Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 02:24

1 van mijn drachtige merries is al sinds augustus/september flink aan de diarree.
Het varieert een beetje in welke mate, soms letterlijk water, soms iets meer vastigheid en heel af en toe komt er weer wat vorm in. Maar nooit langer dan een dag of 2 en dan is het weer dun.

In eerste instantie haar gebit na laten kijken. Paar kleine haakjes, niet noemenswaardig maar wel alles weer netjes gevijld.
-geen reactie

Voor de zekerheid een AB kuurtje.
- 3 dagen wat vorm in de mest, daarna weer mis.

Ontwormd (Pramox)
-geen reactie

2x een kuur gegeven om de darmwerking te stimuleren, evenals pro biotica. Daarnaast nerv control gaan geven (het is nog al een stresskip) om eventuele stress (wat ook diarree kan veroorzaken) te reduceren.
Geen krachtvoer, wel krachtvoer, verschillende soorten. Van hooi, naar natuurhooi, naar voordroog, wederom geen tot weinig verschil. Ook een bloedtest wees niks uit.

Ze staat nu weer op het gewone hooi dat ze altijd kregen. Krijgt een handje Pavo Nature's Best voor de show. Ze heeft wederom nog een AB kuur gehad en een ontworming (pyrantel)
De DA staat ook voor een raadsel. We kunnen geen oorzaak vinden :?

Sinds een paar weken loopt ze iets onregelmatig op links achter. Het lijkt vanuit de broekspier te komen. Ik heb het vermoeden dat het met elkaar in verband staat maar hoe...?

Merrie heeft overigens geen koorts, heeft een gewone eetlust en drinkt goed. De laatste 2 weken krijg ik het idee dat ze wat minder vrolijk is maar dit kan ook door de dracht komen.


Heeft iemand hier enig idee wat dit zou kunnen zijn?


[edit] Ik check regelmatig op zand. In september had ze wel iets zand in de mest. Ze heeft toen psyllium vezels gehad en sindsdien is er weinig tot geen zand meer te vinden in de mest.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 02:47

Ik heb het je volgens mij al wel eens gezegd, maar persoonlijk zou ik een second opinion vragen van een andere tandarts, ik kan eventueel mijn DA vragen voor goede referentie bij jou in de buurt. Na Caily haar gebitsbehandeling is er echt een wereld van verschil, ze staat nu twee weken weer in de groep met haar oude voer en de mest is nog steeds gewoon écht goed.

Omdat je zei dat Mella ook diastasen heeft, het bestaat niet dat een paard daar geen last van heeft terwijl ze er wel zitten. Een paardengebit veranderd namelijk levenslang, dus als ze er geen last van hebben dan groeien ze dicht, als ze open blijven heeft dat een reden.

Wat voor bloedonderzoek heb je laten doen?

Paard wat vies is van achteren loopt niet fijn, dus kan zich daardoor misschien verrekt hebben?

Er zijn trouwens ook dingen op de markt voor paarden die vocht uit hun ruwvoer niet goed op kunnen nemen waardoor hun mest dun is, maar geen idee hoe droog hooi jij voert dus of dat mogelijk is.

Hoe drinkt ze? Veel drinken kan ook dunne mest zijn. Is het mogelijk voor een paar dagen gecontroleerd water aan te bieden ipv onbeperkt? Want veel drinken, dunne mest, veel dorst, dus veel drinken, houdt elkaar wel in werking natuurlijk. Heeft ze een liksteen? (dat raad ik in dit geval juist af, Tinker hier op stal heeft een zoutblok en staat de hele avond te zuipen)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 02:52

2 verschillende tandartsen bij gehad. Mella heeft 1 'gat' tussen 2 kiezen. Ze gaat jaarlijks naar de TA en heeft hier geen last van. Ik check het zelf ook regelmatig en er blijft niks tussen zitten, het stinkt niet en is niet ontstoken. Ze maakt geen proppen en eet niet anders dan anders. Als het 'gat' groot genoeg is blijft er niks in haken. Dat is in Mella haar geval dus zo.

