paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:19

Pardon? Ik doe laks?

Even denken laat 2 keer de veearts komen.
Heb de hele nacht gewaakt, kom hele dag geregeld langs om te controleren. Geef haar water, geweekt hooi en noem maar op
En dat noem jij laks?

gisteren moest ik werken, kan ik daar wat aan doen?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:43

Begrijp ik goed dat ze dus nu toch wel iets eet? op de wei? Geweekt hooi? Heb je al slobber aangeboden?
Doe dat stro nou gewoon niet nu meteen. Heb je geen zaagsel oid? Als je persé de stalbodem wil bedekken. Laat haar anders gewoon buiten staan, met een ander paard als dat mogelijk is.

Ik krijg het gevoel dat jullie niet zoveel doen met de tips, of mis ik dat?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:44

Lees alles mee en maak mij ernstig zorgen, met name over het niet (willen/kunnen?) drinken.

Als er niet gedronken wordt/kan worden houdt een paard namelijk langzamerhand ook op met eten, iets wat maar weinig mensen schijnen te weten. Ook in gevallen dat er geen medisch te beschouwen situatie is.. lauwwarme slobber kan echter veel "weigeraars" weer over de streep halen, en er zit ook nog verhoudingsgewijze veel vocht in.
Hoe langer deze situatie duurt, hoe meer stapeling van problemen je kunt krijgen, aangezien dan ook de normale darmwerking van slag raakt, al met al vraag ik me af of dit nog "thuis" is aan te pakken, en of er geen klinisch ingrijpen aan te pas dient te komen... of ieg een vochtinfuus.

Ontlast de merrie zich eigenlijk uberhaupt nog? Of gebeurt dit ook niet (meer)?

Ben overigens bekend met slokdarmverstopping/verslikking, mijn paard rolde er nog genadig goed doorheen, omdat de (gemaaid gras) prop vanzelf, nu ja na enig masseren losraakte, maar het is hoe dan ook een spoedgeval, omdat er ernstige na en bijwerkingen zoals longontsteking en erger het gevolg van kunnen zijn. Zeker als er geprobeerd is met een slang/sonde door te duwen.
Het blijven geven van zaken als Buscopan (dat is een ontkramper/spierontspanner die ook dikwijls bij koliek gebruikt wordt) is twijfelachtig: het kan de gehele slikreflex en darmwerking afzwakken in gevallen waar dat nu juist niet gewenst is.

Ik ben natuurlijk geen DA, en begrijp dat TS de eigenaresse niet is, en dus niet op eigen houtje kan gaan handelen (tenzij volledig fiat van eigenaresse).

Hoe staat de merrie er nu bij?

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:47

TS, waarom wil je er nou steeds cortico's inspuiten? gisteren had paard pijnstillers gespoten gekregen zij je toch?

Lijkt me belangrijker dat eigenaar als het paard nog steeds niet drinkt en eet er toch weer een DA bij haalt of zelf een creatieve wijze verzint om drinken/slobber of wat dan ook het paard in te krijgen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:48

Sjolvir schreef:
TS, waarom wil je er nou steeds cortico's inspuiten? gisteren had paard pijnstillers gespoten gekregen zij je toch?

Lijkt me belangrijker dat eigenaar als het paard nog steeds niet drinkt en eet er toch weer een DA bij haalt of zelf een creatieve wijze verzint om drinken/slobber of wat dan ook het paard in te krijgen.


Deze tips zijn al 10 tallen keren langsgekomen. Ik merk dat ik me ga frustreren dus ik laat het hierbij. Alle opties zijn genoemd in dit topic.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:48

Freya, ik heb juist alle tips uit het topic. :D Hihi.

Paard staat buiten en scharrelt wat rond nu.
In eerste instantie verslikte ze zich gister in het geweekte hooi. Ze at niet maar vanmorgen had ze er wel van gegeten.
Slobber is niet aangeboden.
Nadeel van buitenlaten is dat je haar niet in de gaten kunt houden met wat ze eet/drinkt en ontlast.

Merrie heeft sinds ze op stal staat wel een aantal keer gemest, geen een keer geplast.

