Protesteren bij spelen met teugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyralicious

Protesteren bij spelen met teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 14:47

Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie mening horen, ik kom namelijk net van mijn paardje en heb bijna 3 kwartier met haar gereden maar naar mijn idee heeft ze ergens pijn.

Heb ongeveer 20 minuten met een los teugeltje gereden om lekker los te rijden, veel voltes en andere figuren gedaan zodat ze lekker los zou zijn.
Op het moment dat ik haar aan het werk wauw gaan zetten en zachtjes met de teugels ging spelen ging ze echt in protest.
Met in protest bedoel ik dat als we aan het draven waren ging ze vol op de rem en wauw ze omhoog komen en als ik haar meer been gaf in stap of draf om haar voorwaarts te laten lopen maar ook weer met de teugels aan het spelen ging ze ook weer protesteren door weer stil te gaan staan of echt met haar hoofd trekken. Op het moment dat ik de teugels weer los liet was er niks aan de hand. Een stalgenoot kwam net van het bos en zag Davita te keer gaan en vond ook dat ze erg raar deed. Toen heb ik het nog één laatste keer geprobeerd maar toen werd ze echt helemaal gek dus heb haar gelijk uitgestapt en terug op de wei gezet.
Dus naar mijn idee had ze echt pijn.

Mijn stalgenoot en ik denken dat het eventueel een kou op haar spieren zou kunnen zijn waar ze last van heeft.

Wat denken jullie? Enig idee wat ik er mee moet doen?

Groetjes,
Kyra
Laatst bijgewerkt door Kyralicious op 29-10-13 15:27, in het totaal 3 keer bewerkt

love_juliet

Re: Protesteren bij spelen met teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:49

Mag ik vragen waarom je met de teugels speelt ?:)

Anoniem

Als je speelt met de teugels wat doe je dan?? Wat wil je daar mee bereiken?

Misschien is de tandarts een idee?

xSlvna

Teugels zijn er niet om mee te spelen... :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:50

heb je in haar mond gekeken? Haken op de kiezen? Scherp plekje op het bit?

capopjekop

Het kan ook het gebit zijn. Hoe oud is ze? Mss een wolfstand waar het bit tegenaan komt.

miszblueeyes

ostiopaat erbij halen, misschien zit ze vast in de rug.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:51

Hoe oud is je paard dan en wat voor niveau rij je normaal?
Misschien heeft ze last van haar tanden?
Of ze vindt het niet prettig dat je teveel met de teugels speelt?

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:51

spelen doe je in de speeltuin niet op een paard !

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:53

Ten eerste wordt een paard niet los van met een losse teugel rondjes rijden. Na 20 minuten ineens ander spiergebruik vragen is een beetje vragen om problemen. Rijd je paard gewoon correct los, van achter naar voor, over de rug, in verbinding.

Verder ga ik met de rest mee, spelen met je teugels is irritant voor je paard en het is imo dan ook logisch dat ze dat niet fijn vindt. Slim paard heb je dat graag netjes behandelt wil worden en dit laat merken. Luister maar naar het dier.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:54

Spelen met je teugels is gewoon een mooier woord voor zagen ;)

Als je instructrice zegt dat je dat moet doen moet je een andere nemen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:54

Denk even na wat er gebeurt. Jouw teugels zitten vast aan een bit, dat in de mond van een paard zit. Als jij met je handen gaat zitten rommelen, dan beweegt elke keer dat bit in de mond van het paard. Zou dat zo fijn zijn voor je paard? Is het dan raar dat ze in verzet komt?

Dus; handjes stil, vanuit je been naar je hand toerijden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:56

sallandval schreef:
Spelen met je teugels is gewoon een mooier woord voor zagen ;)

Als je instructrice zegt dat je dat moet doen moet je een andere nemen.

_/-\o_
Dat wou ik net zo zeggen !

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:59

Denk eens logisch na: De teugels zitten aan een bit vast, dat bit zit in de mond. Jij gaat met de teugels, en dus het bit spelen. Het paard raakt geïrriteerd en/of heeft pijn door die actie.
Vind je het gek dat hij prosesteert?
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 29-10-13 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:00

Hmm, bij ons betekend 'spelen met de teugels' kleine ophoudingen geven.. ??

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:02

Hier betekend dat tussen links en rechts afwisselen, zagen dus.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:03

Iedereen heeft een andere opvatting over met de teugels spelen, dus misschien eerst afwachten wat TS er mee bedoelt?

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:06

Ik denk dat eerst eens moet definiëren wat je bedoelt met spelen met de teugels. Bij veel roept dat dus op dat je aan het zagen bent.. wat bedoel je hier precies mee?

c_esther was me al voor in de reactie :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:07

c_esther schreef:
Iedereen heeft een andere opvatting over met de teugels spelen, dus misschien eerst afwachten wat TS er mee bedoelt?

Inderdaad, al hoor je altijd een rustige constante en verende verbinding te hebben.

Al vind ik dat de TS toch relatief goed "luistert" naar haar paard, ik bedoel er zijn er genoeg die " er even door heen trappen", omdat het paard zo genaamd uit probeert.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:15

Anoeska schreef:
Denk even na wat er gebeurt. Jouw teugels zitten vast aan een bit, dat in de mond van een paard zit. Als jij met je handen gaat zitten rommelen, dan beweegt elke keer dat bit in de mond van het paard. Zou dat zo fijn zijn voor je paard? Is het dan raar dat ze in verzet komt?

Dus; handjes stil, vanuit je been naar je hand toerijden.

EskeGirl schreef:
Denk eens logisch na: De teugels zitten aan een bit vast, dat bit zit in de mond. Jij gaat met de teugels, en dus het bit spelen. Het paard raakt geïrriteerd en/of heeft pijn door die actie.
Vind je het gek dat hij prosesteert?

Echooo... :D

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 15:21

Met de teugels spelen bedoel ik zachte kneepjes geven in de teugels. Daar reageert normaal heel erg goed op. En met zachte kneepjes bedoel ik ook echt heel zacht. Het zijn meer kleine ophoudingen die ik maak, maar ik noem dat spelen.
Laatst bijgewerkt door Kyralicious op 29-10-13 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:24

Ik zou er een tandarts en als dat niks is een osteo erbij halen. Als ze normaal wel goed daarop reageert

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:24

Nou als je zaagt dan lijkt me de oorzaak duidelijk dus dat is wel handig om te weten.

Dus bij elke kleine ophouding doet ze dit? Dan zou ik toch haar na laten kijken qua tanden. Als het daar niet in zit dan verder zoeken en een DA er bij halen.

Heb je het daarna nog weer geprobeerd? En wat doet ze als je wel contact houdt maar je hand verder stil houdt?

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:25

Ik zou inderdaad ook eerst een afspraak maken met de tandarts. Kan je dat in ieder geval wegstrepen mocht er niets mis zijn. En dan verder kijken en eventueel osteopaat er bij halen. Heeft bij mijn verzorgpaardje veel geholpen

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 15:27

MarliesV schreef:
Nou als je zaagt dan lijkt me de oorzaak duidelijk dus dat is wel handig om te weten.

Dus bij elke kleine ophouding doet ze dit? Dan zou ik toch haar na laten kijken qua tanden. Als het daar niet in zit dan verder zoeken en een DA er bij halen.

Heb je het daarna nog weer geprobeerd? En wat doet ze als je wel contact houdt maar je hand verder stil houdt?

Bij elke kleine ophouding deed ze dit inderdaad. Daarna heb ik het inderdaad weer geprobeerd, ook door gewoon contact te houden maar mijn hand stil maar toen ging ze alleen maar erger protesteren.