[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:15

Ik meld me ook hier. Fijn dat er toch een nieuw topic is geopend. En dat daar wat beginnersfoutjes inzitten daar maak ik me niet druk om. Ik lees hier dat het een en ander nog wel aangepast kan worden door een mod dus in goed overleg moet dat allemaal goed komen. Ik vind het wel fijn dat ik nu gelijk mee kan lezen en niet door 500 pagina's heen moet. Ik hoop dat iedereen hier ook gewoon weer mee leest en hun ervaringen wil blijven delen.

Sinds kort ben ik ook in het bezit van een cushing pony. Hij krijgt nu een half tablet Prascend. Een schepje magnesium en een klein schepje senior priores en is in een aantal weken heel erg veranderd en zit weer lekker in zijn vel. Ik weet natuurlijk niet precies waar het aan ligt omdat ik 3 dingen veranderd heb. Ik geef hem ook nog steeds een heel klein schepje havens POWER-PLUS Mix en een klein schepje GREEN-VET (Reform-Kruiden-Muesli)
Dit gaf ik al jaren en heb dit verminderd maar niet gelijk helemaal weg gelaten omdat hij hier wel aan gewend was.

Wat voeren jullie aan jullie paarden waar dus weinig suiker in zit?


@Jannepauli ik kook de lijnzaad ook altijd maar als je het alleen vermaalt kan het dan geen kwaad?

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:21

Ik zet ook even een stipje, zodat ik het terug kan vinden...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:32

monsera schreef:
Wat voeren jullie aan jullie paarden waar dus weinig suiker in zit?


@Jannepauli ik kook de lijnzaad ook altijd maar als je het alleen vermaalt kan het dan geen kwaad?


1. Er zijn tegenwoordig meerdere voeren die weinig suikers (zetmeel en ESC) bevatten:
Pavo, Care for Life ( 9,5%0
Cavalor, Fiber Force (8%)
Daarnaast zijn er ook nogal wat 'grasbrokken' die ook als basisvoer gebruikt kunnen worden ( Agrobs etc.)

2. Geel lijnzaad hoef je niet te koken. (Bruin trouwens ook niet, maar het is zo'n vastgeroest gegeven dat dit gevaarlijk zou zijn voor het paard, dat ik er maar niet meer aan begin om dat te bestrijden :) ) Met koken 'vervliegt' de Omega 3 die juist zo belangrijk is.
Je zou als alternatief ook lijnzaadolie ( bij voorkeur koudgeperst) kunnen geven maar zodra je de fles openmaakt, begint de Omega 3 al terug te lopen. Omega's zijn zeer instabiel.

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:27

Ik heb even in het oud topic als afsluitende post een link gezet naar dit topic ;-)

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:52

Overzichtelijk fijn zeg :D

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:12

Jannepauli schreef:
monsera schreef:
Wat voeren jullie aan jullie paarden waar dus weinig suiker in zit?


@Jannepauli ik kook de lijnzaad ook altijd maar als je het alleen vermaalt kan het dan geen kwaad?


1. Er zijn tegenwoordig meerdere voeren die weinig suikers (zetmeel en ESC) bevatten:
Pavo, Care for Life ( 9,5%0
Cavalor, Fiber Force (8%)
Daarnaast zijn er ook nogal wat 'grasbrokken' die ook als basisvoer gebruikt kunnen worden ( Agrobs etc.)

2. Geel lijnzaad hoef je niet te koken. (Bruin trouwens ook niet, maar het is zo'n vastgeroest gegeven dat dit gevaarlijk zou zijn voor het paard, dat ik er maar niet meer aan begin om dat te bestrijden :) ) Met koken 'vervliegt' de Omega 3 die juist zo belangrijk is.
Je zou als alternatief ook lijnzaadolie ( bij voorkeur koudgeperst) kunnen geven maar zodra je de fles openmaakt, begint de Omega 3 al terug te lopen. Omega's zijn zeer instabiel.



maar heb je zonder koken ook dat 'slijmeffect' in de darmen?Ik zit zo vastgeroest in mijn kookpatroon ;)

mabellean

Berichten: 818
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: breda

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:27

ik lees ook graag mee in de dit topic mijn tinker heeft cushing .

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:53

Ha nieuw topic *D
Heb weinig gereageerd, en nog niet alles bijgelezen.
Lees iets over fargo... is ze weg |( ?

