quadrisol en paard met gevoelig maag darmkanaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

quadrisol en paard met gevoelig maag darmkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:23

Mijn paard heeft deze week een virus gehad met hoge koorts, en is oa met quadrisol behandeld. Elke keer als hij het had gekregen wilde hij 40 minuten niet eten, hij heeft een gevoelige maag.
Vandaag zijn we gestopt met de quadrisol, hij eet nog niet echt gretig omdat maag en darmen nog van slag zijn oa door de koorts en de quadrisol. Iemand bekend met deze bijwerkingen en is er iets dat ik kan doen om zijn maag en darmen weer snel op orde te krijgen.

Hij krijgt al colosan als hij last heeft van zijn buik en gas. Probiotica krijgt hij over zijn voer, dat hij nu dus nog slecht eet en dus bijna niet binnenkrijgt. Hooi en gras eet hij wel..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:13

nadat een van mijn paarden nav een ongeluk veel medicatie moest hebben en daardoor maagzweren ontstonden geef ik nooit meer nsaid's zonder ook omeprazol te geven.
Dat niet/langzaam willen eten herken ik helemaal.
Je kunt bij je da een kuur gastroguard halen (a 35-40euro per tube voor 575kg) of gratis proefzakjes abprozole bij abler.com bestellen (je krijgt dan voor ongeveer een week) slaat het aan dan kun je de rest bijbestellen (100 zakjes kost 175dollar = 132euro)

mijn paard kreeg inderdaad ook gaskoliek van de zweren, kon om de week een spoed DA laten komen. Na 1 week deze zakjes heeft ze nooit meer koliek gehad (aug 2012)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:41

Mist schreef:
nadat een van mijn paarden nav een ongeluk veel medicatie moest hebben en daardoor maagzweren ontstonden geef ik nooit meer nsaid's zonder ook omeprazol te geven.
Dat niet/langzaam willen eten herken ik helemaal.
Je kunt bij je da een kuur gastroguard halen (a 35-40euro per tube voor 575kg) of gratis proefzakjes abprozole bij abler.com bestellen (je krijgt dan voor ongeveer een week) slaat het aan dan kun je de rest bijbestellen (100 zakjes kost 175dollar = 132euro)

mijn paard kreeg inderdaad ook gaskoliek van de zweren, kon om de week een spoed DA laten komen. Na 1 week deze zakjes heeft ze nooit meer koliek gehad (aug 2012)

Dank je wel voor je reactie. Ik ga ook nog bellen met de DA en wil dat ze in hun systeem noteren dat hij een gevoelige maag heeft dus standaard idd geholpen moet worden als er op wat voor manier dan ook gespoten wordt in de toekomst.

Heb uiteindelijk vrijdag 3 spuiten van Ekygard Flash opgehaald waarvan hij er elke dag 1 mocht zodat zijn maagzuur verminderde en zijn maagwand beschermd werd. Gisteren heb ik de laatste gegeven, vandaag staat hij voor het eerst weer op normaal rantsoen. De laatste dagen langzamer hand zijn reguliere eten weer ingevoerd met lagere dosis.
Dank voor je toelichting ook!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:48

lucerne neutraliseert het maagzuur, is het evt een idee om dat voor het geven van de pijnstillers te voeren en evt erna weer?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 16:56

Nouvel schreef:
lucerne neutraliseert het maagzuur, is het evt een idee om dat voor het geven van de pijnstillers te voeren en evt erna weer?

De pijnstiller kreeg hij nadat hij hooi en/of luzerne gehad had.
En direct na het krijgen van de pijnstiller at hij 30 tot 40 minuten helemaal niets en stond er alleen maar sipjes bij.

Hij kreeg op de laatste dagen waarop hij geen medicatie meer kreeg (dus na het meermalen krijgen van de pijnstiller) zelfs zijn luzerne met moeite weg door het vele maagzuur .. Daar schrok ik wel van want normaliter is juist luzerne zijn hulpmiddel om de boel rustig te krijgen en te houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:58

hmm dat is niet prettig inderdaad...

zou ook inderdaad even goed overleg met je dierenarts plegen hierover...
is een andere pijnstiller geen optie?
(metacam bijv)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 17:01

Nouvel schreef:

(metacam bijv)

Zijn koorts was donderdag al weg, hij heeft ooit ook een keer een koliekaanval - n.a.v. hevige reactie van zijn maag - gekregen op metacam. Maar dat was wel kort na koliek operatie - maar zou dat ook echt weer pas durven geven als hij goed gegeten had en dan nog.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 17:08

Nouvel schreef:

(metacam bijv)

Ik heb het wel gemeld dat hij echt een half uur niet at en er als een dood vogeltje bij stond, maar het zou hem toch helpen bij de koorts dus...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:08

Die Ekygard heb ik opgezocht en het hoofdbestanddeel is calcium (bi) carbonaat...maagzout dus. Ik hoop dat je daar niet teveel voor betaalt (zoals zovele in mijn ogen nutteloze supplementen)
Als een paard maagzweren heeft, dan krijg je dit resultaat ook met net voor het eten een theelepeltje maagzout oplossen in water en dan in de mond spuiten (met een spuit zonder naald natuurlijk :-) ) maagzout/calcium bicarbonaat kost maar een paar euro voor 100 gram namelijk. Als een paard maagzweren heeft dan is dat wel een manier om het te testen, ze beginnen dan meestal na een kwartier aan hun brok/meusli. Hooi en gras eten is meestal geen probleem.
Hoe goed het ook werkt, als er al maagzweren zitten dan gaan die hiervan niet over, dan heb je echt omeprazol nodig!

Een pijnstiller die minder aantastend is voor de maag is een CoxII remmer zoals equioxx. Ook niet helemaal veilig maar een stuk beter dan bute/metacam etc. En als je de DA zover krijgt dat hij de hondenvariant Previcox voorschrijft dan is dat interessant voor de bankrekening, Met 1 pil voor een grote hond kun je 4 dgn een paard van 550kg mee behandelen. Ik weet inmiddels dat jij alles goed uitzoekt dus ; http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclooxygenase

Ongeveer een jaar geleden, toen ik iets teveel tijd over had op mijn werk heb ik alle ingrediënten van ongeveer 10 meest populaire maagsupplementen op een rij gezet. Ongelofelijk wat de samenstelling was, de meeste, behalve het hoofdbestanddeel calcium bicarbonaat vind je in de wei of in het voerhok !! ondertussen ben je wel 80-120euro lichter!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:08

Ik hoop en denk dat er nog geen sprake is van maagzweren. Hij is wel aldoor hooi, kuil en gras blijven eten tijdens zijn ziek zijn en ook op de dagen dat hij quadrisol kreeg en daarna..

Gisteren had ie voor het eerst echt weer honger! Tussendoor lekker wat luzerne gegeven.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:15

fargo,je hebt ook andere pijnstilling indien nodig die minder last veroorzaakt aan maag.Die heb ik voor Desert toen gekregen.
Maar zo en zo mogen je artsen dit wel in het systeem zetten,gezien zijn verleden...

Mits ze hier geen koorts hebben geef ik wilgentakken,zit natuurlijke pijnstilling in ;) .