paard met dikke benen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_X

paard met dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 17:06

Hallo,

ik heb nu al bijna een maand een probleem.
Ik rijd met een paard dat 6 jaar wegens een blessure op stal heeft gestaan.
Deze heeft continu dikke benen met vocht op en loopt hierdoor vaak onregelmatig.
De benen voelen ook warm aan.
Het is niet specifiek 1 been maar juist alle 4.

Ik stap vooral veel met hem om zo de zwelling te laten afnemen maar dit helpt niet super.
Telkens als hij wat beter is probeer ik er rustig mee te rijden, niet te vermoeiend max een 15-20 minuten.
Het begin is meestal onregelmatig maar na 5 minuten gaat het wel goed.
Achteraf goed uitstappen en benen afspuiten.
Volgende dag is deze dus meestal terug onregelmatig.

We dachten dat het misschien voort zou komen van de klieren.
Kan dit?
Enige ervaring??

zou graag tips willen.
Juist omdat ik er ooit wel verder mee wil kunnen geraken dan 1x rijden, een week stappen, even longeren en zo telkens opnieuw.
Het gaat hier om een klophengst van 16 jaar dus niet meer de jongste.
Hij heeft altijd wedstrijd gelopen ervoor dus voor de blessure was er niets.

Alvast bedankt!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:14

Wat krijg hij voor voer? Kuil is vaak een aanleiding voor dikke(re) benen/vochtophoping, tevens krijgen sommige paarden van teveel eiwitten en afvalstoffen erg dikke benen. Nadat een paard van een kennis iets dikkige benen had (niet storend) is hij overgestapt van brok op Kentucky Lite E van Havens en heeft een drainage kuur tevens geholpen bij de afvoer van afvalstoffen. Daarna nooit meer dikkere benen gezien bij dit paard, ondanks dat hij nu weer op brokken staat.

Ook als je de mogelijkheid hebt, zorg dan dat je paard zoveel mogelijk in beweging blijft met veel vrije beweging en veel weide/paddock uren. Dat is ook heel belangrijk om te voorkomen dat de benen weer dit worden. Voorkomen is altijd beter dan genezen :j

Martine

Re: paard met dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:25

VSW -> BEH

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:31

XladyX schreef:
Wat krijg hij voor voer? Kuil is vaak een aanleiding voor dikke(re) benen/vochtophoping, tevens krijgen sommige paarden van teveel eiwitten en afvalstoffen erg dikke benen. Nadat een paard van een kennis iets dikkige benen had (niet storend) is hij overgestapt van brok op Kentucky Lite E van Havens en heeft een drainage kuur tevens geholpen bij de afvoer van afvalstoffen. Daarna nooit meer dikkere benen gezien bij dit paard, ondanks dat hij nu weer op brokken staat.

Ook als je de mogelijkheid hebt, zorg dan dat je paard zoveel mogelijk in beweging blijft met veel vrije beweging en veel weide/paddock uren. Dat is ook heel belangrijk om te voorkomen dat de benen weer dit worden. Voorkomen is altijd beter dan genezen :j

hij krijgt recreatie en een beetje sportmix als eten en hier nog wat gerst bij en wortelen.
Hij kan wel niet in de weide omdat hij hengst is en niet in de weide blijft (weten we uit ervaring ;$ )

BigOne

Re: paard met dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:33

Meen je nu werkelijk dat dit dier zes jaar op stal heeft gestaan!!!! Misschien moet je de oorzaak daar eens in zoeken.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:35

bigone schreef:
Meen je nu werkelijk dat dit dier zes jaar op stal heeft gestaan!!!! Misschien moet je de oorzaak daar eens in zoeken.

Eigenaar had er geen tijd voor en hij mocht van DA niet uit stal omdat deze zo snel omploft en dan was deze terug van 0.

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:36

Mijn paard heeft lang een dik been gehad door een peesblessure. Nu hij veel buiten staat (op de wei) gaat het veel beter. Kan hij overdag niet in een paddock of zo?

