Paard schuurt manen/staart,geen zomer eczeem.Welk product?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Paard schuurt manen/staart,geen zomer eczeem.Welk product?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:21

Hallo,

Mijn paard is inmiddels 12 jaar oud en had nog nooit geschuurd. Deze zomer is hij verhuisd naar een weide met een beekje erlangs, door de vele steekvliegen en mugjes die hierop afkwamen is hij begonnen met schuren. Meteen een vliegendeken opgelegd wat ook heeft geholpen. Hij staat nu alweer anderhalve maand op een andere stal maar het schuren houd niet echt. Het is wel minder geworden, hij schuurt ook absoluut niet tot bloedens toe maar hij blijft wat kriebelig. Op de weide waar hij eerst stond heb ik al eens derfen geprobeerd, maar jeetje wat een troep was dat haha, en had zelf niet het idee dat het heeel veel effect had.

Graag zou ik nog een ander product vinden wat de jeuk verzacht? Denk namelijk dat hij ook nog jeuk heeft door de vele huidschilfers die hij nog in zn manen en staart heeft door het schuren deze zomer. Wat raden jullie me aan?

Olympia96

Re: Paard schuurt manen/staart,geen zomer eczeem.Welk product?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:24

Ik lees even mee... Mijn twenter is deze zomer ook begonnen.
Kreeg de tip om brandnetel, zeewier, omega olie en beetje knoflook te voeren voor de bloedzuivering. Dat doe ik nu sinds deze week. Samen met 1 handje muesli (omdat ze kleddervet is).

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:28

Hoe weet je zeker dat het geen zomereczeem is? Aloe Vera, Sweet itch? Hoorde laatst van mensen die hun paarden met gewone head en shoulders wasten wanneer ze wat schilfers hadden, dat werkte volgens hen perfect.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:31

klinkt toch als maan en staart exceem.
sectolin sweet itch is heel fijn hiervoor.

Als het meer van binnen uit komt (eiwitten in gras bijv) dan is drainage composium van groene oss een goeie!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:31

Kijk eens naar het aantal suikers en eiwitten, die in het voedsel zit. Vaak gaan ze daar van schuren.

Wat is je huidige voerschema?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:33

Een vliegendeken wordt doorheen gestoken, daarmee kan je niet uitsluiten dat het geen ZE is. Daarnaast moet een deken voor het seizoen erop, doe je dit tijdens het seizoen dan blijven ze vaak kriebelig.
Derfen kan je smeren met handschoenen, in t begin doe ik dat om de dag en daarna bouw ik af. Is voor de meesten een wondermiddel, maar elk paard is anders.

Jeuk kan ook komen van een andere allergie (bijv bomen), teveel suikers (in t gras maar ook van krachtvoer).
Je kan nog wassen met teershampoo om de jeuk te verlichten. Vanaf dat het vriest zijn de ZE vliegen niet meer actief, dan zou de jeuk ook moeten verminderen. Is dat niet zo, dan zouden mijten of schurft ook nog kunnen.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:43

Ik dacht zelf niet aan zomereczeem omdat hij al twaalf jaar is en noooit ergens last van heeft gehad. Midden in de zomer verhuis ik hem naar een wei met water, wat bekend staat om veel steekvliegen en mugjes etc en binnen twee dagen begonhet. Ik vond het wel erg toevallig allemaal voor zomereczeem.

Ik ga eens kijken naar sweet itch, dankjewel!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:47

Poowniee schreef:
Ik dacht zelf niet aan zomereczeem omdat hij al twaalf jaar is en noooit ergens last van heeft gehad. Midden in de zomer verhuis ik hem naar een wei met water, wat bekend staat om veel steekvliegen en mugjes etc en binnen twee dagen begonhet. Ik vond het wel erg toevallig allemaal voor zomereczeem.

Dat zegt niets hoor! Een ouder dier kan het ook zo ineens krijgen. Hier ook eentje met 14 jaar last van eczeem! En andersom kan ook als jonge pony eerst wel en boven de 12 nu niet meer!

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:50

Ik volg. Mijnes doet het ook, maar denk aan een reactie op de ontklitspray :=

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:53

De symptomen van mijt dat schurft veroorzaken kan lijken erg op de symptomen van ZE. Dit heb ik me vandaag laten vertellen door de DA. Deze kan eventueel een schraapsel afnemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:03

Poowniee schreef:

Binnen twee dagen kan hij natuurlijk ook een reactie krijgen op ander voer. Wat voer je hem?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:24

Mag ik hem even omhoog schoppen?

Wat denken jullie?
Pony van 16 jaar oud, nooit exceem gehad, nu laatste maand schuurt hij iets van de onderkant van zijn manen af, en vandaag zag ik dat het verder gaat en nu ook iets verder is geschuurd. Verder nog manen maar voordat het echt verder gaat. Staart is niks mee aan de hand, geen kale plekken en is ook echt de laatste maand. Exceem begint over het algemeen in het voorjaar/ begin zomer, niet in augustus toch?

Staat sinds juli denk bijna hele dag op het gras. Nu weer minder. Iemand een idee?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:57

Mijn bijrijdpaard heeft ook geen eczeem, maar zodra hij op een nieuw stuk land komt te staan krijgt hij altijd gelijk jeuk. Wanneer het gras weer wat minder vol is heeft hij ook geen jeuk meer. Wellicht komt het daar door? :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:13

Eline_S_S schreef:
Mijn bijrijdpaard heeft ook geen eczeem, maar zodra hij op een nieuw stuk land komt te staan krijgt hij altijd gelijk jeuk. Wanneer het gras weer wat minder vol is heeft hij ook geen jeuk meer. Wellicht komt het daar door? :)

Dat is mogelijk misschien!

Alleen kan dat ook in deze situatie? Pony staat vanaf Februari alweer op het gras. Toen meer opgebouwd, in de zomer hele dagen op het gras gestaan (al een aardig poosje). Dus hij staat echt al heel lang op dit gras.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:15

Hij is dus niet onlangs verweid oid? En ben je nog steeds bezig met opbouwen? Wellicht is het nu op een punt gekomen dat hij toch echt net iets te veel suikers/eiwitten heeft binnengekregen :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:47

Nee!

Zijn niet meer aan het opbouwen. Eerder aan het afbouwen omdat hij anders toch teveel binnen krijgt. Hij gebruikt wel steeds meer want hij gaat steeds intensiever trainen maar dat zou inderdaad mogelijk kunnen zijn. Dat zou betekenen dat het nu hopelijk gaat minderen/stoppen omdat hij nu minder het gras opgaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:55

Het is het einde van de zomer. De voedingswaarde van het gras verandert dan. Dus daar kan een pony best op reageren in de vorm van jeuk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:58

Kan hij geen luizen hebben?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:38

bedankt in ieder geval voor iedereen die meedenkt!

Luizen is geen sprake van gelukkig :)
Wist niet dat de voedingswaarde van het gras kan veranderen. DA zei inderdaad ook dat het daardoor kon.