Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:33

Ze lijkt opgezwollen, veel vocht denk ik. Stijve rugspieren, bijna als bevangen maar dan eerder verkrampt. Voer/voedingsstoffen, allergie of hormonen..
Hormonen moet je op verschillende momenten testen, allergie daarvan kun je een overkoepelende basistest laten doen, die geeft dan alleen de richting aan waar je moet zoeken (grassen, bomen, insecten, voeding etc.). Voedingsstoffen zou mijn eerste keus zijn :j van brok af, als ze niets doet heeft ze dat ook niet nodig. Ze houdt vocht vast, dus hou het hooi zo droog mogelijk.

IR is overigens een voedingsstoffen probleem, Cushing is een hormoonprobleem. Beide hebben broertjes en zusjes die erop lijken maar niet helemaal voldoen, er is altijd een meer of mindere mate en niet altijd aantoonbaar. Soms kan iemand ook altijd gevoelig reageren op iets, maar er toch niet allergisch op getest worden.
Laatst bijgewerkt door peach2001 op 01-12-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:51

Sinds wanneer is Cushing een allergie?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:58

:oo :') daar moest hormoonprobleem staan :+ ik moet ook niet denken terwijl ik typ :P

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:03

:D

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:24

Je zegt dat haar lichaam geel werd? geel worden duid op lever problemen toch?

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:29

Idd eens denken aan Cushing of Lime daar wordt vaak ook niet aan gedacht...

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:31

Inderdaad, geel worden duid op leverproblemen. Ts, waarom niet eerst een zeer uitgebreid bloedonderzoek samen met urine/ontlasting onderzoek. Foto's kun je altijd nog nemen en kosten ook veel geld.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:34

Beertje1983 schreef:
Wat bedoel je met bijzonder horselover02?
Problemen in de rug zou kunnen. Het lijkt mij alleen dat als je er 2 maanden niet op hebt gezeten je dan wel verbetering zou moeten zien en dat ze aan de longe beter zou moeten lopen dan onder het zadel. Ze is ook niet gevoelig op de rug.
Zadelmaker komt wel over 2 weken voor checkup van mn zadel.

Sorry maar deze redenatie hoeft dus niet. Ik zou zeker ( als je toch halsfotos) laat maken ook de rug meenemen. Je bent er dan toch en dan weet je zeker dat het ks oid is. Sterkte iig..

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:34

gohya schreef:
Je zegt dat haar lichaam geel werd? geel worden duid op lever problemen toch?


bigone schreef:
Inderdaad, geel worden duid op leverproblemen. Ts, waarom niet eerst een zeer uitgebreid bloedonderzoek samen met urine/ontlasting onderzoek. Foto's kun je altijd nog nemen en kosten ook veel geld.


Geel lichaam is wat overblijft na een eisprong, zo heet dat. Dat produceert hormonen en trekt normaal vanzelf weg als er geen bevruchting is geweest.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:43

foutje,onderstaande had hier moeten staan.
Laatst bijgewerkt door gohya op 01-12-13 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:44

ShamalArabs schreef:
Geel lichaam is wat overblijft na een eisprong, zo heet dat. Dat produceert hormonen en trekt normaal vanzelf weg als er geen bevruchting is geweest.


quote: Nog een keer bloed geprikt na arbeid, ook geen afwijkingen. Gescanned en opgevoeld, geen afwijkingen. Wel een geel lichaam en al een tijd niet hengstig geweest, dus voor de zekerheid hengstig gespoten. Hengstig werd ze niet.

We weten niet of ze wel een eisprong heeft gehad toch? dat zou dan toch te zien zijn op die scan?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 14:38

Thanks voor de tips allemaal.
Ik ga proberen iedereen antwoord te geven.

Allereerst een misverstand uit de wereld halen. Ik heb volgende week een afspraak bij de kliniek.
Ik heb het probleem hier voor gelegd omdat het heel moeilijk is om iets te onderzoeken waarvan je niet weet waar het zit. Door middel van dingen uitsluiten zou je bij de oorzaak kunnen komen.
Omdat ik geen geldboom heb en dus niet de mogelijkheid om alles door onderzoek uit te sluiten, hoop ik dat iemand met een geweldig idee, een ervaring of een heldere blik komt, waardoor ik iets gerichter onderzoek kan laten doen.

Een geel lichaam volgt inderdaad na de eisprong en verdwijnt weer als er geen bevruchting heeft plaats gevonden. De DA heeft haar hengstig gespoten, maar dat is ze niet geworden. Ik heb daarover gebeld met de DA en die zei dat dat kan als het heel vroeg in de cyclus is. Ik moest maar gewoon kijken wanneer ze weer hengstig werd. Dat werd ze niet, maar deze DA is niet mijn beste vriend, dus ben daarna naar de kliniek gegaan.

ShamalArabs ik denk dat jij goed verwoord wat ik aan haar zie. Er staat ook een bepaalde spanning op dr achterbenen/achterhand, die er normaal niet is. Alsof anders haar benen er af vallen ofzo. Heel gek.

Evelienepien zou ze bij KS niet al veel eerder last moeten hebben gekregen?

Bigone er is al uitgebreid bloedonderzoek gedaan, daar zijn geen afwijkende waarden uit gekomen.

Konden ze maar praten he. Al is het maar 5 minuutjes...