Liksteen krijgen ze af en toe, die haal ik inderdaad weg omdat ze eraan blijven likken.

Zoals ik zei heeft ze zowel hooi als voordroog gehad en er verandere 0,0 in de mest.
Ze drinkt normale hoeveelheden :j

Vies van achteren valt mee, ik maak het namelijk regelmatig schoon :j

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 03:48

Misschien moet je eens vragen aan je dierenarts, of je een kuur biosponge zou mogen gebruiken. Dit is een soort klei, wat vocht in de darmen vast houdt en als het werkt, wordt de mest ook geleidelijk aan vaster. Waar je mee moet opletten met diaree, is dat het eiwitgehalte niet te ver gaat dalen. Eiwitten zijn belangrijk voor een heleboel processen in het lichaam en wanneer deze te weinig aanwezig zijn, geeft dit nare gevolgen.....

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 03:55

Is biosponge een beetje iets als veendrenkstof?
Ik ga er eens naar vragen iig, bedankt.

Probleem is dat ze al niet te veel eiwitten mag want dan gaat ze schuren en wordt ze binnen no time dik (tinker). Maar ze heeft wel wat nodig voor de groei van haar veulen. Hoe weet je of je paard te weinig eiwitten krijgt?

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 04:06

Wanneer de DA bloed af neemt, kunnen ze meten wat het eiwitgehalte ongeveer is in het bloed.

Ik heb nog de pot staan. Ik gaat ff kijken wat het bestanddeel is ;)

Active ingredient: Dri-Tri-Octahedral Smectite...

Wat je eventueel ook kunt vragen is Biopect. Is een anti-diaree middel op basis van pectinen en electrolyten. Dit is eigenlijk voor kalveren, biggen en lammeren, maar ik moest het ook geven aan mijn pony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:59

Mijn pony staat ook al 1,5 maand met spetterpoep. Ze heeft met inwendige bloedingen op de kliniek gestaan en waarschijnlijk is er vanalles mis in de darmen. Sinds een paar dagen krijgt ze Sanéqui Colon gevoerd via de dierenarts. Dit is een dieetbrok wat alleen op recept verstrekt wordt. Mijn dierenarts had al meerdere chronische diarree gevallen zien opknappen met dit spul. Wij hebben ook alle andere dingen geprobeerd en dit is wel een beetje de laatste hoop.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:07

Heb je al eens zemelen geprobeerd als toevoeging bij het voer?
Onze ruin heeft het soms ook wel eens, slappe mest, geen mooie mestballen maar ook niet waterdun.
Ik voer hem nu een kommetje zemelen erbij (zitten in een witte papieren zak en heb deze gehaald bij de welkoop). Sindsdien heeft hij geen slappe mest meer gehad.

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:13

ik zou de liksteen laten liggen...blijkbaar zit er toch voldoende zout in die ze nodig heeft omdat ze die ruim kwijt raakt omdat ze aan de diarree is.
ik leg zelf juist een liksteen neer met diarree..( als wij als mens diarree hebben zeggen ze toch ook zoute dropjes eten :)
bovendien heeft een paard per dag flink veel zout nodig .
welke liksteen had je?
eentje die erg goed voor paarden is is de witte knz liksteen voor koeien waar extra selenium en magnesium in zit,als je weinig krachtvoer geeft is dit een hele fijne aanvulling

staat er nog gras op de wei waar ze staat?
sommige dieren reageren daar in het najaar toch op,zou kijken of de ontlasting beter word nals ze echt geen gras meer eten kan.

en hoeveel hooi krijgt ze?
als dat aan de lage kant is kan de diarree ook nog daar van komen, ook daar dus wat in proberen om te kijken of dat helpt, verwacht geen resultaat in enkele dagen,dit kan wel 2 weken duren.

