Via een vriend kreeg ik een artikel te lezen over wat krachtvoer doet. Hierdoor was ik wel even geschokt.
Hier even een korte vergelijking van ruwvoer en krachtvoer.
Vullen jullie even aan?
RUWVOER
- natuurlijke eethouding ( nek naar beneden)
- moet onbeperkt aanwezig zijn ( paard eet gemiddeld 14 uur per dag)
-Vitamine E aanwezig , de rest maakt het paard zijn maag aan
- natuurlijke PH waarde van het paard stimuleren waardoor de overige vitaminen aangemaakt worden
- energie komt binnen in de vorm van vet, waardoor er langdurige energie is
- duurder ?
- gras in het voorjaar kan zorgen voor hoefbevangenheid
- Paard eet het constant ( geen motivatie voor vrijheidsdressuur)
- in het begin van overschakel een eventueel suplement nodig ( Aloe Vera, zonnebloemolie of lijnzaadolie)
KRACHTVOER
- wordt vaak in bakken gegeven
- paard heeft 5 minuten eten , daarna niet meer
- te veel suikers en zetmeel aanwezig, het paard is niet gemaakt om dit te verteren
- maag van paard wordt aangepast waardoor deze de energie en vitamines niet meer uit het ruwvoer wordt gehaald
- energie komt binnen in vorm van koolhydraten, die zorgen voor hevige momenten gevolgd door futloze momenten
- niet heel duur
- vergroot kans op koliek 4,5 keer
- volgens producenten geen suplementen nodig
- paard lust het heel graag, gebruikt als beloning.
In dat artikel stond dat alles wat zoet smaakt eigelijk niet voor een paard is. Toch vind ik het raar... maar is dit gewoonte?
Sommigen zeggen dat je ze moet combineren ( beetje krachtvoer, veel ruwvoer) anderen zeggen juist dat enkel ruwvoer goed is en dat
krachtvoer het natuurlijke systeem van het paard vernield .Anderen beweren dan weer dat krachtvoer voldoende is en dat het paard anders niet goed presteert.
GEEF TIPS AUB