Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:00

En laten steriliseren?

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:20

Dat is ook een optie.
Kosten tussen de 1500,- en de 2000,- EUR (zonder complicaties).
Tegenwoordig wordt dat laproscopisch gedaan en is het dus een minder zware operatie dan voorheen.
Maar het is behoorlijk veel geld en mijn merrie is al 15...
Dus het is een optie, maar voor mij wel een van de laatste.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:23

tjee wat een verhaal en getob zeg! Ik hoop dat je op het homeopathische pad een stuk hulp kunt vinden.
Veel sterkte in ieder geval! Valt ook niet mee he om "vrouw" te zijn :D

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:28

Beertje1983 schreef:
Dat is ook een optie.
Kosten tussen de 1500,- en de 2000,- EUR (zonder complicaties).
Tegenwoordig wordt dat laproscopisch gedaan en is het dus een minder zware operatie dan voorheen.
Maar het is behoorlijk veel geld en mijn merrie is al 15...
Dus het is een optie, maar voor mij wel een van de laatste.


Ik snap zeker dat dat een laatste optie is, zeker gezien je budget. Ik wist niet of je er al aan gedacht had, dus ik dacht, laat ik het benoemen :) Succes!

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:37

Beertje1983 schreef:
De varkensregumate heb ik gevraagd aan de dierenarts. Hij zei dat deze minder sterk is als die paardenvariant. Hij is dus wel goedkoper, maar je moet er meer van geven, dus onderaan de streep zou het qua kosten weinig uitmaken.


Hier in België is Regumate wel een stuk goedkoper hoor, heb je geen kennissen in België via wie je Regumate kan aankopen? Een grote bus (wel varkensvariant) kostte hier denk ik 90 euro.

Mss is het probleem wel vanzelf opgelost na een tijdje Regumate? Had hier bijv. een merrie die erg lang hengstig bleef, vooral in de winter (en dat was niet zo gezond op haar leeftijd) en na enkele maanden Regumate is haar cyclus weer normaal.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 12:45

Inderdaad Smileydees ruinen zijn toch een stuk makkelijker wat dat betreft.
MeesMo alle tips zijn welkom hoor. Alleen maar fijn als mensen meedenken. :j
Hwn de tip van het Belgische heb ik ook gekregen. Moet me daar nog even in verdiepen, ook wat betreft een eventuele sterilisatie. De Regumate kost hier 200,- EUR voor een liter. Daar doe je dan ongeveer een maand mee. De prijs van de varkensvariant weet ik niet hier.
Ik hoop eerlijk gezegd dat met het voorjaar de "normale" cyclus weer op gang komt en dat het dan beter gaat. Dan pist ze lekker rond op de wei, maar heeft ze er geen last van. En dan kan ik van de zomer verzinnen wat ik in de winter moet doen met haar. :)
Ik heb haar nu 11 jaar en s winters kon de hengstigheid haar wel vaker een beetje dwars zitten. De hengstigheid was dan niet voldoende heftig om pissend rond te lopen, denk ik, en dan zat het haar in de weg omdat het er niet uit kwam. Tenminste zo omschreef ik het altijd hahahaha. Ze was dan wat strak in de bovenlijn met rijden, maar dat was rijtechnisch altijd weer op te lossen en duurde maar een paar dagen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:23

Beertje1983 schreef:
Ze zit nogal uit de buurt :D

Dat maakt niet uit Beertje. Als je wilt kan ik je zelf helpen, maar dan vraag ik wel benzine-vergoeding. Ik kan ook voor je kijken wie er dichter bij jou in de buurt zit die ook volgens de ziekteklassificatie werkt zoals ik.
En als je meer uitleg wilt (als ik je die nog niet gegeven had) dan moet je me maar even je mail adres geven, dan kan ik je een word documentje met wat 'jip en janneke uitleg' over homeopathie en de ziekteklassificatie mailen.

Permanent op de regumate zetten zou ik in dit geval niet doen. Regumate is sowieso een 'lap'middel en het blijven hormonen, je brengt de boel er uiteindelijk juist alleen maar meer in disbalans in plaats dat je een probleem op lost. En veel mensen vergeten dat hormonen echt héél veel meer functies hebben dan alleen maar het regelen van het voortplantingssysteem. Helaas komt men daar vaak (te) laat achter, als er al secundaire problemen ontstaan zijn.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:27

Thanks Francis.

