Zo sterk en eigenwijs dat een Shetlander is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlinde

Zo sterk en eigenwijs dat een Shetlander is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 17:14

Pfff, wat heb ik een heftige 4 dagen gehad.
(het is een lang verhaal, maar ik wil het graag met jullie delen)

Het begon dinsdag ochtend. Ik was om 7:45 de deur uit gegaan om richting stage te gaan.
Voor dat ik wou weg fietsen zag ik mijn Shetlander Kuni voor de stal liggen. Wat al niets voor hem is... Ik ben er heen gelopen en hij stond meteen op, waarna hij weer wou gaan rollen.
'O god, koliek' dat is het eerste waar ik aan dacht. Aangezien Kuni al wel vaker kleine gas koliekjes had gehad.
Dus ik heb gelijk stage gebeld dat ik wat later zou komen omdat ik met hem moest wandelen. Na 30 minuten gewandeld te hebben ging het nog niets beter, dus ik had een vriendin gebeld. waarmee ik nog 1,5 uur heb gelopen.
Om 10 uur leek het weer goed te gaan en heb ik hem in een klein stukje van de wei gezet.
's Avonds rond 6 uur ging hij weer achteruit, rollen liggen, naar zijn buik wijzen en schrapen over de grond. Ook zijn buik was helemaal opgezet. (Kuni is best wel een iele shetlander). Hij had zelf geen heupen meer, zo opgezwollen was hij. Duidelijk Koliek. Ik heb mij broer naar de winkel gestuurd om Kolosan te halen, een wonder middel volgens internet en een vriendin. Na 1 uur werkte het nog niet, na 3 uur nog niet. Ik raakte een beetje in paniek, want zo erg heeft Kuni het nog nooit gehad.
Uiteindelijk hebben we om 2 uur 's nachts de dierenarts gebeld want ik vertrouwde het ECHT niet. Kuni heeft toen pijnstillers, darm verslappers en een sonde gekregen, waardoor hij ook nog eens een ongelooflijke bloedneus kreeg! dit kon 12 tot 24 uur duren voor dat het beter zou gaan. De dierenarts gaf hem 50 procent kans.
Na 12 uur nog geen verbetering en omdat het inmiddels woensdag was ben ik toch maar naar volleybal gegaan om wat afleiding te krijgen. (natuurlijk met mijn telefoon aan als er iets was).
BAM door mijn enkel, dus ik zat om 10 uur bij de dokterspost in het ziekenhuis. Gelukkig was mijn enkel niet gebroken, maar het deed wel super veel zeer, maar goed ik had ergere dingen aan mijn hoofd.
Die avond ben ik voor het laatst om 2uur weer wezen kijken bij Kuni. Ik lag in de pis, maar dat kon mij niets schelen. Ik had toen echt het gevoel dat hij in mijn armen zou sterven. Daarna ben ik expres niet meer gaan kijken want ik wou liever niet in mijn eentje mijn paardje dood aan treffen.

De volgende ochtend ben ik om half 10 gaan kijken. EN HIJ STOND!
Ik kon niet met hem lopen, omdat ik op krukken liep. Dus deed mijn zus dat. En wat er toen gewoon gebeurde! Hij begon te mesten!!!!!!! Ik was nog nooit zo blij geweest. Kuni had al weer wat meer heupen gekregen en reageerde al wat meer op dingen.
Langzamerhand ging het steeds een stukje voor uit, hij begon meer te mesten en zijn buik werd steeds minder dik.
Vandaag kan ik dan echt zeggen dat ik er weer vertrouwen in heb, die 10 procent wat ik hem woensdag avond gaf, die andere 90 procent ik hem nu geef.

Dus, zo eigenwijs en sterk als een shetlander heeft hij er tegen gevochten en de koliek overleefd!

Vandaag is hij dan ook nog eens 18 geworden! Ik heb hem dan nu ook al 17 jaar <3

Afbeelding

Onali

Re: Zo sterk en eigenwijs dat een Shetlander is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:17

Vind het vreemd dat je niet om 6 uur 's middags al meteen een DA erbij hebt gehaald.

