Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:20

Bij die van mij was het niet, ik moest nog wel zelf 2 of 3 dagen AB spuiten na de castratie

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:30

Nee hoor dit is gewoon normaal!. Is het laatste stukje zaadstreng wat je ziet. Een beetje druppelen kan ook geen kwaad maar moet niet echt stromen en na paar dagen moet dat gedrup over zijn.

Een deken absoluut niet opdoen een paard kan zich nog warm houden tot -15!!!

Beweging hangt af van de soort castratie!!! Als ze hem dicht gemaakt hebben (dat is hier niet het geval) mag je hem juist niet naar buiten doen. Als het goed is heeft de dierenarts die de castratie uitgevoerd heeft wel verteld wat je mag qua beweging.

Na een paar dagen word de wond nog dikker! Niet van schrikken daarna trekt het weg.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:31

Bij mijn shet zat ook een 'fliebertje', is 2 maanden terug maar je ziet er niets meer van!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:34

Bij mijn pony was dit ook, viel er binnen paar dagen vanaf (na uitdrogen).

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 19:51

Oef! Ik heb niets gekregen van AB om zelf te spuiten, hij zei dat het zo goed was (maar ik hou het dagelijks in het oog, om niet te zeggen 3x per dag ga ik controleren :+ ). Goed dat je me waarschuwd dat het nog dikker word! Ik schrok me vanmorgen al rot toen ik het nu zo zag!

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:57

ook ab word niet altijd gegeven dat is afhankelijk van de soort castratie

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:14

Ah. Amaai ik ken er weinig van :+
Nu, ga zien hoe het evolueerd komende dagen. Kan niet veel anders doen dan het gewoon goed opvolgen vrees ik. Maar doet me goed te horen van jullie dat het normaal is (en dat 2 da's dat ook zeggen helpt ook hihi).

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:19

Open is juist goed :) dan kan evt etter en dergelijke eruit komen en blijft het niet in het lichaam zitten. Eventueel dagelijks spoelen met water maar hou vooral het advies van de dierenarts(en) aan :) zij behandelen je paard in real life, niet bokt ;)

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:22

Haha neen doe ik zeker hoor ;) Foto's hier is enkel gewoon om eens wat ervaringen te horen van jullie ook.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:24

Ik kreeg ook geen AB voor na de tijd hoor. Geef het een weekje en dan zul je zien dat het al een stuk beter eruit ziet.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:32

Dit is normaal! ik heb meerdere castraties gezien..{ook waarbij het niet goed ging} en dit is hartstikke normaal.Zo'n 3 dagen is het het heftigst en dan gaat de zwelling afnemen..zolang het open is en er af en toe een drupje bloed uit valt is het ook gunstig.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:36

Wilde net mijn DA bellen omdat mijn katers gecastreerd zijn vrijdag, en bij 1 van hen dit ook te zien is. Maar dat sterft dus vanzelf wel af lees ik hier.... :)

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:34

wwillemijn schreef:
Wilde net mijn DA bellen omdat mijn katers gecastreerd zijn vrijdag, en bij 1 van hen dit ook te zien is. Maar dat sterft dus vanzelf wel af lees ik hier.... :)


Met een kat kan het een ander verhaal zijn aangezien deze normaal niet "open" gecastreerd worden. Is het bij jouw kat dichtgemaakt met hechtingen de wond??? als dit het geval is hoort er niks uit te komen. Ik zou toch even je dierenarts raadplegen voor de zekerheid

Jessx

Berichten: 199
Geregistreerd: 12-12-11
Woonplaats: Epse

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:37

Bij katers wordt het ook open gelaten dus hetzelfde verhaal. Mijn ruin heeft na ruim een half jaar nog steeds een fliebertje hangen.. Heeft hij nooit last van gehad maar het is er dus ook niet vanzelf afgevallen

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:32

Nee, het is inderdaad open gelaten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:59

Dat de wond nog open is, is goed. Dan kan het vuil eruit en kan het goed schoonbloeden.
Bij mijn paard waren de wonden binnen een dag al dicht en hij had een zwelling ter grootte van een basketbal tussen zijn benen hangen. Je wil niet weten wat een 3jarige (zelfnietwetendedathijeenjeweetwelwathengst) ruin er van vindt dat een DA de wonden wil openpeuteren met haar vingers. Laten we zeggen dat hij not amused was....
Gewoon goed afspuiten en als het over een paar dagen niet beter is, dan gelijk weer bellen.

