Moeder wil geen dierenarts betalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justfornow
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:19

Ik wil jou en je moeder dan graag wijzen op de gezondheids- en welzijnswet voor dieren.


Artikel 37

Het is de houder van een dier verboden aan een dier de nodige verzorging te onthouden.

Lees: houder van een dier. Houder is nog geen eigenaar. Wettelijk ben je verplicht een dierenarts te laten komen. Doe je dit niet maak je je schuldig aan een misdrijf volgens artikel 121 van deze zelfde wet. Op overtreding van dit artikel staat een gevangenisstraf van maximaal 3 jaar.

Ik wil je niet bang maken. :) Ik wil je er alleen op wijzen dat het zeker serieus genomen moet worden.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:02

Mousmous schreef:
Als je een slijmoplosser nodig hebt, dan moet je niet Ventipumin hebben maar Sputolysin. Sputolysin kan je dus wel gewoon op internet bestellen.

@ mightymike: COPD is dampigheid.


Mousmous, dat verhaal kwam van mijn 1e dierenarts, maar goed, ik heb daar ook niet voor gestudeerd, mijn arts vertelde dat er verschil in zat, maar de symptomen (het hoesten en benauwd zijn) hetzelfde waren, dat heb ik dan voor waar aangenomen. Neemt niet weg dat het wel serieus is, hopelijk komt er snel verlichting voor je paardje ts!

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Moeder wil geen dierenarts betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:07

Dat geeft toch ook helemaal niet

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:09

Dat geeft toch ook helemaal niet :) Het rottige is dat hoe je het ook noemt, COPD of dampigheid, de gezondheid van de pony blijkbaar al behoorlijk is aangetast als de DA al een lichte vorm heeft vastgesteld.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 23-11-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Moeder wil geen dierenarts betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:12

Idd, het kan veel bij een paard aanrichten, hoe het naampje dan ook is.

BigOne
Berichten: 38293
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moeder wil geen dierenarts betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:20

Jij hebt een pony en baalt dat je moeder geen da laat komen. Had je zelf niet op internet kunnen zoeken naar hoestend paard?? Als dat dier al een half jaar flink hoest zijn er zo veel longblaasjes kapot dat je nu een grasmaaier hebt, 24 buiten op het land met inloopstal met rubberen tegels is misschien nog een optie voor je pony.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 11:43

bigone schreef:
Jij hebt een pony en baalt dat je moeder geen da laat komen. Had je zelf niet op internet kunnen zoeken naar hoestend paard?? Als dat dier al een half jaar flink hoest zijn er zo veel longblaasjes kapot dat je nu een grasmaaier hebt, 24 buiten op het land met inloopstal met rubberen tegels is misschien nog een optie voor je pony.


Hij hoest al een half jaar en misschien nog langer zelfs! DA had hem grondig onderzocht en een lichte vorm van COPD vast gesteld. Dus veel was er niet meer aan te doen, het kon alleen maar erger worden. Door medicatie kon het wel vertraagd worden, maar hij zei ook dat het geen kwaad kon om te rijden, want zover was het nog niet. Internet heb ik ook geraad pleegt, maar veel heeft het niet geholpen (buiten dit topic dan).

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Moeder wil geen dierenarts betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:51

Maar je hebt niet opnieuw contact opgenomen met je da toen je paard weer ging hoesten begrijp ik. Je kunt niet je kop in het zand steken en door blijven rijden. Doordat jij hem belast, kan je paard niet terug op adem komen en gaat hij meer hoesten/blaasjes afknappen. Het verergert degelijk en je wilt toch ook niet op een hoestend paard rijden? Laat je moeder verstandig zijn en de da laten komen en zet hem stil totdat het paard evt weer minder tot niet hoest. Je hebt straks echt geen pony meer staan wanneer je er niets aan doet en door rijd. Dan is er straks geen andere optie meer om hem pensioen te geven totdat hij te erg wordt en je hem in moet laten slapen. Een benauwd astmapatiënt kan pufjes nemen etc, een paard kan dat niet buiten de medicatie die je da nu voor moet gaan schrijven lijkt mij. Als het straks zover komt dat je paard zoveel hoest en ernstig benauwd raakt, is er geen weg meer terug. COPD is COPD, een lichte vorm lijkt mij onzin, een beginstadium zal het zijn geweest, maar je paard hoest nu al een half jaar verder, wellicht zit hij nu al in een heel ander stadium.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:59

COPD gaat nooit meer over. In principe kan je daar de dierenarts wel 100 x voor laten komen, dat heeft niet zo heel veel zin. Wat doen jullie nu allemaal al aan de manier van houden en voeren? Krijgt hij nog iets als ventipulmin oid?

