paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:25

Ik ga met Batlow mee en de normale temperatuur van mijn paarden is gem. 37,9, bij allebei. dan noem ik 38.4 geen koorts, amper verhoging ...

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 22:26

DA zei dat ze haar onder de 38 wilde hebben en 38,6 was verhoging volgens hem.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:40

Giolli schreef:
DA zei dat ze haar onder de 38 wilde hebben en 38,6 was verhoging volgens hem.



met oog op een longontsteking heeft de da gelijk....

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 22:41

Godzeidank is de verhoging gezakt. :j

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:49

Wat fijn te lezen dat het paard iets gedronken/gegeten heeft!

En ik schrik enorm hoe er op de eigenaresse gereageerd word! Vreselijk.....Ze heeft wel wat anders te doen dan ieder moment hier te gaan reageren.Echt super fijn al die tips, maar ik begrijp ook zeker dat ze met haar paard bezig is en dat je niet zomaar van je werk kunt blijven! Gelukkig heeft ze een hele goede ( zo te lezen) stalhouder die ook echt mee waakt en ook op de juiste momenten de dierenarts weet te bellen.
En je doet toch snel wat je aangeraden word door de dierenarts, en natuurlijk had ze eerder een soort slobber kunnen aanbieden maar daar zal ze vast haar reden voor hebben gehad.

Het feit dat er iemand hier in het topic enorm veel paardenkennis heeft wil niet zeggen dat die zo maar kan gaan oordelen vanachter een scherm. De ts typt veel in Ik vorm maar vast alles word wel met de eigenaresse overlegd neem ik aan.

Heel veel sterkte met het paard, en ik hopo voor jullie op een goede nacht!

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:16

ohjajoh6 schreef:
Ik ga met Batlow mee en de normale temperatuur van mijn paarden is gem. 37,9, bij allebei. dan noem ik 38.4 geen koorts, amper verhoging ...

Ja mijn pony was vorige week nog gemeten toen de DA er was en hem ging opvoelen. Getempt en had 37,9. Prima zei die... Ik bedoel, 38 is voor ons al wat hoger maar dat noem ik ook nog verhoging :=

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:29

wat schrikken! Voor 2 maand terug ongeveer heeft mijn paard ook een slokdarm verstopping gehad. Had zoiets nog nooit meegemaakt en schrok behoorlijk.
Allemaal slijm en ze voelde zich echt niet fijn. Gelijk da gebeld. Toen da erwas was het gelukkig net over. Wel een pijnstiller gehad en paar dagen geweekt voer. ook moest ik paar dagen temperaturen, gelukkig heeft ze geen koorts gehad.

Hopen dat je paard gauw weer helemaal opgeknapt is.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:47

Ragdollcat schreef:
Ik geloof er niks van, want waarom moet TS zoals wat ik hier lees heel veel doen, dat was niet het geval als je alles zelf deed.

TS is nog bij het dier en waar ben jij dan zelf op het moment? Dat lees ik hier nergens.


Jeetje wat ben jij erg zeg! verschrikkelijk. :r

Alsof iedereen zich moet verantwoorden op BOKT waar hij of zij is. 8)7

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:49

mijn pony heeft het overigens ook gehad.. Da direct gebeld. Het gebeurde recht voor mijn neus.. Da direct gekomen, buscopan ingespoten + pijnstiller en blijven masseren. Prop was niet zo te voelen. Na paar uur begon hij ineens pluk gras te eten. Wel regelmatig gemasseerd etc... We waren bezig, hij deed een stap opzij en toen 5 sec later nam hij een hap... En hij slikte. Ik heb daar 5 uur gezeten op een stoeltje continu masseren en af en toe even pauze voor mijn armen. Erg geluk dat het zo ging, hij hoefde geen sonde.

