Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MandyIndah
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-08-10

Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:03

Hoi allemaal,

Dit is Indah, mijn lieve kwpn merrie van 13 jaar.
Indah heeft COPD, en vooral in de zomer last van luchtweg problemen, hierdoor is het mijn hobbypaardje geworden en rij ik haar minder fanatiek.

Het lijkt me onwijs leuk om Indah te laten dekken, zodat ik over een paar jaar weer een paard heb om fanatiek te gaan rijden.
Nou vraag ik me 2 dingen af:

1. Zou mijn paard het aankunnen om met een dikke buik rond te lopen (is natuurlijk zwaarder), en kan ze het werpen aan?

2. Is er een grote kans dat het veulen ook COPD krijgt?

Voordat ik de dierenarts inschakel zou ik graag ervaringen willen horen van andere mensen. Heeft iemand hier meer informatie over?
Ik hoor het graag :)

Groetjes, Mandy

Afbeelding

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:18

Heel eerlijk, ik zou het niet doen. Ze heeft problemen in de zomer zeg je, nu is dan die dracht wel al voorbij, maar als ze niet lekker in dr vel zit zal ze zich ook niet 100% om dr veulen kunnen bekommeren. Ze heeft dan genoeg met zichzelf te stellen. De dracht an sich zou mss nog wel kunnen, al heb ik ook daarbij mijn bedenken, maar er komt nog een stuk erna (opvoeden) en wat als het veulen wil rennen en mamma dat gewoon niet meer kan vanwege dr longen.

Mijn oudje heeft ook niet meer de meest geweldige longen (rek is eruit). Die is echt meer dan gek op veulens, en wil elk veulen wel inpikken, behalve in de zomer als ze het benauwd heeft. Dan moet ze er echt niks van hebben en is alles dr teveel.

MandyIndah
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 18:21

Bedankt voor je reactie :)

Ik moet zeggen, ook in de zomer ondanks haar problemen is ze wel heel vrolijk en lief hoor. Ze staat op een boerderij met kalfjes waar ze ook dol op is. Dus dat zou het probleem denk ik niet zijn. Rennen en zo doet ze ook nog vol op, ik kan ook wel rijden maar na een half uur moet ik gewoon stoppen.

Het is wel een hele goede om over na te denken inderdaad!! Bedankt voor de tip!

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:26

Onze B-pony heeft pas goed problemen gekregen nà de bevalling ...
Voor de bevalling was ze "gewoon" dampig en kon daar redelijk goed mee leven, mits wat aanpassingen.
Niet te intensief rijden, hooi nat maken, bepaalde strooisels enz...
Ik wil je niet afschrikken, maar haar longen hebben er zodanig van geleden dat ze uiteindelijk ingeslapen is.
Had ik het risico vooraf geweten, dan had ik het nooit gedaan.
Ze is nog naar de kliniek geweest, heeft zware medicatie gehad, een longspoeling, maar mocht allemaal niet meer helpen.
Zodra het veulen 100 dg was hebben we haar moeten laten inslapen.
Tegen die tijd werkte 1 long volledig niet meer.
Was toch een heel bittere nasmaak die ik eraan over hield. :(
Mooi veulen had ze, maar ik kan niet zeggen dat ik er ooit oprecht blij mee ben geweest. |(

MandyIndah
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-08-10

Re: Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 19:02

Och wat zielig zeg :(
Dat wil niemand mee maken natuurlijk.
Ik ben blij dat je dit verteld, want er is me ook al door iemand verteld: gewoon doen, kan geen kwaad. Maar als ik dit zo lees...

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:13

Het probleem met een drachtige merrie met COPD is trouwens ook dat je haar niets van medicatie voor haar longen kan geven. (Geen ventipulmin etc.) Zelfs kruiden en supplementen die op de luchtwegen inwerken (zoals oa. foenegriek etc.) mag je allemaal niet geven.
Ik heb het nagezocht en er bestaat gewoon helemaal niets wat veilig is. Vaak staat het zelfs op die producten expliciet vermeld.
Die medicatie en kruiden werken immers in op glad spierweefsel (oa. in de longen.)
Maar de baarmoeder zit ook vol met glad spierweefsel. Dus zulke middeltjes kunnen de dracht in gevaar brengen.

Ik heb zelf een veulen gefokt uit een merrie met een stofallergie en wat COPD-neigingen.
Die heeft maar heel zelden een aanval en heeft doorgaans nergens last van. Maar toch werd het mij door de DA formeel afgeraden om met haar te fokken. Mocht ze immers een aanval krijgen tijdens de dracht, kon ik haar in principe met niets helpen zonder haar veulen te riskeren.
Ik heb haar, heel eigenwijs :o , wél laten dekken en heb ondertussen haar jaarling zoon op de weide rondlopen.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat het toch een gok was om het te wagen en dat ik geluk heb gehad dat ze tijdens haar dracht geen last heeft gekregen van de COPD.