Hier kwakkelen we enorm.
Hij is voor de 324553tigste x kreupel.
Zag hem vorige week opstaan na het rollen en dacht 'nu is het over' stond d op 3 benen, kon niet meer op been 4 staan.
Na paar minuten belastte hij been weer.
Sprong is wel enorm dik.
Verder nog veel last van rotstraal.
Soms denk ik wel, tot hoever gaan we, aan de andere kant heb ik altijd gezegd zolang hij met zijn oren naar voren staat mag ie blijven' maar staat een paard niet tot de laatste snik met zijn oren naar voren?
Moet ik wachten tot het echt mis gaat, en hij niet meer overeind komt na het liggen/rollen... maar ja misschien gebeurt dat wel helemaal niet. Bleeeh twijfels twijfels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:42

IMJ schreef:
ohjajoh6 schreef:
Bedoel je zo?

+:)+ :D

Oh en meer een vraag, is het echt een verophoping onder de buik?
Bij de mijn bijv leek de buik wat te hangen (door de rugspieren die minder sterk waren?) Hierdoor zag je geen vet maar juist een wat bolle buik met ribbetjes. Ik zie dit bij veel cushingpaardjes (als de door de vacht de ribben uberhaupt kunt zien hè?!)


Ik lees dit bericht van je nu pas eigenlijk, maar ik heb veel dingen van de wiki afgehaald en daar stond alleen maar vetophoping onder de buik en harde manenkam, had eigenlijk niet eens door dat er "onder de buik" stond eigenlijk en het gewoon aangevuld...

Maar ik heb nog geen reactie terug van de moderators, dus kan voorlopig nog niets veranderen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:45

Fijn een nieuw topic! En ik vind het echt super dat je de moeite heb willen doen om de OP te maken Ohjajoh6 :)

Maar ik vind het wel heel jammer dat Jannepauli hem niet gemaakt heeft. Omdat het grootste deel van de informatie nu ook terug te vinden is op ppidbijpaarden.nl of in de wiki. Ik had graag meer onderbouwde informatie gezien die je juist niet zo makkelijk vind op internet/ bij je dierenarts, omdat als we dalijk weer 500 pagina's ver zijn het voor nieuwe volgers ook makkelijker terug te vinden zou zijn en je daarom minder snel dezelfde vragen krijgt.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:51

Maar de meeste vragen die we kregen, steeds weer, gingen hier over.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:54

Dank je , koenlover en geloof me ik had ook liever gehad dat JP hem had gemaakt, maar zij trok zichzelf terug en weigerde dit nog te doen en als je alle berichten hier had gelezen, had je ook geweten dat juist jp het erg algemeen wilt houden. terwijl ik juist denk dat je het met cushing juist van de tips and tricks van anderen hebben moet en had hier graag 1 groot overzicht van gemaakt met ieder zijn aanvullingen...

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:56

ohjajoh6 schreef:
Dank je , koenlover en geloof me ik had ook liever gehad dat JP hem had gemaakt, maar zij trok zichzelf terug en weigerde dit nog te doen en als je alle berichten hier had gelezen, had je ook geweten dat juist jp het erg algemeen wilt houden. terwijl ik juist denk dat je het met cushing juist van de tips and tricks van anderen hebben moet en had hier graag 1 groot overzicht van gemaakt met ieder zijn aanvullingen...


Ik vind het ook top dat je het gedaan hebt hoor +:)+ zo bedoel ik het niet. Ach iedereen heeft zijn eigen voorkeur toch ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:08

Jannepauli schreef:
Ik ben het niet met je eens:
anekdotische ervaringen komen vanzelf aan de orde in de vervolgposten en wat jij persoonlijk ervaart (of hebt ervaren) is in een overzicht van de belangrijke punten die een eigenaar van een PPID-paard moet weten, niet van belang. Als je de pretentie hebt om een goed overzicht te maken en mensen te informeren, dan moet je persoonlijke opvattingen achterwege laten - het gaat tenslotte niet over jou.

Verder is het nogal zinloos om twee topics over hetzelfde onderwerp te laten betaan. Dat is ook niet volgens de bokt-regels. Bovendien is het andere topic ruim over het maximale aantal pagina's heen.


Nog wat tekstcorrecties:

- Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis) - vooral bij oudere paarden en als PPID al ver gevorderd is


- Alle geregistreerde medicatie is schreeuwend duur en omdat de Prascend blijkbaar het nieuwe standaard middel is en er nu ook bekend is gemaakt dat Prascend dus erg goed kan werken bij de aan Cushing gerelateerde HB, beperk ik mij wederom tot dit medicijn...

