Ik heb me er ook nooit mee bezig gehouden of in verdiept omdat het bij mij nooit voor is gekomen. Tot nu..
Ik open dit topic om mensen bewust te maken van het ten einde lopen van het zomerseizoen en dus gras seizoen. Waardoor paarden dus de korte sprietjes gaan pakken met een kluit zand eraan en dit naar binnen werken.
3 weken geleden werd mijn ruin wat mat van kleur en buikig. Daardoor door een mestonderzoek laten doen voor wormen. Toen ik de uitslag kreeg bleek hij geen wormen maar zand in de darmen te hebben. Dus meteen hop allerlei spullen gehaald. Psylliumzaad, lijnzaad en andere brok met veel olien etc.
Moest voldoende zijn volgens de veearts.. Dat was op donderdag. De vrijdag erna heb ik hem gelongeerd en was hij lekker fris. Flink bokken en spelen. 2 uur nadat ik naar huis was, werd ik gebeld dat mijn paard flinke koliek had. Hoe kan dat nou in 2 uur?? Want hij was ten slotte zo fris!
Dus veearts met spoed laten komen, spuit buscopan erin en naar 10 minuten knapte hij al op.. Goed vooruitzicht!
Om 8 uur savonds was hij nog kalm, maar toen ik rond 11 uur kwam, was het weer helemaal mis. Weer met spoed de veearts erbij en nog meer buscopan, neussonde etc. De darmen waren nog ontspannen op dat moment en hij mestte gewoon goed. Toch bleef hij kappen en onrustig. Daarna nog een ontspannende spuit gehad en toen werd hij weer kalm. Om 1 uur vonden we hem goed genoeg om weer naar huis te gaan. En om half 4 ben ik weer terug gekomen naar stal.
Toen was het echt helemaal mis, hij lag vastgerold in de hoek van de stal op zijn rug met 4 benen de lucht in en zijn hoofd heel raar achterover. En hij was zeiknat van het zweet. Ik heb met spoed mijn stiefvader gebeld om hem mee omhoog te krijgen, mijn vriend om de trailer te halen en natuurlijk de veearts, die gelukkig allemaal snel ter plaatste waren.
Ik heb nog nooit in mijn hele leven met paarden een paard zo ongelofelijk vee pijn zien hebben en letterijk blind zien worden van de pijn. Tijdens het stappen galoppeerde hij aan om vervolgens na een meter om te vallen, te zwalken, door zijn voor en achterbenen te zakken en weer op te springen, bokken slaan kappen piepen etc. Zo ongelofelijk pijnlijk om dit bij je eigen paard mee te maken. Hij heeft toen een flinke dosis pijnstillers etc gehad voor de trailerrit.
Toen als een gek naar de kliniek waar gelukkig een heel operatieteam klaar stond. De echo was niet goed, de bloedtest echter weer wel.
Maar ik kreeg wel minder als 50% slagingskans bij de operatie. Toch wilde ik dat ze op zijn minst keken of er iets aan te doen was.
Na een uur was hij eindelijk operatieklaar.. Maar naar 10 minuten kwam de chirurg al vertellen dat hij minder als 5% kans had. Niks dus... Zijn darmen waren gaan draaien en waren al af gaan sterven. Ook waren de darmen heel erg opgezet...
De moed zakte me in de schoenen. Mijn lieve vriendje, pas 4 jaar en een hele toekomst voor zich. Zo'n ongelofelijk lief en mooi paard met een heel speciaal karakter. In mijn handen geboren en heb hem elke stap zien opgroeien. Hij is op de operatietafel ingeslapen. Ik had hem nog zo graag een keer levend gezien voor een laatste knuffel. Maar dat ging niet meer... Het enige wat nog meer naar huis ging was zijn halster en een stuk van zijn mooie staart. Onvoorstelbaar, en wat heb ik veel gehuild. Het is nu 2,5 week geleden en ik kan het nog steeds niet geloven.
Hij stond te koop en ik had daar al ontzettend veel moeite mee, maar dat was niks vergeleken bij dit..
Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal, en ik hoop echt dat mensen gewoon wat lange handschoenen bij de veearts bestellen, daar wat drollen in doen, water erbij, even laten hangen en het zand verschijnt zo in de vingertoppen. Simpele test die je je paard en veel geld kan besparen. Ik gun dit niemand. In het naseizoen is zandkoliek echt een sluipmoordenaar. Zorg dus dat je met stal even een onderzoek doet rond deze tijd. Zo simpel!
Als laatste nog een foto van ons die ik heel groot in huis heb hangen nu!