Zandkoliek, ook mijn trieste verhaal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Zandkoliek, ook mijn trieste verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 12:32

Jaren ben ik zelf al professioneel groom en heb ik allerlei soorten koliek meegemaakt, maar geen zandkoliek.
Ik heb me er ook nooit mee bezig gehouden of in verdiept omdat het bij mij nooit voor is gekomen. Tot nu..
Ik open dit topic om mensen bewust te maken van het ten einde lopen van het zomerseizoen en dus gras seizoen. Waardoor paarden dus de korte sprietjes gaan pakken met een kluit zand eraan en dit naar binnen werken.

3 weken geleden werd mijn ruin wat mat van kleur en buikig. Daardoor door een mestonderzoek laten doen voor wormen. Toen ik de uitslag kreeg bleek hij geen wormen maar zand in de darmen te hebben. Dus meteen hop allerlei spullen gehaald. Psylliumzaad, lijnzaad en andere brok met veel olien etc.

Moest voldoende zijn volgens de veearts.. Dat was op donderdag. De vrijdag erna heb ik hem gelongeerd en was hij lekker fris. Flink bokken en spelen. 2 uur nadat ik naar huis was, werd ik gebeld dat mijn paard flinke koliek had. Hoe kan dat nou in 2 uur?? Want hij was ten slotte zo fris!

Dus veearts met spoed laten komen, spuit buscopan erin en naar 10 minuten knapte hij al op.. Goed vooruitzicht!
Om 8 uur savonds was hij nog kalm, maar toen ik rond 11 uur kwam, was het weer helemaal mis. Weer met spoed de veearts erbij en nog meer buscopan, neussonde etc. De darmen waren nog ontspannen op dat moment en hij mestte gewoon goed. Toch bleef hij kappen en onrustig. Daarna nog een ontspannende spuit gehad en toen werd hij weer kalm. Om 1 uur vonden we hem goed genoeg om weer naar huis te gaan. En om half 4 ben ik weer terug gekomen naar stal.

Toen was het echt helemaal mis, hij lag vastgerold in de hoek van de stal op zijn rug met 4 benen de lucht in en zijn hoofd heel raar achterover. En hij was zeiknat van het zweet. Ik heb met spoed mijn stiefvader gebeld om hem mee omhoog te krijgen, mijn vriend om de trailer te halen en natuurlijk de veearts, die gelukkig allemaal snel ter plaatste waren.
Ik heb nog nooit in mijn hele leven met paarden een paard zo ongelofelijk vee pijn zien hebben en letterijk blind zien worden van de pijn. Tijdens het stappen galoppeerde hij aan om vervolgens na een meter om te vallen, te zwalken, door zijn voor en achterbenen te zakken en weer op te springen, bokken slaan kappen piepen etc. Zo ongelofelijk pijnlijk om dit bij je eigen paard mee te maken. Hij heeft toen een flinke dosis pijnstillers etc gehad voor de trailerrit.

Toen als een gek naar de kliniek waar gelukkig een heel operatieteam klaar stond. De echo was niet goed, de bloedtest echter weer wel.
Maar ik kreeg wel minder als 50% slagingskans bij de operatie. Toch wilde ik dat ze op zijn minst keken of er iets aan te doen was.
Na een uur was hij eindelijk operatieklaar.. Maar naar 10 minuten kwam de chirurg al vertellen dat hij minder als 5% kans had. Niks dus... Zijn darmen waren gaan draaien en waren al af gaan sterven. Ook waren de darmen heel erg opgezet...

De moed zakte me in de schoenen. Mijn lieve vriendje, pas 4 jaar en een hele toekomst voor zich. Zo'n ongelofelijk lief en mooi paard met een heel speciaal karakter. In mijn handen geboren en heb hem elke stap zien opgroeien. Hij is op de operatietafel ingeslapen. Ik had hem nog zo graag een keer levend gezien voor een laatste knuffel. Maar dat ging niet meer... Het enige wat nog meer naar huis ging was zijn halster en een stuk van zijn mooie staart. Onvoorstelbaar, en wat heb ik veel gehuild. Het is nu 2,5 week geleden en ik kan het nog steeds niet geloven.
Hij stond te koop en ik had daar al ontzettend veel moeite mee, maar dat was niks vergeleken bij dit..

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal, en ik hoop echt dat mensen gewoon wat lange handschoenen bij de veearts bestellen, daar wat drollen in doen, water erbij, even laten hangen en het zand verschijnt zo in de vingertoppen. Simpele test die je je paard en veel geld kan besparen. Ik gun dit niemand. In het naseizoen is zandkoliek echt een sluipmoordenaar. Zorg dus dat je met stal even een onderzoek doet rond deze tijd. Zo simpel!
Als laatste nog een foto van ons die ik heel groot in huis heb hangen nu!

