is dan, als het kan.

Bloedworm, ga ik even googlen. Ze hebben een goed ontwormschema op stal, maar er staat wel een nieuw paardje bij sinds een maand..?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:47

marietje1000 schreef:
Onderschat een zandkuur niet. Daar zijn topics over geweest (die weer net zo hard werden verwijderd om een of andere reden). De darmen kunnen er goed door van slag raken met vervelende gevolgen.
"Baat het niet, dan schaadt het niet" geldt niet altijd voor zandkuren.

daarintegen gaan er elk jaar plenty paarden dood aan zandkoliek, heb die van mij daar ook bijna aan verloren. Deze topics kun je nog wel terugvinden.

Gezien de weide die TS schetst kun je zand niet uitsluiten lijkt me.

@TS de zandtest met handschoen en mestballen er in oplossen is geen betrouwbare methode. Zoals eerder gezegd, ik heb mijn paard er bijna aan verloren maar nog nooit grote hoeveelheden zand teruggevonden in de mest. Ik heb haar maanden lang afwisselend slobber met psyllium zaad gegeven (max 10dgn aan 1 stuk) of slobber met paraffine olie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:50

Onderzoek of er teveel zand in de darmen zit is nogal omslachtig en niet echt betrouwbaar.
Ik zou het dier echt dwingen om de Sandclear te eten.
Sandclear (Vlozaad) kan in vorm van poeder gegeven worden, of in de vorm van brokjes.
Eigen ervaring leert dat de brokjes beter worden geaccepteerd, maar deze zijn duurder.
Het poeder is goedkoper en kan even voor het geven in de vorm van slobber of in een spuit worden gegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:51

Laat haar gebit dan eerst eens nakijken door de da, geef dit aan wanneer je belt zodat hij daar rekening mee kan houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:52

mee eens, wanneer is de laatste keer een tandarts erbij geweest?

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:54

Jij kent je paard het beste, als je ziet dat er iets niet lekker zit zou ik gewoon zorgen dat de DA eventjes langskomt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:56

Alsnog een bloedje laten trekken. Dan heb je in ieder geval zekerheid dat het daar wel/niet aan ligt.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 22:03

Ja, zoals ik al schreef, ik bel gewoon meteen 's ochtends :-) Twee jaar geleden voor het laatst gecheckt door de tandarts. Zij hoefde tot nu toe niet vaak behandeld te worden (Iranda juist wel). Normaal laten we de tandarts elke zomer in juli checken. Maar door de stress en het verdriet rondom Iranda zijn we dat nu vergeten. Zou kunnen, al heb ik nog staan kijken, ze kauwt rustig, maakt geen proppen, houdt haar hoofd normaal en er zit ook geen onverteerd voedsel in de mest. In de afgelopen weken viel La Roche weer wél hard aan op haar eten, vooral de gevulde slowfeeder was favoriet. En nu dus weer niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:16

Als de TA twee jaar geleden voor het laatst is geweest, zou het dan niet handig zijn om hem nogmaals te laten komen?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:10

Eh, 1 jr 5 maanden dan, ongeveer... Is sowieso wel handig ja. Ik denk niet dat het dit verklaart, dan zou ze toch constant moeten zijn in langzaam eten / minder energie..?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 10:59

DA komt donderdag. Had eigenlijk liever eerder, maar ik snap dat dit niet dringend klinkt :-)
Ze is ook wat magerder, maar ze valt meestal in de winter wat af. We gaan weer extra subli zonder voeren.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:08

Ouder paard en vage klachten die komen en (nog) weer gaan, is imo. toch wel een indicatie om (beginnende) PPID (Cushing) in je achterhoofd te houden. Die kan zich op allerlei manieren uiten, dat is echt niet persé altijd via een krulvacht en/of hoefbevangenheid, al zijn dat wel de symptomen die het bekendst zijn omdat ze het meest in het oog springen. Mijn advies is dus om aan de da te vragen om een bloedje te trekken en daar niet alleen de standaardtestjes op te laten doen maar ook de ACTH-waarde te bepalen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:18

Het is altijd lastig bij dit soort, zelfs wat vage klachten. Maar jij kent je paard het beste en je ziet geen spoken, je voelt het goed aan hoor! Niet aan jezelf twijfelen!

Als de DA dan toch komt, zou ik inderdaad, zoals Eirikur hierboven zegt, ook de ACTH waarde laten bepalen in het bloed. Zoveel meer kost dat niet bovenop het normale bloedonderzoek. Ik zou wel ook het bloed op standaardwaarden laten testen.

De vitaminestoot en sandclear kuur zijn allebei ook hele goede dingen om in dit seizoen te doen. Hoe ouder het paard wordt, hoe meer moeite het kan kosten om het dier de winter door te krijgen.
Sterkte!!!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 19:53

DA is geweest... Het meest waarschijnlijke is last van haar maag, misschien een maagzweer. Bij het onderzoek reageerde ze heel sterk toen hij daar drukte en de laatste weken is ze ook chagrijniger met aansingelen. Verklaart ook dat ze niet zo lekker in haar vel zit en niet zo enthousiast is met werken. Maar gewoon ouderdom kon ook.

Hij wilde vandaag nog geen bloed afnemen, we moeten eerst proberen nog meer ruwvoer te geven en een supplement voor de maag, bijv. Pronutrin. Vitamine bijgeven, of meer brok of slobber raadde hij ook aan. Over een paar weken weer bellen, goed observeren en als er niets verandert kunnen we dan evt gaan testen. Maar hij verwacht dat er niets uit het bloed gaat komen. En gewoon in beweging houden, dus af en toe rijden/longeren. Beetje frustrerend wel, ik had gehoopt op duidelijkheid. Maar we hebben een begin.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:51

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een foto van je paard, zoals ze er nu uitziet??