Plassen op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:02

ja idd wees blij dattie het doet, toen ik macho pas had plaste hij ook niet tijdens ritten. nu wel Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:17

Titsia schreef:
andere vraag dan maar, hoe leer je het een paard? Heros houdt het altijd op, tijdje geleden lange wandeling gedaan 4uur en hij wou niet!! Hier wat tips voor?


Zoals Natasha al zei: door zachtjes te fluiten.
Is wel een bepaald soort fluitje; elke (oude)
koetsier kan het je leren!
(Geschreven fluit je zo: ------------- )
Zet hierbij je paard op een niet-spetterplek en leun
zelf in je zadel naar voren.
Neem er gerust de tijd voor en als het na vijf minuten
niet gelukt is, probeer het dan na een kwartiertje nog
eens.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:35

nou is gewoon normaal hor... misschien heeft het iets te maken met de buitenlucht ofzo maar dat weet ik ook niet precies maar als het er normaal uitziet kan het neit veel kwaads zijn...

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:26

Daisy plast ook elke keer als we naar t bos gaan. Ik merk dan dat ze wat meer gespannen gaat lopen, meer hol.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 19:46

Die van mij heeft hjet mijn laatste wedstrijd in Wanroy opgehouden tot we exact op de 74km zaten.. Ik voelde het al na 40 km, heb haar meerdere keren de berm ingeduwd, maar ze deed niks.. Pas toen we het Finsihbord zagen hangen ging ze eindelijk wijdbeens staan en pissen Lachen Met gekreun uiteraard Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:52

Soxje schreef:
Hahaha, gelukkig kreunt Sox niet, nou ja, een soort van hmmfff als ze klaar is. Hoe kon je haar blik zien Cody? Stapte je eraf en hing je dan wel héél ver naar voren Afbeelding

Nee hoor, ik zat er gewoon op Haha! maar ze keek vaak achterom wat ze achterliet *LOL*

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 23:02

Fayette plast nooit tijdens het rijden maar 99 van de 100 keer als ik haar gelijk na het afzadelen even op stal zet moet er geplast worden. En zet ik haar niet snel genoeg op stal dan wordt de kraan gewoon voor de stal opengezet Haha!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 00:44

Haha! Haha! , Ze houdt het dan echt op Flettie tot ze op haar thuisbasis is, ruim je de troep ook op dan ? Nagelbijten / Gniffelen
Ik haalde Sox vanmiddag uit het land (16.30) en in haar stal aangekomen draaide ze na een paar minuten een rondje en hup mesten maar Verdrietig , en wie kan het weer uitruimen, moi. Ik heb het laten liggen want ze heeft deze stal pas 2 dagen en moet haar territorium blijkbaar afbakenen. Ze heeft sinds vanmiddag ook nog een buurpaard dus dat is helemaal spannend. Het is een tuigermerrie en zowaar, niks voor Sox, ze hebben al neus aan neus gesnuffeld en alles ging prima. Op de wei hielden ze nog afstand en waren alleen druk met grazen Vingers aflikken

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:45

Jip plast ook altijd tijdens buitenritten. Maar wat ik zo gek vind, is dat hij het oms al doet als we net goed en wel op pad zijn. En dan gerust een half uur of een uur later nog eens. Terwijl hij als ik in de bak rijd nooit hoeft te plassen.
Maar op een rit van een uur of 3 moet hij minstens 2 keer, soms zelfs wel drie keer.
Hij doet het wel altijd in de berm, in het gras. Op het strand merk ik vaak ook dat hij moet en dan wacht hij toch echt tot we door een stuk rijden waar allemaal helmgras staat (hij heeft een aantal vaste stekkies waar hij eigenlijk altijd plast). Ook heeft hij mij een tijdje in de maling genomen, want hij mocht tijdens het plassen altijd gras eten van mij, maar toen ging hij dus in de plashouding staan, plaste drie druppels en stond dus wel te eten. Nu mag hij dus van mij tijdens het plassen niet meer eten, pas als hij klaar is, mag hij een hap nemen en dan gaan we weer verder.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:50

misschien wil hij zijn territorium afbakenen, net zoals honden doen.
Mijn paard (ruin) plast overigens ook altijd op vaste punten.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:06

