Nooit gehoopt dat ik hier een topic over zou openen, maar ik begin mijn hengst nu toch wel aardig zat te worden.
Altijd gedroeg hij zich netjes tegen mij, ook nu ze bijna drie maanden verhuisd zijn en meneer ineens met een ruin (en zijn eigen hengstenmaatje)
in een weiland tussen weilanden met andere paarden (zo ook merries en veulens) kwam te staan.
Zijn hengstenmaatje werd ineens zijn grootste vijand. Begrijpelijk, want het zijn hengsten en ineens komen er andere paarden in beeld
wie hij natuurlijk zijn kudde wil maken. We hebben ze dan ook laten gaan, en nu gaat het al een stuk beter. Johnny is nog steeds het buitenbeentje, maar er zijn al een tijd geen wondjes meer te bekennen, dus ze laten elkaar in ieder geval heel.

Maar, nu begint Boris met zijn gedrag zich ook aardig tegen mij te keren. Zodra hij in de wei staat is het respect jegens mij bijna weg, terwijl hij juist door mij goed (her)opgevoed is en nooit meer hengstengedrag of disrespect vertoonde.
Bij het werken in de bak is zijn aandacht wel bij mij, maar te vaak wordt hij afgeleid door de andere paarden (die nieteens direct naast de bak staan) of keert hij zich tegen een van zijn vrienden in de bak.
Sinds twee weken krijgt hij Pavo Nervcontrol en Moody Mare (kruidensupplement), deze werken beide wel een beetje, hij is in de wei rustiger en is niet meer de hele dag aan het heen en weer rennen. Maar zijn gedrag is nog steeds 'over the top'.
Nu vraag ik mij dus af, zijn er medische opties? De voedingssupplementen werken dus niet voldoende.
Nu wil ik best een keer chemisch laten castreren, om te zien hoe hij is als hij gecastreerd wordt, maar heeft dat nog zin bij een +-20 jarige hengst?
Zijn er nog andere opties? Heeft een dierenarts medische supplementen zodat zijn hormonen wat kalmeren?
Ik vind dit voor mezelf (en zijn weidegenoten) natuurlijk erg vervelend, maar vooral voor hemzelf. Hij is veel afgevallen omdat hij de hele dag bezig is met de paarden om hem heen. Ook liep hij laatst wat mank omdat hij de hele dag aan het rondlopen was. En hij moet natuurlijk de hele dag zijn 'kudde' beschermen, hij is zelf niet rustig meer. Dus ik wil hem graag helpen

Wie oh wie kan ons helpen?
*edit: Moge duidelijk zijn dat hij dit gedrag niet vertoont omdat ik hem hiervoor niet corrigeer of niet strikt genoeg behandel, zie ook mijn onderschrift.*