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:37

Guusch schreef:
Mijn paard heeft lang een dik been gehad door een peesblessure. Nu hij veel buiten staat (op de wei) gaat het veel beter. Kan hij overdag niet in een paddock of zo?

Op stal hebben we geen hoog afgezette padock dus dit gaat niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:39

Ik vind het niet vreemd, dat het paard er zo slecht aan toe is.
Daarom snap ik ook niet dat je erop gaat rijden.
Laat de eigenaar een behoorlijke stalling zoeken voor zijn paard.
En pas later, als het paard hopelijk is opgeknapt met goede zorg.
Begin dan eens met rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:41

Mary_X schreef:
bigone schreef:

Eigenaar had er geen tijd voor en hij mocht van DA niet uit stal omdat deze zo snel omploft en dan was deze terug van 0.

Tja, die eigenaar kan ik wel wat doen en die da zou ik ook maar een andere voor zoeken.
Enigste tip, zorg dat je een weide vind met een ander paard (ruin) erbij en gooi dat dier op het land en zorg dat de eigenaar zijn verantwoording neemt en na zes jaar eindelijk eens voor dat beest gaat zorgen, ronduit schandalig.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:41

mika11 schreef:
Ik vind het niet vreemd, dat het paard er zo slecht aan toe is.
Daarom snap ik ook niet dat je erop gaat rijden.
Laat de eigenaar een behoorlijke stalling zoeken voor zijn paard.
En pas later, als het paard hopelijk is opgeknapt met goede zorg.
Begin dan eens met rijden.

hij is al een 2 maaden bezig met stappen en longeren voor ik hier mee ben beginnen rijden.
Ben zelf ook heel content van stal dus hij gaat hier nooit weg gaan.
Eigenaares weet heel goed wat ze doet en heeft zelf een stuk of 10 paarden.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:43

bigone schreef:

Eigenaar had er geen tijd voor en hij mocht van DA niet uit stal omdat deze zo snel omploft en dan was deze terug van 0.[/quote]
Tja, die eigenaar kan ik wel wat doen en die da zou ik ook maar een andere voor zoeken.
Enigste tip, zorg dat je een weide vind met een ander paard (ruin) erbij en gooi dat dier op het land en zorg dat de eigenaar zijn verantwoording neemt en na zes jaar eindelijk eens voor dat beest gaat zorgen, ronduit schandalig.[/quote]

deze heeft hier altijd wel goed voor gezorgd.
Weide is geen oplossing zoals ik al vermeld had.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:43

Ik zoek hier oplossingen in een positieve vorm niet alles afbreken aub.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:46

Wat een nare mentaliteit en een vreselijke manier van paarden houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:49

Een paard zes jaar op stal laten omdat hij anders ontploft volgens de da en de eigenaar heeft geen tijd, ik zou maar heel snel het topic sluiten want wij zeggen het nog netjes. Dit dier heeft chronische stalbenen door gebrek aan beweging zes jaar lang. Waarschijnlijk werken de lymfevaten niet meer en veel bewegen is misschien het enigste om ze dunner te krijgen. Daarnaast watermassage en speciale drukverbanden.
Het beste is om hem gewoon een jaar het land in te gooien, heeft hij ondanks zijn klotenleven de laatste zes toch nog een poos plezier en paardenleven. En stop met het verdedigen van de eigenaar, deze is in mijn ogen geen paard waard.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:52

6 jaar op stal? Pffffff, ik wordt hier een beetje onpasselijk van....
Anyway, een paard in een stal houden is GEEN goede verzorging, ook al is die schoon en krijgt het paard goed te eten. Als je van je probleem af wil komen moet je toch echt als eerste eens gaan zorgen voor voldoende vrije beweging. Ik snap echt niet hoe je tevreden kan zijn met een stal waar je paard niet eens naar buiten mag.