Aarswormen, hoe te bestrijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ninafloor

Aarswormen, hoe te bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 02:21

Onze pony heeft aarswormen. Ze begon te schuren en super chagrijnig(normaal nooit) , maar toen was ze ook hengstig, de pony is op leeftijd boven de 15 jr Er is iets niet goed met haar hormoonhuishouding. Ze was in mei ontwormt, ik vond dat ze haar kuur weer moest hebben, ze was mee geweest op vakantie, dus eerst langs de kliniek verteld hoe en wat met foto's erbij hoe het open geschuurd was , oke een wormenkuur erin, Equest Pramox op mijn aanraden ( ze dachten zomer eczeem) een week later mest weg gebracht, bleek schoon te zijn, ze bleef schuren, dus ik ja dan is het echt haar hormoonhuishouding.. 2 dagen later de afspraak om haar te scannen inwendig, baarmoeder etc. de dierenarts kwam in de ochtend, en de wormen kropen er uit, dus weer Equest Pramox geven, (alles binnen was goed dmv echo gecheckt, baarmoeder, blaas, op kweek gestaan alles dik in orde) Alles gedaan, stal ontsmet, alles leeggehaald staat op vlas, en verder geen ander paard heeft er last van, staat met meerdere, dus onze pony is immuun, of moet ik toch panacur toe dienen.

Maartje1990

Re: Aarswormen, hoe te bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 02:40

Uit een mestonderzoek komen ook vaak geen aarsmaden uit naar voren omdat deze de eitjes rond de anus leggen. Wat je kunt doen is in de ochtend kijken of je wat gele smurrie ziet rond de anus dit zijn dan namelijk de eitjes oid. Heb ook eens iets gelezen over plakbandje op de anus doen en die ook laten onderzoeken :j

Ik heb het zelf ook gehad euhm, mijn paarden dus :') niet ik zelf. En ze zijn er gelukkig, na 2 keer, nu gewoon vanaf.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 04:48

Mijn pony heeft ook aarsmaden gehad. Ik heb toen via de veearts een speciale wormenkuur daar tegen gehad. Ook moet ik een tijdje elke dag zijn poeperd wassenet shampoo. Misschien even je veearts bellen voor zoon wormenkuur.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 06:43

Enkele maanden geleden had ik precies hetzelfde bij mijn paard, schuren ook chagerijnig ze was niet zichzelf. Da erbij gehad die dacht ook aarswormen, ik moest of 's morgens heel vroeg of 's avonds later op de avond even onder de staart kijken of ik wormen zag. De aarswormen zijn volgens de da het best zichtbaar 's morgensvroeg of 's avonds laat.
Gelukkig niks aan de hand en had ze gewoon last van de vele vliegjes die er op dat moment waren. De da had mij het advies gegeven als het aarswormen waren dat ik 5 dagen lang een andere wormkuur moest geven. Omdat de aarswomen vaak slecht te bestrijden zijn was het beste om 5 dagen lang verschillende wormkuren te geven om te weg te krijgen/ te doden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 07:18

Volgens mij kan je het beste een Fenbendazol wormenkuur geven tegen aarsmaden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:03

Equest pramox helpt niet tegen aarsmaden, daar heb je een andere werkzame stof voor nodig. Fenbendzol idd zoals bv panacur.

Edit foute typefout. :+

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 09:51

zelfs op het plakbandje wat ik had afgegeven geen eitjes!!
gelukkig dat de da het zelf zag in de ochtend, maar inderdaad Equest Pramox werkt dus echt niet, ga i.d nu
panacur proberen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:11

Ik heb hiervoor een kuur op basis van pyrantel gegeven, en daar kwamen ze goed mee af. Ze kunnen echter wel flink hardnekkig zijn. Even een tip: iedere dag rond de anus (en staartwortel) schoonmmaken met een babydoekje, en insmeren met een vettige zalf zoals bijv vaseline, om te voorkomen dat er weer eitjes vast gezet kunnen worden ;) Succes!

pukkiej14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:05

Mijn paard heeft dit al 2x gehad. Ondekte het toen hij van die gele smurrie had. Heb toen van de dierenarts wormkuren gegeven die hij 3 dagen achter elkaar moest hebben en toen 6 weken later weer 1. Die van 6 weken later krijgen ze omdat de cyclus van die wormen dan weer rond is zeg maar. Elke dag de boel goed schoonmaken met een babydoekje of wassen met betadine shampoo. Mijn dierenarts raadde ook aan om de hele stal goed schoon te maken (incl. muren etc). Succes! Aarswormen zijn overigens niet schadelijk zo schadelijk als gewone wormen..
Succes!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:04

Panacur is de ontworming die je moet hebben bij aarswormen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:49

Idd Panacur , Doc stuurt mij ook Panacur op voor mn merrie ...

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 00:33

dank jullie allemaal voor de reacties, panacur heb ik nu, na overleg met de veearts, die er niet achter stond, dus bewijsje mee gekregen, opgehaald, dus duimen. nu inmiddels 4 wormenkuren verder...., weg......

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 00:45

helaas heeft onze pony dit opgelopen op Samoza, ik had toen ik dit had ontdekt een berichtje gestuurd, maar alleen een een mailtje terug, dat ze het door zouden geven, maar nooit meer een bericht terug...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:27

ninafloor schreef:
dank jullie allemaal voor de reacties, panacur heb ik nu, na overleg met de veearts, die er niet achter stond, dus bewijsje mee gekregen, opgehaald, dus duimen. nu inmiddels 4 wormenkuren verder...., weg......

Ja dat zal wel. Waarom stond de veearts er niet achter? Fenbendazol (zoals in Panacur) staat er bekend om effectief te zijn bij aarswormen.

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 00:58

dus niet, panacur heeft wel een zeer goede werking,(er kwamen er echt veel uit) maar nog niet helemaal weg,(ze mocht maar 450 en ze heeft 600 gehad ) dus deze week er nog een laatste poging, anders wordt ze gespoten door de dierenarts met een goedje wat gebruikt wordt voor koeien

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:53

Dat goedje voor koeien brengt risico's met zich mee.
Pas er mee op

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 21:45

goed nieuws, ze is schoon, en weer super vrolijk, geen geschuur meer!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:38

Dat is fijn te lezen