Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:18

abukir schreef:
Ik zou het inderdaad niet zo snel opgeven. Het is logisch dat hij nu chagerijnig is dus zou daar even doorheen kijken.

Wat zegt de oude eigenaar ervan dat je misschien met hem wilt stoppen of weet ze dat niet??


Het is niet zo dat ik met hem wil stoppen omdat hij sacherijnig is, dat zou wel heel erg zijn. Maar de combinatie van alles.

Oude eigenaren weten het niet, omdat we mail contact hadden over kreupelheid etc.
Na het aanbieden van tegemoetkoming in de kosten niets meer van ze vernomen.
Ik heb wel de bevindingen van de kliniek doorgemaild. Maar geen respons.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:22

Het kan zijn dat ik er na maandag weer anders tegen aan kijk. De arts heeft hem dan onderzocht. En wie weet vind hij de echte oorzaak van alles!

Dees

Berichten: 18920
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:25

DualPep, ben je al eens bij een Osteopaat geweest met dit paard?
Die kijken vaak toch net even iets anders naar een paard dan een reguliere dierenarts. Zeker bij vage klachten is mijn ervaring dat een osteopaat meer voor je paard kan betekenen.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:38

Misschien heeft je paard een spierprobleem.

Als er maandag niks uit komt adviseer ik je het paard eens te laten masseren
Deze vrouw komt bij ons op stal:
http://www.joy4horses.nl/

Werkt het niet ga dan naar een osteopaat of chiroprakter.

Geblesseerd geweest en dan 2 maanden op de wei en dan in 1x een springles ook al was dit niet de hele les....Vind het toch wel heel pittig.

Ik ben benieuwd.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 14:41

Bedankt voor het advies!

Het paard moet toch minimaal 3 masseer behandelingen in 1 week hebben gehad voor optimaal resultaat?

Ik heb ook al thermografisch onderzoek aangeboden gekregen via pb

En dan osteopaat inderdaad.

Wat zou de juiste volgorde zijn?
Met als stap 1 maandag naar de kliniek.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:53

Masseren had ik niet aan begonnen, dat werkt te oppervlakkig, vind ik! En omdat je al aangaf dat het soms niet werkt, ben je dus dubbele kosten kwijt! :j
De osteopaat is gelijk alles in in en kijkt ook naar de organen van je paard.


Thermografiach onderzoek is toch een warmte scan? Als dat zo is, heb je dus nog geen duidelijk beeld.. en als er wel wat uitkomt, wordt je vaak doorverwezen naar een osteopaat! Ik had eerst naar de osteopaat gegaan, om eventuele kosten te drukken?
Laatst bijgewerkt door knetterhard op 04-12-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:56

oppervlakkig?

Dat de behandeling zo effectief is komt doordat je altijd beide zijde van het paard navoelt. Dat betekent dat er 30 stresspoints per zijde gevoeld worden. Door de accuraatheid van deze methode werkt het ook diep door in het weefsel.

Ligt eraan wat er met het paard is.
Soms op stal gelijk door naar dierenarts of kliniek anders massage werkt dat niet komt er een osteopaat/chriropractor.
Dat is ook verschil van mening denk ik.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-12-13 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:00

linnie050 schreef:
oppervlakkig?

Dat de behandeling zo effectief is komt doordat je altijd beide zijde van het paard navoelt. Dat betekent dat er 30 stresspoints per zijde gevoeld worden. Door de accuraatheid van deze methode werkt het ook diep door in het weefsel.

Vergeleken een behandeling van osteopaat of chiropractor wel..

BigOne
Berichten: 38293
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:29

knetterhard schreef:
Masseren had ik niet aan begonnen, dat werkt te oppervlakkig, vind ik! En omdat je al aangaf dat het soms niet werkt, ben je dus dubbele kosten kwijt! :j
De osteopaat is gelijk alles in in en kijkt ook naar de organen van je paard.


Thermografiach onderzoek is toch een warmte scan? Als dat zo is, heb je dus nog geen duidelijk beeld.. en als er wel wat uitkomt, wordt je vaak doorverwezen naar een osteopaat! Ik had eerst naar de osteopaat gegaan, om eventuele kosten te drukken?


Thermografie is geen behandeling maar een manier om te zien waar zich warmtepieken in het lichaam bevinden , als er wat wringt in het lichaam/banden/pezen/kapsels/darmen dan zit daar een verhoogde temperatuur op die plek. Er worden eerst foto's gemaakt koud zonder dat het paard wat gedaan heeft, daarna longeren en dan opnieuw foto's. Zadelligging word ook nagekeken. Ik heb bij een paard dat ook niet goed liep eerst de thermografie gebruikt zodat ik precies wist waar het gezocht moest worden en met succes. Het heeft me heel veel onderzoeken en geld bespaart. De osteopaat had in mijn geval achteraf geen enkele toegevoegde waarde dus dat was alleen geldverspilling geweest. Zou wel naar een echt goede thermografie maker gaan, liefst icm een kliniek.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:11

bigone schreef:
knetterhard schreef:
Masseren had ik niet aan begonnen, dat werkt te oppervlakkig, vind ik! En omdat je al aangaf dat het soms niet werkt, ben je dus dubbele kosten kwijt! :j
De osteopaat is gelijk alles in in en kijkt ook naar de organen van je paard.


