paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:28

Giolli schreef:
Cerera schreef:
Zit even wat dingen te lezen. Je zegt dat het paard niet meer slijmt, maar er vannacht nog wel slijm lag. Is dat nu ook over? Drinken kunnen ze niet, omdat dat er gewoon ook niet langs kan. Daarom blijven ze ook slijmen, ook het speeksel kan er niet langs. Als ze dat niet meer doet, wil dat wellicht zeggen dat niet alles meer helemaal dicht zit. Hoe is jullie watervoorziening? Automatische drinkbakken? Of met emmers? Hou haar anders eens een emmer water voor, misschien dat ze dat wel wil proberen? Als ze anders uit een automatische drinkbak drinkt en nu een emmer aangeboden krijgt, wekt dat misschien wat interesse... En dan hopen dat er wat inkomt wat misschien het 1 en ander losweekt.
Overigens is het niet zo dat nu er geen sonde ingeweest is, ze geen longontsteking ervan kan krijgen.



Er is wel een sonde in geweest.
Ik heb een filmpje gemaakt van de merrie nu. Die is even aan het uploaden.
Ze slijmt nu inderdaad niet meer en haar neus is schoon.
We hebben inderdaad automatische drinkbakken, ga zo eens proberen haar een emmer voor te schotelen. Wellicht kun je dan ook beter in de gaten houden hoeveel ze drinkt.

Dat is inderdaad ook zo! Daarnaast kun je de hoogte van de emmer regelen. Misschien kan ze in de ene houding net wat beter drinken, dan in de andere. :j Als ze al wil drinken dan...

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:31

Cerera schreef:
Myca schreef:
Het is jammer dat niets gezegd is over het tijdspad waarin necrose kan ontstaan. Als de DA langs komt zou ik daar zeker naar vragen. Een sonde gaat dus blijkbaar niet, maar een endoscopie wel. Dan heb je nog een werkkanaal waardoor je devices kunt voren om de bolus stuk te maken.

Zelfs op google is daar niks over te vinden. Bij alles wat ik intype, krijg ik als resultaat -necrose :+


Die zijn er wel hoor, hier bijv. eentje:
http://www.avondalevets.com/wp-content/ ... Horses.pdf
Hier staat niet alleen necrose als complicatie maar ook kans op een ruptuur (scheur)

En in deze:
http://www.thehorse.com/articles/10022/ ... bstruction
staat ook als complicatie een zweer (rondom) die weer vernauwing kan veroorzaken.

En dit is de meest interessante, een retrospectieve studie van 34 cases:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1476298/
Laatst bijgewerkt door Myca op 24-12-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:40

lichte beweging in slow motion draven , en masseren helpt wel eens.

overigens is bietenpulp lastig weg te krijgen door te spoelen met water want pulp is eenmaal al opgelost in water dus zal niet slinken maar kan juist nog wat uitzetten, enigste wat een jaar geleden bij ons is gedaan is toch met de sonde door duwen en heel veel masseren en paard met hoofd een beetje omhoog masseren rondom verstoppping ( bijv op je schouder leggen) , door hoofd omhoog gaat het paard beter slikken.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:41

Heb je al geprobeerd om beweging te geven? Dat is het eerste dat wij hier op stal doen met slokdarmverstopping! Hup losgooien en galopperen en een sprongetje soms zelfs

Ik zie dat anderen lichte beweging adviseren, doen wij het onverstandig?

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:44

zou niet te veel vermoeid jagen, paard heeft al veel geleden en moet ook nog op adem zien te blijven ,
en de tijd krijgen om te slikken of hoesten als er iets los schiet.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:48

Met de ademhaling zou niets mis zijn, aangezien de verstopping in de slokdarm zit en niet in de luchtweg of neusholte. Maar ik zou het persoonlijk ook vrij eng vinden om hem maar te laten lopen, hoewel het wel logisch is dat de boel los schiet door beweging.

Wanneer komt de VA nou TS? Kan ik tegen die tijd even inloggen om te kijken hoe het ervoor staat :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:49

Cerera schreef:
Met de ademhaling zou niets mis zijn, aangezien de verstopping in de slokdarm zit en niet in de luchtweg of neusholte. Maar ik zou het persoonlijk ook vrij eng vinden om hem maar te laten lopen, hoewel het wel logisch is dat de boel los schiet door beweging.

Wanneer komt de VA nou TS? Kan ik tegen die tijd even inloggen om te kijken hoe het ervoor staat :)



De DA en eigenaresse hebben contact. Eigenaresse belt mij als DA onderweg is. Dus het is voor mij en paardlief ook afwachten. :\

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:51

Afbeelding


Filmpje, even op klikken.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:52

Cerera schreef:
Zit even wat dingen te lezen. Je zegt dat het paard niet meer slijmt, maar er vannacht nog wel slijm lag. Is dat nu ook over? Drinken kunnen ze niet, omdat dat er gewoon ook niet langs kan. Daarom blijven ze ook slijmen, ook het speeksel kan er niet langs. Als ze dat niet meer doet, wil dat wellicht zeggen dat niet alles meer helemaal dicht zit. Hoe is jullie watervoorziening? Automatische drinkbakken? Of met emmers? Hou haar anders eens een emmer water voor, misschien dat ze dat wel wil proberen? Als ze anders uit een automatische drinkbak drinkt en nu een emmer aangeboden krijgt, wekt dat misschien wat interesse... En dan hopen dat er wat inkomt wat misschien het 1 en ander losweekt.
Overigens is het niet zo dat nu er geen sonde ingeweest is, ze geen longontsteking ervan kan krijgen.



Of het paard is inmiddels uitgedroogt.