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 10:16

Nog een vraagje, is het bij jullie ook zo geweest dat dat gebied ENORM gezwollen was? Maar pas later.. Hij is nu 2 weken (exact) geleden gecastreerd, buiten dat gedoe in het begin (dat vrij snel over was, zoals meerdere DA's en jullie me verzekerd hebben hihi) en sindsdien zag het er wel ok uit. Hij liep goed, was alert. Koker was wel wat gezwollen maar cva.
Nu vrijdag was de smid geweest en toen zag ik dat de koker wel echt veel dikker zag. Maar ook niet abnormaal dik naar mijn mening, dat gebied is tenslotte nogal geforseerd geweest...
Maar zondag, ging ik terug controleren en toen zag ik plots dat dat stuk enoooorm opgezwollen was, maar echt in de zin van: het lijkt of hij heeft nu 2 ongelooflijk grote testikels hangen (10cm diameter zeker)..

Zou dat nog normaal zijn of niet? Ik ga nu nogmaals naar mijn paard, maar als het nog zo dik is ga ik wel DA laten komen, ik vind het echt vreemd dat het zo dik ziet "plots"... Het is nl 2 weken geleden, het zag er echt beter uit.. En nu plots "boem" en het is zo'n dikke massa? (foto volgt nog)

Ja de DA komt idd ook, maar gezien hier ook een topic was, post ik het hier ook nog eens. Ben zo'n trees dat langs alle kanten bevestiging nodig heeft als ze zich zorgen maakt ;)

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:20

die van mijn toen hengst, na die tijd ruin, waren nog 3 x zo erg, de hele kooker hing er uit heb er foto's van, moet ik ff opzoeken.
Dit is goed gekomen.
De Dierenarts gaf aan dit deze hengst extreem grote ballen had, en daardoor ook een grotere wond.
Ze hebben niet gehecht zo in het land gegooid, normaal mag een wond 3 a 4 dagen druppelen, met die van mij mocht 6 a 7 dagen druppelen.
En dit klopte ook.

Maar vertrouw niet op mijn verhaal, de dierenarts zijn er voor dit soort dingen.

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 11:14

Veearts is gisteren nog savonds geweest, is dus blijkbaar toch ontstoken omdat het te snel is toegegaan :( Heeft het terug opengemaakt, dosis antibiotica ingespoten en beloofd dat hij vandaag terug gaat komen controleren zelf (en terug antibiotica inspuiten).
Dan ging hij me nog laten weten hoe we het verder gaan oplossen. Pff :(

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:47

oh getsie balen

Kijk dit was bij mijn paard:

Afbeelding

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:59

ik heb 6 jaar terug mijn paard laten castreren maar ik heb dit toen bij hem niet gezien.
heeft ook nooit nagebloed of extreem dik geweest.
ik moest van mijn veearts mijn paard min 2x per dag 10 min koelen voor de zwelling en 10 tot 15 min stappen 2x per dag.
misschien heb ik er overheen gelezen maar moesten jij dat niet doen?
die van mij was wel vroeger in het jaar dacht dat het eind mei begin juli was.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 07:54

zo dat ziet er wat minder uit

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:15

Bij twijfel gewoon altijd de dierenarts laten komen. ik nerm voor die paar tientjes geen risico dat ik het verkeerd in schat en de ellende groter wordt. Ben je meer geld kwijt moest de dierenarts blijkbaar wel ingrijpen en heb je niet voor niets gebeld...

FjordHorse
Berichten: 769
Geregistreerd: 27-12-12

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 13:12

Neen ik moest niet koelen en niet speciaal gaan stappen (maar dat stappen heb ik wel gedaan, elke dag 15min). Ik had er nog speciaal achter gevraagd, maar hij zei dat dat niet nodig was gezien hij op een heel grote weide staat waar hij zelf de mogelijkheid heeft om constant rond te lopen. Dus dat was "ideaal" voor te herstellen na een castratie zei hij.
Ik had zelf wel uiteindelijk toch 10 a 15 min gestapt nog met hem, maar ook niet ver, meer gewoon om "iets" met hem te doen buiten de weide (op de weide heb ik last van het ander paardje dat zich komt opdringen).

Nu, de veearts is dus zoals hierboven staat al 2x geweest. 1x de maandag en 1x de dinsdag. Maandag om de zwelling te onderzoeken en hij heeft het allemaal terug opengemaakt en antibiotica gegeven. Dinsdag is hij dus komen controleren of de zwelling al minder was. En dan ook antibiotica gespoten.
Nu moet ik zelf nog 4 dagen antibiotica geven.
Vandaag (kom er net van) ziet de zwelling er al voor de helft minder uit en mijn paard is ook terug vééél levendiger dus het lijkt nu de goede kant uit te gaan!

Oh jeetje, die foto ziet er wel heftig uit vind ik! Bij hem was het (gelukkig) veel minder, denk dat ik moest dat bij die van mij zijn gelijk met hem naar de kliniek was gereden in paniek O:)

Nightingales
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Normaal na castratie? (OPGEPAST MET foto!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:51

Hèhè, als ik zo die foto's zie zou ik ook wel even in paniek zijn :P de mijne was gelukkig al ruin toen ik m kocht xD