Nieuw voersoort, maar welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey1998

Nieuw voersoort, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:13

Hoi allemaal,
Ik heb een ontzettende lieve shetlander merrie, die iets aan de dikke kant is. Ze is al aardig wat afgevallen maar het is nog niet helemaal geweldig zo gezegd.
Dit is de pony https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Nu ben ik opzoek naar een goede voersoort die ik haar kan bijvoeren, maar ook mijn 2 jarig Ruintje.
Wat doet ze?

3x per week loopt ze voor de wagen
2x per week met een kleine meid onder het zadel.
1x per week fietsen, longeren, lange lijnen
1x per week vrij

Nu zat ik eraan te denken om mijn Merrie en Ruintje Marstall Faser Light te gaan geven. Dit kreeg mijn ruin op z,n vorige stal ook. Deed het daar goed op,
http://www.marstall-shop.nl/nl/Aktiv/Faser-Light

Omdat ik toch merk als ze voor de kar loopt, ze na een tijdje wat slomer wordt. Dus misschien toch daarbij nog wat sportbrok van Subli.
Sportbrok http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... tbrok.html

Voor vrijheidsdressuur gebruikt ik nu basisbrok van Subli
http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... sbrok.html

Omdat ze toch iets te dik is denk ik gewoon een basisbrok bijvoeren en het daar bij houden. Maar omdat ze toch veel werkt twijfel ik weer.. erg lastig.. Ook weer bang voor hoefbevangenheid.

Graag hoor ik jullie mening. Alvast bedankt!
Groetjes,

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:15

Martine

Re: Nieuw voersoort, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:16

VSW -> VS

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:16

Ik heb geen ervaring met shetlanders, maar mijn paard geef ik geen sportbrok en die is toch ook actief in de week (3 keer rijden) dus misschien dat je inderdaad de basisbrok eens kan proberen?

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:17

Die krijgt ze nu, de basisbrok. Maar merk dat ze daar eigenlijk niet genoeg aan heeft.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:22

Ik zou zelf gewoon voor een goed vitamine supplement gaan. Zo te lezen hoeft ze niet echt intensief te werken en dan zou ze het daarnaast met goed ruwvoer gewoon goed moeten doen. Die van mij doen het goed op de marstall force. Mijn welsh krijgt nog wat safe and sound bij van dodson and horrell.

Is haar conditie wel goed dat ze na een tijdje slomer wordt? Te dik zijn is natuurlijk niet positief daarvoor en dan zullen ze sneller slomer worden. Waarschijnlijk wordt ze vanzelf minder sloom als ze op goed gewicht is? Althans mijn shet herken ik nu niet meer nu ze zoveel is afgevallen, ze lijkt soms wel een arabier zo druk als ze nu is.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:27

Ze werkt wel vrij intensief, of in de rijbak of op het land intensief mennen. Of een buitenritje. Ze is 10 jaar oud. Heeft bij de fokker 10 jaar lang elke zomer op het land gestaan. Dus daarvan ook dikker. Vanaf dat ze in mijn bezit is. Is ze al wat afgevallen, maar nog niet helemaal op gewicht. Ze zou van haar overgewicht slomer kunnen worden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:27

Care 4 life. Geschikt voor paarden met overgewicht die snel hoefbevangen rake. Voor sobere rassen dus ook shetlanders. Is dat wat voor je?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:28

Mijn ervaring is dat als je ze goed rijd en stabiel op het juiste gewicht heb ze vanzelf weer wat meer uithoudings vermogen en pit krijgen.
Als ze wat te dik zijn moeten ze meer gewicht mee slepen dan als ze op gewicht zijn, dus dat kost meer energie, ten koste van pit en uithoudingsvermogen.
Als ze afvallen voer je minder dan ze nodig hebben, prima als ze te dik zijn, maar als je ze minder voer dan ze nodig hebben is het niet raar dat ze wat minder uithoudings vermogen hebben. Op het moment dat je ze stabiel op gewicht heb zal dat probleem vanzelf oplossen.

Mijn pony's (t/m ZZ nivo dressuur en vaardigheid) krijgen onbeperkt arm hooi, heel beperk weidegang of weidehooi en een vitamine korrel. Hier doen ze het in de training en op gewone wedstrijden prima op.
Alleen voor de indoor marathons en keuringen geef ik ze een beetje redcell bij voor wat extra pit (maar dan staan ze ook echt te springen op hun plaats, voor de dressuur zijn ze dan snel te explosief).

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:30

Probleem is dat mijn ruin niet tegen pavo kan, krijgt hij overal jeuk. Dus is voor mij vervelend als ik veel verschillende soorten krijg. Waarschijnlijk heeft hij een allergie, zijn zus de merrie kan het ook hebben. Dus lastig..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:31

Linsey1998 schreef:
Ze werkt wel vrij intensief, of in de rijbak of op het land intensief mennen. Of een buitenritje. Ze is 10 jaar oud. Heeft bij de fokker 10 jaar lang elke zomer op het land gestaan. Dus daarvan ook dikker. Vanaf dat ze in mijn bezit is. Is ze al wat afgevallen, maar nog niet helemaal op gewicht. Ze zou van haar overgewicht slomer kunnen worden.

Vaak overschatten mensen de intensiteit van het rijden nogal snel. Hoe lang rijdt je dan en in welk tempo? Ik geloof dat bokster Napi intensieve mendurance reed met haar shetten en dat die zelfs nog geen sportbrokken kregen. Terwijl die echt hele afstanden aflegden tijdens zo'n wedstrijd.

Mss heb je iets aan dit plaatje?
Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:33

Is het misschien een idee om de energie uit olie te halen? Dan hoef je geen suikerrijk voer te geven.
Mijn arabisch volbloed staat ook op de faser light, bevalt me erg goed. Was er van het voorjaar mee gestopt en begonnen met Subli ponybrok, maar terug weer terug gegaan op de faser light.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:44

Ga denk ook sowieso over op de faser light..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:46

Van olie zetten ze juist snel aan. Die van mij krijgen dat alleen als er wat bij moet omdat ik bij ex-hoefbevangeners liever niet te veel brok voer. Maar ze worden er niets vlotter van.

Er zijn imo maar weinig paarden die echt sportbrok nodig hebben omdat ze hard werken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:48

Je laatste zin ben ik het absoluut mee eens, als ik soms hoor wat paarden krijgen op een dag :wow:

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:50

Ik ga denk over op marstall faser light mijn Ruintje krijgt dan 1/4 schep. Mijn te dikke merrie, zo,n klein drinkbekertje tot de rand, net zo veel als 2 kleine handjes.