Vleeswond langs staartwortel/bil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aagje_Nimbly

Vleeswond langs staartwortel/bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 20:33

Hallo allemaal,

Gister rond half 5 gingen wij naar huis nadat we de hele dag bezig zijn geweest met een grote schoonmaak op stal. Mijn vriendin was op de fiets, keek achterom de wei in en vond dat mijn paard toch wel een wat rode staart had. Ze heeft mij gebeld en ik ben gelijk terug naar stal gereden. Vriendin had haar al binnen gehaald en het was gelijk heel duidelijk: hier moet een dierenarts bij komen... -O- De wond stond een stukje open en de spier was zichtbaar.
Ik heb direct de DA gebeld en die was er na een half uur. De 1e spierlaag (die zichtbaar is) is verticaal doorgesneden, de diepe bilspier is wel beschadigd/gerafeld maar gelukkig niet afgescheurd o.i.d. Ze heeft de wond goed schoongemaakt en de huid gehecht. Ze heeft bewust veel ruimte tussen de hechtingen gelaten i.v.m. de zwelling.

De wond:
http://i1082.photobucket.com/albums/j37 ... -00102.jpg

Close up (de rechterkant is de spier):
http://i1082.photobucket.com/albums/j37 ... -00103.jpg

Nog een close up, hier zie je ook goed de verschillende lagen:
http://i1082.photobucket.com/albums/j37 ... -00106.jpg

De wond was gisterenavond dan ook enorm gezwollen, stond open en er stond ook behoorlijk veel spanning op de hechtingen. Ik heb het gekoeld met ice-packs maar de wond is erg pijnlijk. Vanmorgen was de zwelling gelukkig wat afgenomen. De wond zelf is mooi schoon, alleen is hij sinds vanmiddag nat van het wondvocht (alleen onderaan de wond, bij de laatste hechting). Het is helder vocht dus geen pus o.i.d.

Verder heeft ze énorm dikke (stal)benen, ze staat ook erg stil in de stal en wil het liefste zo min mogelijk bewegen. Ik heb de benen vandaag 2x gekoeld met koud water en daarbij gemasseerd. Dat hielp erg goed maar helaas ook kort. Ik kreeg de tip om de benen in te smeren met groene leem of witte klei, heeft iemand hier ervaring mee?

Ook vroeg ik me af of iemand de gouden tip heeft om vliegen weg te houden (dit warme weer is helaas niet echt bevorderlijk voor de wond) Ik wil geen vliegendeken opdoen in verband met de gevoeligheid van de wond en met vliegenspray wil ik er ook absoluut niet bij in de buurt te komen! Hier ga ik morgen de DA even voor bellen, maar misschien heeft hier iemand nog goede tips...

Aanstaande donderdag komt de DA de wond controleren. Als ze koorts krijgt of de wond openscheurt komt de DA uiteraard eerder, maar we gaan er vanuit dat dat niet nodig is (positive thinking! :D ). Als de zwelling morgen nog zo extreem is bel ik de DA voor advies.

Heeft iemand ervaring met dit soort wonden en de genezing hiervan? De DA was ook bang voor het uitscheuren van de hechtingen maar tot nu toe lijkt dat gelukkig mee te vallen.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Aagje_Nimbly op 23-07-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Re: Vleeswond langs staartwortel/bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:35

Oh wat heftig zeg! Arm dier. Ik heb helaas geen ervaring met dit soort wonden.
Sterkte!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:36

Pfoe zo'n rode staart valt dan wel op ja! Enig idee hoe ze er aan komt?
Misschien kun je wondspray op de wond doen? Volgens mij zorgt dat er ook voor dat er minder vliegen in de buurt komen. (correct me if i'm wrong)
Hopen dat ze snel minder pijn heeft! :(:)

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:37

Dat is een flinke jaap zeg. Wee je al waardoor het gebeurt is. Tips heb ik helaas niet,maar wil je veel beterschap met je paardje wensen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:38

Oei dat ziet er lelijk uit zeg! Hoe is het eigenlijk gebeurd?
Heb je misschien een foto van hoe de wond er nu uitziet na het hechten?

Belangrijkste is dat de wond goed schoon blijft en eigenlijk is het het beste om deze aan de lucht te laten drogen. Is het heel erg met de vliegen op stal? Misschien kun je er los een gaas overheen plakken zodat het wel kan luchten maar de vliegen er niet bijkomen, alleen oppassen dat het niet aan de wond blijft plakken.

En inderdaad morgen even navragen bij de dierenarts wat je hebt beste kunt doen. Als de won straks bijna dicht is kan is je honingzalf aanraden werkt enorm goed tegen wild vlees en laat de wond mooi genezen.

