Dilemma: Sesamoidose update 28-11

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen foto maken, leg uit waarom

Poll eindigt op

Ja
6 (75%)
Nee
1 (12%)
Weet niet
1 (12%)

Totaal aantal stemmen: 8

mrie

Dilemma: Sesamoidose update 28-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:45

Ocho heeft sesamoidose..
Huh watte?
SE-SAM-O-I-DO-SE...
en dat is.....?

Wel, ter hoogte van de sesambotjes zitten meerdere ligamenten. De laterale ligamenten, die zeg maar als een soort stevige sok om het gewricht heenlopen en er zitten twee mini ligamentjes gekruist in het holletje tussen de sesambeentjes. Over deze twee ligamentjes loopt de diepe buiger. Een van deze twee gekruisde ligamenten is (gelukkige maar een stukje) losgescheurd. Waarschijnlijk heeft meneer zijn slidingstops lopen oefenen of zo, want hij is te diep door zijn kogel gezakt. Het is een rotplek, niet te masseren, moeilijk te koelen en slecht doorbloed.
Als dat ligament helemaal afgescheurd was dan had hij kreupel gelopen en had ik Ocho op mogen ruimen. Ocho heeft tot nog toe geen pas kreupel gelopen De veearts zei dat ze deze blessure echt nooit zag, omdat mensen pas komen als het paard kreupel is, ik was er dus op tijd bij. Ocho heeft volgens haar een 'gerede kans' weer helemaal beter te worden. Maar elke veearts die ik daarna hierover gesproken heb keek erg zuinig bij het horen van het woord 'Sesamoidose'.

Ocho staat nu al meer dan twee maanden op weide rust. We stappen wat aan de hand, er wordt gekoeld en veel geknuffeld. Ik zou nu een foto kunnen laten maken om te zien of er verbetering in zit. Maar ik vraag me af of ik dat wel moet doen.
In het ergste geval slaat de rust niet aan, is hij niet kreupel maar wordt ik toch geadviseerd hem op te ruimen. Want als er nu nog geen verbetering te zien is komt het ook niet meer goed.
In het beste geval slaat de rust wel aan en krijg ik het advies om, of: verder te revalideren gedurende .... maanden of mag ik hem voorzichtig weer oppakken.

Ik heb met hem en mijzelf de afspraak dat ik niet eindeloos ga lopen leuren bij allerlei genezers, therapeuten en veeartsen. Het is wat het is, het gaat goed of niet, en dan moet ik mijn verantwoordelijkheid nemen.
Mijn gedachte is dat als hij niet verbetert ik hem dan toch op ga pakken in plaats van dat ik hem opruim. In het slechtste geval loopt hij op een dag kreupel en weet ik hoe laat het is, in het beste geval rijden we nog jaren gezellig samen door de Drunense Duinen.
Wat zou jij doen?

Even voor de pret een foto met als titel, "Kijk eens hoe braaf ik revalideer"
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 29-11-13 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek gewijzigd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:53

Ik heb ik weet niet gekozen, dit omdat ik het verhaal heb gelezen maar nog niet echt een eigen mening heb gevormd wat ik in een vergelijkbare situatie zou doen. Geen idee hoeveel een foto maken kost, stel het kost 100,- dan zou ik het laten maken om te kijken of de 2 maanden rust positief effect heeft. Natuurlijk is het dan nog een moment opname maar het kan veel zeggen.
Hij beweegt zo te zien graag in de wei, mocht het positief aanslaan met de rust dan zou ik denken dat je hem rustig en goed kunt oppakken en kijken hoe het gaat.

__Astrid

Re: Dillemma: Wel of geen foto laten maken (Sesamoidose)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:56

Ik zou toch een foto laten maken, op voorwaarde dat hieruit wel degelijk iets afgeleid kan worden:
Het gaat goed of het gaat slecht.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:58

Hoe is de blessure aan het licht gekomen? Wat rot zeg.. Gezien foto's maken niet zo duur is zou ik dat zeker doen. Succes en beterschap.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:59

Even er bij zeggen. Ocho heeft een eigen pennyrekening en het gaat dus niet om de kosten. Het gaat er meer om dat ik denk dat een foto niet echt wat toe zou voegen. De geplaatste foto is een moment opname hij reageerde hier op een hinnik apparaatje van de fotograaf, hij meende dat er wat met zijn maten was en dat moest hij natuurlijk even gaan zien. Normaal is hij gewoon rustig in de wei.

