Vandaag voelde mijn lesgeefster tijdens de les bij mijn paard in de hals een knobbel zitten. De knobbel zat zeg maar bij de overgang van hoofd naar hals, ter hoogte van de stembanden. De knobbel zit "los" en heeft ongeveer de grootte van een walnoot. Qua structuur zit het tussen hard en zacht in.
Van een stalgenoot hoorde ik dat haar paard zoiets ook had, al jaren, en dat dit volgens de veearts niets bijzonders was. Ik ben even gaan voelen bij haar paard ter vergelijking en ja hoor, het lijkt exact hetzelfde. Bij een ander paard ook nog gevoeld of die het misschien ook had, maar die had niet zo'n knobbel.
Ik heb geprobeerd om er foto's een filmpje van te maken bij mijn paard. Heeft iemand hier enig idee wat het zou kunnen zijn? Het zit wel een tikkeltje verstopt, maar ik kan het met mijn vingers "omlaag trekken", en als je het dan loslaat "kruipt" het zelf weer terug omhoog tot ongeveer bij de slokdarm. Ik mag er gewoon aankomen, mijn paard reageert er niet op, gaat ook niet hoesten als je het vast hebt en eet en drinkt gewoon goed. Ook met de aanleuning geen enkel probleem, ze lijkt nergens last van te hebben.
Hier zit de knobbel:

Links van mijn duim:
Tussen mijn duim en wijsvinger:

Filmpje, waarop de knobbel misschien iets duidelijker te zien is en waarbij je ook ziet dat deze weer terug schuift als je hem los laat.
Weet iemand hier iets meer over in afwachting van de veearts?

De linker ten minste, de rechter ergens heel diep. En ze zijn ook wel eens opgezet als ik niet ziek ben.
maar kijk in elk geval je voeding even na of dat het geval kan zijn.