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:03

Het mooist zou zijn btw als hij helemaal naar buiten gaat en niet meer binnen wordt gehaald...

BigOne
Berichten: 38293
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:19

Patchje schreef:
bigone schreef:
Jij hebt een pony en baalt dat je moeder geen da laat komen. Had je zelf niet op internet kunnen zoeken naar hoestend paard?? Als dat dier al een half jaar flink hoest zijn er zo veel longblaasjes kapot dat je nu een grasmaaier hebt, 24 buiten op het land met inloopstal met rubberen tegels is misschien nog een optie voor je pony.


Hij hoest al een half jaar en misschien nog langer zelfs! DA had hem grondig onderzocht en een lichte vorm van COPD vast gesteld. Dus veel was er niet meer aan te doen, het kon alleen maar erger worden. Door medicatie kon het wel vertraagd worden, maar hij zei ook dat het geen kwaad kon om te rijden, want zover was het nog niet. Internet heb ik ook geraad pleegt, maar veel heeft het niet geholpen (buiten dit topic dan).

En dan nog is het aan de eigenaar om te zorgen dat de voorwaarden zo goed mogelijk zijn, daarom moet je verder kijken, met een copd/hoestend paard altijd op kuil/voordroog overgaan had je simpel kunnen vinden op internet. En in plaats daarvan komt je pony op een stal waar stoffig hooi word gevoerd. Dat is water naar de zee dragen en hier helpt geen enkele dierenarts tegen. En het gevolg is dat je pony nu een zware copd patient is waarbij het nog maar de vraag is of er nog een paardwaardig leven mogelijk is.

Tancreda4

Berichten: 24052
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Moeder wil geen dierenarts betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:32

Sputolysin is ook slijm oplossend volgens mij. Dat kun je zelf halen. Ventipulmin zal je volgens mij alleen bij de DA kunnen krijgen.

Moeilijk hoor, dat je nog zo afhankelijk bent van je moeder en het zo moeilijk is om er de juiste zorg bij te krijgen... Succes!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:36

Ik neem aan dat je moeder niets van paarden kent aangezien ze geen DA wilt laten komen?
Een vriendin van me had hetzelfde probleem met haar vader, toen heeft ze hem via internet de gevolgen doen inzien wat er kan gebeuren als je de DA niet laat komen.
Je kan het altijd maar proberen..

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Re: Moeder wil geen dierenarts betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 13:08

bigone: het hooi moet je zelf regelen, ze verhuren alleen stallen, weides en opslagruimtes, dus dat mijn pony stoffig hooi krijgt is mijn fout, wist niet dat het zo stoffig was, dus ga het nu laten weken.

Tancreda4: bedankt voor de tip, kan ik zeker wat mee!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:09

Patchje schreef:
Heb het net weer een keer gevraagd, ze wil de DA laten komen wanneer de papieren binnen zijn van het paspoort laten aanmaken. Dan kan de DA hem chippen en dan kunnen we meteen vragen of hij hem meteen even wil nakijken. Gaat wel even duren vrees ik... Toen ik zei dat het best ernstig kon zijn liep ze de kamer uit en deed de deur dicht... Hummm, verkeert aangepakt? :+


de papieren van het pastpoort binnen zijn en dan chippen??? DA komt chippen en die vraagt dan het paspoort aan....

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:12

Patchje schreef:
bigone: het hooi moet je zelf regelen, ze verhuren alleen stallen, weides en opslagruimtes, dus dat mijn pony stoffig hooi krijgt is mijn fout, wist niet dat het zo stoffig was, dus ga het nu laten weken.

