Paard met O been door overbelasting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizzebie
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-12

Paard met O been door overbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:08

Ik heb mijn jaarling in april gevonden met zijn knie uit de kom op de wei. Om een lang verhaal kort te maken: Er waren geen gewrichtsbanden gescheurd en ze gaven heb (na foto's en dergelijke) 50% kans op genezing omdat hij zo jong was. Wel 1 jaar revalideren.

De revalidatie verloopt met ups & downs. De eerste 3 tot 4 maanden waren de ergste.
Hij ging veel liggen om te rusten, maar geraakte de eerste paar maanden niet recht. Ik moest hem altijd recht zetten (samen met wat hulp).

Mensen verklaarde me voor gek! Maar heb uiteindelijk doorgezet en nu, 6 maanden later, huppelt hij vrolijk op de wei (wel nog een beetje 'kreupel'), en de knie blijft in de kom.

Nu heb ik de tegenslag dat zijn goed been, overbelast geraakt is door al die maanden zijn gewicht te dragen, dat dit been een O been is geworden. Als hij rust, en dan weer recht staat, staat het been vrij recht, maar loopt hij er enige tijd mee rond, begint het terug krom te staan.

We zijn nu het been proberen rechter te krijgen met hem naar binnen te beslagen. Maar ik vrees dat ik dit nooit volledig goed ga krijgen.

Wat denken jullie? Heeft er iemand nog tips?

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Paard met O been door overbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:10

Ik heb weinig tips, maar ben wel heel benieuwd hoe het er nu uitziet.
Als veulen kan je hem nog in het gips zetten, maar daar is hij nu helaas te oud voor schat ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:14

Wil je écht weten wat ik denk, en mijn oprechte tip?

Ik vrees/denk dat je 'm een lijdensweg aandoet, en dat 'ie geen goed toekomstperspectief heeft en continue blessures gaat houden. Mijn tip is dus om 'm dat te besparen. Er zijn al zo veel onbruikbare paarden waar wij mensen véél te krampachtig aan vast blijven houden...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard met O been door overbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:16

ik begrijp niet hoe een recht been na een tijdje er op staan ,krom kan gaan?
Heb je een foto ervan?

Sabrina_80
Berichten: 305
Geregistreerd: 24-07-08
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:20

Ik ben het helaas met Sonja eens. Sorry Ts. Tenzij je hem later alleen wil gebruiken als dure grasmaaier of gezelschapsmaatje. Er op rijden wordt een te zware belasting. Wat zegt jouw behandelend dierenarts er zelf van?

Lizzebie
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:21

Ik heb al vaak op het punt gestaan om hem te laten gaan, maar elke dierenarts die erbij komt, geeft hem op dit momenteel veel kans op slagen. De laatste 3 maanden geniet hij van het leven. Hij gaat liggen, rolt, staat terug recht, draaft, galoppeert, bokt, steigert, ... Hij is ook pijn-vrij. Als ik dit vergelijk met 3 maanden geleden, heeft dit paardje terug plezier in het leven.
Daarom heb ik mij voorgenomen om hem die kans te geven. Ze hebben gezegd 1 jaar revalideren, en die deadline heb ik mij ook voorop gesteld. Als hij daartegen niet volledig in orde is, heb ik mij voorgenomen om hem te laten inslapen. Ik wil in de tussentijd alleen erger voorkomen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:21

knap oordelen als er nog nieteens een foto te zien is.

Lizzebie
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:23

De pezen rekken uit door het gewicht. Dus als hij rust, en weer recht staat, staat zijn been recht. Maar loopt hij een tijdje rond, rekken de pezen weer uit en staat het terug bol.

Nu, ik heb 8 paarden. Als er eentje tussen staat die enkel gras maait, daar kan ik nog wel net mee leven. Maar de dierenarts spreekt nog steeds van recreatief rijden. Dus voorlopig denk ik hier nog niet over na.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:27

waarschijnlijk komt dat door tijden lang niet normaal gebruiken.Een veulen groeit vrij snel,als botten en pezen niet normaal gebruikt worden door een blessure krijg je meestal veel problemen.
Maar daar ben je nu ook achter :+
Misschien toch eens laten scannen of de pezen verkort zijn of verslapt of onderontwikkelt.
En dan kijken of je het met speciale oefeningen weer goed kunt krijgen.
Ik denk niet dat dit vanzelf gaat.

Lizzebie
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:29

Hoe kan ik hier foto's toevoegen?

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:30

Sonja schreef:
Wil je écht weten wat ik denk, en mijn oprechte tip?