Ja, je zou het haast denken ja. Alleen hij is vorig jaar begonnen met meer plassen en dit jaar is het echt veel meer geworden, daarvoor heeft hij het nooit gedaan (toens plaste hij meestal op het strand, dan waren we nl ongeveer een uur onderweg, toen nog wel gewoon op het zand en dat was het dan). Maar hij is gewoon gezond, op stal plast hij niet meer als anders en hij drinkt ook gewoon genoeg, dus uitdrogen zal hij niet.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:37

Citaat:
andere vraag dan maar, hoe leer je het een paard? Heros houdt het altijd op, tijdje geleden lange wandeling gedaan 4uur en hij wou niet!! Hier wat tips voor?
_________________



Fluiten vind ikwel zo'n onzin, zie daar echt het nut niet van in.

Ik denk dat het beter is om halverwege even een stop te maken van een kwartier en dan wel afstappen.
Zorg wel dat ie op gras staat zodat het niet spettert.

Felix doet het ook gewoo langs de weg. als we op het asfalt rijden en meneer trekt ineens naar de berm dan weet ik al hoe laat het is.

Als we met zijn 2en rijden loopt ie altijd door ook al moet ie nog zo nodig.
Bang om achter te raken denk ik. Maar we stoppen altijd even en dan kan ie plassen.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:58

Soxje schreef:
:D Haha! , Ze houdt het dan echt op Flettie tot ze op haar thuisbasis is, ruim je de troep ook op dan ? Nagelbijten / Gniffelen


Gewoon een emmer water erover heen en klaar Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:30

Spix mest wel als we gaan wandelen, maar tot nu toe geen plasjes. De fjord mest ook zonder scrupules, maar plassen bewaard ie liefst voor thuis ook. De shet, wel, die is gewoon "proper", mest niet, plast niet. Thuis zijn ze ook alle drie proper in de tuin. Ze plassen op één plek (dood gras Bloos!) en mesten in een ander hoekje! Waren ze in de wei in het dorp maar zo netjes

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:36

Alfie plast ook vrijwel iedere bosrit. Dat deed hij altijd al, ging gewoon stilstaan als hij moest.
Sinds we veel met een merrie hebben samengereden die de berm in liep om te plassen heeft hij dat overgenomen. Eerst alleen netjes naast het pad gaan staan, maar de laatste tijd maakt ie er een feestje van en loopt steeds verder het bos in (als ik 'm z'n gang laat gaan).

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 20:31

Toch ook best veel ruinen hè die tijdens de ritten in de berm plassen! Ik zal vriendin met Fries dus de volgende keer dat ik haar spreek eens wijzer maken over het plassen tijdens ritten. Haar merrie doet het nooit, en zij ment ook echt úren met dat paard. Maar de een zal ook vaker moeten dan de ander. Ik weet nog wel dat mijn zus vertelde dat zij nadat zij koffie heeft gedronken naar de wc blijft gaan....om te plassen dus. Heb ik niet. Maar nu, met dit vochtige weer moet ik in het bos ook vaak. Lastig hoor. Sox plast niet abnormaal veel in d'r stalletje. Ze heeft ook geen zout voer waardoor ze meer zou gaan drinken. Drinkt ook niet veel volgens mij. Dus mensen, leve de buitenplassers Lachen Lekker ontspannen op buitenrit, geef ze de kans te plassen. Met een lange rit (dus meer dan 2 1/2 uur) stap ik ook af en maak haar singel wat losser en laat haar grazen. Ook een kwartiertje ontspanning en tijd om te plassen (of koekjes te krijgen Knipoog ).

