Knobbel in hals, wie weet wat het is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Knobbel in hals, wie weet wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:03

Vooropgesteld: morgen neem ik telefonisch contact op met de veearts, maar ik ben benieuwd of ik in de tussentijd hier nog ervaringsdeskundigen tref.

Vandaag voelde mijn lesgeefster tijdens de les bij mijn paard in de hals een knobbel zitten. De knobbel zat zeg maar bij de overgang van hoofd naar hals, ter hoogte van de stembanden. De knobbel zit "los" en heeft ongeveer de grootte van een walnoot. Qua structuur zit het tussen hard en zacht in.

Van een stalgenoot hoorde ik dat haar paard zoiets ook had, al jaren, en dat dit volgens de veearts niets bijzonders was. Ik ben even gaan voelen bij haar paard ter vergelijking en ja hoor, het lijkt exact hetzelfde. Bij een ander paard ook nog gevoeld of die het misschien ook had, maar die had niet zo'n knobbel.

Ik heb geprobeerd om er foto's een filmpje van te maken bij mijn paard. Heeft iemand hier enig idee wat het zou kunnen zijn? Het zit wel een tikkeltje verstopt, maar ik kan het met mijn vingers "omlaag trekken", en als je het dan loslaat "kruipt" het zelf weer terug omhoog tot ongeveer bij de slokdarm. Ik mag er gewoon aankomen, mijn paard reageert er niet op, gaat ook niet hoesten als je het vast hebt en eet en drinkt gewoon goed. Ook met de aanleuning geen enkel probleem, ze lijkt nergens last van te hebben.

Hier zit de knobbel:
Afbeelding

Links van mijn duim:
Afbeelding

Tussen mijn duim en wijsvinger:
Afbeelding

Filmpje, waarop de knobbel misschien iets duidelijker te zien is en waarbij je ook ziet dat deze weer terug schuift als je hem los laat.

Weet iemand hier iets meer over in afwachting van de veearts?

Anoniem

Re: Knobbel in hals, wie weet wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:06

Dat kan echt echt echt echt van alles zijn.... Ik gok op een soort vetbult (omdat je het kunt bewegen) maar zou toch inderdaad de DA maar raadplegen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:08

Zou het geen lymfeklier kunnen zijn? Ik weet niet hoe dat zit bij paarden, maar ik heb al mijn leven lang een grote in mijn nek. Kan ik ook wegduwen en gaat dan weer terug, voelt niet hard en niet zacht aan..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:09

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:12

Ja, daar dacht ik zelf ook al meteen aan, maar ik vroeg me af of de lymfeklieren bij een paard op de vergelijkbare plek zaten als bij de mens. En dat blijkt op die plek zo te zijn ben ik inmiddels achter via Google. Maar wat zou dat dan allemaal wel niet in kunnen houden?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:15

Bij mensen zetten ze op als je ziek wordt.. Misschien verkouden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:17

volgens mij zit daar de schildklier?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:19

Geen idee wat het is maar mijn pony had het ook. Die begon klein maar was op een gegeven moment zo groot als een tennisbal. Je kon er mee 'schuiven' maar het floepte net zo hard weer terug. Pony was al dik 20 toen ze het kreeg en is er 36 mee geworden zonder er ook maar enig last van te hebben gehad.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:22

Opgezette klier lijkt mij. Bacterietje of zo, klier die aan het werk is en de rotzooi opruimt :P

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:30

Hmmm... kan dus inderdaad van alles zijn als ik de reacties zo zie :D

Volgens mij is ze niet verkouden, ze snottert of hoest niet en haar ademhaling klinkt niet anders dan normaal. Ze staat wel sinds afgelopen donderdag 's nachts op stal, voorheen stond ze 24 uur per dag buiten. Maar het zou zomaar kunnen dat die knobbel er voor die tijd ook al zat, je moet namelijk wel enigszins je best doen om hem te vinden en te voelen. Tijdens de les, toen ze warm was, was hij beter vindbaar dan daarna nadat ze was uitgestapt. Ik dacht zelfs even dat hij toen weg was, maar vond hem daarna weer.

