Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:34

msJane schreef:
Die van mij loopt in de winter met deken op en wordt ook gerschoren.
In Nederland lopen ze echt achter op het gebied van ks operaties. dan zou het veel Als ik al jullie verhalen hoor zal het veel onrust en geld schelen als deze optie vaker besproken wordt.
Ik heb zelf geen idee in welke klasse mijn paard viel, hier heeft de da in Duitsland nooit iets over gezegd?
Wel zat er aan een uitsteeksel een punt die perfect in het kuiltje van het naast gelegen uitsteeksel paste. Ik kan jullie dus niet helpen met info wanneer je in aanmerking komt voor een operatie. Mocht je denken dat dit een optie is zou ik naar Hochmoor rijden voor een onderzoek. De dierenarts kosten zijn daar veel lager dan in Nederland, dus hier voor zou ik het niet laten. Mijn vooronderzoek inclusief 3 dagen dar op kliniek, rontgefoto's pijnstilling op de plek ingespoten en volgens mij nog meer onderzoekjes kosten 250 euro. Ik kan deze kliniek ontzettend erg aanraden.

Er is een een slaging kans van 50%. Dit is vooral pshygisch, na de operatie dus.
Mijne is er super uitgekomen en hij had een half jaar "rust". Dit was in de praktijk veel minder aangezien hij het super doet. Hij is eind april geopereerd en ik rij hem nu weer normaal.
Mochten er nog vragen zijn kan je altijd pmen


Wij hadden al eens contact via pb gehad en de kosten van de operatie vallen mij ook best mee! Zijn bij jouw paard de doornuitstekels eraf gehaald of is er ruimte tussen gemaakt?

msJane

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Achterhoek@Gelderland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:11

@Nicky
Bij die van mij zijn er drie uitsteeksels helemaal verwijdert. De da had weinig vertrouwen in de kans van slagen bij het ruimte maken tussen de uitsteeksels in mijn geval. Daarom hebben wij hier voor gekozen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30677
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:45

tiwi1969 schreef:
Wat doen jullie met dekens op jullie KS paard?
Mijn paard heeft 's winters nooit een deken op gehad. Ze heeft eczeem en loopt de hele zomer al met deken, alleen in de winter ca 4 maanden zonder.
Nu met de KS twijfel ik wel een beetje, voor haar rug lijkt mij warmhouden het prettigst, maar dan loopt ze dus bijna nooit meer zonder.

Eerlijk, absoluut een deken. Als ze rugproblemen hebben dan is spieren warm houden echt belangrijk.

In aanmerking komen voor operatie zou ook denk te maken hebben met hoe de KS ontwikkeld of het operabel is.

msJane, wel super dat jouw paard er zo mee geholpen is!

Setteli

Berichten: 3186
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:54

msJane schreef:
@Nicky
Bij die van mij zijn er drie uitsteeksels helemaal verwijdert. De da had weinig vertrouwen in de kans van slagen bij het ruimte maken tussen de uitsteeksels in mijn geval. Daarom hebben wij hier voor gekozen



heb je rontgenfoto's van voor en na de operatie? Misschien interessant om hier te laten zien.

tiwi1969

Berichten: 7676
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:26

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:51

Ik werd in mijn topic op dit topic gewezen.
[MD] Ervaringen met Sclerose, zijn er eventueel supplementen?

Mijn pony (7 jarige haflinger), is gister gebleken dat ze Sclerose heeft.
Verder volgens de foto's geen tekenen van KS, maar volgens een bokker is dit het begin van KS.
Ik ben hier verder helemaal nieuw in, en dus niet heel veel bekend mee.
Mag ik hier mee praten? Of wellicht iemand die mij hier meer mee kan helpen?
Natuurlijk snap ik dat niemand hier op bokt een DA is, maar hoop stiekem toch dat we elkaar beetje kunnen helpen?

Voor degene die geen zin hebben om naar het topic te gaan, hier onder mijn OP! :{

xx_Lyzet schreef:
Hoi Allemaal,

Mijn paard reageerde al enige tijd heftig op haar rug, op de plek waar het zadel ligt wanneer ik deze plek aanraakte, of zélfs alleen maar me hand erop legde.
(Lees: rillen, bijten, schudden)

Tijdje geleden met DA overlegd, moesten we even aankijken of het eventueel met een osteo-behandeling over zou gaan. Dit ging het niet...