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:25

Inderdaad heel veel geluk gehad.

Hier ging het eigenlijk ook vrij goed tijdens de dracht.
Je zag wel dat ze tegen het eind aan meer begon te "pompen", maar goed ze was ervoor al bekend als dampig.
Alleen tijdens de bevalling heeft ze enorm veel moeite gehad met persen en voldoende lucht hebben.
Daarna is het alleen maar bergaf gegaan, jammer genoeg.
Hier konden we ook pas na de bevalling beginnen met de medicatie, ze is toen ook pas naar de kliniek geweest, samen met haar veulen.
Maar het heeft allemaal niet mogen helpen.
Kwam nog bij dat het veulen haar heel erg nodig had, maar zij het veulen kon missen als buikpijn... hoe zou je zelf zijn als je zo ziek was.
De medicatie had als gevolg dat het veulen maanden lang (zolang als mams nog in leven was) met blote billetjes rondliep.
Van de medicatie die moeder kreeg, had het veulen nl heel erg zure diarree die haar haren deed uitvallen op de billen. Hoe we ook billetjes afwasten en zalf smeerde tegen de irritatie, niks hielp, want dat spul kwam natuurlijk dagelijks via haar melk naar binnen.
Ze is dan ook echt heel vroeg af gespeend.
Maar ik heb er zo'n slecht gevoel aan overgehouden, precies omdat ik het had kunnen voorkomen, als ik het geweten had. Onze dierenarts (hebben we nu ook niet meer, vertrouwen was helemaal weg) zei toen, dat het geen kwaad kon om een veulen met haar te hebben.
We moesten haar alleen niet berijden of inspannen tijdens de dracht.
Toch is het heel erg mis gegaan en heb ik er nu nog steeds spijt van, ook al is het ondertussen al 21 jaar geleden. Ik vind toch dat ik haar leventje op mijn geweten heb, ook al was het niet met opzet.
Anders liep ze nu misschien nog rond, samen met ons andere oudje.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:28

Wij hebben een dampige merrie ook laten dekken. Uiteindelijk is zij na het veulenen verslechterd en hebben haar een jaar erna moeten afmaken. Da gaf ons wel positief advies. Ik zou het niet weer doen.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:27

Ewona schreef:
Inderdaad heel veel geluk gehad.


Ik moet wel zeggen dat mijn merrie op het moment dat ik haar liet dekken al meer dan een jaar geen symptomen meer had gehad, niet benauwd, niet hoesten en een gewone ademhaling. Ook als ze gewoon op stro stond en droog hooi at.
Meestal krijgt ze pas symptomen nadat ze bijvoorbeeld een luchtweginfectie heeft gehad. Dan blijft dat maanden aanslepen omwille van de stofallergie. Maar met ventipulmin en wat anti-stofmaatregelen is ze daar normaal wel redelijk snel van hersteld. En dan is ze weer 100% ok. Dus het is bij haar eerder een gevoeligheid ipv dat ze ook echt dampig is.
Moest ze wel continu symptomen hebben, had ik het nooit gedurfd om haar te laten dekken.
Ze heeft er ook niets aan overgehouden. De dracht zelf ging vlekkeloos en de bevalling was zo snel dat we het compleet gemist hebben ondanks een geboortemelder.
Wel heeft ze de winter nadien symptomen gekregen, toen haar veulen al ouder was maar nog steeds zoogde. (Hij heeft gedronken tot 10 maanden) Haar eigen conditie was nogal achteruitgegaan en dan werd ze uiteraard vatbaarder voor infecties. En zodra ze een luchtweginfectie heeft, wordt ze ook dampig. Toen heeft ze wel medicatie gekregen.
Maar eens haar conditie weer op peil was, waren haar longen ook weer ok.
Dus ik heb er geen spijt van. Ik ben super blij met haar veulen. En zijzelf heeft er absoluut ook van genoten om mama te kunnen spelen. (Compleet verliefd op haar veulen. <3 )
Maar we hebben zeker een behoorlijke dosis geluk gehad. Het had evengoed anders kunnen lopen. Het was een gok. :j

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: België

Re: Paard met COPD (luchtweg problemen,dampigheid) laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:41

Naja, ze zeggen hier ook niet voor niets : fokken is gokken. ;-)
Vroeger moest ik altijd lachen als ik een fokker dat hoorde zeggen, maar na dat voorval kreeg het voor ons een andere betekenis.
Ik gok dus niet meer, vandaar dat de twee laatste aanwinsten ruinen zijn. :D

MandyIndah
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 00:24

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben er uit.. Ik ga het risico zeker niet nemen, daar is ze echt te goed voor! Denk dat ik maar op zoek ga naar een veulen van iemand anders hihi..