Tancreda4: bedankt voor de tip, kan ik zeker wat mee!



dat soort dingen kun je met gemak op internet vinden.Toen je een half jaar geleden de diagnose COPD kreeg had je je daar ook in kunnen verdiepen.Je kunt je moeder wel van alles de schuld geven maar dat werkt natuurlijk niet.Je kunt zelf ook lezen dus je ergens in verdiepen.Aan je schrijfstijl te merken ben je verre van achterlijk.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Moeder wil geen dierenarts betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:22

@ Geerke: beetje vriendelijker mag ook wel. Ts is weliswaar niet 'achterlijk', maar ook 'pas' 14. En dan is een DA gewoon wel nog de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van TS. En ik vind het superknap van TS dat ze er toch al zo goed mee bezig is :j

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:23

Als je copd en paard googled, zie je al gelijk dat je of kuil moet voeren of nat hooi.
Ammoniakdampen zijn ook schadelijk, maar dat zul je zelf nu hopelijk ook hebben gevonden :) dus dit paard liever niet op stal zetten, niet vanwege de stof, niet vanwege de urine. Kan het paard waar jij staat 24/7 naar buiten? Zo nee, zou ik een andere plek zoeken.

Copd is niet te genezen, maar goede huisvesting kan het wel stabiel houden.

Je bent nog jong, maar oud genoeg om je weg te vinden in de informatiestroom op het internet. De eerste hits van google 'paard en copd' waren al genoeg.

Maar goed, hoop vooral dat je alles nu wel aan gaat passen of al hebt gedaan :)
Dat is voor paard, jouzelf en de portemonnee ook wel zo vriendelijk :)

Maar voordeel is; je hebt de oorzaak nu wel weten te achterhalen, dus ik hoop ook dat het snel beter gaat nu de oorzaak is weggenomen :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:26

Maartje1990 schreef:
@ Geerke: beetje vriendelijker mag ook wel. Ts is weliswaar niet 'achterlijk', maar ook 'pas' 14. En dan is een DA gewoon wel nog de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van TS. En ik vind het superknap van TS dat ze er toch al zo goed mee bezig is :j



waarom kan ze zich er nu wel in verdiepen en een half jaar geleden niet?
Je moest eens weten wat ik allemaal deed toen ik 14 was...En dat is 34 jaar geleden.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:32

Mijn eerste paard heeft ook problemen gehad met hoesten. Hij kreeg Ventipulmin en Sputolysin, tegelijk dus. Het moest een langere tijd gegeven worden, twaalf weken. De medicijnen onderdrukken de symptomen (hoesten). Het paard kon dus al zijn energie besteden aan het beter worden. Dat is goed gelukt, hij is er 29 jaar mee geworden en het hoesten is nooit meer teruggekomen. Af en toe een heel klein kuchje en dat was het.

Maar hij moest wel permanent op de weide met schuilstal. Zoveel mogelijk frisse buitenlucht was belangrijk. Ook als hij dan in stal kwam moest er zo weinig mogelijk stof zijn in de stal. Geweekt hooi moest gegeven worden. En zo nog wat dingen.

Het hoesten is heel belastend voor het dier. Iedere keer gaat er meer stuk van binnen en dat wordt niet meer zomaar beter. Dus hoesten moet je heel goed in de gaten houden.

Edit: Ik heb gelijk de dierenarts erbij laten komen. Toen het niet weg ging (en de dierenarts er wel heel makkelijk over deed) heb ik paard naar een andere dierenarts meegenomen (faculteit Utrecht). Daar heeft hij vijf dagen gestaan voor onderzoek. Het kostte wel wat, maar het werd wel beter daarna.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:38

geerke schreef:
Maartje1990 schreef:
@ Geerke: beetje vriendelijker mag ook wel. Ts is weliswaar niet 'achterlijk', maar ook 'pas' 14. En dan is een DA gewoon wel nog de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van TS. En ik vind het superknap van TS dat ze er toch al zo goed mee bezig is :j



waarom kan ze zich er nu wel in verdiepen en een half jaar geleden niet?
Je moest eens weten wat ik allemaal deed toen ik 14 was...En dat is 34 jaar geleden.