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:44

[quote="]Evelienepien zou ze bij KS niet al veel eerder last moeten hebben gekregen?.[/quote]
Kan maar hoeft niet. Ken paarden met ks die tot aan hun oude dood nergens geen " last" (lees=pijnuiting) van hebben gehad doordat ze voort zo in hun eigen manier liepen ( bijv zie je bijv meer bij manegepaarden, die al jaren een eigen houding hebben).
Zelf heb ik op mn vorige 3,5 jr probleemloos kunnen rijden alleen nadat hij bij een osteo was geweest, waren zijn vertrouwde blokkades " weggehaald" waardoor hij pijn ging voelen. Osteo er weer bij snapte het niet, na 1 mnd na kliniek rugfotoos gemaakt en ks.
Ik zeg niet dat het zo in jouw geval alleen omdat je toch al na de kliniek gaat en fotoos niet meer zo superduur zijn, je de rug ook laat meenemen. Mijn mening: als je er toch bent maar ff doorbijten ( ook in de buidel) want dan weet je uiteindelijk wel wat het is.
Vaak is de onduidelijkheid ( en vele da bezoekjes thuis) aan het einde vh verhaal ook even duur ( of duurder). Sterkte...

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 09:43

Thanks.
Ik ga even op zoek naar info over ks. Ze is bijvoorbeel dniet gevoelig op dr rug.

Gisteren een compleet arsenaal aan filmpjes gemaakt aan de longe. Met loneersingel, met pessoa en alleen met hoofdstelletje. Verbazingwekkend het verschil tussen met en zonder pessoa.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:19

Via een vriendin een verhaal gehoord bij hun op stal stond een merrie sinds 2 jaar onder het zadel. Paard had overal moeite mee, bit aannemen en nagevelijk lopen, lengte buiging, zeer zwakke achterhand. Als het paard liep dan was het net een giraf, zwalkte, de ene keer heel ruim en wijd lopen andere keer niet willen lopen, de rug was net een plank.
De eigenaresse van de merrie heeft na lang "aanmodderen" (da, osteopaat, accepuntuur, zadelmaker enz) een andere osteopaat laten komen. Ze hebben het paard naar een paar rondjes aan de longe laten lopen.
De osteopaat vertelde na een paar rondjes dat het niet aan haar bekken, achterhand of rug lag maar aan haar eierstokken. Merrie is door verwezen naar de kliniek daar hebben ze het paard behandeld aan haar eierstokken, de eierstokken zouden scheef hangen in de banden en hebben ze "recht" gehangen..
Na de behandeling heeft de merrie een paar dagen zeer veel moeite gehad met lopen (lees bijna niet de stal uit kunnen komen) nu schijnt het beter te gaan. Dit was volgens die da een probleem die vaak bij merrie's voor komt.. Ik heb mijn hele leven al voornamelijk merrie's gehad en had er nooit van gehoord..

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:36

Klinkt interessant flitzz
Zet ik ook op m'n lijstje, thanks.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:57

Ataxie dan? Long shot mischien maar je kan een klein testje doen. Staart, is die op de rug te leggen zonder enige moeite? Of komt ze zonder zich te corrigeren uit balans als iemand haar aan de staart opzij trekt?

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:24

Vergeet niet dat ataxie klachten ook een symptoom van Cushing.

maaike2800
Berichten: 1025
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: ridderkerk

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:46

al aan het si gewricht gedacht?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 16:04

De simpele testjes voor ataxie zijn door de DA gedaan. Dat was in orde, ze corrigeert zich gewoon. Daarbij lijkt me 3 dikke bokken achter elkaar dan vrij lastig. Toch?

Problemen met het SIgewricht had de osteopaat moeten kunnen vinden denk ik. Geeft dat specifieke klachten?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:27

Ja, ik heb een keer een paard willen kopen waarbij bij de keuring bleek dat ze een soort van peesblessure had in het SI gewricht. Typerend bij deze blessure was dat ze achter geen voetje kon geven, laat staan het been een minuut omhoog houden voor de buigproef. Er zullen ook nog wel anderssoortige klachten zijn lijkt me, maar dit was typerend voor SI gewricht klachten zei mijn DA.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 16:52

Buigproef was helemaal in orde achter. Voetjes geven is ook geen probleem.
Ook kon ze volgens de osteopaat prima haar bekken kantelen.

Ik lijk wel rete eigenwijs zo he (nou ben ik dat ook wel een beetje) maar ik heb gewoon al best wel wat dingen laten onderzoeken. Vandaar mijn weerleggingen. :)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:52

Ataxie en bokken kan hoor. Heb het bewijs op stal gehad. Maar gelukkig is het dat niet!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:35

Beertje1983 schreef:
Buigproef was helemaal in orde achter. Voetjes geven is ook geen probleem.
Ook kon ze volgens de osteopaat prima haar bekken kantelen.

Ik lijk wel rete eigenwijs zo he (nou ben ik dat ook wel een beetje) maar ik heb gewoon al best wel wat dingen laten onderzoeken. Vandaar mijn weerleggingen. :)

Maakt niet uit toch, zou ik ook doen!
Zo erg als je paard iets heeft en je de oorzaak niet kan achterhalen en/of het beter kan maken :(:)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:42

Beertje1983 schreef:
Buigproef was helemaal in orde achter. Voetjes geven is ook geen probleem.
Ook kon ze volgens de osteopaat prima haar bekken kantelen.

Ik lijk wel rete eigenwijs zo he (nou ben ik dat ook wel een beetje) maar ik heb gewoon al best wel wat dingen laten onderzoeken. Vandaar mijn weerleggingen. :)

Beter een zeer eigenwijze baas die goed bezig is dan iemand die met alle winden mee waait en alles aanneemt, ik wil nog wel een optie aandragen(als je dat nog niet gedaan hebt) en dat is thermografie.
Kost niet al te veel en kan soms veel inzicht geven waar je moet zoeken. Of het ook bij jouw paard kan helpen weet ik niet maar bekijk de link maar even, deze persoon vind ik zeer deskundig.

http://www.thermografie-paard.nl/de_praktijk.html