Sjolvie: Omdat ik haar wil laten drinken!! De enige reden waarom ze niet drinkt wat ik kan bedenken is omdat die slokdarm zo gevoelig is.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:51

Oh ok, ik kan echt niet begrijpen dat je haar geen slobber aanbiedt. Of is het advies van de DA geen krachtvoer te geven?

En ja, ik vind dat pijnstilling als de vorige is uitgewerkt zeker nodig is in een poging haar te laten drinken. Of je moet haar vocht gaan toedienen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 15:54

Freya6 schreef:
Oh ok, ik kan echt niet begrijpen dat je haar geen slobber aanbiedt. Of is het advies van de DA geen krachtvoer te geven?

En ja, ik vind dat pijnstilling als de vorige is uitgewerkt zeker nodig is in een poging haar te laten drinken. Of je moet haar vocht gaan toedienen!


Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet zomaar een pension paard alles kan gaan geven. Als eigenaresse slobber wilt geven, is dat een goed plan. Maar dat is niet mijn taak.

Als Eigenaresse wilt dat ik PS ga geven, dan doe ik dat zeker. :j maar ook dit is niet aan mij.

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 15:56

Dan zou ik nog niet zomaar voor voreen kiezen, vind dat echt iets voor de dierenarts om dat aan te vragen.
Je moet je daarbij ook nog afvragen wat het direct pijnstillende effect er van is en wat het effect is met datgene wat de DA er gisteren al in heeft gestopt.
Ben overigens geen coritco liefhebber, ondanks dat mijn vader al 20 jaar emmers van dat spul naar binnenwerkt en zonder al 19 1/2 jaar dood zou zijn.

Ze heeft dus nu wel wat gegeten? Dat is wel fijn.
Persoonlijk zou ik als eigenaar (vind het top dat je je zo uitslooft voor het paard, begrijp me niet verkeerd!) zelf er alles aan doen en aanslepen om mijn paard aan het eten/drinken te krijgen.
Al zou ik kippesoep moeten gaan koken (bij wijze van spreken dan he!?)

Laten drinken zou ik toch proberen met slobberachtige substanties voorzien van voldoende water.
NIet te heet, niet te koud.. etc.. Handig zou wel zijn als het een paard betrof dat 1. niet heel pietluttig is met eten en 2. het al kent en het lekker vind.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 16:01

Bedankt. Ga ik toch voor ik wat ga spuiten de DA nog een keer bellen.

Paard kent slobber volgens mij niet.
Ik heb zelf geen slobber meer in huis, dus ga het proberen met kokend water en krachtvoer. (Even laten weken en rusten)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:30

waarom zou je een dexamethasone spuiten?Wat is daar in vredesnaam de toegevoegde waarde van?
Een niet hormonale onstekingsremmer/pijnstiller is prima.
Als er gisteren een niet hormonale ontstekingsremmer is gespoten is het absoluut nu af te raden om er een dexamethasone in te spuiten.Daar moet zeker een week tussen zitten.
Leuk dat ''gebeun de haas'' ten koste van het paard.
Waarom is er nog geen slobber aangeboden?Omdat de eigenaar dat niet wil?Zolang dat paard bij mij op stal zou staan gaat het zoals het moet gaan...niet zoals de eigenaar dat met lekenverstand bedenkt.
Sorry....begin boos te worden.

lovelygirly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 20-03-04
Woonplaats: Uuut de achterhoeeek!

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:34

De mensen die nu op mij lopen te klagen moeten rap ophouden ik doe namelijk alles wat in mijn macht ligt om haar aan het eten en drinken te krijgen.
Ik ben diegene die nu water met krachtvoer etc klaar maakt omdat er geen slobber is.

Voor diegene die denken dat k niks doe moeten nog eens nadenken want im doe toch zeker weten het meest voor mijn paard

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:37

lovelygirly schreef:
De mensen die nu op mij lopen te klagen moeten rap ophouden ik doe namelijk alles wat in mijn macht ligt om haar aan het eten en drinken te krijgen.
Ik ben diegene die nu water met krachtvoer etc klaar maakt omdat er geen slobber is.