Er zat een gal op de kogel en ik had daar een raar gevoel bij, dus onderzoek laten doen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:01

Oké. Als je op de foto kunt zien of er verbetering is zou ik dat persoonlijk willen weten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:03

Als je denkt dat een foto niet toe zal voegen dan denk ik dat je je beslissing al hebt genomen. Ik zou zelf wel willen weten of er verbetering is opgetreden en daarom een foto laten maken.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:14

Oef, dit haalt veel herinneringen op. Mijn (inmiddels) ingeslapen merrie had een defect aan het ligament bij de sesambeentjes. Bij haar was het niet afgescheurd maar zaten er meerdere gaten in. Ik heb dat toen helemaal laten onderzoeken op de kliniek en dit werd pas zichtbaar na de echo. Röntgenfoto gaf wel aan dat er iets aan de hand was, maar niet specifiek wat. De echo deed dat juist wel.

De prognose die ze heeft gekregen was slecht en we hebben dan ook jaren gesukkeld met veel ups en downs. Misschien belangrijk: Romy was er dus wel (flink) kreupel van. Ik heb er zelf voor gekozen om het wel te volgen in het herstel proces, want ondanks de slechte vooruitzichten is het bij Romy tot twee keer toe bijna helemaal opgevuld geweest, jammer was dan dat Romy er eigenlijk te weinig geduld voor had en te snel weer sprintjes ging trekken en gek doen. Mijn bewuste keuze was om haar niet te beperken in haar ruimte, ze moest zoveel mogelijk paard blijven. Dit hebben we ruim 3 jaar volgehouden.

Stappen op het harde hielp goed. Ik heb haar nooit meer gereden sinds die blessure. Helaas ben ik haar uiteindelijk verloren aan een andere blessure, maar wel aan hetzelfde been.

Het is moeilijk om de overweging te maken, ik heb het wel gedaan en alles uitgevogeld en gevolgd (en dus ook meerdere malen kliniek gedaan) ondanks dat Romy al een wat ouder dier was. Er is dus zeker wel kans dat het prima geneest, maar het kost wel veel tijd. Heel veel tijd. De dierenartsen hebben altijd hun twijfels gehad, maar ik wilde er voor gaan. Vond ik het waard? Absoluut. Ik heb geen seconde spijt gehad om met haar dat traject te hebben gedaan.

Ik kan het niet voor je beslissen, maar ik kan je wel mijn ervaringen vertellen en wellicht helpen die je met de keuze.

Sterkte! En mocht je meer willen weten, pb staat open! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:18

Maar... In beide gevallen wil ik hem weer op gaan pakken. Misschien heb ik wel geluk en is er op de foto geen verbetering te zien maar krijgt hij er nooit last van... Dat weet je namelijk van te voren niet echt... Wat zou voor jullie dan de meerwaarde zijn. Ik ben bang dat de foto me valse zekerheid geeft.

@lonny: Ben onder de indruk van je verhaal. Ik heb de neiging om Ocho ook ALLE kans te geven. Zoveel rust als maar nodig is (dure grasmaaiert) en beperking in onze rijtochten. Maar ik ben bang voor valse hoop of teleurstelling...

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:25

Ik snap je angst. Gevoelens die ik ook steeds bij me heb gedragen. Ondanks dat ik steeds bang was voor teleurstelling was ik wel 'opgelucht' na het maken van de echo, ongeacht de uitslag. Ik wist waar ik aan toe was en wat de volgende plannen waren. Teleurstelling duurde altijd maar even, Romy was altijd zo vrolijk dat ze me daar wel doorheen hielp.

