Gezonde planten/kruiden/bomen Paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Gezonde planten/kruiden/bomen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 09:41

Aangezien het al vrij bekend is welke kruiden/planten/bomen ongezond zijn voor een paard, leek het mij leuk om een topic met foto's te openen over gezonde kruiden/planten/bomen voor een paard. Graag met een foto erbij zodat iedereen meteen een duidelijk beeld krijgt. Ook graag een bronvermelding erbij zodat we kunnen zien hoe betrouwbaar de informatie is. :j

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 09:43

Patsab

Re: Gezonde planten/kruiden/bomen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:52

Paarden bij mij eten de net gesnoeide brandnetels in de wei, heb er een foto van maar kan via mijnalbum niet meer uploaden?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:52

Wat jammer dat dit topic is uitgestorven!
Zelf vind ik het altijd erg interessant om te weten wat goed is en niet voor mijn paarden.
Daarom verdiep ik mij er ook erg in en wordt ik steeds een beetje wijzer, maar weet natuurlijk niet alles.

Paarden weten instinctief VAAK wat ze wel en/of niet kunnen eten.
Dit betekend dus dat ze niet alles weten.
Als je ze een takje Taxus geeft zal dat paard het heerlijk opeten en overlijden, daarom is het fijn om te weten wat je paard wel en niet mag hebben.

Zoals er al gezegd was is brandnetel erg voedzaam en bloedzuiverend en vochtafdrijvend echter zal je paard dit niet zomaar eten.
Alhoewel ik een pony heb gehad met zomereczeem die tijdens de rit zo de brandnetels indook en begon te eten.
Ik liet hem dan ook eten tot hij klaar was, terwijl mijn andere pony, zonder ZE, alleen brandnetel at als ik ze had geplukt en ze een paar uur gedroogd had zodat de brand eruit was.

Nu is de tijd dat er bepaalde planten volop bloeien:
Fluitekruid is gezond voor de lever

Kleefkruid: is bloedzuiverend, goed voor een glanzende vacht, ondersteunt de lymfeklieren en helpt bij de afvoer van afvalstoffen en vocht.

Paardenbloem: draagt bij aan een goede bloedzuivering en doorbloeding, ondersteunt de afvoer van afvalstoffen en vocht, draagt bij aan een gezonde darmflora en ondersteunt de leverfunctie. Voor een glanzende vacht, het behoud van soepele gewrichten en een gezonde huidfunctie.

Madeliefje: rijk aan calcium en magnesium en helpt tegen artrose.

Kamille:bloeit van mei tot eind zomer: een uitermate geschikt kruid voor paarden die stressgevoelig zijn. Het werkt kalmerend en ontspannend in situaties van stress en angst. Daarnaast werkt kamille ook pijnstillend en ontstekingsremmend.

De smalle weegbree: bloeit van mei t/m september: is heel goed voor de luchtwegen, is slijmoplossend, weefselversterkend en desinfecterend en het doodt belangrijke ziekteverwekkers.

Mariadistel: bloeit van juli tot augustus: ) ondersteunt de reinigende werking van de lever en is goed voor de galfunctie.

Info o.a. van deze sites:
http://www.paardenspul.nl/kruiden-in-de-paardenwei/

http://paarden.vlaanderen/nl/themas/Paa ... paardenwei

De paardendrogist.

Hopelijk gaat dit topic weer lopen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:32

Hee leuk! Dit topic nooit eerder gespot. Vind het reuze interessant en laat mijn paard ook juist grazen in kruidenrijke bermen. Ze verkiest vaak gras, maar neemt soms ook een hapje paardenbloem, smalle weegbree of fluitekruid mee.

Wilgentak vind ze ook erg lekker, zo ver ik weet heeft deze een pijnstillende werking? Zelfde stof als aspirine? Ik weet het niet helemaal precies meer. :o

Valt mij op dat ze af en toe ook wel iets giftigs mee pakt. Zoals paardestaart bv. Ik zie het in de natuurlijke geneeswijze ook gebruikt wordt. Zal eens opzoeken waarvoor precies. In grote hoeveelheden tast het het zenuwstelsel aan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:37

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:38

Al die linkjes zijn leuk hoor, maar maak je er ook self gebruik van? Bv. als er rozenbottels aan de struiken hangen pluk ik er altijd wel een paar om te voeren. Moet zeggen dat ik die ook best lekker vind :D

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:48

Leuk en interessant topic! Ook ik laat mijn pony wel grazen in kruidenrijke bermen.
Ik zal eens brandnetels plukken en deze laten drogen, dit heb ik nog nooit geprobeerd. Hoelang moeten brandnetels drogen voor ze eetbaar zijn?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:57

Weidebloem:voor mijzelf vind ik het ook interessant.
Laatst was ik bij een kruidenwinkel speciaal voor dieren en heb daar een reptielenmix meegenomen om voor mijzelf thee te zetten, erg lekker en gezond.