Thermografiach onderzoek is toch een warmte scan? Als dat zo is, heb je dus nog geen duidelijk beeld.. en als er wel wat uitkomt, wordt je vaak doorverwezen naar een osteopaat! Ik had eerst naar de osteopaat gegaan, om eventuele kosten te drukken?


Thermografie is geen behandeling maar een manier om te zien waar zich warmtepieken in het lichaam bevinden , als er wat wringt in het lichaam/banden/pezen/kapsels/darmen dan zit daar een verhoogde temperatuur op die plek. Er worden eerst foto's gemaakt koud zonder dat het paard wat gedaan heeft, daarna longeren en dan opnieuw foto's. Zadelligging word ook nagekeken. Ik heb bij een paard dat ook niet goed liep eerst de thermografie gebruikt zodat ik precies wist waar het gezocht moest worden en met succes. Het heeft me heel veel onderzoeken en geld bespaart. De osteopaat had in mijn geval achteraf geen enkele toegevoegde waarde dus dat was alleen geldverspilling geweest. Zou wel naar een echt goede thermografie maker gaan, liefst icm een kliniek.

Oke, dat was mij wel duidelij en wat fijn dat je er erg belang bij hebt gehad :j.

Alleen jammer dat je net de verkeerde osteopaat hebt gevonden!

BigOne
Berichten: 38293
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:34

Even stukje overgeslagen? Ik dacht aan osteopatie, echter eerst een thermografie laten uitvoeren waaruit bleek dat osteopatie in dit specifieke geval niets had kunnen verbeteren. Helemaal niet tegen osteopatie maar ook dat lost veel problemen niet op. Je kunt van alles proberen en onderzoeken maar in gevallen dat het niet duidelijk is waar gezocht moet worden laat ik liever eerst de thermografie er op los en daarna behandelen, door da, kraker enzenz.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 08:11

ik denk dat iedereen er hier wel mee eens is dat af laten keuren ietwat rigoreus is. Ik heb ooit een paard af laten keuren na meer dan drie jaar blessureleed. Ik denk dat je na 3 maanden kreuepel en nog geen diagnose dit totaal niet aan de orde is. Afkeuren is het laatste redmiddel als je er alles aan hebt gedaan en dat is niet na drie maanden.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:57

bliver schreef:
ik denk dat iedereen er hier wel mee eens is dat af laten keuren ietwat rigoreus is. Ik heb ooit een paard af laten keuren na meer dan drie jaar blessureleed. Ik denk dat je na 3 maanden kreuepel en nog geen diagnose dit totaal niet aan de orde is. Afkeuren is het laatste redmiddel als je er alles aan hebt gedaan en dat is niet na drie maanden.


Ik zou mijn paard dus never 3 jaar laten lopen als dat mijn paard nu loopt.
Dat ligt ver boven mijn grens.
En de een gaat nou eenmaal 3 jaar de strijd aan met onderzoeken etc en de ander stopt met 3 maanden.

Er is geen norm van na x maanden is het toegestaan om je paard af te laten keuren.
Er spelen natuurlijk diverse redenen mee;
Leeftijd paard
Stalling (mag hij los etc)
Financiën
Hoeveelheid pijn
Band met het paard
Vooruitzichten

Ik bekijk het maandag bij de kliniek en als jullie willen stuur ik wat er is gedaan, of er een diagnose is gesteld en wat de volgende stappen gaan zijn.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:42

Toen mijn paard een week hoefbevangen stond en bijna niet kon lopen en verder achteruuit leek te gaan heb ik echt met de dierenarts gesproken over wanneer is het genoeg... En toen ze een aantal weken later opnieuw zo´n pijn had (achteraf hoefzweren) en echt niet op die voet wilde staan en zelfs met buut nog pijn had, heb ik het weer besproken. Nu kan ze weer draven en galoperen, maar echt pijnvrij? nee,denk het niet... Een paard gaat lang door hoor... Voordat het het echt opgeeft.

Vanaf de pc kunnen wij niet beoordelen hoeveel pijn een dier heeft. Maar je hoeft echt niet altijd door te dokteren totdat je weet wat er is voordat je een besluit neemt.

Dees

Berichten: 18920
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:25

Het is ook wel logisch dat een paard lang door loopt - van nature wordt de schifting verzorgd door een stelletje hongerige poema's. Het paard dat niet meer mee kan komen in de groep zal op het moment dat het er op aankomt, vanzelf gepakt worden en daarbij eindigen.

Die natuurlijke selectie is keihard maar wel eerlijk. Maar hoe selecteer je als je het paard knus in een stalletje bewaart en alle poema's zijn verbannen naar reservaten en dierentuinen?

Zou het paard van dit topic nog kans maken als er nog 'poema's' waren om te selecteren?

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 19:11

Nee dees, denk dat hij dan allang al opgegeten was.