Maar, na 4 maanden dat mijn paard met vakantie is geweest vanwege dat ik in het gips zat wilde ik er afgelopen week weer even op. Gewoon lekker stappen, en klein stukje draven.
Ze begon onder het zadel ineens haar hoofd in de lucht te doen, en te kantelen.
Eerst dacht ik dat het door het zadel kwam, zadelmaker komt 16 oktober.
Maar toch wilde ik er zeker van zijn om eventuele dingen van de rug uit te sluiten.

Dus uiteindelijk in overleg met de DA eens een röntgenfoto gemaakt.
Er was gelukkig niet veel op te zien.

Wel bij de doornuitsteeksels van twee wervels
De wittere zone die je op de doornuitsteeksels van twee wervels kunt zien noemen we (rand)sclerose.
Hier is een dichtere concentratie kalk aanwezig. De oorzaak hiervan kan mogelijk irritatie in die regio zijn.


Hierdoor verklaart het waarom ze wat moeilijker ontspant/ nageeft.
Waardoor ze het moeilijk vind om te ontspannen/ na te geven.

Wat we hieraan kunnen doen is;
Rijden met een dikkere pad, zodat de druk van het zadel goed verdeeld word.
Supplementen oa souplesse gaan bijvoeren.
Mocht het over een maand 2 a 3 niets veranderd zijn, dan willen ze verder gaan kijken met een echo voor eventuele "beschadigingen" aan de banden/pezen. Dit is nog niet gelijk gebeurt, aangezien ze er al langer mee loopt, en het dus bijna chronisch is geworden.

Dit is voor mij geheel nieuw,
hebben jullie ervaringen met sclerose?
Mag hier, maar ook eventueel in mijn eigen topic?



Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7676
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:45

Welkom!

Een aantal pagina's terug staan foto's van diverse paarden, voor jou misschien een beetje een opluchting, want vergeleken met die paarden zien jouw foto's er erg goed uit.
Helaas is het niet zo dat de ernst op de foto altijd het zelfde is als de last die ze ervan hebben.

Neem mijn paard, heeft een wervelbreuk en een aantal bijna kissingspines maar daarvan alleen last als ze haar rug hol maakt. Met het afstappen van een verhoging bijvoorbeeld of als ze haar rug weg zou drukken met rijden en in de landing bij springen. Met netjes rond (rug bol)en actief rijden heeft zij geen hinder van haar rug.


Afbeelding

Wat betreft het longeren met longeerhulp dat is mij door de osteopaat absoluut afgeraden.
Ik had er eentje gekocht en twee keer geprobeerd, maar dat leverde zoveel weerstand op mij mijn paard dat ze juist haar rug ging wegdrukken, dit heb ik met haar besproken en toen was het advies, niet doen!
Hangt nu dus ongebruikt in mijn kast.

Als ik longeer zet ik niet bij, liever met het neusje eruit dan de rug weggedrukt, zodra ze opgewarmd is gaat het neusje sowieso naar beneden.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:38

Ook hier net de diagnose kissing spines gekregen bij mijn merrie van 11j, het fijne weet ik er nog niet van, want ze staat op de kliniek en ik was zelf niet bij de onderzoeken aanwezig. Ik ga later op de avond even rustig een poging doen dit topic door te lezen, en hopelijk weet ik dan morgen meer van de dierenarts.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:44

Ah, wat rot Seltje!
Ik hoop dat je snel iets meer komt te weten van de dierenartsen!
Zelf sta ik hier nog steeds voor een raadsel, in de zin; wat is nou wel of niet goed voor mijn paard.
Wil graag oefeningen lang en laag gaan doen, maar wat is nu eigenlijk dan precies goed voor haar?