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:37

wat een vreselijk verhaal,en wat was het een prachtig paard! |( Eeuwig zonde!

Mijn ene paard loopt dus al jaren op een kaal stuk met hier en daar een sprietje.Ik denk dat het erg belangrijk is om daarbij ook hooi te voeren.Bij mij krijgen ze ook 2x daags geweekte pulp,gekookt lijnzaad en zemelen.Hopelijk werkt dat het eventuele zand er ook weer uit.

Heel veel sterkte met het verlies van je prachtige paard! :(:)

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:39

Ach meid, wat een verschrikkelijk verhaal. Wens je heel veel sterkte met het verlies. Hij was prachtig

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:40

Heftig hoor! Wat zonde van zo'n mooi paard.

Heel veel sterkte met het verlies! :(:)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:41

kippenvel..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:42

Wat een vreselijk verhaal zonde van het mooie jonge paard

Ik heb idee dat je zoiets nooit kan voorkomen mijn pony eet lading zand in de paddock wat ik hem ook bijvoer, hij heeft 2x koliek gehad maar geen zandkoliek.

Nikki2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:42

Wat een hartverscheurend verhaal, heel veel sterkte met dit grote verlies!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:43

Wat een verhaal... en wat een mooi paard... heel veel sterkte.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:43

Jeetje,heel veel sterkte met dit verlies!
Wat was het een prachtig dier

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:46

Wat een verdrietig verhaal.
Wat veel mensen vergeten m.b.t. zandkoliek is dat ook het hooi voeren op het zand niet handig is, met het opknabbelen van de laatste sprietjes komt veel zand mee naar binnen. Wij waren er wel op tijd bij destijds met onze pony gelukkig.
Heel veel sterkte met het verlies van dit prachtige paard.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:46

heavy...sterkte met je verlies :(:)

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:47

Verschrikkelijk meid, helaas heb ik het 3 jaar geleden zelf ook onder vonden, had er ook nog nooit van gehoord. Mijn merrie is gelukkig wel opgeknapt door heel snel handelen van da met parrafine en slobber rantsoen voor een maand.
Het sloopt je je eigen diertje zo te zien lijden zoveel verdriet dat je ervan hebt. Wens je heel veel sterkte met je verlies

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:49

* zet meteen lijnzaad klaar en emmer om morgen mest te gaan testen.........*

Starbreeze

Re: Zandkoliek, ook mijn trieste verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:06

Wat een vreselijk verhaal... Bij ons staan ze op de wei en in zand paddocks, ik heb een paar weken terug ook mest getest op zand, gelukkig niets.

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje, wat een prachtig paard!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:10

Wat een verschrikkelijk triest verhaal.

Heel veel sterkte met het verwerken van dit intense verlies!

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:17

Ik krijg hier echt de tranen in mijn ogen.
Wat een vreselijk verhaal.
Zeer veel sterkte gewenst.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:51

Ach jee wat erg. Kan je verdriet zo begrijpen. Heb jaren geleden ook mijn eigen gefokte 4 jarige verloren. Ook de paniek en de pijn zal ik nooit vergeten dat blijft op je netvlies gebrand.

Heel veel sterkte met het verlies.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:54

Jeetje.. Wat een verhaal..
T is elk jaar weer raak bij veel paardeneigenaren!

Veel sterkte met dit grote verlies!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:56

Wat een naar verhaal zeg. Wat kan (zand)koliek toch nare gevolgen hebben. Sterkte de komende tijd. De pijn zal helaas misschien nog even blijven, maar daarna omgezet worden in mooie herinneringen aan je prachtige paard...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:26

Heb geen woorden... wat een drama om je dierbare "kind" zo te verliezen. Heel veel sterkte...

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:34

Wat vreselijk! heel veel sterkte meis met dit grote verlies.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:54

Wow heel veel sterkte met dit verlies...
Je hebt me toch wel wakkergeschud (wat ook jouw boodschap was) Ik ga morgen ook gelijk de mest testen op zand...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 18:46

Dankjewel voor de lieve berichtjes! En ik hoop inderdaad dat meer mensen hier zich mee bezig gaan houden. Het is niet alleen rot om je paard te verliezen maar ook de rekening die erna komt is ook niet mals... Om en nabij de 2500,00€.. En helaas geen verzekering meer, die had ik vorig jaar opgezegd..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:51

Wat erg!

Maar ik heb er niet echt erg bij stilgestaan hoe erg het kan zijn. Ik ga echt veel beter opletten met mijn paarden nu hoor dus je bericht heeft me diep geraakt. Heel veel sterkte.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:52

Wat erg! Nog steeds heel veel sterkte!