Nou iedereen even applaus voor geerke... >;) Rustig aan met de zelfverheerlijking!


Verder TS, wat rot dat je pony niet helemaal gezond is. Maar volgens mij doe je wel je best nu om goed voor hem te zorgen :(:)

Hemasa
Berichten: 327
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:39

Dat is erg naar, ook niet goed voor het beestje. Ik denk niet dat je verder komt door dit topic te starten, maar ik snap je punt heel goed. Mag ik vragen hoe je vader in het verhaal staat? Sorry als deze vraag al gesteld is, ik heb niet alle reacties gelezen. Verder zijn er een paar opties.
1. Gewoon de DA bellen en de rekening op laten sturen, die wordt echt wel betaald.
2. Met je moeder gaan praten. Zeg tegen haar dat je met haar wil praten en ga er voor zitten. Zo is de kans dat het op een discussie uitloopt kleiner en zal je moeder misschien de ernst van de zaak inzien. Zeg dat je je zorgen maakt om je pony en dat dit hoort bij een pony hebben.
3. Probeer het onderzoek zelf te betalen, eventueel volgende medicijnen zal je moeder hierna waarschijnlijk wel betalen.

Houd je ons op de hoogte?
Succes!

Hemasa
Berichten: 327
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:44

BaileyMix schreef:
Nou iedereen even applaus voor geerke... >;) Rustig aan met de zelfverheerlijking!

Ik applaudisseer. >;)
Geerke kon ook al niet normaal doen tegen mij vanwege mijn leeftijd..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 15:49

Hemasa schreef:
BaileyMix schreef:
Nou iedereen even applaus voor geerke... >;) Rustig aan met de zelfverheerlijking!

Ik applaudisseer. >;)
Geerke kon ook al niet normaal doen tegen mij vanwege mijn leeftijd..



dan heb je er niets van begrepen...wees blij dat ik 14 jarigen juist voor vol aanzie en tot handelen in staat acht.
Als ik roep...och ze zijn pas 14 is het ook niet goed.

Patchje

Berichten: 277
Geregistreerd: 07-04-13
Woonplaats: Budel-Dorplein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:07

Nou kunnen we het nog even vriendelijk houden? ;) Geerke heeft voor een gedeelte (ook al komt het niet zo aardig over) gelijk vindt ik. Natuurlijk heb ik me verdiept in COPD, maar wat ze niet weet is dat ik op een stal stond waar je niks aan het voerschema kon doen. Alles werd er voor je gedaan, dus toen kon ik het hooi niet natmaken of voordroog geven. Ook niet na overleg, vonden ze te ingewikkeld. Dus toen er een stal vrij kwam op de stalling waar ik nu sta heb ik deze genomen (hier kunnen ze ook in de winter buiten en daar niet). Waarom ik dan nu wel gewoon hooi heb gegeven? Ik heb geen idee, best dom eigenlijk, want dit was gewoon de oorzaak...

Maar even wat er vandaag gebeurde:
Ik ben dus vandaag bij de manege geweest, natuurlijk was hij aan het kuchen, heb hem toen op wei gezet en heb even m'n oor bij z'n neus gehouden. Neusgaten stonden wijd open en je hoorden bij het inademen een piep, hij moest harder pompen dan normaal. Ik werd er erg emotioneel van en kon het niet meer aan, dus mijn moeder gebeld. Heb gevraagd of ze de DA wou bellen, maar ze zij dat ik dat het beste zelf kon doen (had verwacht dat ze nee zou zeggen), dus heb de DA gebeld. Heb hem laten langskomen en hij heeft gezegd dat z'n longen erg geïrriteerd waren. Twee spuiten en me een hoestdrank gegeven die ik moet geven. Volgens hem zou hij als hij nog verder te veel contact met stof zou hebben dampig worden, maar hij is het dus niet. Als het over een paar dagen niet verbeterd zou zijn moest ik hem opnieuw bellen.

Misschien ben ik wat dingetjes vergeten te zeggen en kan het verhaal er een beetje onduidelijk van worden, excuses daarvoor. :)