Vleeswond been, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Vleeswond been, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:58

Vandaag is een van de paarden hier in het draad blijven hangen (waarschijnlijk?). Flinke diepe wond. DA bij geweest, niet gehecht. Was verder ook een "mooie" wond. Lijkt diep maar er is niks geraakt. Nu 5 dagen op stal, 2x per dag AB, onstekingsremmers en spoelen. Na het spoelen "dicht" smeren met wondzalf.

Ervaringen met een wond op deze plek?

http://i.imgur.com/vXTmb0Ml.jpg
Even in link hoor ivm zwakke magen

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:05

Anoniem

Re: Vleeswond been, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:07

Rotplek om te hechten ja, te beweeglijk. Ik denk idd ook meteen aan Mesitran.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:16

Het is nu idd honingzalf, zodra het wat droger is mag er Vulcatan op. Kennen jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:19

Yep, is tegen een te snelle celdeling, dus tegen wildvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:19

Jeetje wt moet jij geschrokken zijn!

Ons paard heeft dit ook gehad, moest toen wel geopereerd worden.
Ik moest dit 2 x daags wassen met betadineshampoo en licht met een schuursponsje af schrobben ivm tegen gaan wildvlees. Gewoon licht schuren totdat het lichtjes bloedde ( dus niet open schuren). Vervolgens droogdeppen en insmeren.
Ik moest vetramil gebruiken (honingzalf)

Na 14 dagen boxrust ivm hechtingen na operatie, gaan stappen aan de hand...
Bewegen bevorderde de flexibiliteit. Ik kan je foto's mailen van zijn herstel

Heel veel succes en sterkte

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:22

Hij zei juist geen betadine zolang het eruit zit als nu, droogt alleen maar uit?

Is vulcatan te vergelijken met mesitran?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:30

Oké... Ik moest dit van de kliniek.
Maar zoveel artsen zoveel meningen en zen was geopereerd nav een wond op de sprong aan de voorzijde van het achterbeen.

Hun advies heb ik even uit een oud topic gekopieerd:

Zen moest toen 10 dagen in de kliniek blijven en om de 3 dagen werd het verband gewisseld. Gelukkig bleef hij kalm en kreeg mega veel antibiotica. Gelukkig bleef de wond gesloten en mocht hij na 10 dagen naar huis. Weer Volledige box rust en om de 3 dagen het verband wisselen. Na ongeveer 10 dagen mochten de hechtingen eruit. De eigen Da kwam steeds en verzorgde zen prima.
Toen de hechtingen eruit waren moest hij nog even in het verband en mochten we na 3 dagen wat gaan lopen aan de hand. De wond moesten we iedere dag wassen en het wildvlees er met een schuursponsje eraf schuren met jodium. Daarna insmeren met zalf tegen wildgroei. Flamazine zalf. Voor de drukplekken van het verband kregen we honingzalf mee.
In stap bewoog hij goed, maar hij tilde het been moeilijk op. We hebben hem 3 keer per dag gestapt. Na zo'n 4 weken hebben we voorzichtig geprobeerd te draven. Hij liep niet goed. Kort lang en het been wil hij weinig buigen. De wond ziet er mooi uit en we hebben hem nogmaals rust gegeven in de box en blijven stappen. Nu een dikke maand a 6 weken gaat het beter. Op advies Vd kliniek kleine stukjes draven aan longe om hem te laten wennen aan het gebruik van he ben en het bewegen van het bindweefsel onder de wond op de sprong.

Doe wat jij goed vind... Veel sterkte!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:00

Geen betadine in grote open wonden doen inderdaad, dat droogt uit...

Schoon spoelen met water en dan goed insmeren met mesitran zou ik doen...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:25

Betadine droogt niet alleen uit, maar kan ook juist wild vleesvorming bevorderen, iets wat je niet wilt. Mesitran is een goede wondzalf voor zulke wonden :j
Ik heb onlangs bij ons op stal zeer goede resultaten gezien met aloë vera gel met propolis, hier ging het wel om een wond waar flink wild vlees op zat en dit trok in een zeer rap tempo weg en de wond genas goed en snel :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:47

Ik lees hier even mee! Ten eerste heel veel sterkte voor je paard, en voor jou nog met terugwerkende kracht, want dat zijn geen leuke dingen om mee te moeten maken. Heb vorige week m'n paard vastliggend aangetroffen in haar stal, met been tussen tralies, ze heeft wonder boven wonder ook 'alleen' een diepe wond aan overgehouden, nog wel een stukje dieper dan die van jou paard, en net onder de kogel, kon ook niet gehecht worden. Dus die staat al sinds dinsdag op de kliniek in het verband, maar inderdaad ook aan de antibiotica en metacam.
Maar eventuele tips die hier langskomen kan ik ook zeker meenemen in m'n achterhoofd, voor als het al wat verder genezen is, uiteraard ga ik eerst even na wat de DA zegt ;)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 06:13

Ik zou de hele tijd mesitran smeren en geen vulcetan.