Wat ik wel vreemd vind is dat er verschillende meningen zijn over ( o.a.) Duizendblad.

http://paarden.vlaanderen/nl/themas/Paa ... paardenwei

Duizendblad wordt door paarden over het algemeen graag gegeten. De plant bevordert de spijsvertering, is bloedzuiverend en helpt tegen maag- en darmklachten. Duizendblad is rijk aan etherische oliën, die de plant de karakteristieke kruidige geur geeft.

http://www.paarden-blaadjes.nl/diversen ... ten.html#d

De plant wordt vaak genoemd voor zijn genezende kwaliteiten, o.a. bij het helen van wonden.
Is zwak gitig bij opname van grote hoeveelheid.

Maar ook Heermoes en Heermoes is uitermate giftig kan zelfs tot de dood lijden.
Desondanks wordt Heermoes veel gebruikt met andere kruiden samen om ziekten pijn etc te bestrijden.

Het komt er dus op neer dat bepaalde giftige planten ook in bepaalde hoeveelheid nuttig kunnen zijn voor je paard, alleen moet je exact weten hoeveel je paard ervan mag hebben.
En dat laat ik liever aan de expert over.

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:58

Intressant topic, ik volg even :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:03

Ik gooi met de seiz de brandnetels om op de wei en laat die liggen,als ze gedroogd zijn worden ze opgegeten.Zo hou ik mijn wei redelijk onkruidvrij en ze lusten het graag.Er zijn er hier ook die gek op kamille zijn.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:20

Interessante post Billybo. Ga me er later even in verdiepen. Helaas roept het werk me.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:39

Sommige van die kruiden zijn voor ons ook gewoon prima bruikbaar, veel mensen weten het alleen niet (meer).

Jonge blaadjes van paardenbloem door de sla of ipv sla.
Kleefkruid om thee van te trekken.
Weegbree voor thee of als sla
Etc etc.

Het smaakt niet als ijsberg sla ofzo, maar met de juiste dressing is het best te eten.

De wei hier daar staat ook veel kruid op. Op het moment veel boterbloem, dat is een beetje jammer, maar ook veel ander van nature voorkomende wilde kruiden.
Kunnen de paarden zelf kiezen wat ze eten als ze denken het nodig te hebben.
De boterbloem eten ze keurig omheen :)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:04

Idd intressant topic, ik volg!

De duizendblad is niet hetzelfde als de pinksterbloem ?

Die van de brandnetel is een goeie! Zal binnenkort eens brandnetels plukken.. Met handschoenen uiteraard :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:14

Pinksterbloem en duizendblad zijn zeer verschillend.

Google maar op afbeeldingen.

Mijn paard heeft een vrij sterke voorkeur voor riet, en voor bepaalde distelsoorten. (ik meen de akkerdistel) Dat schuift hij probleemloos mèt stekels en al naar binnen...

Boterbloem laat hij keurig staan. Veel andere kruiden gaan wel naar binnen.
Voorheen stond hij op een plek waar ook paardenstaarten groeiden (lidrus, holpijp of heermoes, weet zo even niet welke) en daar at hij ook wel van helaas. Maar nóóit veel.
Dus misschien heeft hij dat toch zelf prima doorgehad.

Ik weet zo even niet van iedere plant de voordelen.
Wilgentakken bevatten inderdaad wel een beetje acetylsalcylzuur. (aspirine, pijnstillend en bloedverdunnend)

Verder is héél veel ook voor mensen prima eetbaar.
De blikken zijn overigens altijd wel grappig, als ik een stukje kamille of pinksterbloem naar binnen schuif...
En als iemand ooit de kans krijgt om van verse watermunt thee te trekken: doen!! Veel voller van smaak dan de gekochte knalgroene munttakjes die meestal gebruikt worden!
Thee van schijfkamille is ook erg lekker.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:17

Femke_Tweety schreef:
Pinksterbloem en duizendblad zijn zeer verschillend.

Google maar op afbeeldingen.