Er zijn helemaal geen andere geregstreerde middelen voor veterinair gebruik dus kun je dit net zo goed weglaten. De uitspraak dat Prascend kan helpen bij HB is niet correct en geeft de verkeerde indruk

- Prascend® is het eerste officiële geregistreerde medicijn voor behandeling van paarden. Het is een kleine, rechthoekige roze pil in de vorm van 1 mg tabletten. Elke tablet bevat 1,0 mg pergolide. moet zijn: 1 mg



Hier wil ik wel even op reageren nog...
er zijn bij mijn weten wel andere medicijnen, zoals bv de bromocriptine en die uitspraak dat prascend kan helpen bij hb is absoluut wel correct; Heb het de DA's meerdere malen horen adviseren in die 2 internet docu's over Laminitis, daar ging het zelfs zeer specifiek over de onderlinge relatie met cushing en I.R.

En wat de 1 mg betreft; mierenneuken is ook een vak, weet dus eindelijk wat die van jou is...
En als laatste, dan hou ik er iig over op; Wie zegt dat ik het niet door sommigen deskundigen onder ons heb laten controleren? Ik niet hoor...
Ik was het gezeik meer dan zat eigenlijk en al helemaal toen je als een klein kind riep dat we zelf de op mochten gaan schrijven...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:20

Het is meer het woord 'registratie'..alleen prascend heeft deze voor paarden. :)
De andere middelen zijn niet officieel voor paarden en zijn dus niet geregistreerd voor paarden.

Leuk hè? Een topic openen ;-)

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:26

Hahaha, nou! Maar nu begrijp ik dat wel beter van JP en heeft ze gewoon gelijk, wat dit gedeelte betreft dan hoor...

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:36

:D

Tante sam, wat moeilijk al die twijfels...
Hopelijk gaat je paard vlug weer beter!

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 20:59

Ohjajoh en/of jp wat kunnen jullie zo zeggen over mijn merrie?
Mijn hoop is dat ik die dikke nek en vetophoping boven de staartaanzet weg kan krijgen met magnesium.

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:15

Wat gaan jullie hard terwijl ik cursusdag TTouch had vandaag!!
@bel91 dat kun je eigenlijk beter wegkrijgen met Phytonics Gluco Balance, speciaal ontwikkeld voor dit soort klachten bij IR. Kijk op www.nmlhealth.com voor info hierover.

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:30

IMJ schreef:
:D

Tante sam, wat moeilijk al die twijfels...
Hopelijk gaat je paard vlug weer beter!


Dankjewel IMJ. Helaas heeft hij een fikse artrose in de sprong waar alles al aan gedaan is qua doorsmeren, pappen en nathouden, als je begrijpt wat ik bedoel.

Thirsolieman

Berichten: 157
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:32

Hallo allemaal!

Ik meld me hier ook maar..
met m'n shetlander Pebbles van ongeveer 12 jaar.

Pebbles zat al maanden niet lekker in zijn vel. Hij werd steeds slomer, er zat gewoon geen pit meer in! Ook zweet hij al jaren enórm als hij 's winters op stal staat. Van de zomer ook telkens tegen hoefbevangenheid aan, terwijl hij wel slank was.

Tja, toen las ik van een gratis bloedtest voor de ziekte van cushing. Dat heb ik toen gedaan. De waarde mocht iets van 49 zijn, bij hem was het 351..
Nu krijgt hij sinds twee weken Prascend, hij lijkt iets fitter te zijn nu.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen :)

dookia

Berichten: 606
Geregistreerd: 31-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:41

tantesam schreef:
Ha nieuw topic *D
Heb weinig gereageerd, en nog niet alles bijgelezen.
Lees iets over fargo... is ze weg |( ?

Hier kwakkelen we enorm.
Hij is voor de 324553tigste x kreupel.
Zag hem vorige week opstaan na het rollen en dacht 'nu is het over' stond d op 3 benen, kon niet meer op been 4 staan.
Na paar minuten belastte hij been weer.
Sprong is wel enorm dik.
Verder nog veel last van rotstraal.
Soms denk ik wel, tot hoever gaan we, aan de andere kant heb ik altijd gezegd zolang hij met zijn oren naar voren staat mag ie blijven' maar staat een paard niet tot de laatste snik met zijn oren naar voren?
Moet ik wachten tot het echt mis gaat, en hij niet meer overeind komt na het liggen/rollen... maar ja misschien gebeurt dat wel helemaal niet. Bleeeh twijfels twijfels


Weet je de oorzaak van het kreupel zijn? Geef je toevallig al duivelsklauw? ik geef het aan Shamrock en hij doet het er super op

tantesam
Berichten: 787
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:13

dookia schreef:
tantesam schreef:
Ha nieuw topic *D
Heb weinig gereageerd, en nog niet alles bijgelezen.
Lees iets over fargo... is ze weg |( ?

