Hoe zie ik of de hoeven teveel slijten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Hoe zie ik of de hoeven teveel slijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:37

Zoals de titel al zegt:

Hoe zie ik of de hoeven van mijn paard teveel slijten? Ik rijd hem regelmatig buiten en dan loopt hij dus ook over de verharde weg, ik heb het gevoel dat de hoeven wat korter gesleten zijn maar tot hoever is dit erg?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:49

Tsja, dat is per paard verschillend, helaas ben je op 't moment dat 'ie gevoelig gaat lopen (dan weet je zeker dat ze te kort zijn) al wel wat aan de late kant. Maar hoe voelt je paard? Gaat 'ie trefzeker over verharde wegen, of kiest 'ie als je een lang teugeltje geeft liever een berm? En hoe veel korter is korter?

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 20:56

Sientje schreef:
Tsja, dat is per paard verschillend, helaas ben je op 't moment dat 'ie gevoelig gaat lopen (dan weet je zeker dat ze te kort zijn) al wel wat aan de late kant. Maar hoe voelt je paard? Gaat 'ie trefzeker over verharde wegen, of kiest 'ie als je een lang teugeltje geeft liever een berm? En hoe veel korter is korter?

Wat bedoel je precies met trefzeker? Als ik hem aan een lange teugel in de berm laat lopen wil hij altijd op de weg lopen, de reden hiervan weet ik niet echt...

Normaal lopen de hoeven rond, bij hem is de 'punt' rechter.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:57

Dat is erg als de hoeven te kort geworden zijn. Als de hoeven aan de onderkant vlekken krijgen / of aan de buiten kant (bloeduitstortingen) dan ben je veel te ver, zodra je pony er onregelmatig op loopt of gevoelig op loopt zijn ze al te ver gesleten. Dan duurt het een hele tijd voor het beter is. Je kijkt na de hoeven en als de hoeven uit verhouding zijn, is het gewoon te ver gesleten. Zelfde als je nagel te kort knippen, erg akelig. Je kunt ervoor kiezen paard tijdig te laten beslaan/ alleen rijden op zachte ondergronden etc of straks een kreupel/onregelmatig paard te krijgen. Als je het eenmaal ziet is eigenlijk te laat

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:58

als het lopen op de stenen zeer doet zal hij de berm kiezen als je hem de keuze geeft!!

Aser

Re: Hoe zie ik of de hoeven teveel slijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:00

niet altijd de berm is onregelmatige bodem en de weg is vlak

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:01

Flyskyhigh schreef:
Sientje schreef:

Wat bedoel je precies met trefzeker? Als ik hem aan een lange teugel in de berm laat lopen wil hij altijd op de weg lopen, de reden hiervan weet ik niet echt...

Normaal lopen de hoeven rond, bij hem is de 'punt' rechter.

Met trefzeker bedoel ik: In dezelfde, zekere gangen, als op onverharde ondergrond, zuiver lopend.
Misschien fotootje doen? Anders blijft het een beetje gissen.
Een van mijn ponnies wil altijd, altijd lopen, maar heeft er wel last van als ik hem onbeslagen, veel op verharde ondergrond laat lopen. Dan kiest ie na een tijdje zelf de zachtere berm, en weet ik dat ik er of ijzers onder moet zetten, of de hoeven even moet laten groeien, al zien ze er dan eigenlijk nog best prima uit. Moet wel gezegd dat vanwege de droogte, de bermen momenteel niet zo heel zacht zijn, en vooral hard en bobbelig, dus misschien is dat niet zo'n goede test momenteel. Keuze tussen niet te zwaar ruiterpad en verharde weg zou een betere zijn. Mocht je beide ergens naast elkaar hebben... :)
Laatst bijgewerkt door Sientje op 16-08-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 21:01

suuzepuus schreef:
als het lopen op de stenen zeer doet zal hij de berm kiezen als je hem de keuze geeft!!

Ik merk niet dat hij onregelmatig loopt als hij over het verharde loopt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:02

In de zomer slijten de hoeven van mijn merrie best heftig, merk ik tussen de hoefsmidbezoekjes (laatste keer na ongeveer 8 weken), hoeven waren niet meer mooi in model (Franse stand en daar slijten de hoeven dus ook heen) en van onder was die V bijna weg (naast de straal), maar ondanks het vele slijten waren de hoeven mooi lang en kon er goed in gesneden worden.

Het is pas erg zodra het paard pijn toont, ik maar echt km ers op het asfalt in stap draf en galop, hier 14, daar 20 en weer een rustig ritje van 2 km gevolgd door een 18 km de dag erna maar de hoeven groeien door het afslijten sneller dan de hoeven van een paard op ijzers bijvoorbeeld.