Zadelmaker is geweest; en zadel lag opzich nog prima, maar raadde aan om de vulling vanwege haar rug nog zachter te maken.
Er past op haar rug niet veel zadels; 1 zadel die echt super perfect lag, van Harry Debbs, merk nog nooit van gehoord; maar kostte €2300,- :wow: :wow:
Nu zou ze deze of volgende week naar Engeland gaan, én dus naar Harry Debbs, en zou ze mijn foto's laten zien, en fotos van de rug van mijn paard. Eventueel of er iets passends is verder.

tiwi1969

Berichten: 7676
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:28

Seltje, nog niet teveel paniek maken hoor, eerst maar eens de uitslag van de dierenarts horen. Paarden met KS zijn zo verschillend.

Lyzet, ik snap je zadelprobleem, maar als je zadel nu nog goed ligt is het toch niet zo gek om gewoon de vulling te vervangen?

Ik heb van het weekend voor het eerst sinds mijn eigen operatie weer op mijn paard gezeten en wat was ze braaf. Niet gelongeerd, want nog herstellende van haar peesblessures dus wilde ik eenzijdige belasting voorkomen. Zo opgestapt en bitloos naar buiten, en dat voor een 4 jarig paard die meer stil heeft gestaan dan gereden is sinds ze zadelmak is.
Wel is ze in de bak erg traag, maar zodra ik de bak uit ga stapt ze gewoon lekker vlot weg. Zelfs een paar kleine stukjes gedraafd buiten.
Ik twijfelde wel even zondag, zo traag dat ik bang was dat ze last van haar rug had. Nu was ze toen ze net zadelmak was ook erg traag en heb ik er echt aan moeten werken om haar voorwaarts voor het been te krijgen. Volgende keer toch maar een zweepje erbij. In de handen was al genoeg om haar beter te laten reageren.

Voor nu ben ik toch wel blij dat het gaat zoals het gaat. Al een paar maanden niet meer kreupel, klop-klop.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:47

tiwi1969 schreef:
Lyzet, ik snap je zadelprobleem, maar als je zadel nu nog goed ligt is het toch niet zo gek om gewoon de vulling te vervangen?


Nee absoluut niet gek hoor, maar die wordt ook gewoon vervangen! :)

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:36

Seltje, wat vervelend dat ook jouw paard KS heeft. Toch kan het er alle kanten mee op gaan hoor, ook de goede! Hoe ben je er toe gekomen haar op de kliniek te laten nakijken? Wat voor problemen had jouw paard?

Lyzet, waarom zou dat ene speciale zadel zo goed moeten liggen op de jouwe? Wat waren de argumenten van de zadelmaker om juist voor dat specifieke zadel te gaan? Ik heb op mijn e-pony een Massimo trailzadel met Franse kussens liggen en dat ligt op haar heel goed. Franse kussens bij de Massimo zijn korte kussens, vrijwel alle zadels waren te lang voor haar, ook Wintecs enzo. Massimo zadels zijn in heel veel maten te krijgen, hebben een mooi breed kussenkanaal en ze zijn nieuw iets meer dan de helft van het zadel waar jouw zadelmaker nu mee aankomt. Natuurlijk kunnen duurdere zadels ook wel beter liggen, maar dat hoeft niet altijd.

Tiwi, wat heerlijk dat je er weer op hebt gezeten. Bakwerk is volgens mij voor veel paarden een stuk zwaarder dan buiten langs de weg. Het is wel nodig hoor, maar lange stukken rechtuit zijn ook goed om te doen.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:45

Vanwege oa de twist. En nog paat dingen. Maar die staan op papier geschreven en die ligt op stal in mn kluisje dus weet het niet zo uit mn hoofd. Maar had er grote deels mee te maken.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:52

Ik ben toch wel benieuwd, de twist is iets voor jezelf voor zover ik weet, niet direct voor je paard. Ik ben vooral benieuwd dus waarom juist dit zadel, zadels in het algemeen interesseren me gewoonweg ;) . Het hoe en waarom een bepaald zadel aangeraden wordt, daarvan kan ik ook weer leren.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:05

Jet schreef:
Seltje, wat vervelend dat ook jouw paard KS heeft. Toch kan het er alle kanten mee op gaan hoor, ook de goede! Hoe ben je er toe gekomen haar op de kliniek te laten nakijken? Wat voor problemen had jouw paard?

