Vocht bij mest, en redelijk dunne mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jimmyke92
Berichten: 55
Geregistreerd: 13-10-12

Vocht bij mest, en redelijk dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 14:54

Hallo Bokkers,
Mijn merrie heeft sinds een week vocht bij haar mest. De mest is ook niet stevig zoals normaal maar wat slapper. Ook laat ze veek scheten en komt er dan vocht uit. Ik heb al flink rond gekeken op bokt, en zie dat het aan van alles kan liggen, maar wat ik niet heb kunnen vinden is hoeveel kwaad het kan. Ze krijgt nu omdat de wei weinig meer waard is meer hooi gevoerd, dit kan een oorzaak zijn. Ook staat ze 24/7 buiten dus de wei is in de ochtend natuurlijk erg vochtig. Wat ik me afvraag, hoelang mag zoiets duren? Wanneer moet je de DA erbij halen en hoeveel kwaad kan het.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vocht bij mest, en redelijk dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:18

Paar dagen psylliumvezels bijvoeren wil nog wel eens helpen. Te nat gras, te grof hooi, zand, te natte/rijke voordroog/kuil, wormen kunnen allemaal oorzaken zijn. Als het gras erg nat is trekken ze ook makkelijker polletjes gras uit en dan kan er zand meegegeten worden.

Hoeveel kwaad het kan hangt van de oorzaak en de verdere symptomen af. Valt ze ook af of heeft ze andere klachten sinds de mest slap is geworden?

Jimmyke92
Berichten: 55
Geregistreerd: 13-10-12

Re: Vocht bij mest, en redelijk dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 09:27

Ze heeft geen andere klachten, we geven haar ook dagelijks lijnzaadolie omdat de wei nu erg kort is. Ze krijgen nu wel meer hooi als voorheen, zodat ze eigenlijk onbeperkt hooi kunnen eten omdat de wei niets meer voorstelt. Dus dit is wel een verandering. Verder is ze gewoon actief en ziet ze er goed uit (ze is wel de laatste weken wat dikker geworden) worken kuur heeft ze toevallig nog geen maand geleden gehad.

graafstra

Berichten: 336
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Vocht bij mest, en redelijk dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:36

Wat tamary al zegt psyllium vezels voeren. er zit waarschijnlijk zand in de darmen en door het zand raken de darmen geïrriteerd en dan krijg je dunne mest en dat vocht al ze scheten laat.

mijn paard heeft er ook last van en die krijgt psylluim maar ook van puur spijsvertering daar zit pro beotica in om die darmen weer rustig te krijgen.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Vocht bij mest, en redelijk dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 13:59

Inderdaad psyllium (zand-weg) zaadjes voeren. Daarnaast kan het ook zijn dat ze wat aan de dunne mest is omdat je haar voeding veranderd. ik heb het ook wel eens als ik in plaats van een droge een wat nattere baal van de boer krijg.

BillyBo
Berichten: 213
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:06

Min shet is al 3 maanden aan dit soort diarree.

Ik ben begonnen met zandtest en daar kwam niets uit, toch was ze opgeblazen en begon ook van die waterscheetjes te laten.
Eerst een wormenkuur gegeven Lischia is pas 4 jaar en heeft al 4 keer in één jaar een bloedworminfectie gehad.
Geen resultaat.

Daarna mestonderzoek.
Negatief.

Toen een bloedonderzoek.
Op een ontsteking na verder alles goed.
Geen koorts, nooit gehad.

Weer zandtest.
Negatief.

Al deze tijd at ze goed, maar mijn andere pony had ook klachten.
Beide waren ze wat sloom en die grote wilde niet in draf aanspringen.
Dit had ik al eerder meegemaakt en toen hadden ze beide behoorlijk veel zand.
Dus maar een zandtest bij die grote.
Positief en meteen een psylliumkuur.

Shet was minder opgeblazen maar nog steeds mat en zachte mest met waterscheetjes en natte achterpootjes.

Inmiddels met twee artsen in conclaaf en een mest onderzoek op bacterien laten doen.
Negatief.

Gelijkertijd nog een eitelling.
Negatief.

Nu staat shet al 2 weken op de Prednisolon en lijkt het zowaar de goede kant op te gaan.
Ook blijf ik haar mest dagelijks testen op zand en weet niet waar ze het vandaan haalt [ze staan nu op steen] maar ieder dag nog steeds zand gevonden.

Inmiddels ben ik er wel achter door een paar mensen op Bokt dat je beter psylliumzaad als psylliumvezel kan geven en heb dan ook kontakt gehad met Utrecht die dit beaamde.
De afgelopen week heb ik haar om de dag wat psylliumzaad gegeven en die grote die week daarvoor een kuur van één week.
Ik merk daar dus wel verschil in.

Die grote doet het weer en die kleine wil nog niet goed meelopen maar zodra de tweede en de derde versnelling worden ingezet weet ze niet hoe hard ze mee moet rennen of voorop moet lopen.
Ik neem shet dagelijks mee, 4 dagen aan de hand als ik die grote rij en twee dagen wandelen we minimaal een uur.

Ik ben er wel in blijven geloven dat je de darmen in beweging moet houden en dus zeker niet je paard met dit soort problemen stil moet zetten.

Ik moet haar nog één week pred geven van de kuur en dan nog twee weken om af te bouwen.

Door de diarree is het zand zeer waarschijnlijk niet goed naar buiten gekomen en omdat haar mest nu veel beter is lukt dat dus wel met dat psylliumzaad.

Wat ik dus wil zeggen is dat mijn ervaring met zand is dat ze slomer worden omdat het zand pijn doet en irriteert zodra ze gaan lopen, tenminste lopen doen ze wel maar draven en galloperen willen ze dan niet.

Met die worminfecties was die shet wel actief.
Miss. is het verstandig om een bloedje te trekken en natuurlijk even de mest op zand te testen.

Succes!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vocht bij mest, en redelijk dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:08

Die van mij heeft dit ook een periode gehad. Dit kwam puur door te nat ruwvoer :). We hebben een tijdje een mindere baal gehad, dat uitte zich meteen en het duurde eventjes voor het weer goed was, ondanks niet meer voeren.

Wellicht dat je je ruwvoer eens na kunt kijken?