Oudere pony valt steeds meer af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:45

Mijn oude ruin is ook verschrikkelijk afgevallen toen hij niet goed in zijn vel zat. Nu staat hij weer bij huis, kan overdag zelf in en uit zijn stal lopen en krijgt verspreid over de dag een hoop voer.
's ochtends een emmer met geweekt grasbrok en granen.
Tussen de middag weer een emmer met geweekt grasbrok en granen.
Rond 4 uur 1,5 schep merriebrok.
Rond 7 uur 1,5 schep merriebrok.
Rond 10 uur nog een emmer met Pavo slobber.
De hele dag ligt er goed hooi in zijn stal en tussen 7.30 en 16.30 uur kan hij buiten gras eten.

Een dure in onderhoud dus
Maar hij begint weer wat aan te komen nu.
Ook is hij de hele dag aan de wandel. Hij mag los op het erf scharrelen en soms staat hij in het weiland, soms in de bak en soms probeert hij in de tuin te komen Clown

Mijn oude ruin heeft eigenlijk nooit problemen gehad met de hoeveelheid eiwit. Daarom durf ik hem ook zoveel merriebrok te geven.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:41

marijeR verteert jullie oudje die granen wel goed? toen ik granenmix en muesli gaf stikte het van de vogels in mijn stal. allemaal onverteerde resten in de mest.... of zullen dat gewoon de 'vliesjes"zijn? geef nu pavo herbasan erbij (1/2 schep) nu vind ik minder resten terug. helaas is dat voer een beetje dubbelop eigenlijk voor zor want ik geef hem al lucerne en dat zit ook volop in dat herbasan.
ja zeker een duur paardje. die van mij ook ben per 5 weken ongeveer tussen de 70 en 80 euro aan voer kwijt: herbasan, eiwitarme brok, lucerne en oja 10 euro ook daarnaast nog voor het beetje hooi wat hij eet

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:27

De granen zijn er meer voor dat hij de grasbrok wat lekkerder vindt Knipoog
Er gaat ongeveer een kwart schep granen op 1 schep grasbrok.
Ik vind er niet overdreven veel van terug in de mest, niet meer dan bij andere paarden.

Ik zou hem ook graag wat lijnzaadolie over het voer geven, daar worden ze vaak ook iets dikker van en het is goed voor de vacht. Maar hij is erg snel dun op de mest dus dat durf ik niet aan.

Wat mij wel erg is opgevallen is dat hij kort gras niet meer kan eten. Langer gras is geen probleem maar dat korte krijgt hij er niet meer af. Van ellende staat hij het dan maar uit de grond te trekken.
Daarom staat hij nu ook bij huis, daar heb ik beter gras (eigenlijk voor de merrie's straks na het veulenen in maart...).

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:51

ik geef ook 3 pomjes lijnzaadolie op t voer om zn vitaminen te binden. maar meer moet je zeker niet geven nee. de mijne is ook heel gevoelig op zn darmen met diarree enzo.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 09:56

gewoon laten nakijken bij de dierenarts kom je meer achter dan zo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:48

een keer per dag slobber met wat maismeel erin helpt ook prima. Heb zelf ook een paard dat eerst 'weigerde'aan te komen. Met maismeel ging het toch weer goed.
Uiteindelijk bleek het bij mijn paard ook aan de voedingswijzer te liggen die daar op de pensionstal gehanteerd werdt.
Inmiddels is hij namelijk verhuisd en wordt nu zelfs te dik! Lachen

Dacht altijd dat het aan mijn paard lag,omdat hij ouder wordt,maar dat bleek gelukkig niet zo!