Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Ik voorzie ook wel een kort topic eigenlijk.
Hét probleem met 'alternatief' is dat er - eigenlijk per definitie - niets regulier wetenschappelijk bewezen is. Op het moment dát iets nl wetenschappelijk bewezen is, wordt het door het reguliere circuit (heus, echt, reguliere artsen zijn óók mensen met gevoel en willen echt ook hun patienten genezen) geaccepteerd en dan is het - alweer per definitie - regulier.
Het gebrek aan regulier bewijs echter wordt door de meeste alternatieve behandelaars weggewuifd met: "het kan niet op geaccepteerde wijze bewezen worden omdat..." en dat komen er allerlei redenen die wetenschappelijk gezien niet ter zake doen of te omzeilen zijn.
En tja, zolang iets niet bewezen werkt (voor mijn part op 'alternatieve' wijze bewezen, zolang het maar een goed onderbouwd bewijs is) moet je ervan uitgaan dat het geldverspilling is en niet werkt en (niet te vergeten!) het onthouden van een kansrijke behandeling aan het dier als je alleen alternatief kiest.
Voor mijn werk hebben een reguliere arts en een (reguliere) ziekenhuisapotheker samen zo'n beetje alles wat er alternatief gebruikt wordt voor reuma in kaart gebracht qua bewijs, en dat in boekvorm gegoten. We hebben zo'n 350 pagina's tekst over tientallen middelen en methodes. Maar het hele boek kan in één paragraaf worden samengevat: er is geen sluitend bewijs voor welke behandelmethode dan ook. Bij reuma, bij mensen. Soms verlicht iets de symptomen, maar écht remmen van artrose of artritis en laat staan fibromyalgie, vergeet het maar. Oók voor glucosamine is nog steeds nauwelijks bewijs.
En in een paar kruiden zijn weliswaar werkzame stoffen aangetoond, en die doen ook wat, maar de samenstelling van de preparaten varieert dusdanig (logisch, de hoeveelheid stof in een plant hangt af van seizoen, grondsoort, etc) dat de werking in de praktijk alsnog tegenvalt. Vaak zitten er ook fikse bijwerkingen aan vast, wat ook veel vergeten wordt. Dan kun je beter wachten tot een farmaceut zo'n werkzame stof gaat zuiveren - en als dat niet gebeurt (ook farmaceuten zijn niet gek) dan kun je er rustig van uitgaan dat het profiel van zo'n stof toch niet zo gunstig/veelbelovend is.
marietje1000 schreef:Aangezien ik mij, als alternatief therapeut, al in menig topic heb geroerd met mijn visie op gezondheid en men mij hier ongestraft kan uitschelden, leugens over mij kan verkondigen (ik zou gezegd hebben dat ik kanker en Cushing kan genezen) zonder dat de moderators zelfs maar ingrijpen, wens ik je veel succes met je topic, maar ik hou me afzijdig en reageer alleen op pb's.
Anya schreef:@Focussed: zeker mogelijk dat bij mij sprake is geweest van dit effect.
Als lymepatient moet je eerst zelf expert worden voor je een fatsoenlijke behandeling krijgt.
Ik kan niet bewijzen dat homeopatie geholpen heeft. Het ging nl in samenhang met een stevige hoeveelheid verschillende soorten antibiotica. Toch is het wel zo dat een aantal neurologische klachten nooit verbeterden toen ik bij het Radboud alleen ab kreeg .. die verbetering trad pas op bij de latere behandeling. Maar ook dat kan zijn omdat er een ander soort AB is gebruikt. Hoe dan ook: ik ben wel merkbaar en langdurig opgeknapt en de neurologische klachten zijn weggebleven.
Focussed schreef:Ik denk ook zeker dat je de psyche echt niet moet onderschatten. Dat bewijst ook het "nocebo" effect, het omgekeerde placebo effect.
Bij onderzoeken waarbij ze zeiden dat mensen een braakmiddel op moesten drinken (terwijl het in werkelijkheid suikerwater was) moest 80% (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) braken.....
Focussed schreef:Ik denk ook zeker dat je de psyche echt niet moet onderschatten. Dat bewijst ook het "nocebo" effect, het omgekeerde placebo effect.
Bij onderzoeken waarbij ze zeiden dat mensen een braakmiddel op moesten drinken (terwijl het in werkelijkheid suikerwater was) moest 80% (!!!!!!!!!!!!!!!!!!) braken.....
Anya schreef:Echt? Geweldig. Gaat even speuren naar dat onderzoek. Nooit van gehoord nl.
Ibbel schreef:Focussed schreef:Ik denk ook zeker dat je de psyche echt niet moet onderschatten. Dat bewijst ook het "nocebo" effect, het omgekeerde placebo effect.
Er zijn ook zat voorbeelden van massahysterie. In vliegtuigen bv, iedereen doodziek omdat er één gaat roepen dat de kip niet goed was. Er is ook een heel beroemd voorbeeld van een schoolklas die massaal verlamd raakte. Allemaal inbeelding.
Anya schreef:Nee! maar ik denk wel dat als je gaat zitten als je slecht beweegt, het een self forfilling prophecy wordt. Ik weet zeker dat als ik mijn paarden niet had gehad, ik er nu slechter aan toe was geweest. Want als je pijn hebt, wil je liever niks. Op de bank hangen. En ik moest wel naar de paarden, vond ik. Dat heeft wel verschil gemaakt. Maar dat is hoe je als persoon in elkaar zit.. zegt weinig over alternatief.
Aan de andere kant: stel dat voor alternatief geen enkel bewijs is. En iemand zegt je dat behandeling x is toegepast en dat het werkt... En je gelooft dat heilig.. Is het dan mogelijk dat er een vorm van zelfheling ontstaat???