heb je toen de diarree begon ook iets van supplementen gegeven?
bijvoorbeeld magnesium kan als dat teveel gegeven word diarree veroorzaken.( ook een tekort weer)
maar ook tekorten van andere mineralen, is er bij bloedonderzoek ook gekeken naar tekorten?
zout tekort in het rantsoen bijvoorbeeld kan zorgen voor diarree en nog wat zaken.

zou toch kijken wat er gebeurd als je de liksteen weer terug legt, of een andere haalt.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:24

Hoe is de mest van je merrie als ze niet drachtig is? Kan de vorm van de mest samenhangen met de dracht?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:16

Vorig jaar was ze ook drachtig en had ze dit niet

Zemelen zit daar niet veel zetmeel in? Ze kan heel slecht tegen zetmeel en suikers. Ze krijgt nu soms pavo speedibeet. Pulp waargeen zetmeel meer in zit en goed zou moeten zijn voor maag en darmen.

Liksteen is zo'n Himalaya en een knz :j ze krijgen hem om de dag. Voorak de eerste vinden ze erg lekker.

Hooi krijgt ze snachts op stal onbeperkt. Als ze buiten staan krijgen ze 's middags ook nog een bult.

Ze heeft een tijd lang een magnesium supplement gehad, helaas hebben we hier geen verschil in gezien.

Gras staat er niet meer. Ze staan nu op zand paddock. Toen het begon nog op korte weide, wederom geen verschil...

Ze heeft een volledig bloedonderzoek gehad. Alleen wat zr dan dus allemaak checken? Geen idee, er werd niks geks gevonden.
Dit is ak weer even geleden dus ik wil m nog een keer herhalen.


Ik zal de bovengenoemde dingen aan mijn da voorleggen.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:19

zemelen heb ik ook geprobeerd, maar dat is geen succes, zit erg veel suiker in, werd het zo niet nog slechter van eerst wel beter moet ik zeggen. Heb je toen bij je bloedonderzoek ook op maagzweren laten testen. ?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:24

Een AB-kuur is de zekerste manier om ook de goede darmbacteriën om zeep te helpen.. ik denk dat de darmflora van het paard niet op orde is en een veilige manier om in ieder geval het vocht te binden, is een kuurtje van psylliumvezels - 40 gram per dag, droog over het voer ( aannemende dat we het hier over een groot paard hebben).
Pyslliumvezel kun je het beste kopen bij Makana in Duitsland - snelle levering en vele malen goedkoper dan de fancy middelen die in NL verkocht worden.

Daarnaast zul je weer een goede darmflora moeten opbouwen: Yea-Sacc van Dodson&Horrell is een goed en beproefd middel.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:29

Psyllium krijgt ze regelmatig :j ook om eventueel zand uit te sluiten.
Ze heeft 3 keer een pro biotica kuur gehad (na de ab).
Soms zien we héél iets verbetering. Maar het houd nooit langer dan een dag of 2 aan... :(

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:31

Maagzweren zijn niet getest. Dit omdat op de diarree na de overige symptomen van maagzweren niet in haar ziektebeeld passen. Ik zal het nog een keer voorleggen en wellicht idd dan op laten testen

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:36

ik ben zelf helemaal fan van aloe vera en gebruik het inwendig als uitwendig bij ons paard. Voor diverse doeleinde.
kijk eens op de site van
http://www.aloevoormensendier.nl

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:37

Aloë vera mag niet gebruikt worden tijdens dracht ;) anders had ik het idd gerobeerd, ken de werking. Maar ik zal moeten wachteb tot het veulen eruit is.

