Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:23

Beste bokkers,

Sinds 2 weken reageert mijn paard (ruin van 5 jaar) heel gevoelig op zijn huid. Borstelen etc is overigens geen probleem. Het begint zodra de deken af gaat om op te zadelen. Ook als ik net begin met rijden voel ik steeds dat hij trilt met zijn huid alsof hij een vlieg wil wegjagen (die er niet is). Hij trilt zo veel dat je zou denken dat er veel vliegen zitten, maar die zijn er niet. Als ik hem aanraak met mijn been, reageert hij ook alsof hij een vlieg heeft. Als ik per ongeluk teveel been geef in het begin van de training, reageert hij soms wat explosief, terwijl dat 2 weken geleden nog niet zo was. Ik vind het heel vervelend voor mijn paard omdat hij echt "last" lijkt te hebben van vliegen. Gelukkig wordt het wel minder zodra hij lekker aan het werk is, maar zodra hij klaar is begint hij weer met dat getril.

Mijn paard is geschoren (voor de 2e keer in januari), zou het daar mee te maken kunnen hebben? Hij verhaart nog niet heb ik het idee.

Morgen ga ik hem maar eens lekker wassen, hopelijk verlicht dat een beetje.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Pollux op 09-03-14 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:34

Kan je hem wel gewoon met een ros stevig borstelen of met een borstel met hardere haren?

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:35

Ja, dat is geen probleem. Het is alleen als je hem heel licht aanraakt of zelfs als je hem helemaal niet aanraakt.

Als ik bv al in het zadel zit en ik in de bak mijn fleecedekentje afdoe, dan begint hij hevig te trillen en dan echt alsof hij vliegen wil wegjagen. Het is niet dat hij gevoelig op zijn spieren reageert, want ik kan hem dus wel gewoon stevig rosborstelen etc

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:39

Owh appart..
Uhm.. Misschien is het iets met de statisch heid van die deken? Ik heb echt een idee, dat is het enige want in me op komt

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:44

Ja, gek he? Hij heeft het ook als ik een wollen zweetdeken gebruik... Vandaag had ik trouwens helemaal geen zweetdeken mee, toen had hij het ook. Dus het lijkt niet met een deken te maken te hebben. Ik heb er zelf trouwens geen last van met rijden, maar vind het wel vervelend voor hem.

esmeerodrigo

Berichten: 337
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:03

Hmmmm ander zadel sjabrak ? Mijn pony ging vreselijk trillen als ik met alleen een bontje reed zonder sjabrak eronder ( overigens dat heb ik dus maar 1 keer geprobeerd)

No_Fears
Berichten: 444
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:05

Apart zeg! Ik denk dat het misschien wel wat te maken zou kunnen hebben met dat scheren. En ik heb ook ooit gelezen dat paarden die trillen een magnesium tekort kunnen hebben. Maar ik heb geen idee of dit waar is hoor! Ik volg even want ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:06

Is het altijd als je het deken af doet of enkel als je daarna ook echt opzadelt?

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:09

Furtje, bedoel jij paarden die trillen alsof ze vliegen weg willen jagen of trillen alsof je het koud hebt (bibberen). Want dat laatste doet mijn paard niet. Mijn paard krijgt goed voer, maar misschien zou het een magnesium te kort kunnen zijn. Maar dat zou dan toch al eerder naar voren moeten zijn gekomen, hij heeft het pas sinds 2 weken.

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:11

Bizzybijtje: het valt mij op dat het begint zodra hij is opgezadeld en ik een zweetdekentje op heb gedaan. Ik begon er op te letten, toen ik merkte dat hij hevig trilde als ik in de bak het zweetdekentje weer af deed om te gaan rijden. Vandaag echter had ik geen deken mee en deed hij het ook. Ik vind het een raar verschijnsel.

Anoniem

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:13

Het zadel en het dekje liggen goed? :)

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:20

Bizzybijtje: zadel en dekje liggen goed. Daar is ook niets aan veranderd in de afgelopen weken. Als ik hem borstel doet hij niets, dus het lijkt er niet op dat hij last van spieren oid heeft. Op 28 maart komt de fysio preventief, als er wel iets fysieks aan de hand is met hem zal zij dat ook wel zien vermoed ik. Ik heb op dit moment geen reden om daar aan te denken omdat hij wel fijn is met rijden.