Helaas heb ik maandagavond m'n kop uit het zand moeten halen (struisvogelpolitiek).
Ze loopt kreupel. Rechtsvoor. En het wordt niet minder als ze warm gestapt is, het wordt slecht na een paar rondjes draf. Eigenlijk had ik dat al eerder gevoeld, maar ach ze had zo lang niks gedaan.
Ik denk dat er 2 dingen spelen of gespeeld hebben. Last van de hengstigheid en iets in d'r rechtervoorbeen of schouder.
Duzzzz...
Dierenarts belt zo terug voor een afspraak. Ik ga d'r rechtervoorbeen op de foto laten zetten.
Ik vrees met grote vrezen, want ze doet nu al een half jaar vrij weinig tot niks en dat helpt dus niet.
Pffff, wat een emotionele achtbaan |(

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:03

Beertje, kreupelheden komen ook vaak om allerlei redenen uit de rug. Als je toch bezig bent, zou ik die ook op de foto laten zetten eigenlijk en/of een thermografie overwegen. Kost allemaal veel geld (thermo valt mee trouwens, geloof E150) weet ik uit ervaring, maar het kost meer geld als je nu niks vindt en er blijkt toch wat te zitten. En dat zou best iets kleins kunnen zijn. Zo was de mijne ook (licht) onregelmatig aan 1 been voor, en bleek er door een thermo maar liefst 8 graden verschil in de benen te zitten. Nadat de osteo een aantal blokkades (in dit geval borstbeen) had weggehaald was de kreupelheid ook weg!Blokkades gaan niet (altijd) weg van rust.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:33

@Danoesje: Thermografie heb ik tijdens ons vorige bezoek aan de kliniek besproken, maar had volgens dierenarts weinig zin, omdat haar hele lijf vast zit. Dat is nu niet meer het geval, maar ik vraag me af of het iets toevoegd in dit stadium.
Problemen in haar rug lijkt me niet aannemelijk. Ze is absoluut niet gevoelig op haar rug en heeft ook geen moeite met het bollen en "hollen" van haar rug.
Ze heeft niet alleen op rust gestaan. Osteopaat is 2x geweest, ze wordt zaterdag voor de 3e keer gemasseerd. Ze heeft Metacam gekregen en Buut. Ze had het toen ze nog op de wei stond en nu ze op stal staat nog steeds.
Ze is nog nooit zo los door haar lijf geweest en het voelt onder het zadel super van d'r staart tot onder m'n kont. Maar rechtsvoor zit een hapering en die blijft, ondanks alles. Helaas...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:18

Met een thermografie bepaal je veel eenvoudiger dan met röntgen de plek waar het probleem zit. Je kunt in één keer het heel lichaam op de foto zetten en de oorspronkelijke pijnplek wordt direct duidelijk.
Als je op de foto van het ene been niks ziet moet je foto's van de anderen gaan maken, foto van de rug, uitverdoven enz. enz. om er uiteindelijk achter te komen waar het precies zit.
Wat jouw dierenarts zegt over thermografie klopt niet, ookal zit het hele lijf 'vast' dan nog kun je de oorzaak lokaliseren.
Neem eens contact op met Healthy Horse bijv. http://www.thermografie-paard.nl/ Ik heb in het verleden gebruik gemaakt van haar diensten en was érg tevreden, deze dame was een van de eersten in Nederland die dit deed en is zéér kundig (niet alleen qua foto's maken maar ook qua beoordelen, dat is nog wel weer een vak apart zeg maar).
Het is een ideaal diagnostisch middel vind ik en zou ten alle tijden mijn voorkeur hebben als je nog niet helemaal helder hebt wat er aan de hand is of waar het probleem nu precies vandaan komt.
Weet je eenmaal de plek van de oorzaak, dan kun je gericht op die plek verder kijken en een foto maken, dat scheelt je een heel stapeltje dure foto's voor niks maken.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:36

Ik heb vrijdag een afspraak in de kliniek.
Laten we eerst dat maar weer afwachten...

ellekeuh_181
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:50

Indien er niets te zien is op de foto, zou je misschien de kruiden van Veba-Star kunnen overwegen.
Ikzelf heb geen ervaring met de Merrie Relax, maar wel met de Motion Control en de Bronst Herbs.
En voor mijn merrie werkt het echt.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:31

En hoe ging het vandaag?

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:30

Ben ook erg benieuwd!

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 09:26

Daar zijn we weer. Beetje druk gehad dus niet eerder een update kunnen geven.
Een irritatie in het schoudergewricht.
Na een standaard kreupelheidsonderzoek (op de volte op het harde en op het zachte kreupel, buigproef goed) de ondervoet verdoofd. Dit gaf geen verbetering. Daarna vanaf de kogel verdoofd, ook niks.
Na overleg mijn gevoel gevolg en het schoudergewricht verdoofd. Toen liep ze bijna goed. Dan zal het wel artrose zijn.
Foto van schoudergewricht gemaakt. Foto supergoed gelukt gelukkig en geen artrose te zien.
Hartstikke fijn natuurlijk maar weer vaag.
Schouder is nu ingespoten met pijnstiller en ontstekingsremmer. Deze week 5 minuten stappen aan de hand en dan heel rustig opbouwen.
Dan zou het over 3 weken beter/ over moeten zijn...

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:00

Pfoee, wat een getob. Ik heb net het hepe topic doorgelezen.
Helaas weet ik hoe frustrerend het is om zo te tobben, in mijn geval wel met totaal andere klachten.