Mijn paard heeft een vrij sterke voorkeur voor riet, en voor bepaalde distelsoorten. (ik meen de akkerdistel) Dat schuift hij probleemloos mèt stekels en al naar binnen...

Boterbloem laat hij keurig staan. Veel andere kruiden gaan wel naar binnen.
Voorheen stond hij op een plek waar ook paardenstaarten groeiden (lidrus, holpijp of heermoes, weet zo even niet welke) en daar at hij ook wel van helaas. Maar nóóit veel.
Dus misschien heeft hij dat toch zelf prima doorgehad.

Ik weet zo even niet van iedere plant de voordelen.
Wilgentakken bevatten inderdaad wel een beetje acetylsalcylzuur. (aspirine, pijnstillend en bloedverdunnend)

Verder is héél veel ook voor mensen prima eetbaar.
De blikken zijn overigens altijd wel grappig, als ik een stukje kamille of pinksterbloem naar binnen schuif...
En als iemand ooit de kans krijgt om van verse watermunt thee te trekken: doen!! Veel voller van smaak dan de gekochte knalgroene munttakjes die meestal gebruikt worden!
Thee van schijfkamille is ook erg lekker.

Hier ooit munt in kokend water laten trekken, was niet te pruimen :')
Owja, en de citroenmelisse was ook niet te drinken.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:00

Je moet natuurlijk ook geen euromunten in het kokende water gooien.... >;)

Verse watermuntthee is echt wel lekker, vind ik :9
Niet te lang laten trekken, en nét níét kokend water..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:05

Volgensmij is zevenblad ook goed voor paarden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:13

Jeika schreef:
Volgensmij is zevenblad ook goed voor paarden.

Zevenblad is zeker gezond! Ook voor ons. Van de jonge blaadjes kan je goed een salade maken of bereiden als spinazie :P.

Plantje is door de Romeinen baar europa gebracht, om als voedselbron te dienen voor de soldaten. Het groeit immers zo makkelijk. Mij helaas iets te makkelijk.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:49

Van Wilgentakken heb ik ook altijd begrepen dat het gezond is en een natuurlijke aspirine bevat.
Hierdoor gaf ik het een paar jaar geleden aan mijn shet die toen een langere periode diarree had en buikpijn, maar dit werd ten strengste afgeraden door veearts.
Volgens haar kon dit juist de diarree beinvloeden, dus acuut mee gestopt.

Wat natuurlijke pijnbestrijding betreft kan je ook Duivelsklauw geven, schijnt erg goed te werken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:01

Interessant topic. Veel kruiden zijn voor mensen ook heel gezond! Wat ik vaak doe voor mezelf is brandnetel plukken, even afspoelen en er dan thee van trekken. Super gezond en zuivert het bloed. En lekker :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:23

Kruiden zijn zeker heel interesant. Het is echter niet zo dat als een bepaald kruid goed voor iets is, je dat dan gewoon maar moet gaat eten (of aan je paard geven). Zoals bij sommige planten/kruiden staan aangeven kan het zijn dat iets (licht) giftig is bij grote(re) hoeveelheden. Ook kan het zijn dat er contra-indicaties zijn, omstandigheden waarbij je iets juist beter niet kunt geven/eten. In de kruidengeneeskunde wordt ook vaak gewerkt met heel kleine hoeveelheden, door mensen die er verstand van hebben. Ik zou dus zeker niet zomaar in het wild geneeskrachtige kruiden gaan plukken en die aan je paard voeren maar zeker advies vragen aan iemand die er meer van weet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:47

palousa_boy schreef:
Sommige van die kruiden zijn voor ons ook gewoon prima bruikbaar, veel mensen weten het alleen niet (meer).

Jonge blaadjes van paardenbloem door de sla of ipv sla.
Kleefkruid om thee van te trekken.
Weegbree voor thee of als sla
Etc etc.

Het smaakt niet als ijsberg sla ofzo, maar met de juiste dressing is het best te eten.