De onwetendheid vond ik vaak nog zwaarder dan de valse hoop/teleurstelling die ik mogelijk zou krijgen als ik de uitslag kreeg. Geeft toch een stukje rust als je weet waar je staat.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:31

Voor mij vind ik de onwetendheid ook zwaarder wegen om wel een foto te laten maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:54

Ik heb NEE gestemd, want wat schiet je op met een foto?
Mijn paard heeft een ontsteking gehad van de sesambeentjes en zij liep wel kreupel, ze had zoveel pijn dat ze letterlijk geen stap kon zetten. Ze is bij kliniek Den Hoek (De Bilt) behandeld (nadat het de veearts niet lukte om een diagnose te stellen) en er binnen drie maanden helemaal bovenop gekomen. Zal op detail verschillen met jouw paard, maar ik zou géén foto maken en wèl naar Den Hoek gaan en zéker niet je paard laten inslapen!

anketinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:05

Ik zou geen foto laten maken, allemaal onnodige stress voor het paard. Zo lang hij niet kreupel loopt gaat het in ieder geval niet slechter en zou ik gewoon op deze manier verder gaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 18:42

Nikass schreef:
Ik heb NEE gestemd, want wat schiet je op met een foto?
Mijn paard heeft een ontsteking gehad van de sesambeentjes en zij liep wel kreupel, ze had zoveel pijn dat ze letterlijk geen stap kon zetten. Ze is bij kliniek Den Hoek (De Bilt) behandeld (nadat het de veearts niet lukte om een diagnose te stellen) en er binnen drie maanden helemaal bovenop gekomen. Zal op detail verschillen met jouw paard, maar ik zou géén foto maken en wèl naar Den Hoek gaan en zéker niet je paard laten inslapen!

Dat laatste is ook helemaal niet de bedoeling.... Maar dan moet hij wel weer helemaal goed genoeg worden voor buitenritten en LMJK. Een paard met een dergelijke beschadiging kun je ook niet meer gaan verkopen. En ook dat is niet de bedoeling. Ik heb hem als veulen gekocht met de bedoeling dat hij bij mij ook oud mag worden. En ik hoop hoop hoop maar dat dat ook gaat lukken, want je weet maar nooit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 22:03

De afgelopen 4 maanden heeft Ocho heel veel in de wei gespeeld, heeft hij heel veel koud water over zijn pootje gehad, is hij lokaal door ondergetekende gemasseerd, heeft hij mee mogen lopen aan een touwtje en is hij op 't eind een paar keer mee geweest naar het bos. Deze aanpak heeft resultaat opgeleverd. Het was aan de Veearts om te bepalen welk resultaat.

Op de echo en de foto is te zien dat de boel rond de sesambeentjes mooi tot rust is gekomen. De pees ziet er nog steeds prima uit en op de plaats dat het sesamligament losgeraakt was is te zien dat het losse stukje niet vastgegroeid is maar dat er wel stevig bindweefsel omheen ontstaan is. De degeneratie van het bot is ongewijzigd.
Was dit wat ik hoopte? Neu, liever zou ik niets meer van deze blessure terugvinden. Maar dat zou een utopie zijn, er blijft altijd wat te zien.
De veearts stelt dus dat het duidelijk verbetert is en dat dat Ocho weer gewoon aan het werk mag. Het blijft een zwakkere plek, maar dat wil niet zeggen dat hij er ooit nog last van krijgt. (al is de kans natuurlijk groter dan bij en paard wat deze blessure nooit gehad heeft.)
Voor het werk wat Ocho doet (boshobbelen, beetje dressuur, geen wedstrijden maar wel zo nu en dan een omgevallen boomstam) is hij weer helemaal geschikt.
Nou dat is toch goed nieuws. Ik achteraf ben ik toch blij dat ik een foto heb laten maken. Misschien alleen maar als bevestiging dat ik goed gezorgd heb maar ook dat we groen licht gekregen hebben. Ik hoef het niet allemaal alleen uit te vogelen, een veearts is best nuttig op z'n tijd

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:59

Nou dat is goed nieuws! Hreft de va ook gezegd of dit de maximale verbetering is of kan het nog verder verbeteren? Door nog meer speeltijd of juist gerichte training?
Je bent dus eel iets opgeschoten met de foto, dus misschien was mijn stellingname wat te kort door de bocht.
Ik ben blij voor je :)

Iris82

Re: Dilemma: Sesamoidose update 28-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 05:43

Fijn dat het vooralsnog goed afgelopen lijkt te zijn.

mrie

Re: Dilemma: Sesamoidose update 28-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 20:03

Dit is as good as it gets. Maar dat is dus voor een recreatie lmjk paard prima. Fijn dat je blij voor me bent Nikass.