Voor diegene die denken dat k niks doe moeten nog eens nadenken want im doe toch zeker weten het meest voor mijn paard



dat had je veel eerder kunnen doen...gisteren had je best ergens wat zemelen en wat anders zacht spul op de kop kunnen tikken.

ik denk helemaal niet dat je niets doet,maar het kan volgens mij iets beter.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 17:17

Geerke, ik heb je een PB gestuurd. :)

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:18

En geloof mij, geerke weet vaak ( :D ) waar ze over praat!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 17:19

Dat weet ik. Ik heb wel vaker contact gehad met Geerke en ben het (meestal) ook eens met wat ze zegt. :)

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:23

Van muesli met water kan je ook slobber maken. Of doe er appelmoes door, dat is ook zacht en glijdt lekker door haar keel. Olie erdoor. Of een appel raspen, banaan fijn prakken. We hadden ooit een oude pony op de manege die bijna geen tanden meer had. Die had zich verslikt in een stukje appel. Nadat de appel eruit was, bleef de slokdarm gevoelig. Met geraspte appel en zachte banaan kregen we de pony weer aan het eten. Succes met je arme paard.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: paard met slokdarmverstopping --> 10 uur later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 17:25

Net heeft ze brokken geweekt in (veel) water gekregen. Ze heeft alles op, dus ze heeft in ieder geval wat gedronken. :j

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:43

lovelygirly schreef:
De mensen die nu op mij lopen te klagen moeten rap ophouden ik doe namelijk alles wat in mijn macht ligt om haar aan het eten en drinken te krijgen.
Ik ben diegene die nu water met krachtvoer etc klaar maakt omdat er geen slobber is.

Voor diegene die denken dat k niks doe moeten nog eens nadenken want im doe toch zeker weten het meest voor mijn paard



Tja, ze hebben wel een beetje gelijk toch, want ik lees hier niks anders dan dat TS heel veel moeite doet voor jouw paard en is ongerust over jouw paard en van jouw kant merken we weinig betrokkenheid. Is jouw werk belangrijker dan jouw paard?

Ik vind toch echt dat TS heel veel moeite doet en het meest doet voor je paard.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:55

Ik vind de reacties hier erg l u l l i g. Niemand kent de situatie op haar werk. Soms kan iemand gewoon niet weg blijven zonder consequenties. Wie weet is ze dan de eerste die eruit vliegt, en hoe gaat ze dan goed voor haar paard zorgen zonder geld? Vind niet dat je zomaar kunt oordelen hierover
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 25-12-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 17:57

Giolli schreef:
Net heeft ze brokken geweekt in (veel) water gekregen. Ze heeft alles op, dus ze heeft in ieder geval wat gedronken. :j


Super! Begin is er weer!
Fijn dat ze weer wat binnen heeft.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:04

Giolli schreef:
Net heeft ze brokken geweekt in (veel) water gekregen. Ze heeft alles op, dus ze heeft in ieder geval wat gedronken. :j



fijn!Zodra ze door krijgt dat zacht voedsel niet zoveel pijn doet gaat ze vanzelf weer eten.
Vaak kleine beetjes aanbieden.Doe er een klein beetje olie door,om te laxeren in verband met verstoppings koliek door gebrek aan vocht...al eerder geschreven hier.
Sterkte met het paard!

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:09

Dorine92 schreef:
Ik vind de reacties hier erg l u l l i g. Niemand kent de situatie op haar werk. Soms kan iemand gewoon niet weg blijven zonder consequenties. Wie weet is ze dan de eerste die eruit vliegt, en hoe gaat ze dan goed voor haar paard zorgen zonder geld? Vind niet dat je zomaar kunt oordelen hierover


De eigenaar mag wel wat meer doen en meer helpen.

Van wat ik hier allemaal lees, TS is echt zo iemand met hart voor het dier.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-12-13 18:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Artocreas

Berichten: 1710
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:12

Giolli schreef:
Net heeft ze brokken geweekt in (veel) water gekregen. Ze heeft alles op, dus ze heeft in ieder geval wat gedronken. :j


Super! Ze komt er wel!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 18:13

Het is geen schande om weinig van paarden te weten....het is wel een schande om niets aan te nemen van mensen die er wel verstand van hebben.Ik heb het over de eigenaar.TS doet alles wat in haar vermogen ligt om dit goed te krijgen.