Pony krimpt ineens in elkaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mogamba1997
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-09-09

Pony krimpt ineens in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:38

Hallo allemaal,

Ik was vanavond op wedstrijd te springen en begon mijn pony ineens heel raar te doen.
Ik was bijna klaar met opzadelen om te gaan inrijden en ineens krimpt ze helemaal in elkaar door haar achterbenen heen, staat dan ook erg scheef op der achterbenen. Dit duurde 10 tot 20 seconden, ze raakt ook bijna de grond aan en plots springt ze naar voren met wat rare bewegingen. Vlak daarna deed ze het weer tot wel 3 keer toe.. Bij de derde keer valt ze op haar zij op de grond met hoofd en al, zadel en hoofdstel had ze nog gewoon om. Gelukkig stond ze snel overeind maar toch had ze een groot schaafwond op haar voorknie. We hebben direct zadel eraf gehaald en deken op gedaan en gaan lopen totdat er iemand kwam helpen om haar been af te spoelen. Ze zweette ook niet en nu staat ze ook weer gewoon vrolijk op stal.. Heel vaag dus allemaal..

Heeft iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 03-11-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd.

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Pony krimpt ineens in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:40

Hier zou ik de dierenarts wel bij halen. Lijkt wel alsof er iets mis gaat in haar hoofd oid.

Oenka
Berichten: 664
Geregistreerd: 18-05-13

Re: Pony krimpt ineens in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:41

ja idd met mijn bovenganger eens

Mogamba1997
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-09-09

Re: Pony krimpt ineens in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:47

Dierenarts is nog niet langs geweest, want 10 minuten daarna leek ze ook weer goed, gedroeg haar niet anders etc. Ik houd het sws even goed in de gaten, ga zo ook nog even extra bij haar kijken. Als er wel wat verdachts is komt de da natuurlijk direct!

NaomiJouke
Berichten: 1076
Geregistreerd: 29-02-12
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:48

Mogamba1997 schreef:
Dierenarts is nog niet langs geweest, want 10 minuten daarna leek ze ook weer goed, gedroeg haar niet anders etc. Ik houd het sws even goed in de gaten, ga zo ook nog even extra bij haar kijken. Als er wel wat verdachts is komt de da natuurlijk direct!

dan denk ik dat het wel goed komt :j

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:49

DA al geweest inmiddels?
Je gaat mij niet vertellen dat je dr zo op stal hebt gezet zo van 'het gaat nu wel'
en naar huis bent gegaan?

Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:52

Dit is niet zo maar iets om in de gaten te houden...hier moet een DA bij als er niets uit je zadel stak dat je paard kon steken ...
Ik zou eerder neurologisch zoeken nadat de DA de controle van zwelling bij de ruggewervels heeft nagekeken...
Kijk de huid helemaal na...is er ergens een zwelling ? Hoe zijn de pupillen ? Ga met hem wandelen: loopt ie recht, zwenkt ie alsof hij dronken is ?...
Hou je camera klaar moest het opnieuw gebeuren.

Sterkte voor je pony en voor jou !

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:54

Jeetje wat heftig. Ik denk ook iets neurologisch, ataxie of zoiets?

In elk geval zou ik het wel laten onderzoeken. Nu stond je er naast maar stel ze krijgt zo'n toeval als je net op haar rug zit?
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-11-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Berichten: 1625
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:54

Nu heeft je paard een schaafwond aan een knie, maar dat kan veel erger zijn als ze weer een "toeval" krijgt. Ik zou dit echt niet durven aan kijken.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:57

Heb je een singel met elastiek en had je net strak gesingelt?(ik ga even van minder enge dingen uit dan de andere reacties hier)

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 22:58

Epilepsie?

Mogamba1997
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:59

Heb contact met da gehad, die wist het zo ook niet te vertellen. Doordat ze nu weer normaal toont wou hij het nog even aanzien hoe het gaat om langs te komen.

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Pony krimpt ineens in elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:05

Blij dat ik niet z'n DA heb..Eis dan gewoon dat die langs moet komen!

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:08

Meid, dit is niet een geval van 'we zien wel hoe het gaat', dit kan een ernstig geval zijn. Meteen de DA erbij halen, voor er ongelukken gebeuren ;)

Vraagje: Is hij bang voor water?

