Paard met spat: weide vs. stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannahtjen

Paard met spat: weide vs. stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 00:07

Hallo

Bij mijn paardje is onlangs spat gediagnosticeerd.
Qua beweging moest ik veel stappen, en zo weinig mogelijk belasten de eerste 2 weken na haar injectie, en weiderust.

Die 2 weken zijn nog niet om en doen we enkel stap, en als ze goed aanvoelt een beetje draf (5 a 10 min).

Nu zit het probleem in de "weiderust". Ze zit al gans de zomer 24/7 op de weide. Ik merk dat ze daar veel rustiger door wordt in haar hoofdje (is een paardje met veel bloed/karakter) maar heel soms heeft ze zo eens haar flip-momentjes.

Vanmiddag kreeg ik telefoon van ons boertje dat Hannah weg en weer aan het crossen was, ze was al gans bezweet en het schuim liep langs haar billen.
Hij ging proberen om haar vliegendeken aan te doen, omdat hij dacht dat ze last had van de dazen, maar dit hielp niet.
Dus heeft hij haar, voordat ze zichzelf pijn zou doen, in een stalletje binnen gezet.
Toen kwam ze terug tot rust.
Ik ben pas vanavond na mijn late shift op stal geraakt om te zien hoe ze was, deze nacht laat ik haar op stal staan.

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen.
Ik zou ze graag op de weide laten, maar dan vrees ik als ze nog eens zo'n flip-momentje heeft en als een zot weg en weer crost, dat ze haar been te veel zal belasten en dat het erger wordt.
Maar als ik ze binnen op stal laat, dan is ze véél te enthousiast om te rijden en is het meer een stuiterbal -> hebben we beide ook niets aan (het is zowiezo al een heethoofd). En constant stilstaan op stal is ook niet goed voor haar spat-beentje.

Weet iemand de gulden middenweg (die ik op dit moment zelf niet zie)?

*edit: weet niet zeker ofdat dit hier goed staat. Indien niet, kan het verplaats worden?

Groetjes

Dakario

Re: Paard met spat: weide vs. stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:23

in een klein paddock zetten waar ze niet veel kan lopen, wel rondwandelen. Dan veel hooi en iets lekkers erbij leggen.

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 14:22

Dat is inderdaad een mooie optie. Ik stel het even voor aan de boer (land is niet van mij).

Bedankt om mee te denken!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:27

OPG -> MD