wat kan ik het beste mijn veulen voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isp1995

wat kan ik het beste mijn veulen voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 00:18

hoi hoi,
sinds kort heb ik een veulen gekocht, Make my day. (friesxwelsh)
nou gaat hij volgende maand bij zijn moeder weg en is hij 4 maand, wil hem graag nog Pavo foalmix erbij geven, en dat langzaam afbouwen, niet dat hij in eenx van de melk af is.
heeft hier iemand ervaring mee?
& daarnaast wil ik hem Pavo Podo Start brokjes erbij doen.
iemand ervaring ermee?
of heeft iemand nog iets wat een aanrader is?

groetjes

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:08

geef hem wat ze hem nu geven van veulenbrok.

als hij nog geen veulenbrok krijgt, mee beginnen voor je speent, anders gaat hij mogelijk nog harder invallen door het spenen.

Kwal

Re: wat kan ik het beste mijn veulen voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:12

Je hebt dus zomaar een veulen gekocht zonder dat je weet wat zo'n beestje nodig heeft?

isp1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 01:13

xanax schreef:
geef hem wat ze hem nu geven van veulenbrok.

als hij nog geen veulenbrok krijgt, mee beginnen voor je speent, anders gaat hij mogelijk nog harder invallen door het spenen.

Hij krijgt nog geen veulenbrok
daar moet ik nu dus mee beginnen zodat hij niet terug valt begrijp ik?

isp1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 01:14

xDonja schreef:
Je hebt dus zomaar een veulen gekocht zonder dat je weet wat zo'n beestje nodig heeft?

Nee ik vraag alleen of iemand ervaring met dat voer heeft beter lezen ;)

isp1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 01:15

xDonja schreef:

& Hij wordt vroeger afgespeend dan anders omdat de merrie voor de handel is.
vandaar;)

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:25

Wij geven altijd veulenbrok van pavo, dus gewoon de podo start, foalmix lijkt me niet nodig, veulen drinkt normaalgezien al water mee.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 07:09

Toen mijn veulen van de merrie af mocht heb ik hem gewoon op de wei gedaan. Verder niks bijgevoerd, hij is kerngezond en groeit als kool. Is nu 1,5 en voer nog steeds geen brok bij. Straks in de winter periode op stal gewoon hooi en een liksteen zodat ie voldoende zouten e.d binnen krijgt ;) Pas als hij 2,5 is en ik een beetje wat met hem ga doen ga ik hem basisbrok geven. Zo is als ik het doe ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:37

Het is wel handig een veulen brok te geven als-ie nog bij de merrie loopt. Veulens leren nl van hun moeder wat eetbaar is en zullen zonder dat voorbeeld niet zomaar brok gaan eten. Ik heb er hier tenminste één gehad uit Zweden, die 'thuis' gerst kreeg, maar hier geen idee had wat brokken waren. En die had het wel nodig...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:37

->VS

isp1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:39

Ibbel schreef:
Het is wel handig een veulen brok te geven als-ie nog bij de merrie loopt. Veulens leren nl van hun moeder wat eetbaar is en zullen zonder dat voorbeeld niet zomaar brok gaan eten. Ik heb er hier tenminste één gehad uit Zweden, die 'thuis' gerst kreeg, maar hier geen idee had wat brokken waren. En die had het wel nodig...

hij eet al brokjes etc, en drinkt ook al water mee, dus hoeft niet echt te leren het te eten.
scheeld dat hij van zichzelf al heeel erg nieuwsgierig is en eigenlijks alles wel probeerd.
t ging me er meer om wat het beste is aangezien hij met 4 maand al erbij weggaat en normaal doen we 6 maand, maar de merrie is voor de handel dus vandaar.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:58

podogrow, ( pavo) die heb je tot 3 jaar, daar zit alles in om goed te groeien.,
dat kan je hem dagelijks geven.
Plus voldoende kuil/hooi. Uiteraad het liefst 24/7 op een goede weide, heb je een minder goede weide, dan hooi/kuil erbij

Sanne_opbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 08:11

wij hebben helaas een veulen dat vanaf 2 en een halve maand van de moeder af was, volledig op start en go van cavalor gezet, doet het uitstekend, 's avonds bijvoeren met slobbber (mash en mix) en eventueel probreed als hij niet genoeg aanzet.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:30

DhrOnco schreef:
wij hebben helaas een veulen dat vanaf 2 en een halve maand van de moeder af was, volledig op start en go van cavalor gezet, doet het uitstekend, 's avonds bijvoeren met slobbber (mash en mix) en eventueel probreed als hij niet genoeg aanzet.