Hoeven passen zich aan op het slijten, slijten ze buiten meer dan binnen, groeien ze buiten ook sneller dan binnen :)

Edit: Ik neem trouwens bijna nooit een stuk berm mee, enkel ruiterpaden maar die zijn hier nauwelijks (een meter of 600 in totaal :+)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:06

xSlvna schreef:
Het is pas erg zodra het paard pijn toont

Bedoel 't niet aanvallend, maar ik vind dat je dan gezien het wezen paard (dat pas op een heel laat tijdstip de pijn die er misschien al langer was laat zien), dan al wat aan de late kant bent.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:15

De meeste laten toch al snel merken dat ze het niet plezierig vinden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:42

xSlvna schreef:
De meeste laten toch al snel merken dat ze het niet plezierig vinden.

Hangt van het paard af... 1 van mijn IJslanders doet dat dus niet...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:17

BRT-->BEH

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:05

Ik kijk altijd naar hoe ver de hoefwand onder de zool uitsteekt. Ideaal is dat deze gelijk zijn. Als ze weer bijna bekapt moeten worden steekt het randje uit en is de witte lijn soms wat breder. Bij te korte hoeven slijt de zool te veel.

De teen die iets recht afslijt is geen probleem. Als je, van onder gezien, de witte lijn er recht afgesleten af ziet gaan zeg maar is de hoef ook te kort. Tot aan de witte lijn de hoefwand wat rechter afslijten (door sloffen) kan niet echt kwaad.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 20:50

Bedankt voor de reactie's allemaal!

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de hoeven minder slijten? Ik wil graag buitenritten blijven doen en probeer zoveel mogelijk het verharde te vermijden maar dit wil helaas niet altijd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:32

Slijten is geen probleem, zolang ze groeien blijven kan het geen kwaad.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:33

xSlvna schreef:
Slijten is geen probleem, zolang ze groeien blijven kan het geen kwaad.
Wat een onzin, het is een probleem zodra de hoeven meer slijten dan groeien, maar dan kunnen ze nog wel groeien

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:40

Zolang ze goed bijgroeien dan maar, wow wat kunnen mensen woorden extreem letterlijk opvatten. Gebruik je gezonde verstand, zolang het niet erg slijt en het paard geen pijn toont is het goed, klaar, zeker weten doe je het nooit.

Safiera, hoe wil de wand van de hoef langer zijn dan de zool, omdat de zool sneller wegslijt...? De wand is toch echt hetgeen waar iedere stap op gezet wordt als deze op normale lengte is, hoe wil je dan in hemelsnaam een hoef krijgen waarbij de wand langer is dan de zool...?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:42

Nee dat is geen zeiken, je zegt het gewoon verkeerd. Mijn ponys hoeven groeien snel, maar als ik 5 x per week ga rijden dan is dat groeien niet genoeg, punt. Terwijl ik weet dat ze doorgroeien. Je moet je pony kennen, en een beetje inzich hebben, als ie te kort staat staat ie te kort, ookal kreupelt ie niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:50

Ik zeg toch gebruik je gezond verstand, verder zeg ik nergens dat je zeikt. Gezien je het er zelf van maakt weet je dus blijkbaar goed wat je doet.

Bij mijn pony is 7 dagen in de week op asfalt rijden (weektotaal van zo'n 30 uur, puur en alleen op asfalt), met draf en galop, geen enkel probleem voor de hoeven, echt gewoon geen... Slijten tussen de hoefsmid bezoeken een pokkestuk af, maar zijn alsnog geen minuut te kort, hoe weet ik dat? Beetje gezond verstand.

Dus TS, wanneer slijten ze teveel? Als de hoeven duidelijk te kort worden. Maak eventueel foto's voor en na het rijden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:02

Reageer niet zo aangebrand zeg. Ik probeer alleen de ts te helpen, wie weet denkt ze goh zolang de hoefgroei niet stopt zit het goed. Dat is dus NIET.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:05

Als de hoef té snel slijt lijkt het alsof de hoef niet groeit, dit zie je nauwelijks (of je moet al ieder randje op de hoef bestuderen en in de gaten houden).
Terwijl ik mijn langzaam slijtende hoeven weldegelijk telkens terug zie groeien.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:07

Dat ligt dat toch een aan jou of aan de hoeven van je pony, maar bij die van mij zie ik het heel duidelijk, ook slijten die te gauw. Ze groeien wel duidelijk, helaas niet meer als ze slijten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:07

xSlvna schreef:
Safiera, hoe wil de wand van de hoef langer zijn dan de zool, omdat de zool sneller wegslijt...? De wand is toch echt hetgeen waar iedere stap op gezet wordt als deze op normale lengte is, hoe wil je dan in hemelsnaam een hoef krijgen waarbij de wand langer is dan de zool...?

Heb je dat nog nooit gezien? Zet een paard maar eens een tijd stil in een stal of weiland, dan groeit de hoefwand vrolijk verder, waardoor hij langer word dan de zool. Ook als je alleen op zachte ondergrond rijd zal ie met verloop van tijd te lang worden. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:13

Nooit gezien nee, mijne loopt iedere week, ondanks redelijk veel bakwerk, wel op zijn minst 4 uur op het asfalt, sorry :o