Het betreft een nu 11-jarige KWPN-merrie, die dressuurmatig tot L-niveau is gereden, maar nu alleen voor recreatie gebruikt wordt.
Ze heeft eerst vrij lang in een wei met schuilstal gestaan, en toen nooit problemen gehad. Toen ze verplaatst is naar een andere stal, waar ze meer binnen stond, kreeg ze last van rotstraal. DA erbij, één of ander middeltje erop, en na een tijdje was het over. DA nog een keer komen controleren, en volgens haar was het helemaal in orde.
2 weken later kwam de hoefsmid, en die ontdekte dat de buitenste laag weliswaar droog was, maar dat het daaronder vrolijk door aan het rotten was. Die heeft toen samen met een andere DA het paard verdooft, en alle rot eruit gesneden (zat behoorlijk diep).
Maar goed, die rotstraal blijft dus eigenlijk terugkomen. Mijn vriendin heeft nu spuitbusjes met ontsmettend spul, wat ze er op spuit, en dat helpt goed, maar zodra ze een paar dagen niet spuit komt het weer terug. Nou is dat niet zo'n probleem, alleen mag je dat spul niet te vaak gebruiken, en stel nou dat het nog erger wordt en ook dat spul helpt niet meer...
Het paard staat op stal en komt alleen buiten om los te werken, te longeren en te rijden, en dus niet op de wei (omdat geen van de paarden daar in deze tijd van het jaar op de wei mogen omdat ze die dan kapot lopen). Nou heeft de hoefsmid gezegd (en ik geloof hem wel) dat het nogal slecht voor haar is dat ze op stal staat, omdat ze dan als het ware staat te weken in haar eigen urine, en dat de amoniak daarin heel erg slecht is. Alleen is er dus eigenlijk geen mogelijkheid om dit paard buiten te zetten...
Nou vroeg ik me dus af of iemand tips heeft over hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Is het beter haar regelmatig met dat spul te behandelen, of zou ze dat juist moeten proberen af te bouwen? Zou het helpen om veel buiten over de weg te gaan stappen? Hoefschoentjes? Speciaal beslag? Natuurlijk bekappen?
Het is niet mijn paard, en mijn vriendin kan haar écht niet op een wei met schuilstal zetten (hoewel ze daar eerst ook op stond, kun je gewoon merken dat ze zich nu véél beter voelt, behalve die rotstraal dan), maar alle tips zijn verder welkom!