Mijn ervaring is dat wanneer de darm weer vrij is de paarden al snel weer gaan eten en drinken.
Ik vermoed dus dat er nog steeds een verstopping zit en zolang die er zit zou ik niks aanbieden.

Ben benieuwd wat de DA vind.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 10:54

Cowgirl, paard mag helemaal niet eten, dus dat is ook niet aangeboden. Drinken mag ze wel, uit een emmer drinkt ze trouwens ook niet.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:15

Paard heeft nu 12 uur niet gedronken. Heeft niet gezweet (?) en heb ook niks over diaree gelezen, dus dat het paard al uitgedroogd zou zijn lijkt me best sterk. (En anders pakt TS even een stukje vel om dit te controleren) Plast ze wel? Jammer zeg, dat ze ook zo niks wilde drinken. Paard ziet er bang uit op het filmpje (Weet niet of je altijd het oogwit kunt zien? Bij die van mij wel, dus daan is het geen teken van wat dan ook) en voelt zich inderdaad duidelijk niet goed. Het lijkt ook wel of je de verstopping gewoon kunt zien zitten! (cm of 30 boven de plek waar de hals de boeg ingaat) Denk dat je weinig anders kunt doen dan wachten op de DA. Heeft hij tijdens het telefonisch contact vandaag niks meer gezegd over die spuit die je nog hebt?

Babootje

Berichten: 26293
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:56

Giolli schreef:
Zolang er slijm komt zit er voor 99% nog een verstopping.. DA bellen dus! Met alle respect maar ik zou de beslissing van wel/niet behandelen overlaten aan de DA die heeft er voor geleerd.

chocobroodje schreef:
Zoals ik al zei is de DA gebeld en komt die.
Zoals ik ook al zei komt er geen slijm meer uit.


Ook al is de prop weg, kan de slokdarm nog langere tijd geirriteerd zijn. Ik heb ook een keer een slokdarmverstopping meegemaakt bij mijn merrie toentertijd. Althans een verstopping... De DA kon geen prop ontdekken (de sonde kon er gewoon door). Dus of de prop was er al door, of er zat geen prop. Maar emmers slijm en flemen etc. Ook de hele nacht. Ook buscopan gespoten, omdat ze maar bleef speekselen. Dus het kan nog lang aanhouden, ook al is de oorzaak weg. We hebben wel eens gedacht dat ze misschien een insect mee naar binnen heeft gegeten en is gestoken.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:09

Ramona is mijn merrie.
Ik ben nu bij haar op stal.
Ze is nu al weer vrij alert...
Ze hoest geen slijm meer op.
Wel is haar hals vrij dij, en als ik er iets aan druk kun je merken dat het haar niet lekker zit.
Wel heeft ze gedronken.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:33

Is de da inmiddels al geweest?

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:38

Pff, sterkte.
Hopelijk komt ze er snel weer bovenop

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 15:52

Veearts geweest, was er zelf niet bij maar eigenaresse zei iets in de bloedbaan en antibiotica.
Ze heeft helaas koorts gekregen, 38,4 gr. dus vandaag afwachten en morgen moet het beter zijn.
Ze had geen verstopping meer, alles was schoon. maar ben nu toch wel bang voor longontsteking.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:02

Hmm klinkt niet goed, maar het kan ook stress zijn. Heeft ze nu wel al gedronken? Strotje zal ook wel gevoelig zijn nu. Hoop dat het allemaal meevalt en dat ze geen longonsteking gaat ontwikkelen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 16:03

chocobroodje schreef:
Hmm klinkt niet goed, maar het kan ook stress zijn. Heeft ze nu wel al gedronken? Strotje zal ook wel gevoelig zijn nu. Hoop dat het allemaal meevalt en dat ze geen longonsteking gaat ontwikkelen.



Héél weinig. Maargoed, het is wat.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:19

Die van ons bleef ook wekenlang een gevoelige slokdarm houden na zijn verstopping en spoeling. Hebben hem een hele poos in zijn eigen 'houding' laten lopen met rijden omdat het gewoon gevoelig was.

Helaas is zijn slokdarm voor 40/50 cm verlamd door dat geintje........ ;(

Mijn ervaring is: ze blijven er nu gewoon gevoeliger voor dus houdt haar goed in de gaten!

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:23

Gelukkig is mijn paard er zonder restverschijnselen doorheen gekomen. Hij is wel een tijdje hoesterig geweest, maar toen de slokdarm weer geheeld was was hij weer helemaal de oude.

Hopelijk trekt de koorts weer weg en krijgt dit paard geen longontsteking.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:59

hoi, Sorry als ik iets zeg wat al gezegd is, ik heb niet alles gelezen.

Maar een slokdarmverstopping kan veel pijn geven waardoor ze niet willen eten drinken daarna. Net nog een topic geweest waar paard een week niet wilde eten, maar na pijnstilling wel weer kon eten. Dit is voor als ze weer mag eten uiteraard.


Verder ben ik ervan overtuigd dat ze wel degelijk verstopt kunnen raken van pulp. Weet niet in welke hoeveelheid je het voert, maar bij grotere porties zeker kans op verstopping. Heb het zelf ook meegemaakt.

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:03

Mijn DA vertelde dat heel veel paarden slokdarmverstopping krijgen van bietenpulp

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 18:05

Zit met m'n handen in het haar
Merrie nog steeds 38,1 en ze mocht wat eten van DA. Dus wij geweekt hooi gegeven, maar na 3 happen stopte ze direct met eten, ging weer in een hoekje staan en weer flemen. De DA is echt net 2 uur weg.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 18:06

yvonnedv schreef:
Mijn DA vertelde dat heel veel paarden slokdarmverstopping krijgen van bietenpulp

Ja van ongeweekte ja, maar niet van deze pulp!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:14

krijgt ze pijnmedicatie? Dit geeft echt verlichting voor ze.