De wei hier daar staat ook veel kruid op. Op het moment veel boterbloem, dat is een beetje jammer, maar ook veel ander van nature voorkomende wilde kruiden.
Kunnen de paarden zelf kiezen wat ze eten als ze denken het nodig te hebben.
De boterbloem eten ze keurig omheen :)

Dit inderdaad :) Er groeit zo veel nuttigs in weides en bermen. Niet alleen brandnetels (die inderdaad bloedzuiverend zijn maar ook veel ijzer bevatten), paardenbloemen, allerlei soorten distels, duizendblad, zevenblad, meidoorn, melganzevoet (in beperkte mate, en niet elk paard eet het. Mijn pony is er gek op), riet, weegbree, klaver, wilde peen, rozebottels (echt opmerkelijk hoe ze zo rond oktober de rozebottels ineens verslinden, net als dat de interesse in de distels aan het einde van het distelbloeiseizoen afneemt en de consumptie van paardenbloemen hier afhankelijk is van het weer. Bij zonnig weer is die veel hoger dan bij regenachtig weer), berk, wilg, frambozen-, bramen- en bosbesblaadjes enz enz enz. Er is ook een nuttige groep op Facebook waar je veel van dit soort informatie kunt vinden.

Als ik naar de wei fiets kan ik ineens hard remmen omdat ik ergens een plantje of struik zie die niet op de wei staat maar die wel nuttig is. Ik heb altijd een snoeischaar bij me als ik richting paarden ga. En ik mag het misschien niet zeggen maar ik ben zo blij dat er eiken langs m'n wei staan. Ik vind eikels essentieel. Ze liggen er op het juiste moment en ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard er last van kreeg.

Overigens gebruik ik boerenwormkruid en/of varens als signaalplant. Het valt me gewoon echt op dat ze mét wormenbesmetting die planten ineens willen eten en als ze "schoon" zijn niet.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:19

Koper, ben benieuwd waarom je eikels essentieel vind? Dacht dat ze giftig waren, maar bevatten dus ook nuttige stoffen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:34

Alles is giftig. Ga maar even 10 liter water drinken, dan sterf je aan een vergiftiging.

Ik weet niet meer wie het me ooit vertelde maar ik heb eens gehoord (jaja, reuze wetenschappelijk ;) ) dat eik/eikels nuttig zijn tegen cushing. En er is dus helemaal geen enkel bewijs voor dus waarom zou je het geloven. Maar waarom ook niet. Mijn paardjes eten het allebei graag en of dat nou is omdat eikels blijkbaar lekker zijn of om een andere reden: I don't care.

Mijn paard heeft als jonkie in de begrazing rondgestruind. En hij heeft in het verleden een tijdje samen gestaan met een paard wat zonder contact met mensen is opgegroeid. Dat paard en mijn paard, en nog een paardje, hadden in de herfst als vast ritueel dat ze 's ochtends een uurtje eikeltjes gingen ruimen. Ze hielden de eikels op dagbasis bij. En daar moesten offers voor worden gebracht, de eikels lagen op een drassig stuk.
Ik denk dan: zo'n paard is niet achterlijk. En er zullen vast mensen zijn die vinden dat je een paard niet zelf moet laten beslissen wat hij eet. Ik doe dat wel (zo lang hij niet mijn sleutels of telefoon wil opeten :+ ) Als ik zie hoe hij en esdoornblaadje oppakt, er wat mee speelt en het dan weer laat vallen. En niet één keer maar gewoon op verschillende dagen onderzoeken wat het is, beoordelen als niet bruikbaar en dan weer verder slenteren denk ik: laat dat paard maar schuiven. Die doet geen gekke dingen. En ja, overdaad schaadt. Daarom ben ik blij met een paard wat heel goed lijkt te weten wat hij doet.

Dus het is meer mijn gut feeling dan dat ik het kan onderbouwen. Er zijn dingen waarin ik vaar op wat mijn paard aangeeft. Aangezien hij al heel lang eikels eet en nog steeds rondloopt zal dat van giftig wel meevallen. Je kunt aan zijn hoeven bij voorbeeld heel goed zien wat er mankeert. Dan heb ik bij voorbeeld het verkeerde hooi te pakken. Maar ik heb nog nooit een reactie op eikels gezien. En het is mooie bezigheidstherapie. Bovendien: onze verre voorouders hadden heilige eiken. Vast niet omdat ze giftig zijn. En ergens in de informatieoverdracht is er kennelijk iets mis gegaan. Hoe lang hebben we ons niet laten vertellen dat paardenbloemen giftig zijn? Is ook niet waar. Tenminste zo lang je er niet te veel van eet (net zoals dat je dus geen 10 liter water in een uur moet drinken).
Als je bedenkt dat je kunt genezen met (de juiste dosis) arsenicum. Kom op, waar hebben we het dan over met een paar eikeltjes.

Er is maar 1 nadeel aan. Ze zeggen toch dat je bent wat je eet? En dat klopt in dit geval wel.