Mijn jonkie (2,5) vermoed ik dat hij het ook heeft gehad. Hij stopte abrupt met eten, begon te schrapen met hoef (doet hij nooit) en er kwamen rare geluiden uit. flehmen/bek open trekken.. Ik meteen gaan stappen, en DA bellen, bleek hij die middag vrij te zijn en dan heb je geen ander da nr... Andere mensen om nr gevraagd, terwijl ik dat regelde begon hij ineens weer te eten. Dat was wel erg geluk. Ik heb het niet zo erg gekend, maar ik hoop echt dat je paardje erbovenop komt. Het is iig geen fijn gezicht om naar te kijken, gezien gedrag en wat er uit komt...

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:11

Het was mij al duidelijk dat ts iets meer begaan met het paard was anders schiet je niet meteen zo erg in de verdediging op normale opmerkingen zoals de eigenaar hier, maar paard is van de eigenaar en zij moet maar doen wat ze goed vind.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:46

lekker laten gaan...je hebt nu eenmaal mensen die niet zo begaan zijn met hun paard.Dat verander je niet.Gelukkig zorgt TS dat het paard niets tekort komt. :D

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:06

Ik schiet inderdaad in de verdediging omdat jullir me als ren slecht persoon neer zetten. , en dat hoef ik nooit en te nimmer goed te keuren.

Ja ik ben gister gaan eten, maar heb ik daar geen recht op?
Ik ben voor het eten na het eten bij mijn paard geweest.

Ja ik ben wezen stappen, maar ik was niet gegaan als im zeker wist dat het niet goed ging met ramona.
na het stappen ben ik als eerst naat ramona toe gegaan.

ja de ts helpt me heel veel, maar dat gebeurt andersom ook.

tevens doe ik nog altijd het meest voor mijn paard. Alleen ik ga geen
Spuiten geven.

ik zorg voor de veearts ik waak over haar. , geef haar eten blablabla.

Tevens laat ik de ts helemaal niks opknappen.
Ik neem mijn eigen verantwoording voor ramona zoals im altijd doe.

Maar jij hoort 1 kant en de rest luister je niet naar. Oordelen dus.

En als iemand mij zo goed kent te weten en bblijkbaar de situatie mag ze haar mond ook wel eens naar min openen.

Want ik laat uiteraard geen roddels over.mij rond gaan.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:01

uhm. Zullen we even ontopic blijven.
Dan hebben andere mensen die hier ook ooit op googelen er ook wat aan.

Oordelen heeft zowiezo nooit zin.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:38

Hoe is het nu dan met het paard? Ik neem aan dat ze ondertussen een paar keer geweekte brok heeft gekregen?? Ook al drinkt ze alleen het water, dan neemt ze tenminste wat vocht op en met een beetje geluk zitten er nog wat vitamine in ook.

Ik ben benieuwd!

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:03

Mensen, ik vraag mij af of dit verstandig is. TS en eigenaresse paard hebben duidelijk afspraken gemaakt hier over en het gaat erom dat het paard in de gaten wordt gehouden, niet om wie dat doet. Het zal het paard vast niet uit maken. ;)

Het is in TS te prijzen dat ze zo'n betrokken pensionhoudster is, complimenten daar voor. Omdat de eigenaresse wat dingen uit handen geeft betekent dat niet dat ze onverschillig is maar erop vertrouwt dat TS kundig genoeg is om te zien hoe het er voor staat. Het is natuurlijk niet zo dat jullie manier de enigste goede manier is.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een vreselijke pietlut als het om mijn dieren gaat, geef niks maar dan ook niks uit handen. Moet ook regelmatig horen dat ik zo extreem ben in de verzorging van mijn dieren, zal misschien ook wel maar boeit me niet. Ik heb alleen niet de illussie dat als iemand anders zijn dieren op een andere manier verzorgt en er anders mee omgaat dat dit dan slecht is, dat zou wel erg simpel zijn.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:38

