wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 18:40

Hallo,

mijn paard heeft allergische bronchitis gehad. ze heeft een kuur gehad en ik mocht 14 dagen niet rijden en ze moest dag en nacht in de wei. (bij ons op stal staan ze s avonds altijd binnen). nou dit was geen probleem en ze heeft met een ander paard dag en nacht buiten gestaan. de 14 dagen zijn om en ik heb weer gereden en ze hoest niet meer. maar toch had ik haar nog wel dag en nacht buiten omdat ik daar een lekkerder gevoel bij had omdat stof de oorzaak was en op stal is stof. nu wil die eigenaar van dat paard waarmee ze samen buiten mee staat haar paard weer binnen hebben omdat hij onhandelbaar is en hij zweette en ze is bang dat hij dan ziek wordt. dus nu moet ze snachts alleen staan zonder maatje. me moeder zegt dat het fout is en zielig dat ze dan alleen staat. maar als ik haar ook op stal zet ben ik bang dat ze weer gaat hoesten vanwege de stof. de bronchitis is wel over ze hoest niet meer maar ben bang dat het wel weer komt doordat ze dan op stal staat. ik weet niet wat ik moet doen. wat zouden jullie doen??

groeten

capopjekop

Re: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:44

Ik denk dat het een goede beslissing is om je paard lekker buiten te laten staan. Mss kun je eens overleggen met de andere eigenaren of er niet iemand zijn paard snachts buiten wil laten staan. Waarom ging dat andere paard zweten? Lijkt me vreemd dat een paard onhandelbaar wordt van 's nachts buiten staan, dan lijkt me eerder iets anders aan de hand.

Blijft je paard wel rustig als ze alleen moet staan? Natuurlijk is alleen staan niet leuk voor een paard mar als het enkel voor de nacht is dan is het wel te overzien mocht je echt niets kunnen regelen. Of je zou een andere stal moeten zoeken waar ze snachts wel buiten blijven. Of een buitenstal waar de luchtdoorvoer veel beter is.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 18:47

@capopjekop , andere mensen willen hun paard niet snachts buiten hebben. dat paard ging zweten omdat ze er gehecht aan elkaar zijn en ik ging paardrijden en toen ging dat paard heel hard galloperen in het weiland. en hij word onhandelbaar omdat de 2 paarden erg veel van elkaar houden en als ze bij elkaar weg zijn word haar paard onhandelbaar. die van mij niet.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:49

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:50

als je paard alleen kan staan zou k hem nachts alleen laten staan niet ideaal maar beter dan op stal met de stof

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:51

shalana1995 schreef:
@capopjekop , andere mensen willen hun paard niet snachts buiten hebben. dat paard ging zweten omdat ze er gehecht aan elkaar zijn en ik ging paardrijden en toen ging dat paard heel hard galloperen in het weiland. en hij word onhandelbaar omdat de 2 paarden erg veel van elkaar houden en als ze bij elkaar weg zijn word haar paard onhandelbaar. die van mij niet.

Waarom wil zij haar paard dan binnen zetten als hij/zij dan nog onhandelbaarder wordt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:52

liever s`nachts alleen staan dan dat de bronchites straks overgaat in dampigheid en je je paard kan laten afmaken
krijgt het paard ook nat hooi? in gewoon hooi zit ook erg veel stof

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 18:55

@Donna123 , dat heb ik haar al uit gelegd maar ze zegt dat haar paard daar wel ziek van word

@Miszblueeyes, ik weet niet of ze alleen kan. ze houden haar in de gaten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:50

nog iemand ??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:52

Kun je niet voordat je gaat rijden, niet het andere paard eerst op stal zetten?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:54

@Vuurneon, ja dat kan maar daar heb ik voor nu niks aan. ik wil weten wat jullie zouden doen op stal zetten met maatjes maar het risico lopen dat ze weer gaat hoesten. of haar in de wei (alleen snachts alleen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:55

Liever alleen op de wei in de nacht, dan op stal. Absoluut :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:56