Mootje1980
Berichten: 542
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:10

Dat is even schrikken zeg. Mijn merrie doet het ook als ik haar staart was maar ja... dat heeft een voor de hand liggende oorzaak. Hoop niet dat het ataxie is ofzo. Zat er iemand aan haar staart toevallig? Eng hoor. Ik hoop niets ernstigs. Ik begrijp dat je haar nu op stal hebt staan en thuis ben? Is er nog wel iemand die vanavond/vannacht bij haar kan kijken? Als de DA zegt dat je het wel kan aanzien en als dat voor je eigen gevoel ook verantwoord is... Ik kan me wel de reacties van sommigen hier indenken zelf zou ik het ook niet kunnen om haar zo de nacht in te laten gaan maar ik vertrouw op jouw oordeel en gevoel, jij kent haar het best. Dus als jij en je d.a. denken dat het kan (ik denk overigens dat de d.a. nu verder ook niets voor je kan doen zonder uitgebreid onderzoek op de kliniek) Ik duim dat het een eenmalig en onschuldig iets was. Keep us posted!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:10

Als er nu niets aan de hand is, kan de DA ook weinig doen, dus ik begrijp wel da hij nu in het weekend niet meteen komt.
Wel kun je vragen om een algeheel onderzoek volgende week, en bloed trekken, dan heb je in elk geval een idee of er verder geen afwijkingen zijn. En er even niet op rijden uiteraard.

Het blijft natuurlijk een hele rare en ook gevaarlijke actie, want wie zegt dat dit niet ook kan gebeuren als je erop zit?!

Nader onderzoek lijkt me dus absoluut wenselijk.

Kan van alles zijn, zoals een toeval, een tumor, ziekte van wobbler ... Normaal valt een paard niet zomaar om!

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:11

Misschien ben ik heel naief maar wat verwachten jullie nu van een da dan? Misschien was de pony veel te strak gezadeld, misschien nog erger ook nog met een slecht zadel..

Ts temperatuur je paard wel om het uur even, en ga met grote regelmaat kijken..

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:13

Nog een paar vraagje: heeft hij koorts? Verminderende eetlust? Schuimbek?

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:15

smurffie schreef:
Misschien ben ik heel naief maar wat verwachten jullie nu van een da dan? Misschien was de pony veel te strak gezadeld, misschien nog erger ook nog met een slecht zadel..

Ts temperatuur je paard wel om het uur even, en ga met grote regelmaat kijken..

Dan gebeurt zoiets toch geen drie keer achter elkaar en laat hij zich nog op de grond vallen bovendien?!
Bivendien zal ie wel vaker gezadel zijn ... ;)

Ik verwacht dus ook niet da de DA direct komt, maar wel dat hij aangeeft waar je op moet letten en wat je in de gaten moet houden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:16

Ik denk inderdaad ook dat er een verband is met deze 'toeval' en het zadel. :j
Heb hier eerder van gehoord, ik kan me alleen niet meer herinneren waar dat was.

TS zegt dat de pony zich nu gewoon normaal gedraagt, dan is er voor een dierenarts weinig te zien en zelf had ik dan het advies van de dierenarts dan ook opgevolgd.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:17

hmm klinkt niet heel goed
Misschien iets in het hoofd idd, of misschien iets met een zenuw in de rug?

Mogamba1997
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:20

Ze staat thuis, ik zal over een uurtje bij haar kijken en mijn vader moet morgen vroeg om half 5 de koeien melken dus die kijkt dan ook even bij haar.

@paardjes45: Ze is niet bang voor water! Vermindere eetlust, koorts en schuimbek heeft ze niet.
@smurffie: Bedankt voor de tip! Zal zo direct ook even temp. erbij meten!

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:21

simodi schreef:
smurffie schreef:
Misschien ben ik heel naief maar wat verwachten jullie nu van een da dan? Misschien was de pony veel te strak gezadeld, misschien nog erger ook nog met een slecht zadel..

Ts temperatuur je paard wel om het uur even, en ga met grote regelmaat kijken..

Dan gebeurt zoiets toch geen drie keer achter elkaar en laat hij zich nog op de grond vallen bovendien?!
Bivendien zal ie wel vaker gezadel zijn ... ;)

Ik verwacht dus ook niet da de DA direct komt, maar wel dat hij aangeeft waar je op moet letten en wat je in de gaten moet houden. :j

Als dat zadel er nog op lag kan dat zeker, je paard kan namelijk niet genoeg lucht krijgen als hij te strak gezadeld is. Dat betekend dat er geen zuurstof bij de hersens komt en het hart bezig gaat met bloed naar de hersenen te pompen. Hierbij is er minder bloed voor de rest van het lichaam en de verste extremiteiten van het lichaam zullen dan het eerste uit vallen. Bij geen actie kunnen ook de andere extremiteiten aangetast worden.

Te strak singelen is lastig maar kan zeker met een singel met elastiek wel gebeuren, vandaar mijn vraag naar de singel.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:24

Inderdaad even goed in de gaten houden, maar als het nu in orde is, kan een dierenarts ook weinig voor je betekenen. Zolang ze goed eet, reageert en geen koorts heeft of ander abnormaal gedrag denk ik dat je het gerust aan kan kijken. Hopelijk was het een eenmalig iets...

Mogamba1997
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:26

Singel is met elastiek inderdaad, maar deze zat niet strak omheen. Doe hem eerst altijd wat losjes om, dan naar de bak lopen en daar nog even goed aansingelen.