Ondertussen is bijna alles al wel bekeken volgens mij. Er is 1 ding waar ik zo als mogelijkheid aan denk, hoewel het wel een long shot is. (maar dat zal ondertussen bijna alles zijn)
Ik weet van een paard dat ook de meest onwaarschijnlijke, en op het oog totaal niet samenhangende klachten had. (ook kreupelheden, stijf, en nog een hoop meer)
Dat dier bleek, na bijna een jaar getob, lyme te hebben.
Ik kon niet helemaal duidelijk terug vinden of daar bij Mona gericht naar gezocht is?

Hoe dan ook wens ik je veel sterkte, langdurig getob met je paard is slopend.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:21

Femke, Lyme kom ik toch in diverse topics wel tegen. Wat een gedoe kun je daar van krijgen zeg! Voor mensen net zo goed trouwens, wat een rotbeesten die teken!
Vraag blijft natuurlijk wel waar de problematiek in de schouder vandaan komt, anders ben je straks weer terug bij af als je net weer bent opgekrabbeld. Zou zonde zijn van alle tijd, moeite en geld. Wel heel fijn dat het in ieder geval geen artrose is, toch een zorg minder lijkt me! En nu hopen op verbetering.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:59

Lyme is niet op getest. Nu heb ik wel eens gelezen dat dat ook vrij moeilijk vast te stellen is.
Die schouder daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen vorig jaar.
Ik weet dat ik de dag voordat ze niet goed liep een buitenrit heb gemaakt. Ze was toen erg druk en schrok regelmatig (lees heel overdreven met 4 benen wijd op het asfalt klappen), misschien heeft ze toen iets beschadigd ofzo.
Hoe wat waarom enzo daar ben ik maar een beetje mee gestopt, anders word ik knettergek.
Eerst deze 3 weken maar afwachten. Als het goed gaat wil ik haar wel weer op ijzers zetten. Van die ronde, zodat ze makkelijker afrolt.
Maar eerst maar eens proberen haar rustig te hiuden deze week...

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:02

Groot gelijk beertje. Ik ben zelf niet heel erg van de ijzers en vijl de hoeven daarom bij. Zou je ook kunnen doen tot de hoefsmid komt. Dan maak je er een mustangrol in zoals dat heet, dus je maakt de hoeven rond met een rasp. Uiteraard klooi ik niet met de stand, ik maak ze alleen ronder.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 11:42

Een kleine update om even m'n zorgen van me af te typen.

Na 1,5 week stuiteren en zelfs met wat muisjes op door de bak te hebben gestapt is ze nu een soort van rustig.
Ze schiet nog wel eens weg, maar dat is vaak maar 1 keertje in ons half uurtje "arbeid".
Ik zit er nu 30 minuten op en doe dan 2x 2 rondjes draf op iedere hand.

En hoe ze nu loopt... Tja... Geen idee, ik weet het niet meer.
Ze loopt wel rad over de benen. Maar het voelt nog steeds of ze zich een beetje laat vallen op dr rechtervoorbeen. Rechts inbuigen wil ze niet, rechtsom nageeflijk is ook erg lastig (in stap beter, dan in draf).
Morgen gaat mn instructrice er heel even op om te voelen, omdat ik gewoon niet meer weet wat ik voel.

Ze wil zo graag aan het werk, maar het gaat gewoon niet.
Begin me heel hard af te vragen wat ik nog voor haar kan doen (spaarpot is leeg) en hoe lang dit nog eerlijk is tegenover een zeer werkwillig paard.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:19

Jeetje wat een verhaal zeg, je bent wel echt de hele mallemolen door geweest met je beestje zo. Wel echt respect dat je zoveel geprobeerd hebt om erachter te komen, als ik het zo lees kun je weinig kanten meer op.
Medisch advies heb ik niet voor je, wil je alleen even een hart onder de riem steken en je verder succes en sterkte wensen :(:)

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:04

Thanks, het is zo moeilijk.
Al 12 jaar samen.
Krijg er zelf ook gewoon vage klachten van. :\

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:34

@TS, mss lessen rechtrichten? Kan zijn dat ze wel behoorlijk scheef is door de ene kant te be- en de andere te ontlasten? En eens je spaarpot wat bijgevuld is, mss een cursus paardenmassage volgen (of boek kopen hierover), kan ook al heel wat doen hoor.

Beertje1983

Berichten: 257
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: nog heel even 's-Gravendeel

Re: Help! Wat heeft mijn paard?! Al maanden tobben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:39

Ze is gisteren voor de 4e keer gemasseerd door een officiële paardenmasseuse.
Dat heeft zeker geholpen voor d'r achterhand en rug. Schouders (vooral rechts) blijven strak.
Rechtrichten hebben we altijd gedaan. Ze loopt graag scheef, dus dat is iets waar we altijd mee aan werk zijn.
Maar bedankt voor het meedenken hwn.