Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:24

Hoi,
Mijn paard was al een tijdje kreupel eerst dachten we aan artrose, tot we vandaag op de foto zagen dat twee wervels erg dicht op elkaar lagen, de da heeft het ook los gemaakt en mijn paard liep meteen weer goed. Kortom ze heeft last van kissing spines. Ik hoorde dat wel meer mensen een paard hebben met zoiets dergelijks en daarom wilde ik graag een verzameltopic maken. Het is volgens mij een heel proces namelijk. Ik moet nu een week oefeningen doen en longeren, volgende week ga ik terug en mag ik er voor t eerst weer op. Dan wordt ook mijn zadel gecontroleerd en krijg ik tips hoe ik mijn rijden kan verbeteren. Ik denk wel dat ik er altijd rekening mee moet gaan houden. Zou het namelijk ook gauw weer vast kunnen schieten? We hadden namelijk onderweg per ongeluk het deurtje van de trailer open laten staan, zou ze daar stress van kunnen krijgen zodat het weer vast zou schieten?

Maar goed wie heeft er nog meer een paard met kisssing spines en hoever ben je in het proces,wat zijn jouw ervaringen of heb je misschien nog tips? Ik hoor t graag!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:18

Kissing spines kun je niet losmaken in de zin van dat de wervels niet meer vlak tegen elkaar aan staan. Het is een vergroeiing die je niet kunt veranderen. Wel kun je met bepaalde rijtechnische aanpassing het eea doen, maar het ligt wel aan de mate waarin de Ka is geconstateerd. Mijn paard met ks is op haar 7e met pensioen gegaan omdat zij bijna over de hele rug ks heeft.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:56

KS kun je in die zin niet los maken dat het dan goed blijft, de wervels staan te dicht bij elkaar, er is kraakbeen weg en daardoor krijg je wrijving van de wervels tegen elkaar en dat geeft pijn...

Hoe strakker je paard is en hoe hoger het met z'n hoofd loopt hoe meer last hij zal hebben, dat wel, dus in die zin kun je met los maken en voor ontspanning zorgen wel voor verbetering zorgen...

Verder zo veel mogelijk lang en laag trainen (liefst vooral in het begin zoveel mogelijk onbelast), zodat je de rug en hals oprekt en de buikspieren sterker maakt, dan heeft je paard zo min mogelijk last.

chikohaa

Berichten: 429
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:58

Nouvel schreef:
Verder zo veel mogelijk lang en laag trainen (liefst vooral in het begin zoveel mogelijk onbelast), zodat je de rug en hals oprekt en de buikspieren sterker maakt, dan heeft je paard zo min mogelijk last.


Van lang en laag wordt een paard niet sterker in de rug, hij gaat snel over het voorbeen heen lopen en duwen in t achterbeen, waardoor het alleen maar erger gaat worden. Correct een paard naar de hand rijden waardoor het dier makkelijker op het achterbeen komt, en daardoor goed over de rug komt zal veel zinvoller zijn met deze blessure.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:25

misschien niet goed verwoord maar dat bedoelde ik ook, ik bedoel met lang en laag niet op de voorhand sloffen, dat voegt niets toe inderdaad... :+

maar ik doelde op het juiste ruggebruik en het niet vastrijden of zetten van de rug door te hoog in te stellen of tegen de hand te laten lopen...

chikohaa

Berichten: 429
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Bilthoven

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:45

Maar aangezien Anky zo beetje de enige op deze aardbol is die ze rond en diep kunnen instellen zonder verlies van achterbeen. Is dit voor de meeste ruiters veel te moeilijk om ze lang en laag te rijden zonder de gevaarlijke consequenties.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:29