Heeft ze ook last van de spieren of loopt ze nu alleen niet vanwege de wond op haar bil? Tegen stal been wil klei inderdaad goed werken, het houd de benen koel en helpt het vocht beter afvoeren.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:39

Sorry voor de typos mijn iPad denkt soms anders over woorden

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:39

Tegen de vliegen spray ik op wonden altijd betadine.
Dat mijn paard een wond had werkte dat erg goed.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:45

In dit weer gebruik ik graag groene leem. Dat heelt mooi en houdt de vliegen iit de wond
Maar je moet maar even met je arts overleggen of leem geschikt is bij deze wond.
Anders zou je wondspray langs de randen kunnen spuiten en daarna iets over de wond houden
Terwijl je inspuit met vliegenspray

Sterkte met de genezing!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:48

Ik heb zelf lavendelspray gekregen voor de hond. Dit houd ook de vliegen weg. Ik zou wel even checken of dit ook bij paarden gebruikt mag worden.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:57

Wat een vervelende wond, zeker met de kans op scheuren van de hechtingen! Als ik jou was zou ik eens kijken op http://www.veterinairewondzorg.nl waarschijnlijk kan hij je goed adviseren bij de behandeling van deze wond. In ieder geval zou ik je mesitran aanraden, heb daar al hele mooie resultaten mee gezien.
Succes!
Edit, zie dat hij ook advies kan geven bij het weren van vliegen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:41

Oei naar zeg, veel beterschap hoor. Groene leem voor op de benen heb ik goede ervaring mee, ik smeer het ook wel eens op kleine wondjes maar zou het op deze wond absoluut niet doen, als het spul opgedroogd is krijg je het met die hechtingen lastig weg. Ik zou ook overleggen met de dierenarts of honingzalf een goede oplossing is voor de wond. De benen kun je natuurlijk prima insmeren met groene klei, bij mijn paard werkt het altijd geweldig, ik deed het meestal savonds en dan de volgende ochtend eraf spuiten. Ik heb verder geen ervaring met zo'n wond, maar Fell is vorig jaar op straat gevallen en had toen ook diverse wonden op oa knie en voorbeen dus intussen helaas wel wat ervaring. Deze zijn mooi genezen, maar het duurde wel een tijd, ze konden toen ook niet hechten ivm zwelling. Succes hoor

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:00

Wow! Die heeft zich lelijk verwond!

Misschien kan je groene leem op de hechting smeren? Ik heb een keer een wond kunnen genezen en vliegerij kunnen houden door dat te doen. Groene leem trekt de zooi er ook uit.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:15

wat vervelend, je kan vliegenspray kopen die je op de stal muren sprayed, ik kan het nu niet opzoeken want heb even geen tijd. Ik had het bij de plaatselijke dierenwinkel gekocht..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:24

Zag je topic voorbij komen en dacht, ach dat is weer zo iemand die van een mug een olifant maakt.
Maar jeetje mina :oo

Arm paard :(:)

Ik wens haar veel beterschap toe en wens jou ook veel sterkte.

Weet niet hoe groot de stal is of een klamboe, maar zou een klamboe spannen niet iets zijn? Houd waarschijnlijk het meeste gespuis uit de stal.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:30

oh wauw 0.0 dat was vast even schrikken. Ik heb zelf geen ervaring met waar de wond zit. Maar heb wel 2x flinke vleeswond gehad bij mijn shetlander Cupido. Een keer op zijn onderbeen een diepe haal van 7cm! man dat was ook schrikken.
wij hebben er voor gekozen de wond in de openlucht te houden. Veel met betahoning bewerkt (combinatie van betadine en honing wat tot een soort pap gemaakt is)
De dierenarts heeft het niet gehecht omdat de wond niet hechtbaar was op dat punt van het been. En rade goed ontsmetten aan.
Met de betahoning en geregeld uitspoelen was hij met 2 week zo goed als dicht. Geen infectie da heeft hem wel 2x antibiotica gegeven voor de zekerheid meer niet.
en wij hebben 1x flinke lap huid van de hals gehad bij cupido. Het werd lente... de heren stonden bij 1 dame -_- en toen was het opeens competitie.
Was ook behoorlijke hap uit zijn hals. Niet diep maar wel duidelijk ontbloot. zelfde behandeling gehad. Goed schoon houden en ontsmetten met regelmaat.
En tja doen wat de DA aanbeveelt ^^

verder veel sterkte!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:37

Jee wat een nare wond! Ik heb goede ervaringen met groene leem. Zelf een tijdje icetight(klei) gebruikt bij een blessure aan het been om deze goed te koelen. Er zijn ook mensen die de benen zwachtelen; eerst met klei insmeren, vervolgens oude kranten en dan bandageren. De klei blijft dan langer cool. Veel sterkte!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:38

Dat ziet er idd niet fijn uit ...
Mijn advies lees oa dit topic door : [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Er zijn veel goede ervaringen met de producten die de ts gebruikt.
Ik heb er zelf ook erg goede ervaringen mee met een opengesprongen operatie wond.