Edit: mijn paard is nogal een piepert, als er iets niet fijn is aan tuig of lijf, laat hij mij dat meestal op niet mis te verstane wijze weten, hihi. Vandaar dat ik op dit moment niet denk aan tuig of lichamelijk ongemak omdat hij wel fijn loopt...
Laatst bijgewerkt door Pollux op 09-03-14 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:24

Misschien heeft hij last van je wasmiddel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:24

Juist omdat hij niets doet als je borstelt heb ik toch het idee dat er iets niet helemaal lekker zit in het zadel of het dekje. Ook omdat hij zo explosief kan reageren op je been. Rillen is iets wat paarden niet bewust doen, dat is een soort reflex als reactie op iets wat kriebelt of in ieder geval als vervelend wordt ervaren. Als hij werkelijk last had van zijn huid zou ie ook heftig reageren op het borstelen.

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:33

Ik zal eens goed opletten hierop. Meestal reageert mijn paard heftiger (lees bokken of met zijn hoofd slaan) op dingen die niet lekker zitten of pijn doen. Bv ik had een tijd geleden een riempje veranderd aan mijn hoofdstel en toen was hij niet te rijden. Toen ik het weer terug veranderde, was er niets meer aan de hand. Mijn gevoel is inderdaad eerder dat er iets kriebelt ofzo. Als het zadel zou knellen, zou hij niet meer lopen. Maar ja, hij vertelt me hiermee ook dat er iets niet goed of lekker zit alhoewel ik dit nog nooit eerder heb gezien bij hem.

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:35

Tallie1979 schreef:
Misschien heeft hij last van je wasmiddel?


:j Dit is het eerste waar ik aan dacht

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 01:39

Het is denk ik dat het gewoon kietelt en fleece is licht dus als iets steviger over zijn vacht wrijft kietelt het niet. Net als dat jij zacht over je arm wrijft met een vinger en dan heel zachtjes , en misschien zijn zn haren weer aan het aangroeien waardoor hij ook meer jeuk heeft.

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:40

Nog iets: zolang het zweetdekentje op ligt en ik aan het instappen ben, geen geril. Het begint zodra ik in de bak ben en de deken af doe. Zo is het me opgevallen, maar zal eens goed opletten of hij het al eerder doet. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zag ik het hem gister ook doen, toen de deken afging om het los te longeren. Hij had toen geen tuig op.

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:43

Franca: hij doet het ook als ik een dikke wollen deken meeneem en die afdoe, dan rilt hij ook. Niet zolang de deken op ligt. Het gekke is wel dan dat hij het vandaag ook deed, toen ik helemaal geen deken mee had.

hij is voor de tweede keer geschoren in januari. Vorig jaar is hij een keer geschoren en toen had hij dit niet.

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 01:48

Ik ga er van uit dat als er iets niet lekker in zijn lijf zit, dat de fysio (heleen sleebos) dat wel zal zien. Ik zal ook weer eens naar mijn zadel laten kijken

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 02:10

Mijn paard heeft ieder seizoen precies het zelfde. Er zijn zelfs periodes waarbij il helemaal niets met hem kan doen.
Wat het nu is weet ik en da nog steeds niet na 2 jaar zoeken...

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:56

Bij mijn paard knelde de staldeken op haar schoft. Je ziet er niet echt wat aan, maar ze ging ook zo trillen. Ook met rijden, heel lastig. Als je aan het werk gaat is het over.
Gelukkig heb ik nu een deken die niet meer knelt (was nog een soort lastig, want ik weet pas na een paar dagen of de deken goed ligt en dan kan je niet meer ruilen..)
Toen ik zeker wist dat ze geen last meer van haar schoft had heb ik 'aanraaktherapie gedaan. Gelijk belonen als ze niet bibbert bij aanraking. Het is namelijk ook wel een beetje psychische heb ik het idee.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Paard reageert ineens zeer gevoelig op huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 08:29

kan het door kou of wind komen?
Hij doet het op het moment dat jij de deken afhaald of geen deken gebruikt en in het begin als je begint met rijden en als je klaar bent.
Misschien moet hij eerst goed opwarmen en dat hij last heeft van de kou en dat hij ook snel koud word als je klaar bent???