Beterschap voor jullie beide in ieder geval.

annemarijn54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:19

fijn dat het beter gaat!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:22

Idd misschien de volgende keer direct de DA erbij, had misschien veel gescheeld voor jou en de pony.
Maar het is gebeurd en het is erg ernstig geweest, veel beterschap voor je ponytje en natuurlijk ook voor jezelf met je enkel! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:26

Gelukkig gaat het nu weer wat beter met hem. Juich echter niet te vroeg, en ik zou zeker nog wel even contact met de DA houden voor tips en adviezen, en do's en dont's (bijv. even wat voorzichtig zijn met voer).

Waar ik wel de kriebels van kreeg, zijn deze 2 uitspraken in je post:
xxlinde schreef:
Ik heb mij broer naar de winkel gestuurd om Kolosan te halen, een wonder middel volgens internet en een vriendin. Na 1 uur werkte het nog niet, na 3 uur nog niet. Ik raakte een beetje in paniek, want zo erg heeft Kuni het nog nooit gehad.
Uiteindelijk hebben we om 2 uur 's nachts de dierenarts gebeld want ik vertrouwde het ECHT niet.

Colosan (met een C) is zéker geen wondermiddel, júist niet volgens internet. Het is een handig hulpmiddeltje, maar het ontslaat jou als eigenaar zeker niet van de taak om bij (heftige) koliekverschijnselen alsnog de DA in te schakelen. Want koliek kan erg verraderlijk zijn! En juist door er op tijd bij te zijn en dan ook de DA te bellen, kan het paard in sommige gevallen een hele hoop pijn en soms zelfs de dood worden bespaard. Ga je uren wachten en bel je pas veel later de DA, dan is het vaak veel heftiger/moeilijker te behandelen en kan het alleen maar erger worden. Pony stond 's ochtends om half 7 al met koliekverschijnselen, en pas 's nachts om 2 uur de DA bellen... :x

xxlinde schreef:
Daarna ben ik expres niet meer gaan kijken want ik wou liever niet in mijn eentje mijn paardje dood aan treffen.

:= dus omdat het voor jou zo vervelend is om je paardje eventueel dood aan te treffen, ga je maar gewoon helemaal niet meer kijken...... wat een vreemde redenering...... straks was het juist slechter gegaan, maar wist je dat niet omdat je het liever gewoon niet ziet. Dus dan kies je maar liever voor je kop in 't zand te steken, dan te zorgen voor je zieke paard die je zo hard nodig heeft? :x
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 12-07-13 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:27

Volgende keer dus niet meer zo lang wachten met de da bellen....

Maar veel beterschap voor jullie beiden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:32

Sorry, ik vind dat je slecht hebt gehandeld, maar gelukkig goed afgelopen. Wat een pechdag voor jullie
Als je paard zo lang zo heftig buikpijn heeft, véél eerder dierenarts laten komen.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:39

Ik sluit mij helemaal aan bij JoyCiej007, zat die zinnen ook met open mond te lezen. :=
Mocht er nog is zoiets gebeuren (wat ik niet hoop voor jou en de pony) zéker eerder de DA bellen!

Gelukkig gaat het nu weer beter met je pony. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:51

Goh, ik verwachtte op de één of andere manier een jong meiske die blijkbaar nog niet volledig met de verantwoordelijkheid kon omgaan van het hebben van een eigen pony, vroeg me al af waar de ouders dan in dit verhaal bleven......

Maar zie net in profiel dat TS 18 is. :oo

Als er hier 1 echt niet lekker/ziek is, dan kan voor mijn part de Koningin op bezoek komen maar dan ben ik er voor mijn dieren. Dan slaap ik desnoods een nachtje op stal. Dan ga ik niet 'expres niet kijken' omdat ik het zo verdrietig zou vinden als ik mijn pony dood zou aantreffen. 8)7
Kans wordt alleen maar kleiner dat'ie de volgende dag nog levend en wel op z'n pootjes staat dan.