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:06

Mikado plast eigenlijk nooit tijdens het rijden, hooguit tijdens een echt lange buitenrit, en dan ook alleen omdat hij het ECHT niet meer op kan houden. Ik voel het gewoon als hij moet plassen, stuur hem ook de berm in, laat hem stilstaan, maar nee hoor, meneer wacht totdat hij weer veilig in z'n eigen stal staat En geloof me, het zit echt niet lekker wanneer hij zo nodig moet. Weet ook niet waarom hij eigenlijk niet wil plassen onderweg.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 21:24

Ga je wel wat uit het zadel Tequila? Adem zelf ook hoorbaar in en uit, zodat hij voelt dat jij ontspant. Sommige paarden blijken nu (door dit topic) meer ontspannen dan andere te zijn. Is voor mij ook nieuw hoor dat de een wel plast en de ander niet! Het lijkt me iig héél vervelend voor een paard als hij een rit van een paar uur maakt met een volle blaas.
Bij de top springconcoursen zie je trouwens meestal dat de paarden vlak voordat ze starten mesten. Vond ik altijd al zo knap. Die paarden weten gewoon dat ze die ballast kwijt moeten denk ik. Maar ik ben ook maar een leek hoor. Zou ook van de spanning kunnen komen Knipoog

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:27

Ik sta de helft van de rit wanneer zijn rug zo aanspant!!! Haha! Kan niet eens lekker zitten wanneer hij het zo ophoudt Vind het ook echt vervelend, maar ja, je doet er zelf zo weinig aan!

Wanneer we een parcoursje rijden met publiek enzo, dan mest Kado ook altijd vantevoren, vond het ook wel heel stoer staan Haha!

Trouwens, leuk onderschrift Haha! (mijn kleine frummel heet Ivanhoe Knipoog)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 21:53

Haha, roep je dan ook echt Ivanhoooooo!!! Lachen
Ik hoorde het liedje van de week op de autoradio, was al tijden aan het dubben over een onderschrift.
Als Kado niet wil piesen dan houdt het op hè. Je kunt proberen af te stijgen, singel wat gaatjes losser en fluiten Knipoog en koekje geven, en zèlf geduldig te zijn, maar als dat niet lukt weet ik het ook niet meer.
Blijkbaar heb ik geluk met Sox, wat ik dus echt niet wist toen ik dit topic opende. Ik dacht dat ik een merrie met blaasontsteking had Lachen Lachen. Wat ontspanning betreft is het dus een echte tinker, als ik haar laat keuren zal ik dit zeker vermelden om toch maar een 1e premie te krijgen! Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:30

Ja meneer, ze plast op buitenrit hoor Haha! Krijg ik nu wat extra puntjes *LOL* hihihihi

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 22:39

Meneer, meneer: ze zegt meneer tegen me????? Lachen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 00:09

Meneer van de keuring hé Tong uitsteken

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 00:47

Marije_jiplover schreef:
Jip plast ook altijd tijdens buitenritten. Maar wat ik zo gek vind, is dat hij het oms al doet als we net goed en wel op pad zijn. En dan gerust een half uur of een uur later nog eens. Terwijl hij als ik in de bak rijd nooit hoeft te plassen.
Maar op een rit van een uur of 3 moet hij minstens 2 keer, soms zelfs wel drie keer.
Hij doet het wel altijd in de berm, in het gras. Op het strand merk ik vaak ook dat hij moet en dan wacht hij toch echt tot we door een stuk rijden waar allemaal helmgras staat (hij heeft een aantal vaste stekkies waar hij eigenlijk altijd plast). Ook heeft hij mij een tijdje in de maling genomen, want hij mocht tijdens het plassen altijd gras eten van mij, maar toen ging hij dus in de plashouding staan, plaste drie druppels en stond dus wel te eten. Nu mag hij dus van mij tijdens het plassen niet meer eten, pas als hij klaar is, mag hij een hap nemen en dan gaan we weer verder.

Juist!!!!!!!!!!!!Dit flikt Moos dus ook vaak.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:56

Lois kan ook altijd uitgebreid staan plassen. Meestal 1 x per uur dus zo ongeveer 3 x per rit staan we wel voor joker in de berm Bloos! . Het maakt hem niks uit of er nu auto's of trimmers langskomen, plassen is plassen. Hij kan het tegenwoordig zelfs op commando. Hij weet nl dat hij altijd wat mag eten tijdens het plassen en die beloning is het hem wel waard om zich langzaamaan uit te gaan staan rekken en vervolgens een plasje eruit te wringen Haha!
Toen we pas begonnen met lange ritten maken hield hij het altijd op tot we weer terug op stal waren en dan was hij meestal flink humeurig. Nu niet meer "laat maar lekker lopen Tong uitsteken "