Ik kan me voorstellen dat zij het niet leuk vind dat haar paard zich in het zweet loopt als jij je paard er uit haalt.
Wij laten ook geen paarden rennend in de wei achter als we een paard er uit willen halen, maar nemen dat andere paard ook mee.
Lopen jullie paarden overdag niet in een groep met meerdere paarden? Dat kan een oplossing zijn omdat als jullie paarden overdag in een groep staan ze ook steun heeft aan de andere paarden die ze dan ook goed kent. Dat ze 's nachts dan samen (evt. in een ander land) staan is geen probleem, want ik neem aan dat je niet 's nachts je paard er uit haalt...
Je kunt rekening houden met het andere paard door niet te gaan rijden wanneer de rest van de paarden al op stal staat, of door haar paard dan ook even op stal te zetten zodat die niet alleen achter blijft.

Over je vraag:
Als de situatie op stal niet anders is dan de situatie waar ze last van kreeg heb je kans op herhaling.
Je kunt het proberen met aanpassing (buitenluik in plaats van binnenstal, houtkrullen of stofvrij ander strooisel in plaats van stro, nat hooi of kuil in plaats van droog hooi en dat er niet geveegd of opgestrooid wordt door de anderen als jouw paard op stal staat. Maar als je paard weer problemen geeft dan is een andere stal zoeken waar ze met meerderen buiten kan blijven wel zo paardvriendelijk als je op deze stal niemand zo ver krijgt dat ze hun paard samen met jouw paard willen zetten.

Heb je ook al nagedacht over de winter? Hoe moet het dan? Als het land niet geschikt is en er is geen schuilgelegenheid zul je misschien toch al een andere oplossing/stal moeten zoeken.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 12-08-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 19:58

@Joyce B. het standpunt van de eigenaar staat vast. ze wil haar paard binnen omdat hij onhandelbaar is. ze staan met z'n 2 en in het land maar op andere stukjes land er naast staan wel paarden maar hij doet nog steeds zo debiel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:03

Haar paard hecht zich heel sterk aan jouw paard omdat ze dag en nacht samen staan zonder andere paarden om mee te kriebelen, naast te grazen etc. Eigenlijk is het een heel normale reactie van haar paard. Helaas voor jou.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:05

@Joyce b, ja maar wat zou jij doen buiten of binnen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:20

zoals ik zei kun je het proberen als er aanpassingen mogelijk zijn. Zo veel mogelijk uren buiten (dus niet einde van de middag al op stal, maar zo laat mogelijk op de avond, in plaats van stro, op houtkrullen of vergelijkbar stofarm strooisel, nat hooi of kuil ipv droog hooi, en de stalhouder en stalgenoten zullen ook er om moeten denken niet te vegen of op te strooien als je paard op stal staat. En dan liefst een buitenstal of een stal vlakbij de buitendeur of een raam dat zoveel mogelijk open staat. Geen hooi/stro zolder boven de stal etc.

Als het dan weer mis gaat, dan weet je dat de aanpassingen niet voldoende zijn en je paard echt dag en nacht naar buiten moet. Dan nog kun je kiezen tussen alleen buiten laten voor de nacht of een andere stal zoeken waar wel andere paarden 's nachts buiten blijven, maar ook dan moet je rekening houden met geen droog/stoffig hooi voeren en geen stoffig strooisel in een inloopstal.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:30

Ik zou er ook voor kiezen je paard dag en nacht buiten te laten. Indien er geen andere stalgenoot zijn of haar paard ook buiten zou laten zou ik er geen probleem mee hebben (als je paard dat niet erg vind) het paard alleen buiten te laten. Overdag heeft je paard dan contact met andere paarden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:12

ik heb de stal eigenaar gebeld en me paard is rustig alleen buiten en rent niet als een gek door de wei. 's ochtends vroeg om 8 uur komt het paard weer bij haar te staan en s avonds gaat ie weer op stal. zo is mijn paard toch niet zo lang alleen. want normaal gesproken gaan de paarden pas 10 uur naar buiten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:21

VSW-->MD