Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:11

Ik denk dat het altijd wel heeft bestaan, maar dat het zeker wel ook door de fokkerij versterkt wordt.

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:11

Denk dat niet alleen de fokkerij ermee te maken heeft. Met 2,5 of 3 jaar inrijden is volgens mij te vroeg zeker als paarden gelijk op wedstrijd moeten. Rugspieren en balans ontwikkelen kost nu eenmaal tijd maar dat is voor de handel niet interessant .
Maar ben het er ook mee eens dat er tegenwoordig gewoon betere apperatuur en meer kennis is waardoor er betere diagnoses gesteld kunnen worden

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:22

Gisteren is de paardenarts/Chriopractor geweest

Ze heeft Col 1,5 jaar geleden voor het laatst gezien en ze was vrij positief. Hij was erg opgeknapt, niet meer zo gespannen en strak in de spieren. Ze vond z'n rug erg goed! Helemaal niet gevoelig zelfs. Bekken heeft ze wat aan gesleuteld en hij stapte meteen met het rechter achterbeen meteen beter weer onder de massa, zo apart..Hij zit wel vrij vast in nek/hals gebied. Inbuigen is dus lastig en hij houdt de kaak aan die kant erg stijf. dat zou kunnen duiden op (beginnende) artrose of andere onregelmatigheden aan de gewrichtjes in dat gebied, maar hij is vooral star/stijf en vast, niet pijnlijk verder of narrig, stakerig, boos. Ook behandeld. Foto's of scan vond ze niet nodig aangezien het voor het behandelplan niet veel uitmaakte (in deze conditie) en dat het meer voor haarzelf was dan voor mij. Ze hoefde hem ook niet over 6/8 weken terug te zien tenzij ik vind dat hij niet echt verbeterd, maar ze was er wel van overtuigd dat we hem nu goed verder kunnen trainen. Dus wat tips gehad voor het rijden/loswerken wat we eigenlijk al deden dus zijn op de goede weg.

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:57

Dat is een positief vooruitzicht Collie2008! Lekker opbouwend aan het werk dus.

msJane

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Achterhoek@Gelderland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:02

Hoii,
ik heb weer even bijgelezen. Wat een enprm zware keuzes, en wat een gedoe met verzekeringen...

Die van mij gaat super. Ik ben zo ontzettend blij dat we voor die operatie zijn gegaan. Waarschijnlijk loopt hij dit indoor seizoen weer op wedstrijd. (wel gewoon in de B hoor :Y) maar we zijn weer lekker bezig)

Collie2008 veel plezier met het weer bezig zijn met je paard! Dat is echt het fijnst :)

Jet

Berichten: 12092
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:18

msJane, vertel eens wat meer over de operatie, wat hebben ze gedaan en waar is het gedaan? Hoe was het revalidatie-traject en hoe was je paard er onder? Mag je paard nu weer gewoon buiten, nou ja, ik ben wel erg benieuwd ernaar eigenlijk.

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:15

Wat doen jullie met dekens op jullie KS paard?
Mijn paard heeft 's winters nooit een deken op gehad. Ze heeft eczeem en loopt de hele zomer al met deken, alleen in de winter ca 4 maanden zonder.
Nu met de KS twijfel ik wel een beetje, voor haar rug lijkt mij warmhouden het prettigst, maar dan loopt ze dus bijna nooit meer zonder.

Jet

Berichten: 12092
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:43

Elvee loopt ook bijna het hele jaar door met een deken. In de zomer met een vliegendeken, als het wat langer regent in de zomer een regendeken waarvan de onderkant vliegendeken is en als het kouder wordt of langer regent met een regendeken. Nu nog ongevoerd, maar als het nog weer kouder wordt heb ik een fleecegevoerde en een 200 g. regendeken liggen. Ze staat sinds dinsdag 's nachts weer op stal, overdag op het land, daarvoor 24/7 op het land. Als het land te nat wordt gaan ze de paddocks in, waar ze dan zo'n 4 uur per dag staat en de rest op stal. Ik wil dus niet dat haar spieren een optater krijgen door de regen en de wind, kou op zich zal nog wel gaan, mooi vriesweer vind ik minder erg dan de regen en de wind van de afgelopen dagen. Als haar spieren verkrampen zal ze haar rug ook anders houden, waardoor ik denk dat ze last kan krijgen van de KS.

