Rainrot / regenschurft praktische hulp gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Rainrot / regenschurft praktische hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 21:38

Mijn paardlief heeft vermoedelijk regenschurft. (Ze heeft het eerder gehad en dat zag er precies zo uit.)
Vorige keer had ik niet zo veel praktische problemen er mee. Toen zat ze mega dik in d'r vacht en werd ze niet gereden. Ze had het toen ook op d'r lijf. Ik kon dus rustig elke plek behandelen met jodium en daarna een deken er over.

Nu is ze de afgelopen tijd niet in de regen buiten geweest. Alleen na de buien. Toch heeft ze nu de zelfde plekken als toen. Maar dit keer op d'r oren en hoofd. Ze is geen enorme zweter op d'r lijf, maar wel op d'r hoofd en oren. Ernstig doet het mij dus vermoeden dat dit 1 van de oorzaken is.

Nu ga ik de plekken gewoon weer behandelen en ze krijgt extra vitamine. Maar ik zit met het meer praktische probleem. Op d'r lijf kan ik d'r redelijk beschermen tegen water. Maar d'r hoofd en oren is wel een probleem. Ik vind het ergens ook wel weer sneu dat ze dan helemaal niet los/buiten kan (ik zie de grond niet opdrogen zo snel, en rollen kan ik d'r ook niet verbieden). Natuurlijk kan ik ze drogen als ze binnenkomt. Maar dan is ze wel een paar uur in het nat geweest.

Het zweten is daarnaast ook wel een echt probleem. Hoewel ik die misschien wel kan afdrogen. Mochten de plekken ergens opduiken onder het leer dan wordt het ook weer anders.

Iemand ervaringen om met mij te delen? Ik wil het graag remmen voordat d'r hele hoofd en oren straks onder zitten. En wat ik eerst deed was blijkbaar niet genoeg om het te voorkomen, dan zal dat nu ook niet genoeg zijn om te voorkomen dat het verspreid ben ik bang.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:53

Heb je al overleg gehad met de DA? Rainrot is een bacteriële huidinfectie die soms wel medicatie vereist.

Verder goed droog houden en de aangetaste plekken behandelen maar dat wist je al.Wellicht kun je een deel scheren zodat je paard goed kan ventileren.Je zou kunnen denken aan een deel van de boeg,je hebt dan ook niet echt een deken nodig.
Aan de andere kant...met dit weer heeft je paard wel weer een deken nodig :P

Is je paard ziek geweest?Meestal duidt Rainrot op een verminderde weerstand.

Veulen84

Re: Rainrot / regenschurft praktische hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 22:12

Ik heb overlegd met een stalgenoot die DA is. Ook zij denkt aan regenschurft en raad aan het gewoon te behandelen met jodium. Kan me eigen da wel bellen, maar ik betwijfel of die zou willen dat ik het anders behandel. Dat wilde die de vorige keer ook niet.

Het zit nu echt op d'r oren en boven d'r oog en langs d'r voorlok richting d'r neus. Dat zijn ook echt de enige plekken waar ze zweet.
Ze heeft voor d'r lijf gewoon een deken en zit niet echt dik in d'r vacht. Als ik d'r hoofd zou scheren komt er vermoed ik ook amper haar af. Maar ik zit gewoon echt met de puzzel hoe hou ik d'r oren/hoofd droog.

Paard is 2 weken geleden wat snotterig geweest inderdaad. De reden dat ze van mij niet in de regen buiten mocht, maar wel na de buien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:30

Medicatie hoeft ook niet altijd ;) Droog houden is nu het meest belangrijk en dat is best een opgave met dit weer.Ik denk dat je je ook goed moet gaan richten om de weerstand weer omhoog te krijgen.

Is een vitamineboost niet iets,die heb ik mijn oude paard vroeger ook wel eens gegevan als hij niet lekker in zijn vel zat,knapte hij goed van op.Verder op de langere termijn denken.Vraag eens aan je stalgenoot of zij niet een schema heeft waardoor de weerstand van je paard kan worden opgekrikt.

Wellicht ontbreekt er het een en ander in de voeding,weet niet of de waardes van je ruwvoer bekend zijn.Anders misschien tijdelijk een vitaminebrok bijgeven.

Dit is misschien ook iets om over na te denken,goed bij acute weerstandvermindering:

http://www.holistischdierenarts.nl/vmch ... /pony.html

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:23

SV -> MD

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 15:47

Vitamine en weerstand komt wel goed. Maar hoe hou ik die oren droog...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:51

Je zou kunnen denken aan een soort oornetje welke je dan in spuit met spray die je ook voor dekens kan gebruiken. Niet volledig waterdicht, maar in elk geval waterafstotend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:58

Maar als het onder het oornetje nat wordt en gaat broeien, dan droogt het nog slechter op en ben je alleen maar verder van huis.
Bestaan er geen eczeemmaskers t/m oren die waterdicht zijn?
En eventueel de plekken scheren, zodat het sneller opdroogt? Zo krijgt het de kans niet om te broeien.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 21:30

D'r hele hoofd is inmiddels geschoren. Zo'n waterdicht eczeemmasker zou wel ideaal zijn. Ik ga nog eens google.

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:13

Wat je ook kunt doen is de plekken behandelen met Mane and Tail groom van Shapley's. Het is ook een middel wat haar doet groeien maar is super bij schimmel, exceemplekjes e.d. Een paard bij ons met een beetje rainrot op zijn kont was er in no time vanaf.

Ik doe het altijd op een oud washandje, dat werkt heel makkelijk. Het enige nadeel is dat het enorm vies ruikt, een beetje als een oude bbq maar ja, het helpt wel goed. Niet in de volle zon gebruiken maar dat is in dit seizoen eigenlijk niet meer aan de orde.

Het is niet duur dus het proberen waard Succes ermee!

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 00:30

De weerstand krik je echt niet op met een vitaminenkuur. Daar is meestal meer voor nodig. Maar dan pak je het probleem van de rainrot wel echt goed en permanent aan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 00:59

Clintonia: Toevallig kwam me instructeur vanavond ook met die tip. Ze ging even kijken waar ze het zelf ooit gehaald had. Mits geen 100den euro's duur wil ik best wel wat proberen.

Marietje: Vertel verder...