Sim, voor zover ik weet ligt dat wel aan de ernst van de KS. Als je nog in het beginstadium zit, hoeven de wervels nog niet vergroeid te zijn, is er nog geen botafbraak en kun je de ruimte tussen de wervels vergroten door juiste training. Wat nu precies de juiste training is, daarover verschillen de meningen heb ik inmiddels gemerkt. Het schijnt dat het voornamelijk zo is dat spieren in het KSgebied gaan verkrampen. Als je de spieren losmaakt en de buikspieren traint, schijn je er in een beginstadium wel degelijk verbetering in aan te kunnen brengen. Bij vergroeiing uiteraard niet. Maar pin me er niet op vast, ik zit zelf net in het beginstadium van de training van mijn KS-paard. En ik hoop met heel mijn hart dat ik hier over een tijdje hele goeie berichten neer kan zetten :)

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:08

Ik zou graag van mensen willen horen bij wie het goed gaat met hun paard met KS? Mijn beslissing om het te gaan proberen staat vast, maar een hart onder de riem is natuurlijk altijd fijn! Ik heb een boel negatieve verhalen gehoord, maar ik zou graag willen weten bij wie het relatief goed gaat, in welk stadium het paard in kwestie zit en wat je eraan doet om hem zo goed mogelijk te houden?
In mijn onderschrift staat een link waarin je kunt volgen hoe het met mijn paard gaat en hoe hij wordt behandeld en getraind. Er wordt van alles aan gedaan om hem te verbeteren maar ik ben erg nieuwsgierig wat jullie allemaal doen om je paard zo goed mogelijk te houden/maken en zou het leuk vinden om ervaringen uit te wisselen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:11

:z

Waarom vraag je niet aan de dierenarts?

Die kan je meer erover vertellen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-07-13 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:15

Ragdollcat, snap ik hoor, dat je me slaapverwekkend vindt :) leuke knollie trouwens :)

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:18

danoesje schreef:
Ragdollcat, snap ik hoor, dat je me slaapverwekkend vindt :) leuke knollie trouwens :)



Dat was niet aan jou gericht maar aan de TS.

(Thanks dat je het een leuke knollie vind, ik ben ook helemaal gek op hem)

Ze zet hier vragen neer, terwijl die het beste aan de dierenarts vragen kan en of het beste zelf kan zien.

Van die zou het stress kunnen krijgen, we hebben de trailerdeurtje vergeten dicht te doen, zucht.............

Hoe kunnen we dat nou weten? dat kan ze zelf zien aan het dier zelf van hoe het zich gedraagd op dat moment.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:22

Ze is vast gewoon bezorgd over haar paard :) Merk ook dat mijn paard voor mijn gevoel ineens is veranderd van een boeverige 4jarige in een zorgenkindje. Ben helemaal niet tuttelig met dat dier maar nu ben ik ineens veel voorzichtiger omdat hij zo kwetsbaar voelt. Er is toch wat stuk in dat lijf.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:23

Met dat bezorgdheid valt het reuze mee, want ze rijd het dier gewoon door terwijl het kreupel was in de wedstrijden.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:27

Auw oke. Dat zou niet mijn keuze zijn inderdaad. Overigens ook geen optie aangezien die van mij dat ook gewoon niet zou pikken :+

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:27

Ragdollcat schreef:
Met dat bezorgdheid valt het reuze mee, want ze rijd het dier gewoon door terwijl het kreupel was in de wedstrijden.


:? 8)7

bizar...

Hier is alles oke, vorige week osteopaat gehad, rug viel me 100% mee!
meestal zit alles echt vast, maar nu waren het een paar kleine dingetjes...
ik rijd nog weinig onder 't zadel, geeft teveel stress en dus vaste en pijnlijke rug...
werk vooral aan de hand, aan de longe, lange teugel en voor de wagen...
bezigheden zat zonder belasting! :D

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:45

Hoi Nouvel,

dat is wel heel fijn dan!
Klinkt misschien hard, maar ik heb niet mijn paard gekocht om hem aan de hand te gaan werken. Hij is pas 4 en heb er slechts een maand of 3 op kunnen zitten. is voor mij geen optie helaas, daarvoor kost hij hier in het westen ook gewoon teveel geld. Maar durf echt niet te zeggen wat ik zou doen als ik erachter zou komen dat hij niet meer berijdbaar is voor mij..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:51

