wat zien jullie aan deze foto..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melcior

wat zien jullie aan deze foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 00:31

Hoi hoi

Afgelopen vrijdag bij de DA geweest met mijn paard een 7 jarige hann x arab.
na een lange periode van problemen en veel da bezoeken..
nu zijn er afgelopen vrijdag foto's gemaakt van de rug.
en daar kwam de volgende foto uit..
Ik ben even benieuwd naar jullie mening als je deze foto ziet..

Afbeelding

mackkwek

Re: wat zien jullie aan deze foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:32

teveel ruimte tussen de meest rechtse wervels?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:34

De twee middelste wervels(op de foto) staan iets naar elkaar. Beginnende kissings spines????

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:37

Ziet eruit als kissingspines. Op de foto de middelste twee wervels raken elkaar bijna ten tijde van de foto, dus zodra de rug gaat bewegen(er iemand op zit) gaat dat elkaar raken als het paard ineen verkeerde houding wordt gereden(zonder dat hij zijn buikspieren gebruikt om zijn rug te liften)en er is daar ook slijtage te zien. Edit: als een paard met zijn hoofd omhoog loopt als hij gereden wordt krijg je dus dat de wervels elkaar gaan irriteren. De rugwervels zakken dan namelijk naar elkaar toe. Als het paard correct nageeflijk en over de rug gereden wordt(dus met een gebolde rug) dan gebeurt dat dus niet. Een paar weken achter elkaar met het hoofd omhoog rijden kan dit al veroorzaken en zelfs als het elke keer dat je rijdt maar een paar minuten achter elkaar zo is dat hij zijn hoofd omhoog houdt kan het al misgaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:52

Mindfields schreef:
Ziet eruit als kissingspines. Op de foto de middelste twee wervels raken elkaar bijna ten tijde van de foto, dus zodra de rug gaat bewegen(er iemand op zit) gaat dat elkaar raken als het paard ineen verkeerde houding wordt gereden(zonder dat hij zijn buikspieren gebruikt om zijn rug te liften)en er is daar ook slijtage te zien. Edit: als een paard met zijn hoofd omhoog loopt als hij gereden wordt krijg je dus dat de wervels elkaar gaan irriteren. De rugwervels zakken dan namelijk naar elkaar toe. Als het paard correct nageeflijk en over de rug gereden wordt(dus met een gebolde rug) dan gebeurt dat dus niet. Een paar weken achter elkaar met het hoofd omhoog rijden kan dit al veroorzaken en zelfs als het elke keer dat je rijdt maar een paar minuten achter elkaar zo is dat hij zijn hoofd omhoog houdt kan het al misgaan.

Dus als je paard een paar minuten van de training niet nageeflijk loopt krijgt hij kissing spines? :?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:57

Heleennn schreef:
Mindfields schreef:

Dus als je paard een paar minuten van de training niet nageeflijk loopt krijgt hij kissing spines? :?

Nee, ik denk dat Mindfields bedoelt dat als een paard tegen kissing spines aanzit, dat dan een paar minuten met zijn hoofd omhoog loopt slijtage kan geven. (?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 07:57

En je ziet ook al aan de wittere gedeeltes dat er een werking optreedt dus dat de wervels daar waarschijnlijk tegen elkaar aan zijn gegaan en daar een irritatie hebben gegeven.
De wervels raken elkaar in rust niet maar onder het zadel en vooral met verkeerde training kan dit dus wel gebeuren en dan krijg je rugproblemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:05

liedjuh2 schreef:
De twee middelste wervels(op de foto) staan iets naar elkaar. Beginnende kissings spines????

Dit is ook mijn gedachte.
Is moeilijk om vaak goede duidelijke beelden van de rug te krijgen.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:06

Ik heb er geen verstand van maar ik zie slijtage aan de randen, bij de eerste 3 aan de rechterkant, en bij de 3e ook aan de linkerkant. Artrose?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:07

Suzanne F. schreef:
En je ziet ook al aan de wittere gedeeltes dat er een werking optreedt dus dat de wervels daar waarschijnlijk tegen elkaar aan zijn gegaan en daar een irritatie hebben gegeven.
De wervels raken elkaar in rust niet maar onder het zadel en vooral met verkeerde training kan dit dus wel gebeuren en dan krijg je rugproblemen.

Idem. Het witte is indd een teken dat ze tegen elkaar zijn gegaan dus als het paard zijn rug wegsteekt.
Maar ze staan niet tegen elkaar dus dat wil zeggen dat je door middel van een correcte training geen last zou moeten ondervinden. Want als het paard zijn buikspieren gaat aanspannen dan komt de rug omhoog, dus de wervels weer wat verder van elkaar.
Maar bij verkeerde training zullen de witte delen meer reactie gaan vertonen en daar kan er dan artrose ontstaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:10

Ik zie ellende, en ruiterkunst.... Oftewel vernauwing wervels dat is kissing spines en ik zie rillinge randen botwoekering.
Je zult je zadel moeten aanpassen anders trainen en bodegraven wil waars inspuiten.