Daarnaast hebben TS en eigenaar elke dag met elkaar te maken. TS heeft al zeer verstandig aangegeven, hier geen uitspraken over te doen. Laten wij dat dan ook niet doen. TS en eigenaar regelen hun zaken wel, en uit niets blijkt dat 1 van de 2 niet tevreden is met de manier waarop het gaat. Door steeds erop in te gaan, terwijl wij er eigenlijk niets van weten, verstieren we straks de boel nog tussen TS en eigenaar, kan me niet voorstellen dat die elkaar vrolijk blijven begroeten en over koetjes, kalfjes en het paard praten, terwijl eigenaar hier zo slecht wordt besproken en TS de nodige spreekwoordelijke veren in haar kont gestoken krijgt. Waarom zouden wij dan zo'n probleem maken van iets waar zowel eigenaar als TS géén probleem mee hebben?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30649
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:44

Moderatoropmerking:
Laten we het hier bij het medische houden en niet oordelen/speculeren wat wie precies doet.

mar10tje
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:12

Hoe gaat het inmiddels met het paard?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:34

fijn dat het weer open is!Hoe gaat het nu met het paard?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 19:42

Gaat goed. :j Paard staat halve dagen buiten om het op te bouwen (dus ipv 07:00 naar buiten, om 12:00 pas) tot 20:00.
Krijgt hoeveelheden hooi ook opgebouwd, drinkt nog steeds heeeel weinig tot niets op stal, maar goed we weten natuurlijk niet hoeveel ze op de wei drinkt.
Brokken krijgt ze nog niet, alleen met heel veel water geweekt tot slobber.

:)

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:57

mag ik je een klein tipje geven. Zorg altijd dat je de basistemperatuur van je paarden weet!
Bij mijn pony is 37.6 normale temperatuur, terwijl haar vriendje rond de 36.2 zit.
Bij mijn pony maak ik me absoluut geen zorgen over 38 graden, haar vriendje dus echt wel!

Hopelijk komt ze er weer lekker bovenop! Fijn dat je zo betrokken bent met je pensionklanten!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 20:00

smurffie schreef:
mag ik je een klein tipje geven. Zorg altijd dat je de basistemperatuur van je paarden weet!
Bij mijn pony is 37.6 normale temperatuur, terwijl haar vriendje rond de 36.2 zit.
Bij mijn pony maak ik me absoluut geen zorgen over 38 graden, haar vriendje dus echt wel!

Hopelijk komt ze er weer lekker bovenop! Fijn dat je zo betrokken bent met je pensionklanten!


Basistemperatuur van mijn merrie's weet ik. Helaas die van het pensionpaard niet...

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:06

Ik ken genoeg stallen waar die gewoon op de deur geschreven moet worden door de eigenaren van de paarden. Misschien handig voor jou juist omdat je zo begaan bent met alle paarden?
Dat houd jou uit onzekerheid en is een hele kleine moeite om even een weekje te tempen opzoek naar de basis..

Margo21155
Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 09:34

Haihai, ik ben even weg geweest, maar ik lees nu je verhaal. Hoe is het er nu mee? Die ontsteking kan komen doordat er wat voer door het flemen en schuimen in de luchtpijp is gekomen, daardoor is het altijd belangrijk, om een longontsteking te voorkomen, een antibioticakuurtje te geven. En doordat de prop best lang in de slokdarm heeft gezeten, kan dat best heel zeer doen, dus ik heb toen flinke pijnstillers gegeven. De DA gaf me Equipalazone, maar ik weet niet of dat in Nederland ook bestaat, dat is een poeder wat je in een spuitje kunt mengen met water en zo in zijn mond spuiten. Wel zijn hoofd omhoog houden, dat hij het doorslikt. Verder kreeg ik phosphalugel, dat is een gel om een laagje in zijn maag te zetten, zodat hij na het eten daar ook geen last van kon hebben. Ook in een spuitje en hup in zijn mond. Die ontspanner van de slokdam heet histabiosone, dat moet je wel spuiten in een spier, ik doe meestal de halsspier, is het makkelijkst. Ik hoop dat het beter gaat? Want het is natuurlijk alweer een dikke week terug. In ieder geval heel veel sterkte. Groetjes, Margo