Heb hier zelfs enkele nachten op de bank geslapen omdat ons hondje een hersenbloeding/infarct had gehad en ik heel bang was dat ze het nog eens zou krijgen als wij er niet bij waren, of dat ze alleen een pijnlijke dood zou sterven. Heb gewaakt en iedere 2 uur de wekker gezet om 't beestje te helpen met plassen en water uit een pipetje toe te dienen, en ja inderdaad ondertussen soms m'n ogen uit m'n kop gehuild. Maar ik heb wel voor haar gezorgd. En ik kon het écht niet over m'n hart verkrijgen om zelf lekker boven op bed te slapen met het idee 'we zien morgen wel of ze nog leeft of niet'.

Ik kan het niet begrijpen dat mensen zo denken......... echt niet. :n

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:31

gelukkig is het goed afgelopen *\o/*

Maar ik sluit me ook aan bij boven genoemde meningen, als ik er eentje heb met koliek en dat gaat na even met ze lopen niet over bel ik direct de DA, wil gen risico's met zulke dingen. Laatste keer was met 1 van onze ezels, direct de DA gebeld probeer maar eens te gaan wandelen met een ezel die niet wil -:(-

nanoukxxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:24

Ik vind niet dat je verkeerd gehandeld hebt, jouw pony had het al vaker gehad zei je, dus dan is het voor jou al een beetje normaal geworden, dat het heftiger was dan eerst kon jij ook niet weten!
En dat je niet wilde zien hoe jouw paardje was overleden is natuurlijk ook erg begrijpelijk, iedereen gaat hier anders mee om, ik zou ook de hele nacht bij het paardje blijven, maar dat is voor iedereen een eigen keus!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:41

Je verward gaskoliek met verstoppingskoliek denk ik.
Je zegt dat ie vaker gaskoliek heeft, in mindere mate.
Als ie dat nou weer heeft zet hem dan niet meer in de wei, zeker 2 dagen.
Hij reageert op iets wat ie eet, waarschijnlijk dus iets wat in de wei groeit wat opgebouwd word en een gasexplosie veroorzaakt als je het niet snel genoeg in de gaten hebt.

Zelf heb ik ook een paard wat iedere keer gas opbouwd. Na al die jaren weet ik er mee om te gaan dat het nog maar sporadisch voorkomt en dan is het in lichtere mate.
Mijn advies is om hem snachts uit de wei te halen, en voor je hem in een kort gegraasde wei zet eerst hooi geven.
Nooit in de wei zetten als er nog rijp op het gras zit s ochtends.
Zie je hem nou toch een keer wat boller opgeblazen na een dagje wei,hou hem dan de dag erna uit de wei.
Ik ben mijn paard ook bijna kwijt geweest dus ben er zeer allert op

Succes met hem

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:59

nanoukxxi schreef:
Ik vind niet dat je verkeerd gehandeld hebt, jouw pony had het al vaker gehad zei je, dus dan is het voor jou al een beetje normaal geworden, dat het heftiger was dan eerst kon jij ook niet weten!
En dat je niet wilde zien hoe jouw paardje was overleden is natuurlijk ook erg begrijpelijk, iedereen gaat hier anders mee om, ik zou ook de hele nacht bij het paardje blijven, maar dat is voor iedereen een eigen keus!

Het spijt me, maar ik vind dit toch wel een hele aparte redenering.
Omdat de pony het blijkbaar vaker heeft gehad, is het 'een beetje normaal geworden', en m.a.w. is de kans dat het ernstig is dus minder?
Koliek kan áltijd heel erg ernstig zijn, of worden. Daar moet serieus mee om worden gegaan.
Dat men niet bij een ziek paard gaat controleren of het uberhaupt nog wel goed gaat, of het geen pijn heeft, of het zelfs ook nog maar leeft, puur en alleen vanwege het feit dat men dat voor zichzelf 'niet fijn' vind, dat vind ik puur egoistisch. Een ziek dier heeft medische zorg nodig. En dat moet je een dier niet onthouden omdat je het voor jezelf zo naar vind!

Ik sta er écht van te kijken..........

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:00

Ik sluit me ook aan bij joyciej, kan me er niets bij voorstellen..

Veel beterschap voor jullie beide!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:19

SMP-->MD