De mijne was een flesseveulen, na 2 mnd moeder verloren, gelukkig sta ik op een shire melkerij dus vers van het paard zeg maar.
Maar die heeft overings niet zolang geflest, was al behoorlijk zelfstandig.
Podogrow van Pavo, daar zit echt alles in voor het opgroeiende veulen, en een goede weide is genoeg voor zo'n kleintje.
Tuurlijk is niet ieder veulen hetzelfde.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:00

Podo Grow is bedoeld voor rond de 8 maanden mee te starten, Podo start is bedoeld voor veulens tot 8 maanden ...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:58

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:02

Hoe gaan ze hem afspenen?
Beste is om eerst een draad tussen de moeder en het veulen te doen, dat ze elkaar nog wel kunnen zien en ruiken maar dat hij niet meer kan drinken.
Dan die afstand uitbreiden, de merrie ook af en toe even weghalen.
Voordat je de draad er tussen doet is het goed al te oefenen met de merrie soms weghalen.

Hoe reageert het veulen nu? En de merrie?
Lopen ze nog continue bij elkaar of zoekt het veulen de andere paarden al op, en gaat hij al iets meer zijn eigen weg?
Al ze nog extreem aan elkaar kleven zou ik het afspenen uitstellen, dan is hij er nog niet aan toe.

Je moet in geen geval het veulen bij de moeder vandaan halen van het ene op het andere moment.

Waar gaat hij naartoe? Komt hij op de wei met verschillende, ook jonge, paarden?

Voor voedingsadvies, qua aanvullingen, zou ik eens bellen met Rene Wielens.
http://www.rwdh.nl/

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 16:27

Ik voer ook podo start en subli merriebrok omdat hij dat straks op de opfok ook gaat krijgen en dan is hij er maar alvast aan gewend eet nu iets van een kilo per dag staat 24/7 op de wei en krijgt nog 2 keer hooi bij.

isp1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:39

Ninx schreef:
Hoe gaan ze hem afspenen?
Beste is om eerst een draad tussen de moeder en het veulen te doen, dat ze elkaar nog wel kunnen zien en ruiken maar dat hij niet meer kan drinken.
Dan die afstand uitbreiden, de merrie ook af en toe even weghalen.
Voordat je de draad er tussen doet is het goed al te oefenen met de merrie soms weghalen.

Hoe reageert het veulen nu? En de merrie?
Lopen ze nog continue bij elkaar of zoekt het veulen de andere paarden al op, en gaat hij al iets meer zijn eigen weg?
Al ze nog extreem aan elkaar kleven zou ik het afspenen uitstellen, dan is hij er nog niet aan toe.

Je moet in geen geval het veulen bij de moeder vandaan halen van het ene op het andere moment.

Waar gaat hij naartoe? Komt hij op de wei met verschillende, ook jonge, paarden?

Voor voedingsadvies, qua aanvullingen, zou ik eens bellen met Rene Wielens.
http://www.rwdh.nl/

Er wordt al alleen met hem gewandeld en wordt wel eens bij moeders weggehaald, geeft hij vrij weinig tot eigenlijks niks om, in de wei of bak loopt hij ook bij haar weg, t is niet zo'n klever. Eet verder wel eens een hapje muesli met moeders mee, en drinkt ook al zelfstandig water.
is verder heel nieuwsgierig veulentje, en komt bij nog een fries veulen in het land, zodat hij daar lekker mee kan ouwhoeren.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:10

Ibbel schreef:
Het is wel handig een veulen brok te geven als-ie nog bij de merrie loopt. Veulens leren nl van hun moeder wat eetbaar is

ik heb een dwarse, die eet niet mee en wilt t ook niet proberen haha :P