Ik vrees/denk dat je 'm een lijdensweg aandoet, en dat 'ie geen goed toekomstperspectief heeft en continue blessures gaat houden. Mijn tip is dus om 'm dat te besparen. Er zijn al zo veel onbruikbare paarden waar wij mensen véél te krampachtig aan vast blijven houden...

hier ben ik het mee eens.

als je nu al zo'n tijd bezig bent met hem 'goed' krijgen en het lukt na deze periode niet zou ik hem laten gaan.
dit omdat het voor het veulen beter is aangezien je niet weet of hij in de toekomst paardwaardig en pijnvrij kan leven, maar ook voor jezelf.

pezen oprekken lijkt mij vrij pijnlijk.
en het overbelasten ook.

sterkte en succes!

Lizzebie
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:47



Lizzebie
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:50

Ik heb geen foto van het been zelf. :(

Het rechter achterbeen is uit de kom geweest, en het linker achterbeen is het O been

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:02

:(:) hij staat er niet lekker bij :n

de stand vind ik heel erg afwijkend,ben erg benieuwd of dit goed gaat komen.

Lizzebie
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-02-12

Re: Paard met O been door overbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:46

Nee, hij is mager. Maar is nu volop aan het bijkomen (is erger geweest). Hij wordt vet-gemest :-). Hij eet ook goed.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:56

Lizzebie schreef:
Nee, hij is mager. Maar is nu volop aan het bijkomen (is erger geweest). Hij wordt vet-gemest :-). Hij eet ook goed.

ik bedoel echt de beenstand, het been staat zowat kaarsrecht.

en de rug opgetrokken....

ik hoop dat het goed gaat komen, iig super dat je het probeert :j

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Paard met O been door overbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:02

Bij welke dierenarts of kliniek zit je? Heb je al eens gedacht aan een second opinion? Bij welke smid zit je en wat zegt die er van?

Doe je fysio oefeningen met hem?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:03

waarom is hij mager?
Heb je er weleens een goede osteopaat bij laten komen?Door dat gecompenseer staat die hele rug fout.
Ik vind het al met al geen goed beeld.
Ik zou ermee naar een goede kliniek gaan.Kijken of er nog toekomst in zit.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:04

Na het zien van de foto's heb ik ook mijn twijfels... :=
Persoonlijk zou ik eerst eens beginnen met een foto van de sprong.. :o

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:08

Het paard staat inderdaad niet goed op zijn benen.
Ik heb het idee dat het paard nu niet pijnvrij is.
Inderdaad rechte benen en vooral een opgetrokken rug.
Het lijkt wel of het linkerachterbeen een stuk dikker is, kan ook aan de foto liggen.

Ik ben bang dat het niet vanzelf meer goed komt.
Ik zou hem uitgebreid op de foto zetten en kijken of er nog iets aan te doen is.
Wel fijn dat je het probeert en hem het jaar nog geeft.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:11

hij staat behoorlijk opgetrokken. ik zou vraagtekens zetten bij dat "pijnvrij " .

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:14

Ook ik vind hem er niet lekker bij staan, of hij pijn heeft, geen idee, kan ik zo vanaf een foto weinig over zeggen denk ik :D Wat ik persoonlijk zou doen is eens een osteopaat laten komen en hem vooral ook door laten lichten en op de foto in een goede kliniek! Zo op het gevoel wat ik bij de foto's krijg, zou ik niet zeggen dat hij een heel fijn leven tegemoet gaat met die rare beenstand.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:15

Probeer eens naar je paard te kijken als was het een vreemd paard van een ander... Kijk naar de conditie, naar hoe het dier opgetrokken staat...

En lees dan nog eens deze twee teksten van je eigen hand:
Lizzebie schreef:
De laatste 3 maanden geniet hij van het leven. Hij gaat liggen, rolt, staat terug recht, draaft, galoppeert, bokt, steigert, ... Hij is ook pijn-vrij.


Lizzebie schreef:
Maar heb uiteindelijk doorgezet en nu, 6 maanden later, huppelt hij vrolijk op de wei (wel nog een beetje 'kreupel'), en de knie blijft in de kom.


Geef me 1 goede reden waarom een pijnvrij paard kreupel zou lopen...

Sorry TS, jouw paard heeft pijn.
En tuurlijk laat hij daar zo weinig mogelijk van merken, en maakt hij er het beste van. Maar verdient hij dit echt? Moet 'ie echt eerst een vol jaar pijnlijden voor 'ie mag?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:21

TS heb je bewegende beelden van hem?ik vind het een beetje voorbarig om hem al te laten inslapen vanaf een foto... :+
Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om hem eens naar een kliniek te brengen en hem te laten onderzoeken.
Dat optrekken van de buik kan ook iets anders betekenen,dat hoeft natuurlijk geen verband te houden met de knie.(wormen,maagzweer)