Ik vermoed allang dat ze slecht ziet, maar heb het gevoel dat het alleen erger wordt.
Ik heb het wel genoemd to de dierenarts en een keer in de kliniek (d.a. was vorig jaar kind aan huis en de kliniek hebben we met haar ook al een paar keer mogen bewonderen), maar op zich was er aan de ogen niets te zien en de reageerde wel op beweging van de hand bij het oog. Maar de da noemde wel dat lang niet iedere oogafwijking zo te zien was. Een schade aan de oogzenuw of een probleem in het koppie, zie je niet.
Maar goed...
Ik heb het idee dat ze vaak erg onzeker loopt, vooral op moeilijke stukken. Dan loopt ze voetje voor voetje met de neus aan de grond. Als ik iets van appelschilletjes of wortelstukjes op de grond gooi, komt ze er wel op af , maar gaat niet zelden op de verkeerde plaats zoeken.
Ik besloot vandaag eens een test te doen en dat te filmen.
Ik heb daartoe wat zooi in de oefenring neergezet en her en der stukken wortel neergelegd-
Ik liet niet alleen haar hier rondscharrelen, maar ook de andere paarden.
(heb ik niet gefilmd)
Van trulsa dacht ik ook dat ze minder goed zag (oude dwergpony) maar die wist de wortels feilloos te vinden. Ze is dus alleen wat lomp

Silja lijkt echter steeds de grond de scannen. Ze liep niet doelbewust naar de wortels, maar controleert elke centimeter (lijkt of ze staat te grazen, maar dat is dus niet zo) en lijkt ook met haar neus de voorwerpen af te tasten, terwijl de anderen vooral de voorwerpen onderzochten op evt aanwezigheid van snoepjes en ze probeerden te slopen.

Maar misschien zoek ik er ook te veel achter.
Vandaar dat ik jullie laat meekijken. Ik wil morgen de test herhalen, maar met een andere opzet. Kom vooral graag met tips. Die kan ik goed gebruiken
https://www.youtube.com/watch?v=y6A71Ggzmuo
ps het filmpje is wat saai omdat ik haar zelf laat rondscharrelen en ze dat dus heel langzaam doet, maar ik kan er niet meer van maken.