Rare kreupelheden.
Vorig jaar al, kreupelde ze af en toe rechtsachter (eigenlijk niet echt kreupel, gewoon passen niet afmaken), dan geïnfiltreerd in hoef door eigen dierenarts. In het voorjaar begon dat opnieuw, naar Merelbeke (Gent), daar alle benen op de foto gezet, alles uitverdoofd, en terug dat zelfde been in hoef, sprong en knie geïnfiltreerd + aangepaste ijzers.
En dat begon nu de laatste 2 weken terug, maar nu was het echt kreupel op de sprong. 5 dagen stalrust met ontstekingsremmers en dan opnieuw zien, komt ze na 5 dagen kreupel op 4 benen de stal uit, dan heb ik direct een afspraak met Merelbeke gemaakt, waar ik nu dat rare woord Kissing Spines aan de telefoon krijg, morgen weet ik meer.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:11

Dat hoor je wel vaker inderdaad, dat KS samen gaat met een kreupelheid. Ik hoop voor je dat de KS meevalt en dat je met goede begeleiding straks kan opbouwen en dat de kreupelheid dan ook verdwijnt en wegblijft!

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:14

Seltje schreef:
Jet schreef:
Seltje, wat vervelend dat ook jouw paard KS heeft. Toch kan het er alle kanten mee op gaan hoor, ook de goede! Hoe ben je er toe gekomen haar op de kliniek te laten nakijken? Wat voor problemen had jouw paard?

Rare kreupelheden.
Vorig jaar al, kreupelde ze af en toe rechtsachter (eigenlijk niet echt kreupel, gewoon passen niet afmaken), dan geïnfiltreerd in hoef door eigen dierenarts. In het voorjaar begon dat opnieuw, naar Merelbeke (Gent), daar alle benen op de foto gezet, alles uitverdoofd, en terug dat zelfde been in hoef, sprong en knie geïnfiltreerd + aangepaste ijzers.
En dat begon nu de laatste 2 weken terug, maar nu was het echt kreupel op de sprong. 5 dagen stalrust met ontstekingsremmers en dan opnieuw zien, komt ze na 5 dagen kreupel op 4 benen de stal uit, dan heb ik direct een afspraak met Merelbeke gemaakt, waar ik nu dat rare woord Kissing Spines aan de telefoon krijg, morgen weet ik meer.


Ik heb hetzelfde gehad; paard niet rad en kissing spines. Ik ben nu sinds eind augustus alleen maar aan het longeren, rechtrichten en voor de conditie aan het fietsen. Paard loopt momenteel weer rad :) KS is vaak niet het einde, met goed management kom je een heel eind!

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:21

Het is dat ik al alles deed wat in mijn macht lag om aan goed management te doen...Mijn merrie is mijn alles. En om eerlijk te zijn, ik kan geen paard houden waar ik niet mee kan rijden, ik moet namelijk voor medische doeleinden aan core-stability doen, en daar is paardrijden dus perfect voor. Geen paard kunnen rijden zou een drama zijn voor mijn rug, meer kiné, meer in de fitness, en daarbovenop een paard onderhouden zal mijn bankrekening echt niet blij mee worden. Maar ik mag nog niet gaan doemdenken, eerst morgen maar eens afwachten.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:31

Nu duim ik nog meer voor je dat jullie het samen kunnen gaan redden! Wat lastig dat jijzelf zo afhankelijk bent van het rijden voor je lichaam en dat jouw paard al een tijd af en aan niet geschikt is om jou daarin te helpen. Stom misschien hoor, maar als de uitslag morgen nou een soort van meevalt en je paard goed te revalideren is, kan je dan niet tijdelijk op een ander braaf paard rijden en de jouwe zonder belasting laten opknappen?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:36

Dat zal ergens wel te vinden zijn hoor Jet, maar dat zou ik geen lange termijn oplossing vinden. Daarvoor is een paard op zich onderhouden al duur genoeg. Vriendje wou al een 2de bijkopen, maar hij betaalt de rekeningen niet.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:57