Paard is 8 jaar oud en verder naar mijn weten hartstikke gezond. De laatste jaarlijkse enting was begin augustus.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:32

Die klieren zitten er altijd.
Ik kan de mijne ook altijd voelen en bewegen :') De linker ten minste, de rechter ergens heel diep. En ze zijn ook wel eens opgezet als ik niet ziek ben.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 06:46

Ik denk dat je de schildklier voelt..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:35

Volgens mij is dat inderdaad de schildklier. Bij mijn vorige paard zag je die ook duidelijk. Niets om je zorgen over te maken denk ik.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 17:24

Ik heb vandaag gebeld met de veearts. Die wist het zo ook niet direct. Ik kreeg het advies om de temperatuur van mijn paard in de gaten te houden en om op te letten of ze gaat snotteren. Ik heb gezegd beeldmateriaal te hebben, dat mocht ik doorsturen. Heb ik dus zojuist gedaan met daarbij het verzoek of ze het willen laten horen als ze weten wat het is of als er toch iets aan moet gebeuren.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:30

is gewoon een klier. Niks om je zorgen te maken. Bij het ene paard is het nou een maal groter dan bij de ander. das bij mensen ook zo

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 18:41

Succes hoop dat hij snel weg is voor je paard

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 19:53

Mijn pony heeft dat vroeger ook gehad. Het was struma. Een vergrote schildklier door een storing van de schildklier. Je kan er genoeg op internet over vinden.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:47

Yep. Vergrote schildklier. Tekort of teveel aan natrium/jodium/zout dacht ik?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:37

Zit het in het midden of meer aan de linker kant.
Want de schildklier zit echt in het midden. En hoe je het zo vastpakt vind ik het meet op een gewone klier dan schildklier lijken. Ten minste als ik zo kijk bij de mens ik denk niet dat het veel verschilt :+

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:40

Schildklier, heeft de mijne al zo'n jaar of 3 als dikke knobbel zitten, da heeft al div keren naar gekeken, ze heeft er verder geen last van , inderdaad echt zo'n flinke bobbel .

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:48

Dat is de schildklier, heb er destijds ook een dierenarts bij mijn paard naar laten kijken.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:53

mijn paard had dit ong een maand geleden ook!! ineens een opgezette bobbel, en nog geen week later had meneer mok... slechte weerstand.... kan inderdaad een lympfeklier zijn! dat betekend dan dat het lichaam hard aan het werk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:56

Ik denk dat het een lymfeklier is. Zijn bij mijn paard soms ook wat dikker, meer opgezet dan anders, nu dus ook weer. En zoals ik het altijd geleerd heb, kan dit echt van alles betekenen en ook helemaal niets. Ik heb zelf wel eens ontzettend opgezette lymfeklieren gehad en mankeerde helemaal niets! terwijl ik een andere keer met minimaal opgezette klieren, doodziek was. Ik hou het altijd in de gaten bij mijn merrie, maar tot nu toe (en ik klop heel hard af, want ik heb 2 zorgenkindjes wat dit betreft) is er nooit iets aan de hand gebleken ten tijde van opgezette klieren bij mijn merrie....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:11

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:16

geerke schreef:
volgens mij zit daar de schildklier?

lijkt mij ook.
bij paarden kan die soms vergroot zijn.
dan hoeft er niks aan de hand te zijn,maar het kan ook vergroot zijn doordat er wat teveel jodium in de voeding zit.
of was het nou te weinig....nou ,dat weet ik nu even niet meer, :o maar kijk in elk geval je voeding even na of dat het geval kan zijn.
maar bij veel paarden is het duidelijk te voelen en is er niks aan de hand.
bij twijfel even laten nakijken :j