Huh watte?
SE-SAM-O-I-DO-SE...
en dat is.....?
Wel, ter hoogte van de sesambotjes zitten meerdere ligamenten. De laterale ligamenten, die zeg maar als een soort stevige sok om het gewricht heenlopen en er zitten twee mini ligamentjes gekruist in het holletje tussen de sesambeentjes. Over deze twee ligamentjes loopt de diepe buiger. Een van deze twee gekruisde ligamenten is (gelukkige maar een stukje) losgescheurd. Waarschijnlijk heeft meneer zijn slidingstops lopen oefenen of zo, want hij is te diep door zijn kogel gezakt. Het is een rotplek, niet te masseren, moeilijk te koelen en slecht doorbloed.
Als dat ligament helemaal afgescheurd was dan had hij kreupel gelopen en had ik Ocho op mogen ruimen. Ocho heeft tot nog toe geen pas kreupel gelopen De veearts zei dat ze deze blessure echt nooit zag, omdat mensen pas komen als het paard kreupel is, ik was er dus op tijd bij. Ocho heeft volgens haar een 'gerede kans' weer helemaal beter te worden. Maar elke veearts die ik daarna hierover gesproken heb keek erg zuinig bij het horen van het woord 'Sesamoidose'.
Ocho staat nu al meer dan twee maanden op weide rust. We stappen wat aan de hand, er wordt gekoeld en veel geknuffeld. Ik zou nu een foto kunnen laten maken om te zien of er verbetering in zit. Maar ik vraag me af of ik dat wel moet doen.
In het ergste geval slaat de rust niet aan, is hij niet kreupel maar wordt ik toch geadviseerd hem op te ruimen. Want als er nu nog geen verbetering te zien is komt het ook niet meer goed.
In het beste geval slaat de rust wel aan en krijg ik het advies om, of: verder te revalideren gedurende .... maanden of mag ik hem voorzichtig weer oppakken.
Ik heb met hem en mijzelf de afspraak dat ik niet eindeloos ga lopen leuren bij allerlei genezers, therapeuten en veeartsen. Het is wat het is, het gaat goed of niet, en dan moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen.
Mijn gedachte is dat als hij niet verbetert ik hem dan toch op ga pakken in plaats van dat ik hem opruim. In het slechtste geval loopt hij op een dag kreupel en weet ik hoe laat het is, in het beste geval rijden we nog jaren gezellig samen door de Drunense Duinen.
Wat zou jij doen?
Even voor de pret een foto met als titel, "Kijk eens hoe braaf ik revalideer"