Hengst castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:46

@Selka naar mijn weten is een castratiewond ook een open wond. Steriel werken is goed hoor, begrijp me goed. Maar lees ik goed dat je hem of 5 dagen achter elkaar naar de kliniek hebt gebracht of hem daar 5 dagen hebt gehouden? Tja. Dan weet je zeker dat er iemand naar kijkt met ervaring. Maar vind het persoonlijk nogal overdreven. Want ook bij de da ligt een ruin met een open castratiewond gewoon in het stro/zaagsel.

Mijn respect voor je voorzorgsmaatrelen, maar in mijn ogen wat overdreven. Ik heb gewoon Da laten castreren en na 2 dagen een DA in opleiding (laatse jaars) laten controleren (totaal geen tekenen dat het fout ging). En verders temperaturen en in beweging houden. Zonodig even afspuiten wanneer het vies is. Ging prima.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:54

Het is dus geen open wond :) de zaadleiders zijn doorgesneden maar de ballen blijven gewoon in het lijf. Vervolgens worden de inimienie sneetjes gehecht (binnenhuids). Er is dus meteen na de operatie niks te zien. Het is ook hoog in de lies dus is een stuk veiliger met op staan.

Hij is inderdaad 5 dagen gebleven, een paard is een hele investering en dan kan ik die €700 wel betalen ;)

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:29

Selka schreef:
Het is dus geen open wond :) de zaadleiders zijn doorgesneden maar de ballen blijven gewoon in het lijf. Vervolgens worden de inimienie sneetjes gehecht (binnenhuids). Er is dus meteen na de operatie niks te zien. Het is ook hoog in de lies dus is een stuk veiliger met op staan.

Hij is inderdaad 5 dagen gebleven, een paard is een hele investering en dan kan ik die €700 wel betalen ;)



owh 700 euro? das geen geld joh. Valt me echt onwijs mee. Goh.... sta ik even van te kijken.
dacht dat je écht bedoelde ballen eraf. Mag ik vragen waarom de keuze hiervoor?

Gaat het trouwens dan over William? Zag hem in je profiel. Bijzonder zo dat je nu voor een shire gaat. (positief bedoeld). Wat een knapperds in je profiel :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:26

Haha nee ik vond het ook wel €700 waard en dat is dus inclusief de 5 dagen kliniek :)
De keuze voor liggend was gemaakt vanwege beperkt zicht, kans op infecties en het zware ras. Deze methode met de ballen erin laten was het minst ingrijpend omdat ze dan echt maar hele kleine sneetjes hoeven te maken waardoor de kans op complicaties heel erg klein is.

Ja het gaat inderdaad over William. Het is een bijzondere keuze ja! Ben benieuwd hoe hij zal zijn, heb nog nooit op zo'n Shire gezeten :') mijn profiel bestaat uit leuke, lieve paarden :) thanks!

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:37

Er was vandaag wel een heel akelig verhaal over complicaties na het castreren, op bokt. Het ging over een paard, genaamd Wairan. Er zijn toch nog wel risico's, ook al lijkt het een kleine ingreep.

William is een leuke shire, Selka. Gelukkig is het goed gegaan bij hem.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 22:48

Wairan is niet door de castratie overleden maar door een vreselijk ongeval. Er zijn altijd risico's, ik heb gewoon gekozen voor het statistisch kleinste castratie risico. Het blijft een operatie en dus kan er altijd iets mis gaan.

Wairan was een waanzinnig gaaf paard en ik heb bokker Darwin dan ook veel sterkte gewenst met haar verlies.

Laarski

Berichten: 333
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:50

Zoveel mensen, zoveel wensen :o, toch wel lastig om uit verschillende ervaringen een keuze te maken lijkt mij.

Ik heb mijn 3,5 jarige gister naar de kliniek gebracht, en kan nu ieder moment op tafel liggen.. Hij wordt over de lies gecastreerd. Dit vooral omdat de verzekering anders niets vergoedt, en de minste kans op infecties.. Al vind ik de narcose nog wel ff spannend.
Helaas ben ik er zelf niet bij, hoop dat hij veilig opstaat en wakker wordt uit de narcose..
Ik laat nog wel even horen hoe het allemaal gaat :D, ze bellen mij na de operatie..

idsie

Berichten: 1117
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Raalte

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:09

mijne is 2 weken terug gecastreerd, staand op 2,5 jarige leeftijd en hij heeft nergens last van gehad:) kon met een halfuur weer de wei in, en heeft alleen lichtelijk een zwelling gehad de 3 daarop volgende dagen en toen zakte het al weer af.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:26

Normaal gesproken worden hier de jonkies die geen hengst blijven op 1 jarige leeftijd gecastreerd. Makkelijker in een groep in te scharen, ook met merries.
Alleen de jonge hengsten met potentie worden hengst gelaten. Bij twijfel mogen ze vaak nog even hengst blijven, lijkt het er toch niet op dan gaan ze een latere ronde mee.
Hoe ouder een hengst is hoe dikker de aderen worden en er dus wat meer risico is met het castreren.
Hier gebeurt het overigens altijd staand, ook de wat oudere hengsten.

Als je ze jong castreerd krijgen ze minder hengstenuitstraling en ook wellicht wat minder hengstengedrag. daar staat tegenover dat ze soms wat groter worden. Maar dat is gemiddeld gezien, het hangt ook erg af van het paard. Er zijn jonge hengsten die nog helemaal geen idee hebben dat ze hengst zijn, maar ook jonge veulens die het al donders goed weten!!
En je hebt ook grote hengsten en kleine ruinen, dus het is absoluut geen garantie.

Als je totaal geen dekambities hebt zou adviseren om het dier staand te laten castreren als het 1 jaar oud is.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:05

@laarski, komt vast goed! Het is een veilige methode (relatief gezien)!

Laarski

Berichten: 333
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:43

Hi Allemaal!
Thanks Selka!

Ferrano is vorig week woensdag gecastreerd, is allemaal goed en simpel verlopen.
Z'n koker nu 3 dagen heeft heel lichte zwelling is eigenlijk niet noemenswaardig.
Ben zelf heel bij dat ik deze keuze heb gemaakt, ook al zijn de kosten hoger..
Heb hem een week op stal gelaten, en 2x daags aan de hand gestapt.
Vanmiddag voor het eerst de molen proberen en na het weekend nieuwe vrienden maken in de groep en lekker weer buitenspelen!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:52

Jaa goed! Leuk joh! *\o/* Super :D

2bizzy
Berichten: 128
Geregistreerd: 08-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:29

Eerste hengst is op zijn 8e gecastreerd
2e hengst net voordat hij een jaar was en de laatste is gedaan toen hij bijna 2 was. Allemaal geen enkel probleem mee gehad.

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re: Hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:46

Ik rijd nu 2 jonge hengsten die volgende week gecastreerd worden. Ze zijn nu 3,5.

De ene vind ik persoonlijk niet nodig omdat hij gewoon braaf is en je er alleen mee door het gangpad kan lopen. De ander is een brulaap, niet te houden zodra er merrie in de buurt komt. Met rijden wel erg braaf in z´n eentje.
Maar ze worden beide gecastreerd zodat ze ook lekker naar buiten kunnen met de andere paarden.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:58

Mijn fries is met net een jaar gecastreerd. Inmiddels is die 4 jaar.
Heb het liggend thuis op de weide laten doen en zou het zo weer zo doen.

Fotos van mijn fries kan je vinden in mijn profiel.
Ik ben er trots op hoe hij is uitgegroeid.