Mijn merrie is 15 en heeft nog heel veel andere problemen (vooral gedragsmatig/spanning e.d.) waardoor rijden met haar niet echt leuk meer was...
Ik heb er zo'n 7 jaar alles aan gedaan om haar goed te krijgen, maar ze wordt alleen maar moeilijker ipv makkelijker...
Ze is te goed om in te laten slapen en daarom probeer ik andere wegen te vinden om toch nog samen plezier te hebben zolang het voor ons hier in de westen nog betaalbaar is...
Lukt dit niet meer of wordt ze te slecht wordt het een rusthuis of in laten slapen...

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:08

Dat snap ik dan wel Vooral als ze ook nog gevaarlijk wordt? Waardoor wordt ze zo moeilijk?

Lijkt me een vreselijke beslissing om te moeten maken. Maar voorlopig nog hoop en lijkt zijn pijn minder te worden dus wie weet. Eventueel heb ik ook iemand die hem over kan nemen als ik het zelf niet meer aandurf. In laten slapen is wel erg definitief dus als ik daar onderuit kan heel graag. Vind het overigens helemaal niet erg om mijn ambities (samen aan de slag en samen in de B beginnen en maar zien hoe ver we komen) aan te passen, maar wel tot een bepaalde hoogte.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:16

Wat waren je aanvankelijke ambities dan?

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:36

Mijn ambitie is op zich nog hetzelfde natuurlijk, alleen is de kans dat we 'ver' komen natuurlijk wel kleiner geworden. Ik ben geen topruiter, maar ben wel erg bereid om te leren, net als mijn paard. We zijn ook heel rustig aan begonnen vorig jaar, met 3 keer in de week 20 minuutjes rijden ongeveer. Tot aan het Z zou me toch moeten lukken met voldoende begeleiding en les, dacht ik. Wie weet kan dat natuurlijk nog steeds, maar oprichting vragen zal wel een flink risico met zich meebrengen als ik het zo lees. Daarbij komt nu mijn eigen psychologische afdeling, aangezien ik er twee keer zo hard af ben gedonderd dat het een flinke overwinning gaat worden om er weer op te stappen (nog steeds een zere rug) en weer op hem te vertrouwen...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:52

Ik ken best wel paarden die Z gelopen met KS hoor, als ze maar de juiste training krijgen, en het ligt natuurlijk ook aan in welke mate...

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:09

Ben me een beetje aan het verdiepen in het langteugelen en rechtrichten, daar gaat hij de komende maanden in getraind worden om meer te gaan dragen en rug te bollen. Zijn (3) wervels zitten (nog) niet aan elkaar, maar wel tegen elkaar. Op de foto's is wel goed te zien dat er wat aan de hand is maar het lijkt tot nu toe mee te vallen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:02

langeteugelen deed ik al maar ik ben pas ook met het werken/rechtrichten aan de hand begonnen, nu een paar lesjes gehad, maar ik merk toch ook wel dat ze daar duidelijk beter van wordt, en dat ze het heel erg moeilijk vindt...
dus we zetten door! :D

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:54

deed wel wat met dubbele lijnen, vond hij ook erg leuk om te doen. Volgens de stal waar hij nu staat pikt hij het heel erg snel op, had nog nooit aan langeteugelen gedaan en deed zelfs al op commando een klein stukje schouderbuitenwaarts! Beest is gewoon van elastiek! En moeilijk? Ach, leuke uitdaging voor de beestjes :P

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:38

Mijn paard is afgekeurd op kissing spines :j
Het was te pijnlijk en gevaarlijk om hem te rijden. Hij staat nu met pensioen (hij is 15) in een kudde.
Ik heb hem heel lang goed kunnen houden door lang en laag te trainen, recht te richten en heel erg bezig te zijn met loswerken en voelen. Helaas gooide een peesblessure roet in het eten en toen was het afgelopen.