Hier lees je ook meer
[MD] Hoe wond het beste behandelen?

Zoek op Mesitran en zilverwater.

Om vliegen weg te houden zou ik de staart deels vlechten zodat er geen haren in de wond komen en ruim vliegenspray rond de wond spuiten, uiteraard voorkomen dat het in de wond komt door er bv een doek voor te houden.

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 11:23

Ooh wauw wat een reacties allemaal, bedankt alvast! :)

Ff een berichtje in haast, want ik vlieg zo naar stal toe. Ik reageer straks nog op alle berichten.

De temperatuur is steeds rond de 37,6 gebleven. Gisteravond en nacht zat hij op 38,2 en vanmorgen rond 8 uur 36,9. Die is dus weer mooi gedaald. Alleen is het helder wondvocht van gisteren nu pus achtig. Ik ga dus nu naar stal, 't arme paard. En de DA bellen voor advies (wond schoonmaken/deppen of juist vanaf blijven ect.)
De zwelling is wel iets afgenomen en ook de benen zijn wat dunner. Ik heb ff snel veel reacties gelezen die leem/klei. Ik ga straks ook de hypo (winkel) bellen om te vragen wat ze hebben liggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:27

Pff wat een nare wond zeg. Enig idee hoe ze dat heeft opgelopen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:19

sterkte met het herstel. Voor de vliegen, wat echt goed werkt om die etters te doden is http://www.domyownpestcontrol.com/golde ... p-438.html dit hebben ze bij de boerenbond of welkoop. het is een lokstof waarmee als ze het aanraken binnen een minuut dood liggen, je kunt binnen een paar uur je stal bijna vliegenvrij krijgen. Ik gebruik het door wat aan te maken met heet water en dit op de wanden smeren waar vliegen graag zitten, en dan met sadistisch genoegen kijken hoe ze dood neer vallen .

succes met de wond, hoop dat het snel geneest.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:29

Zo dat is een naar gezicht! Hoop dat het voorspoedig herstelt!
Voor de vliegen, hang ook gewoon plaksticks op bij de stal. Het zal in ieder geval een stukje schelen..?
Al die vliegen blijven daarop wel plakken maar ik weet niet of prikmuggen/dazen er ook in trappen..
Er bestaat ook iets met een elektrisch lichtgevend draadje, als ze daar tegenaan vliegen zijn ze gelijk geëlektrocuteerd, weet alleen niet hoe het heet en waar je het kan halen.

Succes!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:32

Ik zou niet zomaar van alles op die wond gaan spuiten of smeren, denk dat je het beste gewoon even met je DA moet bellen wat hem of haar het beste lijkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:38

Dit lijkt wel alsof iemand jouw paard met een mes bewerkt heeft, het ziet er veel te netjes uit. Hoop dat het goed komt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:41

Niet de groene leem op een wond van dit formaat smeren! Dit droogt de wond uit en zorgt voor een korst, iets wat je juist niet wil hebben. De korst sluit alles af en daarmee ook de genezing. Helaas zelf ervaring mee gehad en echt niet aan te raden.
Een beetje pus is an sich niet erg, zolang het maar niet gaat ontsteken. De rotzooi moet wel uit de wond, dat is de pus. Maar overleg met de da, want er zal evt. antibiotica gespoten moeten worden.
Zij hebben ook een goedje dat heel goed werkt tegen de vliegen (naam vergeten..) wat ik kreeg voor de staartwond bij mijn paard toen ze het ontdaan hadden van de maden.

Persoonlijk zou ik ook contact opnemen met Alex Brander, de man achter veterinaire wondzorg. Dit heeft de staart van mijn paard gered. Advies vragen kan altijd ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:00

RianneH schreef:
Niet de groene leem op een wond van dit formaat smeren! Dit droogt de wond uit en zorgt voor een korst, iets wat je juist niet wil hebben. De korst sluit alles af en daarmee ook de genezing. Helaas zelf ervaring mee gehad en echt niet aan te raden.
Een beetje pus is an sich niet erg, zolang het maar niet gaat ontsteken. De rotzooi moet wel uit de wond, dat is de pus. Maar overleg met de da, want er zal evt. antibiotica gespoten moeten worden.
Zij hebben ook een goedje dat heel goed werkt tegen de vliegen (naam vergeten..) wat ik kreeg voor de staartwond bij mijn paard toen ze het ontdaan hadden van de maden.

Persoonlijk zou ik ook contact opnemen met Alex Brander, de man achter veterinaire wondzorg. Dit heeft de staart van mijn paard gered. Advies vragen kan altijd ;)

RianneH, als je goed leest zal je begrijpen dat de groene leem niet voor op de wond is maar tegen de stalbenen, om een beetje verkoeling en verlichting te geven :)