BigOne
Berichten: 38293
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:39

Ik weet niet welke onderzoeken er allemaal gepland staan maar ongetwijfeld zal het een smak geld kosten, je hebt eigenlijk niets meer te verliezen dus waarom niet eerst een thermografie om de plaats delict op te sporen en daarna met de kliniek eventueel verder onderzoek te doen. Ik begrijp dat je alles voor je paard overhebt dus waarom niet. Het is blijkbaar zoeken naar een speld in de hooiberg.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:52

jee dat is wel balen inderdaad.
Ben erg benieuwd naar de uitslag van maandag, hoop dat ze er dan achter komen wat er speelt.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:29

DualPep schreef:
Ja ik denk wel dat ik ben opgelicht, als je alles naast elkaar legt..
eerste 3 weken niet kunnen rijden ivm bijtwond op de rug, daarna 2 maanden weiland (paard buitenritjes voornamelijk stap gemaakt)
Daarna op de manege gezet en gaan 'trainen'.. binnen 2 weken was hij kreupel. tot aan nu.

Of het is puur toeval!

Maarja, moet/kan ik ze voor de rechter slepen? Harde bewijzen zijn er niet. Klinisch was hij goedgekeurd, dus heb in principe hebben zij een gezond paard verkocht.



klinisch hoeft niets te zeggen, ken een paard die klinisch goed gekeurd word. met de 1ste foto was duidelijk dat de botten bijna tegen elkaar zitten. en dus zwaar afgekeurd is daarop. Maar als niemand hem op de foto had gezet. was niemand er achter gekomen.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 00:08

@ missdonna, ik weet dat klinisch niets hoeft te betekenen, maar om de algemene gezondheid van het paard te checken en je onderzoeksplicht als koper heb ik het gedaan. Zoals vele met mij.
En wie weet had hij dit al, dus geeft het klinische onderzoek geen nut gehad.
Maar misschien ook wel, en daarom is hij nu ook verzekerd (keuring noodzakelijk)

@bigone, ik sta open voor een thermografisch onderzoek. Dat heb ik eerder ook aangegeven. Ik wacht maandag af en zal dan in andere 'hoeken' zoeken zoals thermografisch onderzoek, ostheopaat etc.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:19

Hoe is het gisteren afgelopen?

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 02:37

Redelijk.. Hij kreupelt nu ook op rechts. Kogelgewrichten zijn beperkt flexibel. Links erg beperkt. Waarschijnlijk door oude blessure. Rechts wat minder.
Onverklaarbare bobbel boven kogelgewricht. Onder aan het griffelbeentje. Op fotos ( voor de 2e keer gemaakt) geen afwijkingen te zien.
Gezien omstandigheden; duur kreupelheid en duur bezit, vermoed mijn arts dat ik een 'kat in de zak' heb gekocht, dit kan hij echter niet bewijzen. Het is dus alleen een vermoede.
De hoefstanden waren ook niet goed. Wellicht mede oorzaak kreupelheid.
Ik heb hem laten staan en vandaag laten beslaan door Antoon van nassau.
Hij heeft voorijzers gekregen met een extreme opzet. Hier staat en loopt hij al beter op. Vandaag heb ik hem dus opgehaald.
Over 3 weken moet hij goed lopen en mag ik er weer op.
Zo niet, is er helaas niets meer aan te doen.

Door dokteren is mogelijk, maar de arts heeft mij dat afgeraden. Ivm kosten, leeftijd en ongunstig resultaat. Medicijnen, rust, inspuiten heeft niet mogen baten en is onze enige redmiddel orthopedisch beslag.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:01

Heeft de aandoeming ook een naam? Verkeerde hoefstand? Was dat al? Ik neem aan dat in het half jaar dat je hem hebt er al een aantal kerem een hoefsmid bij is geweest?laten we hopen dat dit beslag werkt...dat zou mooi zijn!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:45

ongelijke voeten misschien? Daar worden ze met fokken ook steeds strenger op ivm problemen die daardoor kunnen ontstaan.

DualPep

Berichten: 73
Geregistreerd: 14-11-13

Re: Paard meer dan 3 maanden kreupel, 6 maanden in bezit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 14:06

@ geerke: hoefstand werd slechter, veranderd van hoefsmid dit ook op aanraden van veearts duidelijk uitgelegd wát er veranderd moest worden, dit heeft hij gedaan, maar niet goed genoeg. Paard heeft daar ijzers voor nodig.
En de veearts is er meerdere malen bij geweest en ik ben 2 keer naar de kliniek geweest. Dus TUURLIJK is hij in dit half jaar meerdere malen bekapt.. Zou een beetje raar zijn, vind je ook niet?
Heb de laatste 3 keer een natural balance hoefsmid gehad. Mijn arts is daar niet zo happig op.
Aandoening heeft geen naam. Zoals ik al zei door dokteren kan, maar arts heeft mij dit afgeraden. En ik kies ervoor om zijn advies aan te nemen.

@ joyce b: ja ongelijke voeten, hoeven staan naar binnen van voren, maar hij liep ook lv op de buitenkant. En het rechter voetje was hoger dan het linker.
Heb een prutssmid gehad. Nu loopt hij lekkerder, nog wel onwennig.