Hier kwakkelen we enorm.
Hij is voor de 324553tigste x kreupel.
Zag hem vorige week opstaan na het rollen en dacht 'nu is het over' stond d op 3 benen, kon niet meer op been 4 staan.
Na paar minuten belastte hij been weer.
Sprong is wel enorm dik.
Verder nog veel last van rotstraal.
Soms denk ik wel, tot hoever gaan we, aan de andere kant heb ik altijd gezegd zolang hij met zijn oren naar voren staat mag ie blijven' maar staat een paard niet tot de laatste snik met zijn oren naar voren?
Moet ik wachten tot het echt mis gaat, en hij niet meer overeind komt na het liggen/rollen... maar ja misschien gebeurt dat wel helemaal niet. Bleeeh twijfels twijfels


Weet je de oorzaak van het kreupel zijn? Geef je toevallig al duivelsklauw? ik geef het aan Shamrock en hij doet het er super op



Duivelsklauw geef ik niet. Wel ooit gegeven aan een ander paard. Dat is toch een natuurlijke pijnstiller?
Hij heeft inmiddels, voor de cushing, corticosteroïden/hyaluron gehad. Tijdens de cushing acp of iwrap, dat weet ik niet meer :o hij deed het daar even heel goed op.
Hij heeft artrose in zijn sprong, heeft ook een enorm dik spronggewricht

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:26

Cushing, ik word er nu alweer verdrietig van..

Toen ik 10 was, 6 jaar geleden, was ik helemaal blij, want ik kreeg mijn eerste paard. Heel lang gezocht en uiteindelijk een paardje gevonden. Niet de jongste meer (18 jaar) maar een superlief schitterend beest. En het was een ervaren paardje, dus kon ik er heel veel van leren. Bij het bezoeken was er helemaal niets aan de hand.

Maar toen ze 2 weken bij ons was begon het gedonder. Ze viel zomaar plat op de grond, stond weer op en at verder. Ik als "klein" jongetje die zijn paard ziet vallen was natuurlijk helemaal in paniek. Dierenarts erbij gehad maar kon er niet veel mee. Maar mijn ouders hebben dingen op een rijtje gezet en op internet gekeken, en waren overtuigd dat het cushing was. Ze had namelijk enorme haaruitval, vetbulten boven de ogen (bij oudere paarden vaak kuiltjes) en kon random vallen. Toen dus een (duur) bloedonderzoek gedaan om bewijs te hebben dat het inderdaad cushing was, zodat we juridisch sterk stonden.

Ik weet het nog als de dag van gister, op 1 januari kreeg ik te horen dat ze ziek was en niet meer gered kon worden. Ik mocht niet meer bij haar in de stal i.v.m het vallen. Dus elke dag borstelde ik haar aan de rand van de wei, om haar toch aandacht te geven.

Heel gedoe met de vorige eigenaren die het uiteraard wisten, maar het niet toe wouden geven. Maar juridisch was er een ...termijn en moest het paard terug. Daar eindigde je sprookjes verhaal na een jaar ploeteren met een ziek beestje.

Gek genoeg ben ik blij dat ik haar gehad heb, want ik heb door haar wel gezien hoe leuk paarden kunnen zijn :)
& na 3 jaar hebben we een veulentje gekocht. Overigens hetzelfde ras omdat het me heel erg aansprak.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:32

Even een update in het nieuwe topic. Mijn 24-jarige merrie staat nu een paar weken op 1 prascend. Ik zie nog niet zo heel veel verbetering. Ze heeft goede momenten, maar ze heeft ook haar "down" momenten. Echt dikker is ze ook nog niet geworden, terwijl ze toch goed eet. Wel krijgt ze weer haar chagrijnige streken van vroeger terug. Met de oren in de nek door de staldeur komen als ze je ziet. Die streken hoefde ze van mijn niet terug te krijgen, maar vooruit als dat betekent dat het toch wat beter met haar gaat nemen we dat maar op de koop toe. Ga nog een paar weken door, alvorens ik haar weer opnieuw laat testen.