De Mesitran gaat evenzeer de vorming van wildvlees tegen.

Kijk maar eens op de site van Alex Brander http://www.veterinairewondzorg.nl/
Dan bij de lopende zaken of fotoverslagen.

Door alleen honingzalf en onder verband houden, doordat je een verband aanlegt kan de Mesitran goed inwerken en zijn
werk doen.

Ik heb er zelf ervaring mee met mijn paard.

Succes ermee ! Komt vast wel goed hoor !!!!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 08:46

Het been is bijna niet dik, valt me mee! Om de wond iets vocht maar niet veel. Wond was iets vies maar volgens mij was het meer uitgelopen zalf met wat stro dan veel vuil. Ook wat warm om de wond, maar dat is logisch denk ik?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 09:47

En mag mesitran dus op open wonden?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:07

Tuurlijk mag Mesitran op open wonden, het is een wondzalf.

Je moet echt eens op die site van veterinaire wondzorg kijken, daar zie je serieuze wondes die geen littekenvorming meer hebben.

Best breng je een verband aan omdat er dan geen vuiligheid in kan en zo kan de honingzalf goed zijn werk doen.

Dat het warm is rondom is normaal, dat is een ontstekingsreactie, een reactie van het lichaam.

Als wij bv op onze knie vallen en een wonde hebben krijg je ook die reactie.

Het mag alleen niet uitbreiden naar de rest van het been. Dat moet je in de gaten houden, zo lang het lokaal warm is kan het geen kwaad..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:10

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:12

Mijn paard heeft een winkelhaak in haar voorbeen gehad (net onder de knie), dit is toen wel gehecht, want het was een 'stille plek'. Haar been heeft een flinke tijd in het verband gezeten en ze heeft een poos pijnstiller en antibiotica gehad, maar je ziet er bijna niets meer van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:22

mijn paard staat ook op de site die nouvel gaf (lopende zaak 3)

ik zou niet emer op vulketan overstappen en het bij honingszalf houden. Ik benz elf van Vulketan naar Mesitran overgestapt omdat de wonde er veel mooier van ging staan.
Hetzelfde bij een kennis, die moest een grote wonde verzorgen met vulketan en flammigel, en na een week mocht ze er niet meer aankomen, omdat de wonde steeds "uitdroogde" en bijgevolg korsten en barsten kreeg. Ik heb haar ook door verwezen naar Alex en na 1.5 week kon ze terug zonder assistentie en praam haar paard verzorgen. (lopende zaak 2)

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:27

Bij mij veel betere resultaten met mesitran dan met de door mijn DA aangeraden vulcatan. En hele goede ervaringen met Alex Brander! Zie ook lopende zaak 4 op http://www.veterinairewondzorg.nl/lopendezaak4.html
Nu, anderhalf jaar later is mijn paard geheel hersteld en is er niet meer dan een klein litteken te zien op zijn achterbeen, dus echt heel blij mee. Ook mijn DA stond versteld van de resultaten.
Laatst bijgewerkt door Linda2B op 15-07-13 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:27

da's 4 op een rij dan :D

NataschaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:36

de mijne had 2 weken terug ook zoiets aan haar been. Iedere dag spoelen met lauw water met calendula concentraat en daarna propolis zalf erop. We zijn nu precies 2 weken verder en er is nog maar een heel klein plekje van over. Hoefde van de DA ook niet gehecht te worden. Schoonhouden en smeren was de opdracht.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 19:52

Haha ik geloof jullie hoor! Zijn ook geweldige verhalen op die site. Begin morgen met die zalf smeren. Ik vroeg of het op open wond kan omdat het juist niet met vulcatan kan.

Ik spoel nu met koud water, ook ivm zwelling. Beter lauw?

http://i.imgur.com/wSBY0WHl.jpg
Wond net. Ik vind het er best goed uitzien. Is meer zalf dan pus volgens mij. Hij staat erop, loopt niet kreupel en gaat op rust staan met zijn goede been.
Ik vind het wel sneu binnen maar wanneer ik stukje buiten maak ben ik bang voor vliegen!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:28

Ik sta toch altijd versteld bij de wondzorg die de meeste dierenartsen aanbieden. Dit was een prachtige wonde om te naaien! Hier zou die genaaid zijn, been in verband, paard op stalrust en 14 dagen later zou het zonder één enkel probleem genezen zijn en kon het paard weer aan het werk. Dit gaat veel langer duren! Ik begrijp het echt niet. Maar kom, het zal waarschijnlijk wel genezen, maar zal langer gaan duren en ik durf te wedden dat er nog wel infectie of zo zal inkomen. Ik heb echt de indruk dat jullie dierenartsen schrik hebben om te naaien. Heel raar!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:32

Ik denk dat je het paard dan wel erg gefixeerd moet zetten, want een gehechte wond op deze plaats barst meestal open...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:38

Hij wou het best naaien maar het zou dezelfde nacht net zo hard weer open springen. Als ik hem nu alleen al uit stal haal beweegt het al zo veel dat ik dacht direcht geloof.