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:00

Dat is ook mijn gedachte. Mijn paard loopt ook nog met een ongevoerde regendeken nu.
Verder heb ik 100 grams met 200 grams liner die ook onder de ongevoerde past.
Rug wil ik niet scheren, misschien de onderhals wel als ze snel zweet in de binnenbak van de nieuwe stal waar ze binnenkort heen verhuist.

Jet

Berichten: 12092
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:10

Elvee maakt tot nu toe nog niet zoveel vacht aan, maar als je inderdaad van een buitenbak naar een binnenbak gaat is dat scheren van de onderhals misschien wel fijn. Eventueel kan je dat later nog doortrekken naar achteren waarbij je dan ook alleen de onderkant van de zijkant zeg maar scheert. Dus de rug en de buik er in laten.
[SV] Scheermodellen? alleen de zweetplekken. , even naar beneden scrollen en dan zoiets als het derde plaatje, maar de buik dan ook niet scheren.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:31

Jet schreef:
msJane, vertel eens wat meer over de operatie, wat hebben ze gedaan en waar is het gedaan? Hoe was het revalidatie-traject en hoe was je paard er onder? Mag je paard nu weer gewoon buiten, nou ja, ik ben wel erg benieuwd ernaar eigenlijk.

Als je haar geplaatste berichten leest, heb je op je meeste vragen antwoord ;)

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:33

Col doet het echt beter met deken dan zonder. Ik merk dat kou echt geen goed doet en tis al een dieseltje die tijd nodig heeft op te warmen. Mijne staat nu met fleece gevoerde regendeken. Swinters met 400 grams. Ik scheer niet (dan moet hih namelijk gesedeerd worden zo paniek als hij heeft)


Ben niet voor of tegen dekens. Wel vind ik t praktisch omdat hij schoon blijft op d3 blubber weide

tiwi1969

Berichten: 7677
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:18

Wij gaan van stappen in de zomer via nu even niets omdat ik geopereerd ben asn mijn voet, naar opbouwend rijden op onze nieuwe stal over 4 weken

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:34

Paard is hier dit jaar bijna niet onder de dekens vandaan geweest. Al is het wel een mietje.
Net achter het gedeelte waar de Ks zit heeft hij een spier die hij niet meer kan ontspannen als hij hem eenmaal te strak gespannen heeft wat hij bij kou snel doet. 15 tot 17 graden met regen betekend hier al deken op en s winters heeft hij wel eens onder 700 gram gestaan. Vond hij heerlijk

Jet

Berichten: 12092
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:56

msJane en Sammy, heb inderdaad even teruggelezen, ik was het echt helemaal kwijt, maar nu is het me wel weer duidelijk :o .

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:29

Top dat het zo goed gaat met je paard MsJane! Jammer dat dierenartsen in Nederland zo terughoudend zijn qua opereren van KS. Zou misschien voor veel paarden een hoop getob schelen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:56

Zou een hoop inslapen schelen denk ik ook en een hoop paarden en baasjesleed.