Onderschat ks nooit, het kan veel pijn geven, en heel hard verder achteruit gaan.
Succes

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:13

Maar wat is nu het antwoord??
Zelf dacht ik ook aan (beginnende) ks zodra ik de foto zag

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:14

Hmmmm ik weet niet waarom ik het ineens over bodegraven heb, vergeet dat stukje maar :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:34

Ik zou toch nog even wachten met inspuitingen ze zitten nog niet op elkaar. Eerst eens kijken indien je dit met training kan oplossen. Liefst met een zeer goede instructeur met ervaring in dit soort problemen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:36

Het enige wat ik zie is wat slijtage en dat er tussen de middelste wervels wat minder ruimte is. Ben zeer benieuwd naar het antwoord!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:48

Is dit in de eerste plaats geen vraag om aan een dierenarts te stellen? Men kan wel rijkundig advies geven, wat correct is maar waarom vraag je deze niet aan je dierenarts? Je ziet aan de foto ook niet op welke plaats van de rug de wervels getrokken zijn...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:54

Heleennn schreef:
Mindfields schreef:

Ja als dit elke keer als je rijdt gebeurt kan dit gebeuren ja. Ga zelf maar eens een paar minuten met een holle rug staan of lopen (of op je buik liggen met je hoofd omhoog)en voel het effect in je onderrug. Denk er dan je schooltas van vroeger met boeken erin bij dat dat nog extra druk geeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:01

Toch is er ook variant die alleen problemen geeft als het paard verzameld moet gaan. Zodra je die gewoon een beetje uit elkaar laat lopen is er niets aan de hand maar die krijgt problemen als je hem echt aan elkaar rijdt en verzameld wil laten gaan.

Maar dat is gezien de foto niet het probleem. Dit is een probleem wat ontstaat door het wegdrukken van de rug.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:04

Wat was het advies van de da dat je gekregen hebt ts?

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:04

Ik zie een irritatie tussen de rug wervels wat het gevolg kan zijn van het tegen elkaar aan komen van de rugwervels. Echter bij mijn paard zat er nog minder ruimte tussen en volgens de kliniek hoefde ze daar nog niet zo'n last van te hebben alleen door een echo werd het duidelijk waar het verzet vandaan kwam, namelijk gaten in de banden van de rug.

Als dit het enige is wat ze hebben gevonden, is dit volgens mij rijtechnisch nog wel op te lossen door haar goed over de rug te rijden zodat het paard dus zijn buikspieren aan zal spannen.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:04

Ik was even benieuwd wat jullie er aan zien... maar de meesten zien indd het goeie....
Ben dus afgelopen vrijdag bij de da geweest.. i.v.m. dat mijn paard een vriendinnetje er enorm hard afgooide en een en al spanning in zijn lijf had.. en toen ze een week later er weer op wou wilde hij haar er dus weer afgooien het was dat ik hem vasthad anders was het hem gelukt. Dus toen ben ik eerst richting da gegaan om uit te sluiten pijn of "uitproberen" ....
De da verwacht niet dat hij hier zo fel op moet reageren.. dus die heeft me doorgestuurd naar een professionele ruiter hier in de buurt die hem nu 1x gereden heeft om dus uit te sluiten pijn of uitproberen.... daar was hij braaf!!
Maar wat ik zelf denk is dat de eerste keer hij echt pijn heeft gehad want hij draaide weg en toen begon het en hij gierde heel apart erbij... maar ze is er daarna weer opgestapt en toen was het goed kwam de ontspanning er ook in.. die ruiter gaat hem aankomende vrijdag weer rijden dus ik ben benieuwd vind het allemaal wel beetje spannend hoor...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:40

vancky2005 schreef:
Is dit in de eerste plaats geen vraag om aan een dierenarts te stellen? Men kan wel rijkundig advies geven, wat correct is maar waarom vraag je deze niet aan je dierenarts? Je ziet aan de foto ook niet op welke plaats van de rug de wervels getrokken zijn...

Oja, want een gewone burger heeft een röntgen apparaat thuis staan xD Waar denk jij dat deze foto's gemaakt zijn dan? _/-\o_

Niet om flauw te doen hoor, maar vond het wel een briljante opmerking :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:13

Misschien dat de ervaren ruiter het paard gelijk met goed ruggebruik rijdt en je vriendin dat misschien iets minder vraagt?
waardoor het paard bij de ene geen of minder pijn ervaart dan bij de ander?

ik zou voorlopig zelf denk kiezen voor onbelast goed werk waarbij buik- en rugspieren sterker worden gemaakt en het paard z'n lichaam op de juiste manier gaat gebruiken en weer gaat ervaren hoe het is om zonder pijn te lopen...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:54

Ind nouvel heeft volgens mij gelijk, laat je paard doorrijden. Heel veel paarden hebben een wervel die te dicht op een ander staat. Maar enkel deze die hun rug kunnen wegdrukken onder het rijden zullen last hebben ervan.
Nadat ze doorgereden is, een hele tijd onder begeleiding rijden van degene die je paard heeft doorgereden, dat je het kan onderhouden. Anders is het terug bij af. Veel succes hoor!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:06

Citaat:
Oja, want een gewone burger heeft een röntgen apparaat thuis staan xD Waar denk jij dat deze foto's gemaakt zijn dan? _/-\o_

Niet om flauw te doen hoor, maar vond het wel een briljante opmerking :)

Normaal gezien geeft de dierenarts ook wel diagnose en prognose.... en moet je dat niet op een forum gaan vragen. :(:)