Wat is dit nou weer ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is dit nou weer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:04

Hallo iedereen,,
Ik was vandaag naar de paarden gegaan nadat ik 2 weken vakantie op vakantie was geweest.
Ik wou mijn paardje uit de wei halen, maar er staan nog 8 shets bij, nou ik doe het hek open, maar nog 4 andere shets glipte ook de wei uit.
De shets rende hard naar de wei aan de andere kant (de weide waar ik het paard uit haalde is omringd door allemaal andere weides die bij het land hoorde ) en paardlief werd heel enthousiast en die wou ook mee.
Ik heb hem dus maar los gemaakt zodat ie mee kon rennen, want ik moest zorgen dat de 4 andere shets wel in de wei bleven, daarnaast moest ik het hek dus dicht doen ( met allemaal draden, het heeft geen 'slot') dus ik moest dat wel doen.
Nou, ik dus naar de andere wei met een bak met voer, lekker er mee schudden en ja hoor hij was geïnteresseerd en ik heb hem dus naar een weide gelokt waar geen andere dieren in stonden.
Hij werd een beetje hyper en draafde en gallopeerde hinnekend de wei rond , dan besef ik wel hoe sneu het is voor andere paarden als ze helemaal alleen staan, aangezien hij het al 'erg' vind als hij even alleen moet zijn.
Maar goed, om een lang verhaal kort te maken , ik heb hem dus even gelaten want als ik even niet oplet kan ik zo door m omver gelopen worden.
Daarom ben ik maar even de stal gaan doen.
De paarden staan nu 24/7 buiten, maar 2 weken geleden is hij naar de hoefsmid geweest en toen heeft hij even in de stal gestaan samen met een andere shet.
Daarnaast zijn er een paar dagen geleden een paar shets verkocht, ik weet niet of hun in de stal hebben gestaan want ik was op vakantie.
Maar toen ik de stal aan het uit mesten was zag ik iets dat ik niet wou zijn.
Tussen de mest zag ik een paard kleine witte sliertjes, en toen ik wat dichter bij keek zag ik dat het soort hele kleine witte wormen waren :r
Ik heb er foto's van gemaakt maar ze zijn helaas heel wazig, maar eentje is er wel redelijk gelukt :
Afbeelding
Ze zijn dus wit met een klein beetje zwart ( de ingewanden van de 'worm?' ? )
Weet iemand dus of dit wormen zijn, en zo ja wat voor en wormen ( en zo nee wat is het dan wel ?)
En als het wormen zijn, wat zijn de kenmerken van een paard/pony met wormen ?
Ik weet dus niet van welke paard/pony de mest is, en wat moet ik met die beesten doen, gewoon op de mest hoop kieperen ?

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:08

Je kan een mestonderzoek bij de Da doen. Dan weet je het zeker en krijg je meteen de juiste wormenkuur mee naar huis.

Als de paarden allemaal samen in een wei staan moeten ze allemaal ontwormt worden ;)

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:10

susan20 schreef:
Als de paarden allemaal samen in een wei staan moeten ze allemaal ontwormt worden ;)

...wel tegelijk (op dezelfde dag).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:11

Weet je zeker dat het wormpjes waren en geen maden die tussen de oude mest zaten ?

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:15

Tieneke schreef:
susan20 schreef:

...wel tegelijk (op dezelfde dag).

Ik ontworm ze nooit tegelijk. Ik heb ze 24/7 buiten staan ook in de winter. En als ik ze tegelijk ontworm en er heeft 1tje wormen weet ik nooit van wie de drol is _/-\o_
Veel mensen doen het wel allemaal tegelijk hoor is ook redelijk normaal. Alleen ik hou er zo mijn eigen trekjes op na hahaha
Wel ontworm ik ze allemaal in de zelfde periode er zitten geen weken tussen ofzo

De beestjes die jij gevonden hebt heb ik nog nooit gezien. Al wel eens horzel larven ook joekels van dingen trouwens brrr maar dit heb ik zelf nog nooit tussen de poepjes gevonden

MrsBee

Re: Wat is dit nou weer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:20

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:45

VSW-->MD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:55

Bedankt voor de reacties !
Hoe duur kost een mest onderzoek ?
En maden hebben volgens mij poten of niet ?
Deze waren echt soort wormen.
Ik zal morgen welke pony's/paard in de stal hebben gestaan, want de mest was niet echt super oud, en daar zaten ze in, dus de pony/paard welke het laatst erin heeft gestaan had/heeft waarschijnlijk wormen.\
Maar moeten echt alle paarden dan ontwormt worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:56

Oh prut, ik bedenk me opeens dat het dan ook in de wei kan zitten, aangezien die nooit uitgemest word.
Mooi klusje voor morgen...