Bloedneus Bij Paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:44

Jep 2 keer gehad met in galop op buitenrit. Paard met cornage dus was te hoge inspanning. Ben nu voorzichtiger met de galop als we buiten zijn.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Bloedneus Bij Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:49

Mijn paard heeft het ooit gekregen op een buitenrit met veel galop. Het bloed goot echt uit de neusgaten en hij bleek een ernstige longbloeding te hebben.
Bij een drupje zou ik me niet te veel zorgen zijn, maar als het er echt uit loopt zou ik dus meteen de dierenarts bellen.

Lauura

Berichten: 3855
Geregistreerd: 03-05-09
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:51

RavenIris schreef:
Mijn paard heeft het ooit gekregen op een buitenrit met veel galop. Het bloed goot echt uit de neusgaten en hij bleek een ernstige longbloeding te hebben.
Bij een drupje zou ik me niet te veel zorgen zijn, maar als het er echt uit loopt zou ik dus meteen de dierenarts bellen.


Had jij toen de DA gebeld? Wat zei die toen? En wat kon je eraan doen?!

Anoniemkl
Berichten: 676
Geregistreerd: 30-10-10
Woonplaats: Haarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:08

Ik heb een keer een paard een longbloeding zien krijgen, inderdaad ook in galop. Alleen bij hem kwam het bloeden pas na enige tijd in de sloot gelegen te hebben (hij was zijwaarts de sloot in gevallen omdat hij out ging). Maar veel bloed was er eigenlijk niet. Ik ken ook wel paarden die het krijgen van veel inspanning (dit is dan vaak meer dan bij die longbloeding). Maargoed zoals op deze foto is wel erg heftig, zou best kunnen dat er gewoon een adertje is gesprongen. Een longbloeding kan een veearts vaak niks aan doen, en kan vataal zijn. Als het een bloedneus is zal het waarschijnlijk onder dezelfde omstandigheden nog wel vaker voor gaan komen (het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere). Als ik jou was zou ik gewoon even een veearts bellen, overleggen kan geen kwaad ;)

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:09

Lauura schreef:
RavenIris schreef:
Mijn paard heeft het ooit gekregen op een buitenrit met veel galop. Het bloed goot echt uit de neusgaten en hij bleek een ernstige longbloeding te hebben.
Bij een drupje zou ik me niet te veel zorgen zijn, maar als het er echt uit loopt zou ik dus meteen de dierenarts bellen.


Had jij toen de DA gebeld? Wat zei die toen? En wat kon je eraan doen?!


Paard was toen nog bij zijn vorige eigenaar, dus het exacte verhaal ken ik ook niet.
Ik weet wel dat het kan gebeuren wanneer hij nog eens teveel inspanning levert of zich druk maakt, dus ik kan het risico verkleinen.
Als ze 1 keer een longbloeding gehad hebben bestaat wel de kans dat ze het makkelijker nog eens kunnen krijgen.

Maaiike90
Berichten: 18
Geregistreerd: 23-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:18

Mijn verzorgpaard heeft er ook last van (gehad).

Wat ik heb begrepen is dat er bij hem littekenweefsel is ontstaan op zijn stembanden, hij mag geen zware inspanningen leveren om een bloedneus te voorkomen. Hij is daardoor uit de sport gehaald. Hij kan nog prima licht werk doen maar geen zware crossen of parcoursen lopen. Ook mag hij niet meer hard galopperen.

duifje4
Berichten: 43
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:53

Ja mijn paard heeft het wel eens een keer gehad. ( wel iets minder heftig als op de foto ) Maar dit kwam inderdaad tijdens het trainen. En toen "blies/hinnikte " hij hard.. daardoor sprong er een bloedvaatje. Na paar minuutjes was het ook alweer over. Tja schrikken doet iedereen wel denk ik. :(:)

FinesseKNWPN
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:35

Finesse heeft het ook wel eens gehad, er is niet veel aan de hand. Op de foto is het wel heel heftig, het beste wat je kan doen is het neusje schoonmaken en daarna gewoon opletten. Als het uit beiden neusgaten komt kan het een longbloeding zijn, wel opletten dus. Maar het kan ook door het weer en inspanning komen. Of gewoon een adertje die gesprongen is door heel hard blazen of hinniken.
Toch adviseer ik je om goed opletten het kan ook een tumor zijn, maar ik zou nog wel ff bij je paard/pony blijven, maar als je zeker wil weten dat er niks is kan je het beste de dierenarts bellen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:46

Mijn paard had het ook opeens. Niet eens na inspanning.
Schrok me wild.
Heb doekjes gepakt en honingzalf en dat in de neus op het wondje gesmeerd.
Na paar minuten was het over. Heb nog wel de staleigenaresse gevraagd even extra oogje in het zeil te houden.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Bloedneus Bij Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:35

Mijn paard heeft het nog wel eens bij warm weer , zolang het niet uit 2 neusgaten komt en niet te lang duurt hoef je je ggeen zorgen te maken

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bloedneus Bij Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:42

Ik heb het wel eens gezien, maar die pony had iemand op een buitenrit eraf gegooid en is toen dik 5km naar huis gegaloppeerd (denken we, ze was er in elk geval verdupt snel en ze was van top tot teen nat van het zweet).

Zomaar zo´n bloedneus vind ik wel zorgelijk..

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Bloedneus Bij Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:45

Topic is uit 2013. Denk dat TS de nieuwe reacties niet meer leest!!