welke hoefstandaard is handig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

welke hoefstandaard is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 14:18

Vanaf november ga ik mijn paarden zelf bekappen. Nu ben ik de spullen bij elkaar aan het zoeken en twijfel ik tussen het te kiezen hoefbokje.

Ik heb 3 fjorden (1,40m - 1-50 m) en 2 shetlanders (allebei 20 plussers en enigszins stram aan het worden). Het zou fijn zijn als zowel de fjorden als de shetten gebruik zouden kunnen maken van het bokje.
Nu wil ik er sowieso graag 1 met een hangmatje zodat mijn rug het ook leuk blijft vinden. Dan kom ik uit op een van deze 3:

Hoofjack
Afbeelding

Hoof-it
Afbeelding

Hoefstandaard
Afbeelding

Wat zijn jullie ervaringen met (1 van) deze 3? Hoe is de prijs/kwaliteit verhouding? Zijn er evt. nog andere alternatieven/aanraders?

TurdusMerula

Re: welke hoefstandaard is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:30

Ik verplaats dit topic van VNA naar BEH, wellicht dat je daar wel reacties krijgt. :)

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 20:51

Van deze drie heb ik alleen gewerkt met de onderste en die werkte niet zo heel erg makkelijk. Klapt in op momenten dat het niet uitkomt of als je hem iets moet verschuiven om hem goed onder het paard te krijgen.

Zelf heb ik een paar keer deze (http://www.jaimejackson.com/page55.html) hoefstandaard gewerkt en dat werkte prima. Ik heb geen idee waar je die kan kopen (waarschijnlijk bij jamie jackson zelf).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:02

Volgens mij staat de Hoofjack wel goed bekend, maar daar hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan. Hij schijnt wel stabiel te zijn. Ik heb hem noch de andere nooit geprobeerd, maar wat ik op youtube filmpjes zie is vaak de Hoofjack en die zou ik zelf dan ook willen. (eerst sparen)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:09

Dit speelt natuurlijk al een tijdje door mijn hoofd, vorige week hier dan maar eens op bokt gezet. Er kwamen maar geen reacties en dus heb ik toevallig vanmiddag zelf maar de knoop doorgehakt en de hoof jack besteld. Grappig dat dat weer dingen in beweging zet.

Het inklappen was bij de hoefstandaard voor mij ook een twijfelpunt, evenals de stabiliteit op een iets minder vlakke ondergrond (We zitten op veengrond en daardoor zit er zelfs beweging in de klinkers).

Aan de hoof jack zit wel een prijskaartje, maar ik heb een adres waar hij wat goedkoper is omdat dat via de cursus gaat die ik ga volgen. Wellicht ook interessant voor jou Jessix, die cursus wordt in jouw buurt gegeven.

Allebei toch bedankt voor jullie reacties!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:08

Ik heb de hoofjack al jaren en wil niks anders meer.
Ik heb hem toen uit VS meegenomen, dat scheelde erg veel ;)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:37

Ik gebruik de onderste. Als je de hem iets strakker aan draait, valt hij minder snel in elkaar, maar doet dat wel wanneer nodig (veiligheid)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:48

Ik heb een krukje voor mezelf om op te zitten naast mijn paard en mijn paarden geleerd om hun voet relaxed op mijn knie t leggen: beter voor je eigen rug!

oja en we hebben ook de onderste... maar die staat vnl in de kast dus ;-)