doncavallo
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:43

Hallo,

Ik heb het zelfde gehad met ons paard, zij was toen nog een veulen. We hebben in die tijd dan ook alles geprobeerd en niets hielp. Uiteindelijk is zij behandeld mmet een breed spectrum antbiotica en eindelijk is het toen gestopt na 3/4 jaar (bleek achteraf een darm bacterie/ontsteking te zijn. Je zou dus met je DA kunnen overleggen om het te proberen, baat het niet schaad het niet.
Succes en sterkte met je paardje.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:46

Esmeralda schreef:
ik ben zelf helemaal fan van aloe vera en gebruik het inwendig als uitwendig bij ons paard. Voor diverse doeleinde.
kijk eens op de site van
http://www.aloevoormensendier.nl


wat geven jullie dan aan je paard, en wat had die voor symptomen?

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:52

je hebt dus magnesium gegeven...weet je nog wanneer dat was en hoeveel je gegeven hebt?
wanneer ben je daar mee gestopt....en het hoeft niet hoor, maar teveel magnesium brengt de boel in de war en geeft dus diarree.
maar dat zou dan na ongeveer een maand stoppen wel moeten over gaan

is ze insuline resistent?
diarree kan daar heel goed bij horen.
zeker wel suikerarm blijven voeren, je hooi is wel suiker arm neem ik aan he.
zou er inderdaad geen graan in stoppen, niet goed voor IR paarden

nog even over je hooi, snachts onbeperkt, zie je ook verschil met de mest s'morgens en bijvoorbeeld savonds?

kelly is er winters ook gevoelig voor( neem aan dat het over een tinker gaat he)
die had dus laatst ook echt een tijd lang waterdunne poep.
we hebben haar nog een keer extra ontwormd, gewoon met ivermectine en ik heb dus weer een liksteen gehaald, want die was op.
nu is haar mest nooit heel mooi , maar momenteel wel weer behoorlijk vast en ze is ook niet meer opgeblazen.
sinds kort geef ik haar ook weer dit supplement door het voer
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100610/
ben daar toch wel erg tevreden over... al krijgt kelly dit niet dagelijks hoor,slechts een paar keer per week

heeft je merrie ook meer last van gas?

hoogendroog
Berichten: 3283
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:10

Wij hebben hier ook een drachtige merrie met dezelfde symptomen. Alles geprobeerd (ellende is vorig jaar januari ontstaan), zemelen, allerlei soorten brok, alleen haver (DA vermoedde gluten-allergie), bloedonderzoek, GEEN antibiotica geprobeerd (slechte zet bij darmproblemen), diverse soorten hooi.... en de ellende bleef bestaan. Nu staat deze dame sinds een maand op Equilin balancer en krijgt ze verder goed hooi (lees bemest). Geen brok of andere soorten voer. Na zo'n 2,5 week had ze weer goede mestballen en zit ze weer goed in haar vel.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:24

Vriendin van mij heeft zeer goede ervaringen met Jan Jonas, ze heeft haar 20+ jarige ruin eindelijk zonder natte scheten. Paard loopt rechtsachter niet goed, heeft bij hem te maken met slechte werking blinde darm, die rechts zit.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Na maanden nog steeds aan de diarree, geen oorzaak gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 14:34

Bij mella zot het ook links achter. Hmmm interessant. Dat ga ik ooo eens doorgeven

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:52

Chesss schreef:
Esmeralda schreef:
ik ben zelf helemaal fan van aloe vera en gebruik het inwendig als uitwendig bij ons paard. Voor diverse doeleinde.
kijk eens op de site van
http://www.aloevoormensendier.nl


wat geven jullie dan aan je paard, en wat had die voor symptomen?


-smeer het op wondjes
-behandel mok ermee
-gooi het door het eten voor goede darmflora wanneer de weerstand ff minder is

voor de bovenste 2 gebruik ik aloë vera-arnica-tea tree gel van de tuinen, werkt super goed
maar dat is mijn ervaring, wil niet zeggen dat het bij andere ook goed werkt

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:53

Hoe is je ontwormbeleid door het jaar heen?