Chronische darmontsteking, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Chronische darmontsteking, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 15:51

Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn met een paard/pony met een chronische darmontsteking.
Wij hebben hier een shetlander van 23 die in september de diagnose chronische darmontsteking heeft gekregen. Op bokt heb ik hierover nog niet veel kunnen vinden. Vandaar dat ik mij afvroeg of er meer bokkers zijn die een paard met een chronische darmontsteking hebben. Wellicht kunnen we informatie en tips met elkaar uitwisselen!

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Chronische darmontsteking, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:52

Het kan inj de dunne, maar ook in de dikke darm zijn geloof ik. Is wel wezenlijk verschil en wellicht als je googled op entiritus (of was het enteritus) dat je meer info vind.

Mag ik vragen hoe het is gediagnosticeerd? :)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:29

Het zal de dikke darm zijn denk ik. Hier is het met bloedonderzoek uitgewezen, met welke waarden weet ik niet precies. Hij had een wormenbesmetting die al zo erg was dat het de darmen heeft aangetast. Is meerdere keren goed ontwormd en uit mestonderzoek bleek dat er geen wormen meer waren. Toch bleef de diarree aanhouden. Er is toen gekozen om bloedonderzoek te doen en daar kwam dat uit naar voren. Ook had hij een fors eiwitentekort (de waarde die normaal 300 hoort te zijn was bij hem 600), omdat hij de voedingswaarden niet meer goed op kan nemen. Zijn darmwand is zodanig beschadigd dat prednisolon ook niet aansloeg. Hij had/heeft ook een typisch gasbuikje vanwege het littekenweefsel door de wormen (gaatjes in de darmen waardoor gas ontsnapt). Ben nu wat homeopatische middelen aan het uitproberen, maar zie niet echt een goede verbetering. Dierenarts vindt hem echter te goed om hem in te laten slapen. Hij is vrolijk, heeft een goede eetlust en is verder redelijk fit (gaat nog graag mee wandelen en heeft er dan aardig de pas in). Dusja.. heel getob dus! -O- maar wie weet dat er meer zijn die het herkennen en dat we ervaringen uit kunnen wisselen...