Nee, dat snap ik best hoor, ik heb ook geen paard om alleen maar naar te kijken ;) . Bovendien worden paarden met KS niet beter van niets doen, ik bedoelde meer tijdens het revalideren van de jouwe. Maar ik weet ook niet hoe vaak je moet rijden om je lijf goed te houden, de mijne heeft in het begin een paar keer een paar weken alleen gelongeerd en daarna een paar weken aan de hand gewerkt, maar ik weet niet of jouw lichaam dat aan kan... Nu kan ik makkelijk een keer of vier in de week rijden, misschien wel meer hoor, maar dat red ik zelf qua tijd niet echt.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:40

Ondertussen is mijn merrie weer thuis, en lijkt het allemaal minder erg dan ik eerst gedacht had. Haar rug is behandeld door middel van mesotherapie, nu 5 dagen aan de hand stappen, en daarna heel lichtjes opbouwen.
Maar mij blijft toch echt wel in het hoofd spoken hoe ze aan die kissing spines is gekomen, aangezien bij aankoop 4 j geleden haar volledige rug ook op foto is gezet en toen volledig goedgekeurd is.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:15

Fijn dat het meevalt. Elvee is ook behandeld met mesotherapie. Voor die tijd zat ze helemaal vast in haar spieren van het puntje van haar voorhoeven tot het puntje van haar achterhoeven en haar staart en hals er ook nog bij... Ze was heel snel geïrriteerd met poetsen, haar hele vel stond strak. Maar daarna ging het eigenlijk al snel beter. Ze kon meer ontspannen, het aan de hand stappen ( wat ik eerst moest doen, kleine achtjes stappen en achterwaarts, daarna het longeren en daarna er weer op, het ging wel een heel stuk beter. In die tijd heb ik wel heel veel gestapt en de ontspanning opgezocht, veel aan de hand gewerkt, ze is nog behandeld voor een scheef bekken/SI-gewricht en daarna ging het langzamerhand weer vooruit.

Elvee had het al toen ik haar kocht, d.w.z. ik wist het niet en ik vermoed dat de verkoper het ook niet wist, maar achteraf wees alles erop. Ik heb haar alleen klinisch laten keuren en toen kwam het er niet uit, maar ze werd in die tijd maar twee keer per week bereden, maar omdat ze zo moeilijk was wel met slof en sporen... Ze is ingereden en daar heb ik een filmpje van gezien en dat zag er goed uit, daarna heeft er een jonge jongen op gereden en dat ging mis, vervolgens dus degene die met slof en sporen reed...

Hoe het bij jou is ontstaan weet niemand, maar daar moet je denk ik ook niet teveel op terugkijken. Je weet dat het er zit nu, dus daar moet je nu mee dealen. Zorgen dat ze haar rug meer kan ontspannen en haar buikspieren meer aanspant. Zorgen dat haar achterhand sterker wordt, zodat die meer gaat dragen dan stuwen waardoor ze haar voorhand meer ontlast en haar rug ook weer beter kan gebruiken. Hopelijk doorbreekt de mesotherapie haar negatieve gevoelens voor wat betreft haar ruggebruik. Heb jij nog fysio-oefeningen meegekregen om te doen? Ik wel en die heb ik ingescand. Als je ze wil hebben kan je me je mailadres pb-en, dan stuur ik ze je toe.

fanta2
Berichten: 452
Geregistreerd: 08-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:58

helaas ook gister gezien dat mijn paard het heeft, maar goed wat nu? dat is dan altijd weer verder zoeken, ze heeft het in matige vorm al zie je wel dat er een deel is aangetast

Watermill
Berichten: 114
Geregistreerd: 13-07-15
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:27

Ik vind dit topic echt heel interessant, maar heb helaas niet de tijd gehad om het helemaal door te lezen. Dus misschien is het antwoord al wel gegeven. Wat is zo zie en hoor is dat KS veel voorkomt bij de borstwervels, ook wel logisch aangezien de zadelplek boven de borstwervels zit. Maar nu heeft mijn paard KS (stadium 2) in de lendenwervels. Heeft één van jullie hier ervaringen mee?

Trouwens....ook wij hebben al een peesblessure en een andere vage kreupelheid (geduid als artrose) achter de rug. Heel herkenbaar allemaal, helaas.