Ik geloof echt dat KS een reden kan zijn om in te laten slapen, maar zeker als de KS bijvoorbeeld maar op 1 plek zit is dat operatief vaak prima te behandelen. Nederland loopt echt achter

Fijne voor mij en Col is dat ik weet dat deze optie er is en er in aanmerking voor komt als hij wel verslechteren gaat. Alleen is het de kunst om dan het juiste moment te kiezen want als je dan te laat handelt is er natuurlijk door scheve belasting, compensatie etc wellicht al elders in het lijf schade, slijtage etc

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:38

Ik wil wel graag weten wanneer ze nu precies in aanmerking komen voor een operatie. Mijn paard met klasse 3 komt (nog) niet in aanmerking volgens Bodegraven.

msJane

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Achterhoek@Gelderland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:45

Die van mij loopt in de winter met deken op en wordt ook gerschoren.
In Nederland lopen ze echt achter op het gebied van ks operaties. dan zou het veel Als ik al jullie verhalen hoor zal het veel onrust en geld schelen als deze optie vaker besproken wordt.
Ik heb zelf geen idee in welke klasse mijn paard viel, hier heeft de da in Duitsland nooit iets over gezegd?
Wel zat er aan een uitsteeksel een punt die perfect in het kuiltje van het naast gelegen uitsteeksel paste. Ik kan jullie dus niet helpen met info wanneer je in aanmerking komt voor een operatie. Mocht je denken dat dit een optie is zou ik naar Hochmoor rijden voor een onderzoek. De dierenarts kosten zijn daar veel lager dan in Nederland, dus hier voor zou ik het niet laten. Mijn vooronderzoek inclusief 3 dagen dar op kliniek, rontgefoto's pijnstilling op de plek ingespoten en volgens mij nog meer onderzoekjes kosten 250 euro. Ik kan deze kliniek ontzettend erg aanraden.

Er is een een slaging kans van 50%. Dit is vooral pshygisch, na de operatie dus.
Mijne is er super uitgekomen en hij had een half jaar "rust". Dit was in de praktijk veel minder aangezien hij het super doet. Hij is eind april geopereerd en ik rij hem nu weer normaal.
Mochten er nog vragen zijn kan je altijd pmen

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:03

Mijne komt ook niet in aanmerking, maar dat is omdat hij klinisch geen pijn toont (aan de longe, hand en onder het zadel) ook met of zonder inspuiting en pijnstilling loopt hij hetzelfde wat zij dus zien als geen pijn. Ik kan het me in Col zn geval wel voorstellen. Ze vinden hem 'te gezond' om nu in te grijpen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:03

maar 250 is niet duur1 Wellicht voor mensen uit dit topic of meelezers wel interessant. Overigens wilde deze meneer in Duitsland ook op basis van verhaal en foto's al meedenken. Dus jullie kunnen altijd een telefonische screening laten doen?

msJane

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Achterhoek@Gelderland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:14

Die van mijn toonde op dat moment wel extreme pijn. Ik kan me ook wel voorstellen dat als er geen pijn te zien is ze het risico van opereren niet aan willen gaan.
Inderdaad, de da in Duitsland is heel open en wil graag helpen. Ik hoop ook dat dit mensen in dit topic veder kan helpen

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:50

Ja dat hoop ik ook. Ik vertel ook iedereen jouw verhaal msJane (en sowieso van het bestaan van deze ingreep af) ik verbaas me hoe weinig mensen er vanaf weten. (wist het zelf ook niet hoor!)

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:58

Er zijn nog meer chrirurgische ingrepen bij KS mogelijk. Het klieven van de ligamenten tussen de aangedane doornuitsteeksels kan in sommige gevallen ook een oplossing zijn. Helaas doet de gemiddelde Nederlandse paardenarts deze ingreep niet. In het buitenland is het een veel voorkomende ingreep maar in Nederland zijn het maar een paar dierenartsen die dit doen.

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:33

Sammyoo schreef:
Er zijn nog meer chrirurgische ingrepen bij KS mogelijk. Het klieven van de ligamenten tussen de aangedane doornuitsteeksels kan in sommige gevallen ook een oplossing zijn. Helaas doet de gemiddelde Nederlandse paardenarts deze ingreep niet. In het buitenland is het een veel voorkomende ingreep maar in Nederland zijn het maar een paar dierenartsen die dit doen.

Bedoel je daarmee het doorhalen van de uitstekels? Zo ja, Bodegraven doet dit wel.